OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hanhenpyynnin salat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hankipoika
Vieras





LähetäLähetetty: 03.01.2006 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itte kans meen ens syksynä yhen mies porukan mukana metsuria ampumaan... tietävät hyvän paikan sekä kuvia ja pilliä riittää Twisted Evil
Takaisin alkuun
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 04.01.2006 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hanhen pyynti onnistuu parhaiten aloituksen tienoilla, puidulla rannikon tai saariston pellolla, josta on käynyt etukäteen tiedustelemassa hanhien ruokailukäynnit. Kuvat ovat touhussa melko välttämättömät lintujen hollille ohjaamisessa.

Tosin suositut pellot ovat monesti niin kansoitettuja, että saaliinsa varmistaa parhaiten ampumalla vain kerran ja ryntäämällä sitten keräämään tippuvia lintuja. Wink

Elikkä tämän johdosta myös rannalla kyttäys kannattaa, mutta silloin kuvat ovat vielä tärkeämmät saaliin saamiseksi hollille.

PS.En voi entisenä luotolaisena olla puuttumatta RätsäKillerin kommentiin hailuoto hollista, tarkoitit tuolla hailuoto hollillasi varmaan turistihollia eli matkaa, jolle mantereen pellet (ja muutamat muut päihtyneet) roikii alotuksessa ja vähän muulloinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RätsäKiller
***


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 502
Paikkakunta: oulainen

LähetäLähetetty: 04.01.2006 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No onhan se selvä että ei kaikki 100 metriin roiski kun jotain lentää. Onpahan vaan tullu nähtyä nuitakin. Nimittäin aina kun sorsaa/hanhia näkyi horisontissa niin pumput laulo. Mutta samanlaistahan tapahtuu liminganlahella ja veikkaanpa että paljon enemmän kuin hailuodossa. Luin vaan tuon hailuotoholli sanan jostain keskustelusta täältä ja se passaa kyllä niihin tapauksiin hyvin. Elä silti vejä hernettä nenään, en tarkota tuolla hailuotohollilla sua enkä suurinta osaa muistakaan sorsastajista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kettu topi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Mar 2005
Viestejä: 254
Paikkakunta: P kymenlaakso/etelä-savo

LähetäLähetetty: 04.01.2006 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Todennäkösesti ampumamatka on korkeintaan 25 metriä! Ruotsissa hanhia ammutaan rannalta ilman kuvia, koska linnut laskeutuu järveen yöpymään. kyseinen ruotsissa asuva kaveri ampu 4 kanadanhanhea samana iltana sano, että ei ois jaksanu kantaa yhtää enempää. ite se ampus 6.2 mm hauleilla!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 05.01.2006 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu topi kirjoitti:
ite se ampus 6.2 mm hauleilla!


Käsitinkö oikein eli siis se ruottalainen ampuIsi, vai ampuI ?

4mm isompia hauleja kun ei ruottinmaalla saa käyttää. Ihan mielenkiinnosta vain..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4726

LähetäLähetetty: 05.01.2006 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no vit-tu se on aivan sama sille Akun poikanen kuitenkaan en ite yli 4mm käytä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 05.01.2006 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no vitt-u sun kanssa jusen pe rkele. jätkä itkee ittensä siellä kuiviin. v-ittuuko sinä mun asioihin puuttumaan kun minäkään en sun.?

Joten turhaan siinä itket, mene vaikka äitisi luokse itkemään. tai niistä tiedoista päätelleen mitä mulla on susta teet jotain muutakin sen äitis kanssa kuin vain itket.

joten pidä turpas kiinni. Ja jos vielä jatkat uputtamista niin vaihdetaan yksitytisviesti puolelle. y m m ä r s i t k ö? Ihan varmasti ?

Kysyn vielä ? Ymmärsitkö ?

Eli jos sun uputtamista vielä tässä niin todistat olevasi todella tyhmä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hankipoika
Vieras





LähetäLähetetty: 05.01.2006 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos poijjaat lopettaas tuon vit-tuilun Very Happy keskitytään vuan hanhiin Cool
Takaisin alkuun
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 05.01.2006 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nonih. Nyt aikaa kirjottaa.
Vai rimpisoille mieli tekevi. Minäpä kerron jotain saloja..tai miten olen itse toiminut ja saalistakin saanut. Nimenomaan rimmiltä. Mettähanahia!

Tärkeää on pitää korvat auki. Koko vuoden. Aina jostain kuulee juttuja hanhenpyynnistä ja siitä, mistä niitä on saatu. Joskus muinoin ja nykypäivänä. Oman paikkakunnan hanhialueet on melko helppo kartalta tsekata. Ja yleensä joka paikkakunnalla on ne "hitti" paikat olemassa, missä hanhia pyyntimiehet käyvät kyttäämässä.
Yleisesti paikka on yleensä suo, Monesti siinä on jokin lampi, järvi hyvin lähellä. Metsää suon ympärillä luonnollisesti. Itse olen huomannut hanhien viihtyvän parhaiten rahkasammal voittoisilla jängillä. Mutta muistakin suotyypeistä niitä löytää. Kunhan on "rimpeä". Paikan ei välttämättä tarvitse olla laaja. Joku pieni lätäkkö jossain rimmen keskellä, keskellä metsää voi myös olla hanhien pesimäpaikka. Myöhemmin syksyllä, muuttotokkien ilmaantuessa ja hanhien kokoontuessa yhteen muuttoa varten, ne oleskelevat isommilla jängillä.
Kun on vihjeet kuultu hanhimiehiltä, missä on hanhia ollut ja mistä myöskin niitä joskus saatu, on aika tarkistaa kartalta sijainnit. Sitten etsitään kartalta muitakin rimpiä, joita kukaan ei ole maininnut. Tämän jälkeen alkaa tiedustelu. Joskus siinä hilla-aikaan on hyvä lähtiä jängille tutkimaan, mitä sieltä löytyy, hillojen lomassa. Sulkia? Jätöksiä? Jälkiä? vai näkyykö jopa itse hanhia. Näin voi kartoittaa paikat, missä ainakin hanhia on kesällä ollut sulkimassa ja pesimässä. Paikat saattavat vuosittain vaihtua yllättävästi. Joku paikka missä on monet vuodet ollut hanhia, voi seuraavana vuonna olla täysin asumaton.
Kun mieluisat paikat on löytyneet(Eli hanhista on jotain havaintoa joillakin paikoilla) On aika odottaa jahdin aloitusta.(Tuossa tiedustelussa on se hyvä puoli, että samalla näkee monesti myös kanalintu kannan vahvuuden, ja kuntokin on sitten huipussaan kun metsästys alkaa Smile )

Itse olen lähtenyt jahtiin aina aloitusta edeltävänä iltana. Tehnyt laavun mettänlaitaan, ja käynyt tsekkaamassa lähiympäristön..onko tullut jälkiä/jätöksiä/sulkia lisää sitten viime kerrasta. Yö menee yleensä heräillessä siihen kun kuulee hanhen laulun jossain päin aapaa. Korvat höröllä yrittää paikantaa hanhet. Missäpäin aapaa ovat, lennossa vai maassa?

Aamu koittaa ja matka jängälle alkaa. On kaksi tapaa toteuttaa pyynti. Joko mennä johonkin sellaiseen paikkaan kytikseen, jossa on tuoreita hanhen jätöksiä/elämisen merkkejä.
Tai sitten lähteä kiertelemään jängille, ja etsiä hanhet käsiinsä, tai päästä ampumaan jängällä lentäviä hanhia. Itse suosin tuota kiertelyä. Kiertelen päivän jängällä, metsien laitoja ja rantoja. Etsin tuoreita elonmerkkejä. Monesti näkee hanhet lennossa aavalla, ja sitten huomaa niiden laskeutuvan jonnekin, ja eikun perään! Tai sitten karkottaa poikueen metsänlaidasta marjoja syömästä, ja siihen saa tilaisuuden ampua. Kun on kierrellyt, ja jos ei ole tilannetta tullut,niin illaksi sitten passiin siihen paikkaan jossa on hanhet viihtyneet. Siihen ne monesti tulee uudestaan. Hanhilla on myös monesti lentoreittejä, joissa on hyvä kytätä. Ne ovat monesti isojen aapojen välisiä jänkiä ja sellaisia jänkä "jontkia"..eli kapeitä jankäsuikaleita jotka "johdattavat" hanhet jängältä toiselle.
Tällä tavalla niitä saa jos on tuuri kohdallaan.

Aloituspäivän jälkeen tilanne muuttuu. Hanhia on hätyytelty ja ne ovat lennelleet sinne sun tänne.Ne voi löytyä mit ihmeellisimmistä paikoista. mm. vaaran rinteeltä mustikasta, hakkuuaukealta jne. Mutta ne kyllä palaavat monesti asumissijoilleen. Eli jahtia voi jatkaa siellä missä hanhet ovat kesänkin asustaneet. Aloituspäivän jälkeen on syytä soitella muille jahtimiehille, ja kysyä, mistä on hanhia saatu, missä niitä on ollut jne. Jos vaan kertovat. Aina niitä paikkoja saa ongittua esiin. Osa paikoista voi olla tuttuja omien kesäisten tiedustelujen pohjalta, osa voi olla ihan uusia paikkoja.
Itse olen jahdin alkuvaiheilla käynyt vielä tarkistamassa omat "hitti" paikat, ennen kuin olen lähtenyt niihin paikkoihin, mistä on saatu/nähty paljon hanhia.
Jahti jatkuu jänkien kiertelyllä ja aamu ja iltalento passituksella. Jos tuurit on kohdallaan, niin kyllä se uurastus jossain vaiheessa palkitaan. Kilometrejä tulee saappaiden alle helposti pari sataa kilometrejä parin viikon aikana.

Mitä tulee sitten välineisiin ja naamiointiin, niin siitä seuraavassa.

Haulikko ja kivääri ovat kumpikin ehdottomia hanhen pyynnissä. Itse olen saanut kummallakin hanhia. Haulikokona minulla on n. 4mm-4.5mm haulit. Ja 12/89 on pesä haulikossa. Kiväärinä laakalentoinen, jolla pystyy pitkiinkin matkoihin ampumaan. Olen kohdistanut 150m ja testannut, mihin sillä osuu 200m päähän. On hyvä tuntea oma aseensa.
Naamiointina minulla on ollut ihan normaali, vihreä Sastan Gore puku, ja lippalakki. Naamaa en ole värjännyt, enkä ole tarvinnut mitään gamo-3d naamiointeja. Tärkeintä hanhen pyynnissä on liikkumattomuus, silloin kun ne esim ovat lennossa. Liike paljastaa. Kädet ja naama vaan piiloon. Jostain lipan takaa kurkkia, missä hanhet menee.

Tässäjotain ohjetta. Nämä ovat minun toimintatapojani, enkä väitä niitä oikeiksi ja ehdottomiksi. Mutta noin olen ainakin hanhia saanut. Ne ovat olleet työvoittoja kaikki Cool


lopuksi muutama tuttu kuva jahti-intoa parantamaan Very Happy



_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pyymetso
Vieras





LähetäLähetetty: 05.01.2006 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hgkgd

Viimeinen muokkaaja, Pyymetso pvm 23.02.2006 17:35, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 05.01.2006 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyymetso kirjoitti:
Hienoja kuvia. Minäkin olen "erämaahanhia" ampunut, mutta ne on saatu muun linnunpyynnin yhteydessä. Syyskuun alkupuoli on parasta aikaa, kun muutto alkaa. Silloin on enemmän "lentotoimintaa". Hanhen pyyntiin käy samat haulikoot kuin metsollekin. Tuuripeliä se on, ja sillä tavalla siihen kannattaa suhtautua. Wink


Juu. Tosiaan tuosta ajankohdasta. Tuo syyskuun alkupuoli aina sinne 20 päivän tietämille on yleensä ainakin täällä Ita-Lapissa todella hyvää hanhestusaikaa. Muuttoparvia on ilmassa, ja ne lentelevät ympäri jänkiä etsiessään kavereita. Ensimmäiset pakkaset myös monesti ajavat hanhet liikkeelle, kun marjat paleltuu. Viime syksynä odottelin ensimmäisiä pakkasia, että hanhet olisivat tulleen metsistä marjoja syömästä jängille juuria, karpaloita ja kortetta syömään. Turhaan. Oli niin lämmin syksy että koko muutto meni niinkuin varkain ohi eikä hanhia ollut muuttoaikanakaan liikkeellä täällä.
Itse olen ampunut yhden hanhen 11.9. Oli tosi iso hanhi ja pulskassa kunnossa. Kiväärillä. matkaa n. 250m.

tuossa se


_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 05.01.2006 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komeita on kuvat ja iso tuo metsuri Smile Paljonko painoi? Pääsin itsekin suolla kiväärillä hanhea koittamaan ja osuikin, mutta yhtäkkiä se alkoi räpiköidä sielä maassa ja hyppäsi vielä lentoon Surprised vaivalloisesti lensi jonnekin kauos metsään Crying or Very sad tiedä sitten mihinkä sitä otti, kun aluksi näytti että kaatui kuin rätti? Confused Koilliskaira onko tuo sinun kivääri tikka? mikä malli?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
wildgame
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 968
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa ja keski-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.01.2006 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässsä vähän peesaan poikia ja YRITÄN suositella niitä alle neljän millin hauleja sekä sitä pientä vaivaa testata edes muutamia patruunoita että ne sopisi edes jotenkin siihen haulikkoon millä ammutaan. On nimittäin paljon helpompaa ampua sellaisella patilla joka ei jätä ampujan taidosta arvailun varaan. Ja mitä pienempi riista-eläin sitä tarkempi testaus--> täydempi kattila/pannu
_________________
Respect the Game....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 05.01.2006 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Baikal kirjoitti:
Komeita on kuvat ja iso tuo metsuri Smile Paljonko painoi? Pääsin itsekin suolla kiväärillä hanhea koittamaan ja osuikin, mutta yhtäkkiä se alkoi räpiköidä sielä maassa ja hyppäsi vielä lentoon Surprised vaivalloisesti lensi jonnekin kauos metsään Crying or Very sad tiedä sitten mihinkä sitä otti, kun aluksi näytti että kaatui kuin rätti? Confused Koilliskaira onko tuo sinun kivääri tikka? mikä malli?


Painoa en muista, mutta isoin kaikista saamistani hanhista. Siipien kärkisulatkin yli 5cm pidemmät kuin muilla saamillani raavailla hanhilla.

Tikka Popular Deluxe on kuvassa. Kaliberi .222Rem

Tuolla aikaisemmassa kuvassa jossa on 3 hanhea, niin kivääri on Tikka Master Deluxe. Kaliberi 7mm Rem Mag. Kaksi noista hanhista ammuin silloin kiväärillä samalla patilla. Sain vielä neljännenkin hanhen silloin samaan tilanteeseen haulikolla, mutta jostain syystä se ei ole kuvassa. Syy lienee se, että annoin sen jahtikaverille.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 05.01.2006 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wildgame kirjoitti:
Tässsä vähän peesaan poikia ja YRITÄN suositella niitä alle neljän millin hauleja sekä sitä pientä vaivaa testata edes muutamia patruunoita että ne sopisi edes jotenkin siihen haulikkoon millä ammutaan. On nimittäin paljon helpompaa ampua sellaisella patilla joka ei jätä ampujan taidosta arvailun varaan. Ja mitä pienempi riista-eläin sitä tarkempi testaus--> täydempi kattila/pannu


Itse suosin myös jahdissa kuin jahdissa pieniä hauleja. Mettä ja vesilinnut tippuu kaikki 2.75-3.25mm hauleilla. Jänikselle talvikelillä olen käyttäny 3.5mm hauleja. Mutta hanhen kohdalla olen todennut hieman isommat paremmiksi. kokemukset jopa 3.5-3.9mm hauleista ovat huonoja. Ei tipu tai on jäänyt raanaan. Tosin nuo tapaukset ovat olleet joskus keltanokkana poikosena.
Noilla 4.00-4.5mm hauleilla on aina tippunu kun on ampunut. Joten niihin luotan. Monesti se matka ammuttaessa hanhea on helposti sen 30-50m, vaikka sitä ei moni myönnäkkään. Iso lintu näyttää olevan lähempänä kuin onkaan. Hanhella on todella kovat sulat ja höyhenet, ja paksu untuva peite ja isot, paksut luut. Hauleilta vaaditaan voimaa, että se uppoaa edes nahkasta läpi. Rasvakerros vieläpä loppusyksystä on todella paksu siihen lisäksi. 12/89 antaa vielä 4.5mm hauleilla suhteellisen hyvän peiton. Siksi se on ollut valintani hanhijahdissa.
Huom. Olen myös testannut kuviot ja tehnyt upotustestejä lautoihin. Monessakin panoksessa on ollut loistava peitto, mutta upotus todella kehno. Ja sen on myös metsästystilanteessa sitten huomannut.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 2 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com