Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Chillie Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 3325
|
Lähetetty: 31.10.2009 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Ennen kun lähdet lyhennyttämään kannattaa ennemminkin tarkistaa tai tarkistuttaa että peräytyvätkö ne iskurit normaalisti.. Saattavat nimittäin vain jumia, ja puhdistus ja öljyäminen voi auttaa.. Jos menet katkomaan, ja menee liian lyhykäiseks..
You know..
S |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 31.10.2009 18:57 Viestin aihe: |
|
|
unohtaisin sen piikin lyhentämisen.
tarkkaileppa hylsyjen kaulan kovuuden tasaisuutta.
vois olla että latauspituutta hieman lyhkäsemmäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
HeTaHe Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Maa 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 02.11.2009 19:24 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä tietenkin. Tuskin aseen koneistoa ole putsattu tai öljytty moneen vuoteen, koska kyseessä on perikunnanase. Kiitoksia paljon vaan herroille
Pohjola kirjoitti: | tarkkaileppa hylsyjen kaulan kovuuden tasaisuutta.
vois olla että latauspituutta hieman lyhkäsemmäksi. |
Voisitko Pohjola hieman tarkentaa mistä on kysymys? Itselle kyseessä on uusi asia. Sopii myös, jos vaikka linkität johonkin keskustelupätkään, ettei sun tarvihe samaa asiaa vatvoa monta kertaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 02.11.2009 20:17 Viestin aihe: |
|
|
No niistä hylsyn kauloista, kun on erittäin pitkällä ylimenolla oleva kaliperi, tulee hylsyjen tasaisuus tärkeäksi. Etenki hylsyjen kaulan kovuus ja pylsyn pituus vaikuttaa latauksen tarkkuuteen erittäinpaljon.
Mikäli niippaat luodituksen, pidä huoli että tiukkuudesta tulee tasainen.
Nämä korostuu etenki lyhkäsemmillä luodeilla, tai paremmin sanottuna, lyhkäsillä ohjauspinnoilla olevilla luodeilla. Näin myös veneperäiset luodit tuppaavat oleen vaikeita ladattavia.
Uskoisin että esim. pitkällä perus hirviluodilla käynti on jopa parasta.
Latauspituudella voi hieman vähentää sitä nokeutumista. Tietenki ensin testaat normaali latauksella.
Ehkäpä se kiikarinki korko piisaa kun lataukset on normimääräisiä.
Suosittelen että mittaa todellinen ylimenon pituus, siis pudota luoti piippuun ja mittaa paljonko luodin perästä on piipun perään (iskupohjaan).
Paras tarkkuus kun testaat muutamalla luodilla / luotityyppi.
Palaa asiaan jos jäi jotain mielenpäälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
HeTaHe Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Maa 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 14.06.2010 23:51 Viestin aihe: Rojekti jatkuu |
|
|
Jaahas, se olis taas aika lykätä tätä projektia eteenpäin. Talvella ase kävi asesepällä ja siihen tehtiin vähän hienosäätöä. Iskuria ei lyhennetty, vaan laukaisukoneisto puhdistettiin ja huollettiin. Edelleen hienoinen jälki jää hylsyyn. Kosmeettinen haitta. Kiikarin kiinnitystä myös entrattiin, mutta edelleen lukituspala pitää takajalassa työntää paikalleen. Laukaisut liipasimissa ovat nyt kohdillaan herkennintä myöten.
Tässä seuraavaksi vähän tilannepäivitystä kesän ratakäynnin jälkeen. Luoti puolella lähdin liikkeelle lintupaukusta ja tuntuu, että komponentit on kohtuudella kohdillaan. Lataus on: Lapuan 9,3grammanen murkula, kyytipojaksi Vihtavuoren 160 ruutia ja sytykkeeksi CCI:n magnum nalli. Kokemusta karttui sen verran, että ens kerralle pitää hommata suurempi työntömitta. 5 laukauksen kasan ammuin aina laukauskerrallaan ja laukausten välissä kävin taululla ihmettelemässä. Pitää vaan keksiä konstit millä se eka kuula on siinä missä pitääkin.
5 laukauksen kasalla oli kokoa 180mm. Numeroista näette miten kuulat osu tauluun. Eka laukauksen ammuin puhtaasta piipusta, eli öljyt olin ottanut mielestäni tarkasti pois asesillalla. Saa nähä pysyykö kasa samas paikas ja suurin piirtein saman kokoisena ens ratakäynnillä.
Haulipuoleen en ole vielä kovin tyytyväinen, mutta onneksi lyhyttä kesää on vielä hiukka jäljellä. Nuo renkaat paperilla on piirretty halkasijaltaan 60 cm ja 30 cm. Vinkkejä otetaan vastaan millaiset haulipaukut ovat toimineet teidän 16/70 Sauereissa.
Täyssuppealla pitää ampua ens kerralla. Toivottavasti se antais vähän vakuuttavampia tuloksia. Hajahaulien määrä yllätti, mutta ennen kaikkea olen pettynyt siihen kuinka reikäisiä nuo kuviot olivatkaan. Upotusta en lähtenyt mittaamaan.
Sitten oliskin se totuuden hetki, eli hirvipaukun lataaminen. Vaihtehtojahan on mielestäni tasan ne kaks, eli Oryx ja Woodleight. Oryxin ympärille lähden rakentamaan. Saa nähä, lötyyko se 750m/s nopeus turvallisilla latauksilla mittariin, vai laitetaanko punaset liivit syksyksi ullakolle tuulettumaan. _________________ Ei jahtipäivä elämää lyhennä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jahtireppu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2005 Viestejä: 3317
|
Lähetetty: 15.06.2010 14:59 Viestin aihe: |
|
|
HeTaHe ,paljon pistit N160 ruutia 9,3g kuulalle ja latauspituus oli? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Säilä Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2008 Viestejä: 483
|
Lähetetty: 15.06.2010 15:22 Viestin aihe: |
|
|
Tuo nallipiikin laahaaminen on yleinen vika. Se johtuu viritinkoneiston liiallisista välyksistä, ts. viritystanko ei heti ala työntää hanaa, kun asetta taitetaan. Korajustapoina voi käyttää koneiston välykset poistetaan, sulkulevyyn tehdään jatke nollavälykesellä hanaan ja kolmanneksi se nallipiikin lyhentäminen, jota ei pidä tehdä, jos haulaa pelata varman päälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Merilinnustaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 3408 Paikkakunta: Hanko
|
Lähetetty: 15.06.2010 15:51 Viestin aihe: Re: Rojekti jatkuu |
|
|
HeTaHe kirjoitti: | 5 laukauksen kasan ammuin aina laukauskerrallaan ja laukausten välissä kävin taululla ihmettelemässä. Pitää vaan keksiä konstit millä se eka kuula on siinä missä pitääkin.
|
Rasvalaukaus on se ainoa melkein mikä mulla toimii. Eli pelkällä puhdistamisella tai rasvan poistamisella ei tuosta ekan laukauksen heitosta pääse eroon minun aseessa. Mutta onneksi heitto nyt ei ole mun tapauksessa niin suuri vaikka rasvat olisikin piipussa. Sorkkaelukoihin osuu vielä lähihollilta.. Ja jos ei rasvaa niin ei oo onkelmaa ollenkaan.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 15.06.2010 18:46 Viestin aihe: |
|
|
Piippu ei ole ok, jos ns. rasvalaaki on kaukana. Se ei ole puhdas. Tai on liian puhdas .
Mitä tulee nallipiikkin jälkeen. On taittuvissa valittavana melkein aina kahdesta, joko nalli pullistaa hieman piikin tilaan, tai piikki vetää jäljen .
Jälkinmäinen on keveämpi taitettava.
Nuo siis sellaisilla värkeillä missä esim pehmyt nalli kun ei tapa kovaa,,,
Toki tuon piikin jäljen voi uudella piikillä eliminoida, etenki jos piikinreikä ei ole niin iso että nalli pullistuu pyöristyksen tilaan.
Tuo välyksien poistaminen ei taida monessakaan riittää ja on enemmän teoreettista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Säilä Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2008 Viestejä: 483
|
Lähetetty: 15.06.2010 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola, välyksien poistaminen ei ole todellakaan teoriaa. Toki sille on reunaehtoja mm. eturaudan sovituksessa ja sulku ei saa olla väljä. Eturaudan ja niveltapin pitää muodostaa välyksetön liitos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 16.06.2010 11:35 Viestin aihe: |
|
|
Kerroppa, paljonko piikki perääntyy, kun asetta taitettu n. 0,3mm ?
Kanittaa ja tekee jäljen jo tuollakin matkaa,,,
On tietysti asia erikseen sellaiset jotka piirtää viellä hylsyn ulklaitaanki,,,
tai tietinki hylsyntyönninki voi silloin lisätä jäljen pituutta,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Säilä Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2008 Viestejä: 483
|
Lähetetty: 16.06.2010 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola, jos väittämäsi pitäisi tuolla 0,3 mm matkalalla, tuskin löytyisi asetta, joka ei piirtäisi. Kuitenkin niitä huolellisesti tehtyjä on, jotka eivät piirrä. Piikin peräytyminen suhteessa avatumiseen riippuu tietysti aina mekanismien keskinäisestä mitoituksesta. Oteaan esimerkiksi tavallinen suoralla viritystangolla tehty rakenne, jossa välityssuhde on 1:2 ja hanan akseloinnin suhde sama on tulos 2x0,3+2x0,3mm=1,2 mm. Todellisuudessa hanan vipusuhde on suurempi, mutta matka lyhyempi, yksinkertaistin vähän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 16.06.2010 22:36 Viestin aihe: |
|
|
väitätkö ihan aikusten oikeasti, kun asettasi avattu 0,3mm on piikki paennut 1,2mm . Joten n. 3mm avaamisella vireessä,,,,,
On toki jotka ei piirrä, piikki ei ulkone juuri yhtään, ja jotta nalli ei pullistu reikään, on reikä tarpeeksi pieni, lisäksi käytetään riittävän kovaa nallia.
Eikä sen liekkireijänkään läpi tarvi sormi mennä.
Onko muuten yhtään taittuvaa joka virittyy avausvivulla,,, Baikkalin lisäksi
Son tuo halppis, jossa montaa viksua ratkaisua,,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
HeTaHe Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 19 Maa 2008 Viestejä: 13
|
Lähetetty: 17.06.2010 00:08 Viestin aihe: |
|
|
Niin aivan, eli tuon latauksen tiedot unohtuivat. Lähdin kokeilemaan erästä Sauerissa käytettyä reseptiä. Ruudin muistin heti kättelyssä väärin, koska paukut ladattiinkin N560:llä, jota laitettiin 2,95g. Latauspituudeksi tutkin irti rihlasta 81mm ja nallina CCI:n magnum nalli. Aika lupaavaltahan tuo vaikuttaa.
On aika kinkkinen ammuttava tämä drillinki. Keveys, yhdistettynä madallettuun perään ja suht korkealle asennettuun kiikariin, ei takaa parhainta mahdollista ampuma-asentoa. Lisäksi tuo 4 kertanen tolpparistikko totutteluttaa vielä aika lailla.
Viime ratakäynnin jälkeen jätin piipun puhdistamatta ja ammuin samaan tauluun kolme laukausta. Keli oli aikalailla samanlainen. Makuultaan repputuelta ammuskelin 100 metriltä. Tällä kertaa työntömitta riitti ja tulos oli 49mm.
Testasin vasemman haulipiipun, joka on ehkä hiukka suppeempi . Tuo Sellier&Bellot näyttäs toimivan kohtuudella. Ei vaan näytä pysyvän hauliparvi oikein kunnolla kasassa missään paukussa.
Nallipiikki tosiaan alko jälleen jumimaan enemmän. Ei palaudu kunnolla, vaan jää selvästi pintaan. Ongelma siis palasi. Ase kyl taittuu jämäkästi paikoilleen, eikä väännellessä tunnu minkäänlaista välystä. Sulut ovat tosiaan kuluneet. Lähinnä kiinnostaa, että liittyykö tähän ongelmaan jotain riskitekijöitä?
Pitää tuon luotipuolen kans kokeilla vielä sitä systeemiä, et jokaisen laukauksen jälkeen työntää sillatupolla läpi. Jos vaikka sais sillä konstilla poistettua tuon rasvalaukausongelman. Syksy puhdistamatta luotipiippua voi olla turhan pitkä aika, vai mitä olette mieltä asiasta? _________________ Ei jahtipäivä elämää lyhennä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26667
|
Lähetetty: 17.06.2010 22:55 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta piipun puhdistuksesta olisi kiva kuulla miten olet puhdistanut, kun olet suorittanut ns. perusteellisen puhdistelun, mm. kuparin poisto ja sitten se normaali reissun jälkeen tapahtuva hoito.
Jos piipussa on hieman sisäpinnalla pintavikaa ja puhdistat erittäin hyvin, on odotettavissa juurikin tuo iso heitto ekalla, toinen ääripää on erittäin !&%¤# piippu, mutta kun nyt ilman puhdistusta pelasi välttävästi uudella reissulla, olen enemmänki eka version kannalla,,,
Siis, kokeileppa ratakäynnin jälkeen vetäiset vaan kuivalla sutilla kerran pari läpi.
Sitten jos enemmälti kosteutta vetäise kuiva suti läpi, sitten aseöljyinen ja kuiva perään. Radalle lähtiessä viellä kuivalla kerta pari.
Niin, oletko varma ettei jaloista tai kiikarista johtuvia häiriöitä.
Voitko testata avoilla? Piisaako näkö,,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|