OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kätisyys ongelma

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pekkapeijjooni



Liittynyt: 29 Kes 2008
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 29.06.2008 21:26    Viestin aihe: Kätisyys ongelma Vastaa lainaamalla viestiä

Olen suunnitellut ensimmäisen metsästysjousen hankkimista mutta mulla ois pari pientä ongelmaa ennen jousen tilausta/valintaa.

Olen (umpi-)oikeakätinen ja aina ampunut (kivääri/haulikko) oikealta.
Samoin ne vähäiset kokemukseni jousista olen vedellyt oikeakätisesti.
Nyt kuitenkin jousimetsästysaiheisia foorumeita lueskeltuani on pistänyt silmään että dominoivasilmä määrää myös vaistojousen kätisyyden. Itselläni dominoivasilmä vasen.
Onko järkevää lähteä opettelemaan ampumaan vasemmansilmän alta vai onko tuo niin määräävää tuo silmän dominoivuus ?
Ongelmana on vielä vasemmassa kädessä pitkäaikainen "tenniskyynärpää" joka ei tunnu paranevan.

Kysymykseni ovat hankalia ulkopuolisen vastata mutta jos jollain ois kokemuksia kätisyyden vaihdosta.

Taljalla ongelma ei kai ole niin suuri, voihan ampua oikealta ja ampua dom silmä kiinni.
Mutta olen ajatellut aloittaa suoraan vaistolla ja vastakaarella niin mites tuo ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 29.06.2008 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmasti on helpompaa ampua vasenkätisellä jousella jos vasen silmä hallitsee. Sitä en tiedä sanoa kuinka paljon alkuun joutuu treenaamaan että tottuu. Voihan olla että se menee helpostikkin selkärankaan.

Itse olen oikeakätinen, mutta mm. vasaraa ja sahaa voin käyttää kummalla tahansa kädellä - ovat samanarvoisia. Olen tuon vain oppinut joskus pikkupentuna.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gunfire
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 92

LähetäLähetetty: 02.07.2008 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa opetella ampumaan vasemmalta. Itsellä oli samanlainen ongelma eli oikeakätinen mutta vasen silmä dominoiva. Usean vuoden ammuin oikealta mutta nyt kokeilin vaihtaa vasuriin ja kyllä kannatti. Muutama kuukausi takana ja aivan kuin olisin ikäni ampunu vasemmalta ja kaupanpäälliseksi osumatarkkuuskin parani.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkapeijjooni



Liittynyt: 29 Kes 2008
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 03.07.2008 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tulikin sitten tilattua vasenkätinen vastakaari 40 paunaisena joten lähdetään sillä sitten harjoittamaan tuota tyhmempää kättä. Saas nähdä miten käy ?
Kiitos Gunfire, ratkaiseva viesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkapeijjooni



Liittynyt: 29 Kes 2008
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 27.07.2008 19:58    Viestin aihe: Kyllä kannatti Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on vajaa viikko treenattu tuolla "väärällä" kädellä ja jo nyt alkaa sujua. Jousi onkin 45# joten 29" vedolla paunoja vähän enempi. Olkalihakset vähän kipeet mutta onneks tuli uskottua tuon dominoivan silmän merkitys !
Nyt vaan kovaa treeniä ja syksyllä saattaa olla sihti jo sen verran kohillaan että uskaltaa jättää haulikon kotiin kun lähtee metille Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TmN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2006
Viestejä: 330
Paikkakunta: Takeitlake

LähetäLähetetty: 05.11.2009 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen oikea kätinen, ammun oikealta puolelta ja syön oikealla kädellä B). Mutta kun olen noita jousia kokeillut niin luontevalta tuntuu pitää jousta vasemmassa ja vetää oikealla... Siis kannattaako minun ostaa vasenkätinen vai oikeakätinen jousi? vai miten tuo kätisyys oikein menee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5524

LähetäLähetetty: 05.11.2009 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen oikeakätinen mutta vasen silmäinen. Aina olen pähkäillyt kun jotain uutta lajia olen harjoitellut että kumpi helpompi. Esimerkiksi ammunta, lumilautailu, kaukalopallo, hiirikäsi tai jousiammunta.
Jousen kohdalla huomasin että on helpompi harjoitella käsien lihaksia kuin silmän vaihtoa. Kummaltkin puolelta onnistuu, mutta nopeampi se on hallitsevalta silmältä ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wirolainen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Elo 2008
Viestejä: 21
Paikkakunta: Salo

LähetäLähetetty: 05.11.2009 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TmN kirjoitti:
Minäkin olen oikea kätinen, ammun oikealta puolelta ja syön oikealla kädellä B). Mutta kun olen noita jousia kokeillut niin luontevalta tuntuu pitää jousta vasemmassa ja vetää oikealla... Siis kannattaako minun ostaa vasenkätinen vai oikeakätinen jousi? vai miten tuo kätisyys oikein menee...


Jos pidät jousta vasemmassa kädessä ja vedät oikealla, niin puhut silloin oikeakätisestä jousesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TmN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2006
Viestejä: 330
Paikkakunta: Takeitlake

LähetäLähetetty: 06.11.2009 07:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia selvennyksestä B)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com