Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Sniper86 Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.11.2004 13:56 Viestin aihe: |
|
|
Tätä nykyä mukana roikkuu Lapin puukko. Ennen perus mora, joka hävisi metsällä. _________________ Treue ist unsere Ehre |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tupla-Topi Vieras
|
Lähetetty: 21.11.2004 10:59 Viestin aihe: |
|
|
Olen ruukannut itse tehdä eräpuukot, hyviä rakennussarjoja saa alle 30 €, tekeminen on hauskaa eikä kahta samanlaista tule. Eräpuukkoni ovat varsin pieniä, repussa kulkee mukan pikkukirves tulipuita varten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
geratherm Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2004 Viestejä: 1501 Paikkakunta: Oulun lääni
|
Lähetetty: 22.11.2004 15:17 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä kulkee marttiinin vaaleakahvainen Ilves. Itse tehtyä puukkoa ei raski kantaa mukana, koska sitä on sitte mukava vanhana pappana katella ja todeta että prkl ku sitä on oltu pentuna huono puukontekijä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
omatekemä Vieras
|
Lähetetty: 22.11.2004 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Omatekoisilla on pärjäilty. Normaalipuukko ja nylkyveitsi erikseen. Terät itse taotut Böhler K510 hopeaterästangosta. Puukon päät joko raidanjuurivisaa tai loimupihlajaa öljykäsiteltyinä. Joskus myös tuohilapuista ladottuna. Ylä- ja alahelat messinkiä. Tuppi kasviparkittua tuppinahkaa, jossa nahan keskiosa on jätetty vähän raaksi. Tästä nahasta tulee kovempi tuppi, joka ei veny ja löysty käytössä niinkuin normaalisti parkittu nahka usein tekee. Värjäys Narvi-väreillä tai erkoisnahkamaalilla.
Puukkotietoutta löytyy netistä esim. Suomen puukkoseura ry:n sivuilta, Brisa Oy tai teräsrenki.fi. Kanattaa hakeutua puukontekokursseille, jossa oppii alkeet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ICA bokförlag, Västerås Vieras
|
Lähetetty: 22.11.2004 22:56 Viestin aihe: Bo Bergman: Knivar |
|
|
Så här tillverkar du skaft och slida till din egen kniv.
ISBN 91-534-1206-0
Ihan hyvää oppia saa myös tästä ruotsinkielisestä teoksesta, jota on myyty ainakin Hemslöjd (?) - liikkeissä Ruotsissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
huru ukko Vieras
|
Lähetetty: 22.11.2004 23:04 Viestin aihe: |
|
|
Ruottalaisten puukot ja puukkokulttuuri on korkeatasoista. Etenkin tupen koristelussa ovat huippuja. Ruosissa, Norjassa ja Tanskassa on useita hyviä puukkoalan julkaisuja. Itse vaalin Suomen puukkoseuran jäsenenä SUOMALAISTA puukontekoperinnettä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emis. Vieras
|
Lähetetty: 22.11.2004 23:45 Viestin aihe: |
|
|
Omatekoisilla on pärjätty erittäin hyvin useita syksyjä. 1% hiiliteräksestä taottuna terät. Ei ole vielä tarvinnut teroitella tänä syksynä, hyvin on terässä kestänyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
aisola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.02.2005 22:40 Viestin aihe: |
|
|
Lapin Puukon Sotilaspuukko keikkuu täällä mukana. Hyvä ja kestävä puukko.
Leveäterä kestää antaa jo kunnolla "heviä", ei käy kuin parille Marttiinille että naps ja terä poikki. Kaapissa olisi pari sepän takomaa ruotoa, joskos ne joskus saisi valmiiksi asti tehtyä.
Repussa kirveenä Fiskarsin handy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
geratherm Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2004 Viestejä: 1501 Paikkakunta: Oulun lääni
|
Lähetetty: 28.02.2005 12:24 Viestin aihe: |
|
|
No nyt joulun jälkeen vyöllä keikkuu sissipuukko. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Imppa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 12.03.2005 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Ihan omatekemä tuplapuukko on vyössä kiinni. Pienempi 60 mm terällä ja isompi 95 mm terällä. Molemmissa puukoissa visakoivu-kahva ja öljyllä käsitelty. Puukot sopevia sekä kalalle että riistalle...Ja lenkinpätkäkin mukavasti muotoutuu tikun nokkaan... -Imppa- _________________ -Imppa- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Huoleton Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.04.2005 10:52 Viestin aihe: |
|
|
Omatekemä haulikon hylsypuukko kaksinpuolin teroitettu pienriistalle
ja oma tekoinen leuku ei millekään riistalle.
Nyt valmisteilla myös hirven nylykypuukko visakoivukahvalla ja
rautasahan terästä valmistetusta terästä. _________________ Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
keklu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.04.2005 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Wanhasta marttiinista jätti aika, joten nykysellään käytössä on itse kasattu puukko Hankalan terällä. Olisi pitänyt aiemmin tehdä itse. Nyt vasta huomaa miten hyvin voi "customi" istua käteen. _________________ Jaa mää vai? Emmää vaan tiärä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
koilliskaira ***
|
Lähetetty: 21.04.2005 17:06 Viestin aihe: |
|
|
Jo monta monituista vuotta on vyöllä keikkunut iso leuku. Terän pituus 21cm. Puukot olen tehnyt itse. niitäkin alkaa olla vaikka minkälaista. Nylkypuukkoja ja pikkupuukkoja..ja sitten isompia. Terät olen myös itse takonut karkaissut ja päästänyt. Kahvamateriaalina käyttänyt joko visäkoivua, mustaa tammea, padoukkia, mahonkia ja raidan ja koivun pahkaa jne. Luu on myös tuttu materiaali. niin ja tuohesta on myös tullut muutama puukko tehtyä.
Itse kans olen kuullut tuosta sapelistani kettuilua..mutta mielestäni se on todella toimiva ratkaisu minun tarperisiin. Sillä saa vuotua todella hyvin, sillä saa pienet risusavotat ja makkuuhavut katkottua, ja kun massaa on tarpeeksi ja kokonaisuus on kestävää tekoa niin se hoitaa silloin tällöin kirveen virkaa pienempien puiden kohdalla. Suolistukset ja nylkemiset hoituu kätevästi. Edellytyksenä on tietysti että terä on hyvässä terässä.
Ainoa asia missä se ei ole hyvä, on pienten tammukoiden perkaus. Leukun teränkärjen teroituskulma on niin suuri että ei tahdo saada mahaa auki pikkukaloilta. _________________ Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
wufwuf Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 08.06.2005 09:32 Viestin aihe: Puukko mukana |
|
|
Moron
Hirvenperässä seilatessa mukana kulkee Martinin Condor Big Game Martef, teflonpinnoitteisella terällä, autossa hassu retkisaha rintalastan avaamiseen ja fiskarssin toiseksi pienin kirves.
Muilla eräreissuilla vyöllä killuu huomattavan vanha Rosellin vaarinpuukko, se miniversio wanhasta eräpuukosta.
Arkisin johonkin taskunliepeeseen tökättynä CRKT:n Long's Peak 4" mittaisena. Kiva auottaessa kirjeitä, paketteja ja narujen katkomisessa ja muissa pikkunäpertelyissä.
Eli puukko aina tarpeen ja käytön mukaan ja aina mukana. _________________ - Timppa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pyymies Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.06.2005 17:16 Viestin aihe: |
|
|
Vanha sotapuukko, sukukalleus.... _________________ Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|