OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Järvisen mehtäsukset

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 02.11.2004 14:04    Viestin aihe: Järvisen mehtäsukset Vastaa lainaamalla viestiä

Käväsin tossa paikallisessa kesportissa suksia kahtelemassa, ja myyjä sitte kerto että heillä on nyt vain järvisen suksia, pituuksissa 220, 230 ja 240cm. Myyjä kehui suksia kovasti ja näytti suksessa olevaa tarraa jonka mukaan olisi jokin erä-testi-voittaja.. Niin jos jollakin sattuisi olemaan tuollaset sukset, niin voisi kertoa hieman kokemuksistaan. Suksien hinta oli siteiden kanssa 170€, onko liian kalliit? Ja toinen kysymys olis että ku oon jotain 180/80 niin otanko nyt 220 vai 240 pitkät sukset?Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
plx
Vieras





LähetäLähetetty: 02.11.2004 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Järviset on todella hyvät (parhaat) metsäsukset. Olen itsekin 180/80 ja suosittelen pidempiä kuin 240 cm. Mulla on itsellä 270 cm pitkät. Erittäin hyvällä hankikannolla ei pituudella ole niin väliä, mutta nämä olosuhteet ovat melko harvinaisia. 30 cm lisäpituudesta (240 --> 270) on vähän huonommalla hankikannolla paljon etua. Haittapuolia ei mielestäni ole kuin se, että 270 cm pitkät sukset on hankala saada mahtumaan autoon sisälle (eli pitää laittaa katolle).

Itse maksoin näistä siteineen pari vuotta sitten n. 150 €
Takaisin alkuun
Kyttä
Vieras





LähetäLähetetty: 03.11.2004 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen käyttänyt yhdet loppuun ja ostin samanlaiset tilalle. Kun Lahdenperä lopetti, niin seuraavaksi paras on Järvinen. Tarpeeksi notkea kärki, ei sukella helposti. Pitäisi vain olla kolmemetriset jos meinaa pärjätä huonommallakin hankikannolla. Itsellä 280 pitkät ja kun laitetaan selkään viikon eväät, "koti" ja "sänky", eli laavu ja makuupussi plus harrastusvälineet, niin painoa jo onkin reilut 0,1 tonnia. Eli 80 kg kaverille suosittaisin kyllä myös tuota 280 pitkää suksea.
Takaisin alkuun
Koskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 366

LähetäLähetetty: 03.11.2004 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä pituutta tarvitaan kun painoa on luokkaa 100kg.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lepex
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Hei 2004
Viestejä: 90
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 03.11.2004 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös esim. Hong Kong myynyt viime talvena ruotsin armeijan ( Laughing ) suksia, taisi olla 20€/pr. Ne oli vielä siteineen, ja varmasti on hintaansa nähden erittäin hyvät. Sieltä kun kaappaa kumitossut vielä mukaan jossa sidekannat niin mitä sitä muuta tarviskaan?

Itelläkin painoa 100kg mutten silti ostaisi 270cm pitkiä suksia. Jossain koivikossa/risukossa kääntyminen voi olla vähän hankahkoa jo...

Very Happy
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 03.11.2004 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ja ei siellä ollu myynnissäkö noita edellä mainittuja pituuksia ja ehkä oli 250, en oo ihan varmna... Very Happy . Joo kyllähän se pittää sitte varmaanki ne järviset laittaa.. Tunnen myyjän erittäin hyvin ja en kyllä oo ikinä kuullu että se ois jotain noin paljo kehunu..Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sammeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 532
Paikkakunta: Koillismaalla

LähetäLähetetty: 04.11.2004 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

geratherm: Elä hyvä mies osta alle 260 cm suksia. Kun kerran olet suksia ostamassa niin elä tyydy keskinkertaiseen. On niitä liikkeitä joista löytyy pitempiäkin suksia. Kun kerran ostat niin ne saattaa olla sinulle ainoat jopa vuosi kymmeniksi. Osta 260 pitkät usko pois, uskallan väittää itseä tässä asiassa asintuntijaksi.
Muuten Järvisen sukset on hyvät laudat, kärki on tarpeeksi löysä, että se hakeutuu aina pintaa kohti eikä puske ummessa. Lisäksi myös ketstävät hyvin taivutusta mistä on hyötyä jos esim. joutuu hiihtämään ojitetulla alueella.
Itse 183/80 ja on juuri nuo 260 sukset ja itse asiassa jo toiset samallaiset menossa, seuraavaksi voisin ajatella jopa 280 pitkiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kyttä
Vieras





LähetäLähetetty: 05.11.2004 09:40    Viestin aihe: Pituudesta vielä Vastaa lainaamalla viestiä

Ei juuri lisättävää, Sammeli kertoi juuri samaa mitä minäkin yritin selvitellä aiemmin. Lyhyillä suksilla kahlaajat vetoavat aina siihen ettei pitkä suksi käänny risukossa. Olen aina vastannut, että mikä pakko sinne pusikkoon on mennä, ja aina olen metsästä pois päässyt.
Itse tilasin omani suoraan Järviseltä, (280 cm sukset maksoi n. 5 vuotta sitten 500 mk) kun ei paikkakunnalta löytynyt liikkeistä. Järvisen sukseen on valittavissa myös pitopohja. Pitopohjassa ei ole voiteluongelmia. mutta pitää kovalla hangella melkoista "ullitusta" eikä luisto ole niin hyvä kuin sileässä. Nythän tosin ei enää ole karhun kevätpyyntiä missä sillä oli merkitystäkin.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 05.11.2004 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika hyvin on pärjännyt mettässä sekä Suomen, että Ruotsin armeijan suksilla, vanhat Lahtisetkin löytyy missä pituutta 280 cm on hyvät hiihtää ja kantavat mahtavasti, mutta epäkäytännölliset metsästyksessä pituutensa vuoksi. Toki risukosta pääsee pois pitkillä suksillakin, mutta kyllä kannattaa miettiä etukäteen minkälaisessa maastossa hiihtää, ja kun noita armeijan suksia myydään halvalla, mikä estäisi ostamasta kaksia suksia, itsellä on kolmet eri mettäsukset eli käytössä Lahtiset ja SA-int malliset ja svedut varalla. Kallioisessa ja mäkisessä maastossa saattaa pitkät sukset hankaloittaa nousemista, taasen nevoilla ja pelloilla seka uudella lumella on pitkät huomattavasti mukavammat ja nopeammatkin.
Takaisin alkuun
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6253
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 05.11.2004 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä jos suksilla meinaa tosissaan metässä hiihtää, niin kannattaa satsata pituuteen ja päremäiseen kärkeen. Lyhyet sukset on kyllä näppärät hiihtohinauksessa, ryteiköissä ja hangella mutta silloin kun hiihdettävyyttä kipeimmin tarvitaan, niin silloin se uupuu. Esim. silloin kun lumessa on juuri ja juuri kantava/pudottava kuori, niin lyhyt ja jäykkäkärkinen suksi on aivan toivoton, koska se on jatkuvasti kiskottava sieltä hankipinnan alta eikä nouse ominavuin pinnalle. Ei välttämättä ole liioittelua ostaa kaksia paria suksia, itsekin olen muuten niitä testivoittajia harkinnut ostettavaksi. Yksi olennainen ominaisuus on muuten liimausten kestävyys, ne tahtoo ruveta kevätjäillä irtoilemaan huonoista suksista.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 05.11.2004 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo elikkä pittää lähtä oulusta hakemaan... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com