Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
niksa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2008 22:48 Viestin aihe: Lihan huuhtelu vedellä |
|
|
Onko mitään haittaa jos täkkälihat huuhtelee juoksevalla vilpoisella raanavedellä? Ainakin saa veret ym. epäpuhtaudet pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Systeemin uhri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2008 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Itse teen kaikelle riistalihalle niin. Ja alas on ruoka mennyt, eikä tullut ylös. Ja olen hengissä vieläkin. Ei se varmaan kamalan vaarallista ole huuhdella niitä vedessä... _________________ JESJESJESJES! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
matzon Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2008 23:41 Viestin aihe: |
|
|
Mikäs tuosta juoksevasta vedestä vaarallista tekee? Ite tullut 7 vuotta ainakin huuhdeltua silleen. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
kehveli Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.08.2008 09:38 Viestin aihe: |
|
|
Asutko Nokialla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
niksa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.08.2008 12:40 Viestin aihe: eikäkö... |
|
|
Joo ymmärrän kysymyksen "ihmeellisyyden". Jossain kesksutelussa vain oli vanha lihamestari ootanut kantaa vedellä lotraamiseen lihojen kanssa.
Mutta itse huuhtelen kalat ja riistan aina ja mitään haittaa en ole huomannut.
Esim. sorsat lihat laitan sitten vuorokaudeksi jääkaappiin ja vasta sitten pakkaseen. En tiedä riittääkö mureuttamiseen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.08.2008 18:08 Viestin aihe: |
|
|
Jotkut väittää, ettei lihaa pitäisi vedellä huuhdella. Itse ainakin jäähdytän lihan jääkylmässä vesijohtovedessä niin nopeasti kuin suinkin. Sitten mureutumaan jos tarvetta on. Mitä nopeammin liha kylmenee, sen hitaammin se pilaantuu. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussijänismies Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2005 Viestejä: 2606 Paikkakunta: Hallan Aroilla...
|
Lähetetty: 21.08.2008 21:42 Viestin aihe: |
|
|
Totta ihmeessä lihan voi kylmällä vedellä huuhdella, ja jopa kylmässä vedessä hetken säilyttääkin. Kalan osalta olen opin saanut, että kun vedestä syötäväksi ottaa, ei sitä enää laiteta kuin keitin veteen korkeintaan, toki huuhdella voi ja pitääkin vedellä, mutta säilöä ei. _________________ Jussa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vastarannankiiski Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.08.2008 22:58 Viestin aihe: |
|
|
Onpahan itse tultua joskus, jopa liotettua riistalihaa kraana/kaivo vedessä jonkun aikaa. Tällöin saa helpohkosti veret pois lihasta, enkä minä ainakaan ole huomannut mitään muuta eroa kuin sen, että verihyytymät lähtee lihasta aikasta hyvin = maku parenee. Eri asia saattaa olla, jos läträä lihaa pintavesissä, esim järvivedessä. Tällöin lihaan saattaa tulla jotain bakteereja, jotka edesauttavat lihan pilaantumista. Minusta on paljon hygienisempaa huuhtoa lihat, kuin laittaa sellaisinaan ruuaksi tai pakkaseen... _________________ Suora pittää olla eikä aatella pahoja niin kuin
muallista mammonnoo ja mehtärahoja... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.08.2008 22:59 Viestin aihe: |
|
|
Totta puhut. Järviveteen ei kannata lihoja pistää. Raanavesi on kuitenkin eri asia, varsinkin kylmä raanavesi. Sillä saa lihat nopeasti kylmiksi ja pilaantuminen hidastuu. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.08.2008 23:13 Viestin aihe: |
|
|
Kylläpä nuo tulee linnut huuhdeltua ennen pakastamista. Toinen huuhtelu tehdään sitten ennen valmistamista. Liha toki kuivataan talouspaperilla ennen pannulle laittoa. Saamani opin mukaan kaikki liha on huuhdottava kylmällä vedellä ennen ruuaksi valmistamista. Olen havainnut tämän käytännössäkin hyväksi sillä aika usein löytyy luupiikkejä ymsp. kaupan lihoista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
khyl Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2007 Viestejä: 569 Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.08.2008 15:07 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | Kylläpä nuo tulee linnut huuhdeltua ennen pakastamista. Toinen huuhtelu tehdään sitten ennen valmistamista. Liha toki kuivataan talouspaperilla ennen pannulle laittoa. Saamani opin mukaan kaikki liha on huuhdottava kylmällä vedellä ennen ruuaksi valmistamista. Olen havainnut tämän käytännössäkin hyväksi sillä aika usein löytyy luupiikkejä ymsp. kaupan lihoista. |
Sama käytäntö täällä. _________________ OHI MÄNNÖÖ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
make80 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.08.2008 16:32 Viestin aihe: |
|
|
Jos lihassa on kalvot ehjänä niin voi huuhdella vedellä.
Kalvotonta lihaa huuhdellessa basilliskot imeytyy lihaan ja säilytysaika lyhenee koska bakteeripesäkkeiden määrä moninkertaistuu vedellä leikkiessä.
Veret on syytä ottaa huolellisesti pois koska veri pilaantuu nopeiten.
Hirveä voi huuhdella rinta ja vatsaontelosta mutta kyljet on syytä jättää rauhaan.
Jos meinaa mureuttaa lihaa jääkaapissa niin ei vettä missään nimessä vaan teurastushygienia kuntoon niin ei tule ongelmia.
Jos riistan meinaa laitaa samantien ruuaksi tai pakastimeen niin on sama huuhdella vaikka ojassa, ei tule mahatautia mutta itse tykkään mureuttaa lihat ja silloin on syytä miettiä mitä ja miten tekee.
Nimim. alalla työskentelevä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 24.08.2008 09:36 Viestin aihe: |
|
|
Takavuosina tutkivat Tenolla lohen käsittelyä ja bakteerijäämiä.Karkea tulos oli, että pyyhittyyn kalaan jäi 70 %
käsittelemättömän kalan bakteereista ja vedellä huuhdeltuun 30 %. Tulos on ollut ohjeenani.
Huuhtelen niin kalat kuin lihatkin kylmällä vedellä, mieluummin juoksevalla ja leikkelen turhat riekaleet pois. Sitten annan valua lävikössä ja kuivaan loput vedet talouspaperilla tai pyyhkeellä ennen riiputusta, pakastusta tai ruoaksi laittoa. Kalaa pakastan harvoin.
Veriset lihat kannattaa paistaa tai keittää heti, jäähdyttää ja pakastaa. Keittoruokaahan niistä yleensä tehdään, joten ne kannattaa pilkkoakin ennen keittämistä. Linnun täkän, jos se on ehjä ja siisti, irrotan ja pakastan eri pussissa muista osista. Oikeastaan tuli reseptipuolen asiaa, mutta tulkoon.. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|