OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Petausmassoista
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 28.06.2008 01:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jojoba kirjoitti:
Ilmaisin itseäni ilmeisen huonosti. Eli aseena on Tikan M65 ja siihen ratatukki, josta olen poistanut vanhat petauksen jäänteet. Tukki tarvitsee petauksen alas liipaisimen ja lipaskuilun ympärille, sekä ylös piipusta taakse päin. Eli en ole petaamassa piipun ja tukin väliä missään nimessä. Vapaasti värähtelevähän tuo on.


Olen aavistuksen ymmälläni. Petaat lipas aukon ympäryksen? Miksi Ihmeessä se tarvitsee petauksen sinne? Kun ase pedataan kunnolla niin niin piipullekin pedataan ns. tuki tukkia vasten. Kun puhutaan vapaasti värähtelevästä piipusta niin se ei tarkoita sentään sitä että että piipun täytyy värähdellä lukosta asti vapaasti, varsinkaan varmint tai muissa raskaspiippuisissa aseissa. Vapaasti värähtelevällä tarkoitetaan sitä että piippu värähtelee jokaisen laukauksen jälkeen samalla tavalla. Petaamisella pyritään tähän lopputulokseen.

Suosittelisin tässä vaiheessa erästä artikkelia ennenkuin alat petaamaan.
Toiminta ampujilla on sivuillaan eräs äärimmäisen hyvä artikkeli petauksesta, kuva kuvalta. Artikkeli on ihan rekisteröitymisen arvoinen.

http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/viewtopic.php?t=3433&sid=62320ee0ed86e2bd3176a4728facb6f9
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jojoba
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2006
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 28.06.2008 01:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Tästä mun selityksestähän ei ota itekkään selvää, pistetään se perjantain piikkiin. Eli petaus ylös ja alas, ei lipaskuilua sentään. Samaan tyyliin on tarkoitus tehdä kun monet muutkin tällä ja muilla foorumeilla on esittänyt kuvin että tekstien avulla. Very Happy

Edittiä: Oli hyvä linkki, kiitoksia muke! Täytyneekin katsoa oma P94 lävitse.
_________________
JP Sauer&Sohn Suhl 12/70, 1265
Baikal IJ58M 12/70
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.06.2008 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran kommenttia mukelle että kopiosorvilla tai jyrsimellä tehdään vain tukin ja sen istutusten karkea muotoilu. Sitten vaan veistoraudat (ei siis taltta) käteen, lähelle purkki sovitusmustaa ja tukin tarkempia sovituksia "hieromaan" Wink. Eli käsityö kunniaan.

Tokihan istutuksen voi tehdä massallakin, mutta mielestäni homma kannattaa tehdä kerralla kunnolla koska käsittääkseni toiveissa on saada aseeseen tukki joka kestää sen koko käyttöiän. Ilman massoja po. työ vaatii taitoa ja tarkkuutta, se on selvä. Mutta se taito tulee vain harjoittelemalla ja jollei homma sittenkään onnistu, kannattaa haulikon tukkien teko mielestäni suosiolla unohtaa. Olen itsekin askarrellut jonkin verran kiväärin tukkien kanssa joten luulen suunnilleen tietäväni mistä puhun. Haulikon tukin olen ainakin toistaiseksi jättänyt muille juuri sen vaativuuden vuoksi.

Miten muuten muke hoidat haulikon tukkiesi mitoituksen ? Perän harjan korkeus ja vetopituus on vielä kohtuullisen helppo löytää kohdalleen mutta sivuvääryys saattaakin olla jo vähän hankalampaa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zapperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 228

LähetäLähetetty: 28.06.2008 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Eikös se ole niin että jos petaus massa on kunnollista evästä, niin sille ei tarvitse porailla tartuntapintoja erikseen. Kunnollinen massa tarttuu aina ja myös pysyy. Toisekseen miksi siihen piippu kouruun pitäisi porailla massalle reikiä, eikös näissä meidän aseissa ole yleensä vapaasti värähtelevät piiput?"

En tosiaan tiedä onko se rei´ittäminen välttämätöntä, mutta sitä suositellaan. Kyllä mulla on pysynyt kaikki massat kiinni vaikka reikiä ei ole aina porattukaan. Ja ei kai siitä haittaakaan ole. Se lisää kiinnipitoalueen kokoa, joten teoriassa sen pitäisi olla parantava juttu.

Lisään tuohon aiempaan selvitykseen pistooliperän muotoilusta vielä sen, että itse alkuperäinen pistooliperä kannattaa siis työstää heti alussa pienemmäksi vaikka ihan karkealla viilalla niin että sen päälle saattaa rakentaa sen muotin. Jos siihen haluaa kestävyyttä lisätä, siihen voi sitten porata pienehköjä reikiä siihen pistooliperään (huomatkaa että liika heikentää sitä) tai/ja vaikka lyödä muutaman lyhyen, ohuehkon naulan niin syvälle että massa peittää sen. Mutta en usko että tämä olisi välttämätöntä. Plastic Paddingin laminaattimassa on muutenkin aika stydiä tavaraa, vaikka se onkin kuivuttuaan hyvin helppoa työstettävää sinänsä.
Petauksesta sen verran, että ainakin mun Tikassa oli niin hyvin istuvat metalliosat, että massaa ei tukkiin menny kuin sen piipun alle ja vähän rekyylivasteen reikään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 28.06.2008 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Sen verran kommenttia mukelle että kopiosorvilla tai jyrsimellä tehdään vain tukin ja sen istutusten karkea muotoilu. Sitten vaan veistoraudat (ei siis taltta) käteen, lähelle purkki sovitusmustaa ja tukin tarkempia sovituksia "hieromaan" Wink. Eli käsityö kunniaan.

Tokihan istutuksen voi tehdä massallakin, mutta mielestäni homma kannattaa tehdä kerralla kunnolla koska käsittääkseni toiveissa on saada aseeseen tukki joka kestää sen koko käyttöiän. Ilman massoja po. työ vaatii taitoa ja tarkkuutta, se on selvä. Mutta se taito tulee vain harjoittelemalla ja jollei homma sittenkään onnistu, kannattaa haulikon tukkien teko mielestäni suosiolla unohtaa. Olen itsekin askarrellut jonkin verran kiväärin tukkien kanssa joten luulen suunnilleen tietäväni mistä puhun. Haulikon tukin olen ainakin toistaiseksi jättänyt muille juuri sen vaativuuden vuoksi.

Miten muuten muke hoidat haulikon tukkiesi mitoituksen ? Perän harjan korkeus ja vetopituus on vielä kohtuullisen helppo löytää kohdalleen mutta sivuvääryys saattaakin olla jo vähän hankalampaa Smile


Jos sitä käsityötä pitää kunnioittaa niin vietävästi että sovitteetkin täytyy veistellä pelkästään käsin niin eihän sillä periaatteella tarvita sitä petausmassaa sitten kiväärinkään teossa.? Very Happy
Mielestäni tässä hommassa ei kannata lähteä yrittämään pyörän keksimistä uudelleen. SIllä petausmassalla säästää tässä vaiheessa aika hiton monta työtuntia. Esittäisin myös sellaisen väittämän että perästä tulee laukausmäärältään kestävämpi jos sovitukset tehdään petaamalla.

Tukin mitoituksen ratkaisee ampujan ruumiin rakenne. Tuo tukin ylä/ala sivuvääryyden määrää ampujan rinnan leveys, mitä leveämpi rinta, sen enempi sivuvääryyttä. Käytän tähän mitoitukseen taulukkotietoutta josta ns. piirtomitat tulevat. Tästä on suhteellisen hyvä lähteä tekemään hienosäätöä.
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 28.06.2008 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulostaa pätevältä tuo sinun mitoitussysteemisi. Oletko luonut taulukon itse kokemuksen pohjalta vai onko se jotain ulkomaista lähtöä ? Kotimaisilla tukkisepillä en ainakaan tiedä taulukkoja olevan kuin M. Tervosella ja nyt näköjään sinulla. Valosen Askolla voi ehkä myös olla.

Tuosta tukin petauksesta vielä sen verran että muuan ruotsalainen tukkiseppä (en pysty muistamaan nimeä) sovittaa kiväärienkin tukit niin että petausta ei tarvita. Tarkkaa työtä se vaatii ja siten varmasti myös maksaa.

Itse olen sillä kannalla että kunnollinen haulikon tukki tehdään hyvälaatuisesta eurooppalaisesta pähkinäpuusta. Perusmuotoilu ja rautojen istutusten karkea työstö voidaan (ja kannattaakin tehdä) konetyönä mutta se viimeinen sovitus käsin. Jos käytetään apuna massaa, tuppaa se helposti jäämään näkyville joka ei kyllä ainakaan omasta mielestäni ole mitenkään toivottavaa.
Mutta kun katson tukkiesi kuvia niin näyttääkin siltä että ne tehdään enemmänkin "työkalu" -ajatuksella Wink.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 29.06.2008 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta reikien ja kolojen teosta massattavaan pintaan: kyse ei ole välttämättä siitä etteikö puun ja massan välinen liitos pidä. Se voi hyvinkin pitää mutta jos syyt menee puussa sopivasti ja puu on löyhää, niin puu voikin revetä heti massan alta. Koloilla saadaan tartuntaa syvemmältä kuin puun ihan pinnasta.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.06.2008 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Tuosta reikien ja kolojen teosta massattavaan pintaan: kyse ei ole välttämättä siitä etteikö puun ja massan välinen liitos pidä. Se voi hyvinkin pitää mutta jos syyt menee puussa sopivasti ja puu on löyhää, niin puu voikin revetä heti massan alta. Koloilla saadaan tartuntaa syvemmältä kuin puun ihan pinnasta.


Näinhän se taitaa Acraglassin ohje todeta. Useitakin (muiden tekemiä) särkyneitä liimauksia nähneenä ja korjanneena joutuu kyllä olemaan samaa mieltä. Ei se oikein valittu ja käytetty liima siitä puusta irtoa vaan puu särkyy liiman alta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 29.06.2008 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se puu pahus kun tuppaa elämään ilman kosteusvaihteluiden yms. johdosta Wink.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zapperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 228

LähetäLähetetty: 30.06.2008 00:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan ikinä tehnyt tai suunnitellut tehdä tukkia kyllästetystä puusta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zapperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 228

LähetäLähetetty: 30.06.2008 00:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Tuosta reikien ja kolojen teosta massattavaan pintaan: kyse ei ole välttämättä siitä etteikö puun ja massan välinen liitos pidä. Se voi hyvinkin pitää mutta jos syyt menee puussa sopivasti ja puu on löyhää, niin puu voikin revetä heti massan alta. Koloilla saadaan tartuntaa syvemmältä kuin puun ihan pinnasta.


Enpäs olekaan ajatellut noin. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 30.06.2008 00:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyisin on saatavilla ns. stabiloitua puuta joka käytännössä on tavallista puuta johon on paineen avulla imeytetty jotain polymeeriä. Siinä olisi hyvä vaihtoehtomateriaali muovi- tai laminaattitukille. Idea sinänsä on jo melkoisen vanha koska sitä käytettiin meilläkin jo 70-luvulla kun Helsingin silloisen lentoaseman odotustilan lattioita tehtiin.

Normaali painekylläste ei ehkäise veden imeytymistä puuhun mutta on sen verran kovaa myrkkyä että lahottajasienet eivät ainakaan kovin helposti pysty sillä käsiteltyyn puuhun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 30.06.2008 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zapperi kirjoitti:
Onko kukaan ikinä tehnyt tai suunnitellut tehdä tukkia kyllästetystä puusta?


Mitä hyötyä siitä olisi? Ei aseen tukki normaalikäytössä muutenkaan laho ja puun mekaaninen kestävyys ei kauheasti taida kyllästämisellä tai vaikka lämpökäsittelyllä parantua.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaappo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hel 2005
Viestejä: 181

LähetäLähetetty: 03.07.2008 18:12    Viestin aihe: Devcon Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut kasa-ampujat vannovat Devconin Plastic Steelin nimiin, jota saa puolen kilon purkeissa. Joidenkin kirjoittajien mielestä se on ehdottomasti parempi kuin Acraglass.

Tässä hyvin professionaaliselta vaikuttava artikkeli pilaripetauksesta ja Devconin esittely samassa. Näyttää mielestäni hyvin uskottavalta.

http://www.6mmbr.com/pillarbedding.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kame
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Elo 2008
Viestejä: 62

LähetäLähetetty: 12.09.2008 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun tota Acraglasin irroitus ainetta on moitittu niin mitä kannattaisi käyttää sen tilalla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 6 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com