Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
brewster Vieras
|
Lähetetty: 15.09.2004 05:37 Viestin aihe: |
|
|
ite en ole vielä ehtinyt noihin laskeutuviin perehtyä, mutta tuli tässä kaverin kans modifoitua vähän vanhoja kuvia siten että sahattiin raakasti keskeltä poikki ne ja pantiin täyteen uretaania ja ylijäävä köli keskelle kuvaa! näin saatiin hyviä "persekuvia" jotka näyttää normaalissa parvessa lisänä lisäävän sorsien kiinnostusta kovasti! tokihan ruoka kaikkia kiinnostaa... se haittapuoli vaan on, että pitää painotus olla aikalailla kohdallan, eli sen painon pitää roikkua kiinnotyslenkistä, ja sitten pitää vielä ankkuripaino olla erikseen...tuotekehittely jatkuu! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 15.09.2004 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Olen päätynyt kokemusteni ja kommenttien perusteella vähän seuraavanlaiseen systeemiin:
- Tuulisorsa ei toimi ainakaan verkonmerkinnokassa kovin helposti. Se nimittäin hakeutuu helposti sellaiseen asentoon, joka on siipien pyörimisen kannalta epäedullinen. Homma toimii ehkä paikassa, jossa keppi isketään pohjaan ja sorsan voi tunata tuuleen nähden edulliseen asentoon, edellytyksenä on vain tuo tuuli…
- Noista siipien laakeroinneista. Tyypillisesti herkät laakerit ovat kyljistä avoimia ---> ruostumisongelma. Suojatut laakerit taas ovat hieman jäykempiä. Itse päädyn luultavasti venäläistyyppiseen ratkaisuun = suuret toleranssit .
- Siivissä ei kannata tavoitella luonnollista liikerataa. Itse teen luultavasti toiselta puolelta ruskeat siivet (kruunattuna siipipeilillä) ja toiselta puolelta valkoiset. Kovalla pyörimisnopeudella tuo näyttänee räpyttelyltä.
Valtavat investoinnit on jo tehty:
Kierrekanki, euron kappale
Moottori, euron kappale
Patteriteline, noin euron kappale
Patterinapsut, 30 senttiä kappale
Kytkimet, jotain senttejä kappale.
Koska joudun protoilemaan, otin kaikkia hieman tuplaten mitä yhteen kuvaan vaatii. Loput osat keräilen romukopasta. Investoinnit ovat pysyneet tässä vaiheessa kohtuutasolla, eikä suuria hakureissuja ole tarvinnut tehdä. Kierrokanget honkongista ja sähköosat Bebekistä.
Tässä vaiheessa ollaan vielä nippanappa kustannuksissa tuon alla . Tosin riskinä on, että tästä(kin) tulee ihan p…ka…
http://www.ilmalaiva.com/shop/products.php?p=2fc422&PHPSESSID=01fe67995c74dd9e7a54288077b130fb |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Baikal ***
Liittynyt: 06 Hei 2004 Viestejä: 599 Paikkakunta: Laihia
|
Lähetetty: 15.09.2004 11:19 Viestin aihe: |
|
|
meinaakko että nuo moottorit jaksaa pyörittää niitä siipiä voi olla että kuuluu booooo tai ainakin pyörii hitaasti, en tiedä.. ainahan sitä voi koittaa _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 15.09.2004 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Epäileviä Tuomaita on aina .
Uskon, että pyörittää. Tähän on nimittäin kaksi ratkaisua:
- Noita batterykoteloita on sen tähden kolmea sorttia ---> Patterit on noissa sarjassa, joten koteloversiosta riippuen on eri käyttöjännite.
- Siipiin tehdään hihnaveto, jossa välityssuhdetta pääsee tunaamaan. Itse asiassa tuli jo eilen sorvattua ”takaratas” jossa on kolme erilaista halkaisijaa ts. välitystä. Eli syntymässä on kolmevaihteinen robosorsa .
Voi silti olla, että ei tosiaan jaksa pyörittää tai sitten patterit kestää viisiminuuttia…
Luonnollisestihan kun halvin ja toimivin kombinaatio on kokeilemalla löydetty, niin siitä kerrotaan vain parhaille jahtikavereille ja jätetään muut "kokeilemaan" . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
S.Siili Vieras
|
Lähetetty: 16.09.2004 16:59 Viestin aihe: |
|
|
Mikä on tuo kierrekanki? jotain metalli tankoa?? itse olen kokeillut/käyttänyt siluetti kuvaa, eli pelkästä filmivanerista leikattu sorsankuva johon olen sitten siivet laittanut. Pitää ruveta kehittelemään tuota roottorilla toimivaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 16.09.2004 18:36 Viestin aihe: |
|
|
Todella kurko propellisorsa II on valmis
Voin pistää daattaa ja kuvia rakennusvaiheista, jos jotakuta kiinnostaa. Kenttäkokeet on vielä täysin tekemättä, toivottavasti viikonloppuna on kelejä.
Todella maagillinen arvoitus on, kauanko AA-koon paristot siipiä pyörittää. Täytynee ehkä suhteuttaa paristojen hintaa hevishotin hintaan ja kaivaa esiin kuustoistasen panosvyö, johon tunkee pattereita .
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
S.Siili Vieras
|
Lähetetty: 16.09.2004 20:38 Viestin aihe: |
|
|
Ei voi sanoa muuta kuin että todella vakuuttavaa Lahtinen! Voisisitko pistää dataa niin voisin itsekkin kokeilla rakennella tuollaisen roottori sorsan!
osoite olisi sniper5@luukku.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.09.2004 09:46 Viestin aihe: |
|
|
Huom. Kopiointi omalla vastuulla, toimivuus kentällä on täysin arvoitus…
Pistän pikkuhiljaa kuvia ja kommentteja tänne, niin pääsee varmaan kaikinpuolin vähemmällä.
Suurin investointi oli kaaveaihio. Omat sorsankuvat kun olivat kaikki mökillä, niin kävin valitsemassa paikallisessa eräliikkeessä aihion. Hinta oli suolainen 7e, joka jäikin projektin suurimmaksi yksittäiseksi investoinniksi.
Naarassorsia oli kahta plaatua. Valinnassa kiinnitin erityishuomiota kölialueeseen, sillä nimenomaan kölistä tehdään tässä mallissa tuo kaula. Ko. sorsassa oli sekin etu, että kölipalkki on eräänlaisen pokkauksen päässä ---> pokkaukseen saa kiinni putken salkoa varten.
Kuvan raatelin asennustoimia silmälläpitäen. Näitä kuviahan työstää sahalla, rajuilla saksilla jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.09.2004 10:04 Viestin aihe: |
|
|
Tuon konehuoneen rakennuksessa onkin sitten monia vapausasteita. Itse päädyin seuraavaan:
Bebekin moottori (1e), josta hammaspyörään sorvasin uran. Toinen vaihtoehtohan on kiinnittää hammaspyörään vetopyörä. Moottori kiinni alustaan. Koska euron moottorilta voinee odottaa Räikkösen Mersun luotettavuutta, niin kone on helppo vaihtaa.
Luonnollisesti tarvitaan myös akseli (Tein kierretangosta, 1e). Jos käyttää kierrekankea, on liukupinnoilta kierteytys poistettava.
Sitten tarvitaan vetopyörä. Itse tein tämän ruuvikiinnitteiseksi. Tämähän on saatava irti, jos ja kun vetohihnana käytettävä kumilenkki katkeaa, niin vaihto on mahdollista.
Nuo akselin läpivientivarret tein laakeroimattomana ---> Ei ruostumisongelmaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.09.2004 10:48 Viestin aihe: |
|
|
Sähköosat ovat seuraavanlaiset:
- Moottorilta piuha kytkimelle (1.75e).
- Kytkimeltä akkukotelolle (Hinnat 1-1.75e).
Sorsassa on siis kytkin rungossa ---> Jos sorsaa virittelee kepinnokkaan, on mukavampi asennuksen jälkeen vain napsuttaa kytkintä kuin sohrata akkupakettia paikalleen.
Näittä patteriräkkejä ostin kolme erilaista, 2, 3 ja 4 pariston. Periaatteessa kun sopiva on löytynyt, niin niitä pari följyyn. Kun siipien liike hyytyy, niin patteriräkin vaihtaa nopeasti nappaamalla nepparin auki ja pistämällä uuden akkusetin tilalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.09.2004 13:26 Viestin aihe: |
|
|
”Konepeti” on kiinnitetty pohjan läpi kaaveeseen. Kuvassa näkyy kuminauhaveto. Jokainen mopoa ratastanuthan tietää, että sillä on jonkin verran merkitystä, minkämoinen välityssuhteen laittaa .
Akkusetille on tila sorsan pyrstössä
Sorsa päältä. ”Konepelti” on kiinni nippusiteillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.09.2004 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Siivet on jotain, mitä sattui löytymään + siipien maalaus vielä tekemättä. Vedän toisen puolen ruskeaksi ja maalaan siihen siipipeilin. Toisen puolen jätän valkoiseksi.
Köliin on kiinnitetty putkenpätkä, johonka voi törkätä tukisalon.
Omasta mielestäni tämä Propellisorsa II meni vähän vituralleen.
- Malli ei ole hyvä. Tuohan ”lentää” just sen näköisesti kuin sorsa joka meinaa laskeutua kuville mutta huomaa, että onkin jonkunmoinen piru merrassa eikä laskekkaan. Jos joku moista värkkää, niin kannattaa porata kaulalle reikä etuosaan ja laittaa kaula+pää hiukan alaviistoon. Pisteenä ii:n päällä olisi vielä räpylöiden laittaminen laskuasentoon.
- Siipien väljä liitos aiheuttaa jonkin verran ääntä pyöriessään.
- Kuminauhan kesto täysi arvoitus.
- Patterien kesto täysi arvoitus.
- Luotettavuus ylipäätään täysi arvoitus. Toisaalta kaaveen tekeminen vaati alle 15e investoinnit ja kaikki osat on vaihdettavissa, jos kaave esim. sukeltaa…
Tämähän toimii seuraavasti:
Olen sorsajahdissa kytispaikassani. Lampareessa kelluu toistakymmentä kuvaa ja robosorsa kepin päässä. Robosorsan siivet räpsyttää ja laskutelineet on alhaalla ja kaula alaviistoon.
Taivaanrantaan ilmestyy pari sorsaa. Robosorsa näkyy jo puolenkilometrin päästä ja sorsat suuntaavat kohti passiani. Lähemmäs päästyään ne huomaavat loputkin kuvat ja kurvaavat katsomaan. Kotuksestani alkaa mahoton tulitus…
Kuluu puolituntia. Taivaanrantaan ilmestyy viiden sorsan parvi joka lähestyy lampea. Sorsat alkavat pikkuhiljaa kiertämään lampea noin 50m korkeudella laskupaikkaa etsien. Koska jahtimiesten tulikuri on hyvä, ne ehtivät heittää lenkkiä jonkun aikaa.
Kun sorsat lähestyvät omaa kotustani, aloitan pillityksen. Sorsilla tapahtuu pakkorefleksi; vedessä uiva kaaveparvi, laskeutuva sorsankuva vilkkuvinen siipineen ja ja alaslaskettuine räpylöineen + audioärsyke saavat sorsat laskukiitoon aivan samoin kuin hauki iskee vieheeseen vaikka maha olisi täynnä. Eli riittävästi ärsykkeitä kerralla ---> laskeutumisrefleksi.
Näin siis toiveajatteluna.
(Todellisuus: Propellisorsa menee oikosulkuun ja syttyy tuleen, tuli leviää kaislikkoon ja sitä kautta kotukseen…)
Tämmöistä tuli tällä rahalla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hoopo Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Syy 2004 Viestejä: 269 Paikkakunta: Liminka
|
Lähetetty: 17.09.2004 14:17 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen on Päällikkö!
Pakko tehä itellekin! Sama vaikkei toimi, saapahan kanssapyytäjien kanssa kunnon naurut!
Ja jos tämmöisen avulla saa vielä linnun, niin johan se on ainakin parempaa kuin "tavissorsa".
Hoopo |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.09.2004 09:11 Viestin aihe: |
|
|
Tuli siinä Propellisorsa II maalailtua.
Kovista keleistä ja maalin kuivumisesta johtuen kaavetta ei saanut tositoimiin vielä. Koeajot tuli ajettua verannan nokassa. Kahdella AA-patterilla sorsa pyöritti siipiään ainakin 3h 10min ja sitten alkoi kyllästyttää ja tuli käännettyä virtakatkaisijaa. Omiin tarkoituksiin yhdellä patteripaketilla tuli riittävä toiminta-aika.
Iltalennoilla ilman propellisorsaa. Sorsapaistia kyllä tänään syödään, mutta jos mukana olisi ollut propellisorsa, niin olisi voinut kutsua vieraitakin… |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20589 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 21.09.2004 14:55 Viestin aihe: |
|
|
Tämä on sitten taas hieman visiointia ja arvelua. Oma vesilinnustukseni kun yleensä loppuu aika lailla hirvijahdin alkuun, niin varsinaisista muuttolintujen pyynneistä ei ole valtavaa omakohtaista kokemusta viimevuosilta.
Useinhan noita muuttoparvia näkee varsin runsaslukuisina ja ihan avopaikoilla muuttoaikoina. Tuo käytös saattaa vaikuttaa myös vaadittavaan ”kuvastusstrategiaan”.
Itse meinaan kehitellä omaa alkusyksyn kuvastusstrategiaani seuraavanlaiseksi, jos nyt jotakuta kiinnostaa. Hommahan vaihtelee tietysti vähän sen mukaan, ollaanko merellä karulla ulkoluodolla vai rehevällä lammella. Jos nyt lähdetään tuosta jälkimmäisestä:
- Monastihan kuvat asettaapläjäytetään avoveteen niin että ne näkyvät kilomeetrin päähän. Tiedä sitten, kuin järkevää ja luonnonmukaista tuo on?
- Jotenkinhan sorsien huomio pitää kiinnittää, sehän on nyt selvä. Mutta voisiko tuota tehdä jotenkin muuten kuin valtavalla kuvamäärällä keskellä avovesilamparetta, tätä ole pohtinut.
Ensi kaudella kokeilen luultavasti seuraavaa:
- Sorsankuvista vain muutama asetellaan lampareeseen kohtuunäkyvälle paikalle.
- Loput kuvista asetellaan liki sävipuskia ja muuten vaan hieman ”suojaan ja huomaamattomammin”.
- Sorsien huomio kiinnitetään pillityksellä ja propellisorsalla.
Koskaanhan ei pysty sanomaan, miten tilanne olisi edennyt, jos kuvat olisivat olleet erilailla. Tai olisit pillittänyt tai et olisi jne.
Esimerkiksi viikonloppuna laskimme kuvia suit sait jahtikaverin kanssa iltalentoa silmälläpitäen. Olimme molemmat katsoneet hieman eri sävipuskan, johon paatti lykättäisiin kuvienlaskun jälkeen. No siinä viimeiset kuvat käsissä totesimme, että eihän nuo meidän kuvat näy mihinkään mutta ei siirtääkään jaksa ja nakataan nämä viimeiset nyt tuohon avoimempaan paikkaan.
Itselläni on jotenkin seuraavanlainen näkemys:
Iso kuvaparvi avoimessa paikassa ---> Sorsat lähestyvät mutta epäilevät että on piru merrassa.
Osa kuvista avoimessa paikassa ja osa hieman pimennossa ---> Sorsat eivät välttämättä ala lähestyä niin herkästi passia, ellei ole lisähoukutinta pillin tai ropellikuvan muodossa. Kun lähestyminen on alkanut, sorsien näköpiiriin putkahtelee lisää sorsahahmoja, eivätkä ne keskity etsimään jo näkyvistä kuvista ”virheitä”. Tämä ehkä hämää lintuja tulemaan riittävän lähelle.
Totuus voi olla silti, että linnut tulevat jos ovat tullakseen, vaikkei vedessä kelluisi ensimmäistäkään kuvaa .
Totuus on kumminkin se, että jos pillityksellä, kuvien mukamas strategisella asettelulla tai jollain hilavitkuttimella saa sorsan tulemaan hollille, niin olo on todella maagillisen professionaalinen. Vähän niin kuin olisi saanut hanhen .
Kuvia on yleensä pyynnissä rapiat kymmenen, kaikki ovat naaraita näin alkukaudesta ja mukana on sorsien seassa muutama haapana (4kpl). Merellä tulee käytettyä todellisia koktaileja tyyliin hanhia, haapanoita, sorsia ja telkkiä. Noihin ei kyllä jaksa aina itsekään uskoa. Tavinkuvia jos löydän joskus halavalla, niin niitä hommaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|