Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Teurastaja91 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2006 18:04 Viestin aihe: Lupa-asiaa |
|
|
Ens viikolla meinasin ostaa Mossberg 500A Turkey pumppuhaulikon ja nyt keltanokkana kysyn et pitääkö aseen HANKKIMISLUPA täyttää ja viedä kunnan poliisiasemalle ENNEN kuin ostaa itse aseen vai pitääko lupa viedä ASEEN KANSSA kytill... siis poliisille??? Kertokaa näistä lupa-asioista vähän tarkemmin... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hammer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2006 18:34 Viestin aihe: |
|
|
Myyjän kanssa täytätte tarvittavat kohdat ja myyjä ottaa oman osansa lapuista(ja sun rahoista ...) ja sinä toimitat loput paperit laitokselle kun viet aseen näytille, laitoksella asia kirjataan ja saat mukaasi yhden lappusen väliaikaiseksi hallussapitotodistukseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 08.11.2006 20:38 Viestin aihe: |
|
|
eli kun ensi viikolla maksan henkilö X:sän(myyjä) tilille tarvittavan määrän rahaa niin hän lähettää aseen ja lupapaperit minulla niin minä vien aseen, lupapaperit ja HANKINTALUVAN poliisiasemalla eli EN ennenkuin olen ostanut aseen henkilö X:tä? Menikö oikein...??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hammer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2006 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Teurastaja91 kirjoitti: | eli kun ensi viikolla maksan henkilö X:sän(myyjä) tilille tarvittavan määrän rahaa niin hän lähettää aseen ja lupapaperit minulla niin minä vien aseen,lupapaperit ja HANKINTALUVAN poliisiasemalla eli EN ennenkuin olen ostanut aseen henkilö X:tä? Menikö oikein...??? |
No tässä tapauksessa jos kauppa ei tapahdu henkilökohtaisella tapaamisella:
sinä lähetätät Ampuma-aselupahakemus ja lupapäätös yksityishenkilölle kaavakkeet
myyjälle, myyjä täyttää paperit, ottaa oman kappaleensa ja palautuskirjekuoren ja lähettää ko. osan poliisilaitoksellesi. Loput kappaleet hän lähettää aseen mukana sinulle ja sinä sitten viet ne kaikki sinne laitokselle näytille, siellä kyllä neuvovat sitten lisää jos vielä epäselvää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veikka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2006 21:40 Viestin aihe: |
|
|
edellyttäen että olet siis jo kerran vienyt poliisille ennen tätä aseen ostoa yhden paperin(+liitteet) jolloin sulla pitäis olla käsissä sellanen nelisivunen liuska itsekopioituvaa paperia(ns "ostolupa"),jossa mm sun nimi ja ostettavan aseen tyyppi ja toimintatapa näkyy. Myyjä täyttää tästä läpyskästä osuutensa,antaa sulle loput jotka sitten viet paikkakunnan poliisille aseen kera näytettäväksi. Ja tässä vaik linkki jos et ole tälläistä vielä täyttänyt,on siis ihan eka askel kohti aseen ostoa:
https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/forminfo?s=dhJQMWd3wCiFSli&lomake_id=2559&query=&__lang=fi&return=search_forms |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hammer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2006 21:56 Viestin aihe: |
|
|
No joo, en kyllä muista mitä tuossa poliisin myöntämässä nivaskassa lukee otsikkona, mutta tarkoitin juurikin näitä hakemuksen jälkeen myönnettyjä papereita, jotka käsittääkseni kysyjällä jo oli... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 09.11.2006 17:49 Viestin aihe: |
|
|
Eli ennen ostoa menen laitokselle tämän netistä tulostetun ja ITSE TÄYTETYN hankkimisluvan kanssa ja poliisiasemalta ne antaa mulle ne paperit jotka mun pitää lähettää sille myyjälle ja se täyttää ne ja lähettään takasin mulle aseen kanssa ja sit mä menen poliisiasemalle niitten myyjän lähettämien lappujen ja aseen kanssa stna ku osaa olla vaikeeta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
stgarak Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.11.2006 18:44 Viestin aihe: |
|
|
Ilmeisesti ainakin osa aiemmista vastaajista ymmärsi että sinulla on jo aseen hankkimislupa? Jos ei ole, niin:
1. Täytät hakemuksen aseen hankkimisluvalle ja viet sen paikalliseen poliisin lupatoimistoon
2. Saat paikkakunnasta riippuen 1-14 päivän päästä hankkimisluvan, jos saat
3. a ) Menet sen kanssa ostamaan asetta henkkohtaisesti TAI
b) Sovit kaupat puhelimitse, sähköpostitse tms. ja lähetät allekirjoitetun hankkimisluvan postissa myyjälle ja maksat jollakin keinolla
4. Saat aseen ja omat kappaleesi (kaksi neljästä hankkimisluvan sivusta) papereista takaisin
5. Menet aseen ja em. 2 paperin kanssa poliisiasemalle. Poliisi tarkastaa että ase on luvan mukainen ja ottaa toisen paperin, viimeinen lipare jää sinulle
6. Ilmoitetun ajan päästä menet em. viimeisen lipareen kanssa taas poliisiasemalle ja vaihdat sen hallussapitolupaan (muovikortti) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jg Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.11.2006 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Kohtaan 1. voisi lisätä, että ota rahaa tai kortti mukaan poliisilaitokselle, lupahakemus maksetaan kun hakemus jätetään sisään, muuten sitä ei oteta vastaan. _________________ just because you're paranoid doesn't mean they're not really out to get you |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veikka Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
sidebyside Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.09.2007 15:09 Viestin aihe: |
|
|
Pieni kyssäri aseen hankinnan vaiheista. Tilanne on nyt seuraavanlainen:
- Hain hankkimislupaa
- Sain sen
- Ostin luvassa mainitun aseen ja hankkimislupa täytettiin tarpeellisilta osin
Seuraavaksi pitäisi mennä näyttämään asetta poliisille ja samalla hakea sitä virallista kantolupaa. Meilläpäin se on mahdollista vain maanantaina ja tiistaina ja metsille jo mieli tekevi.
Joten, oikeuttaako tuo osittain täytetty hankkimislupa käyttämään asetta metsästyksessä ja voiko sillä ostaa patruunoita? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
|
Lähetetty: 13.09.2007 15:12 Viestin aihe: |
|
|
sidebyside kirjoitti: | Joten, oikeuttaako tuo osittain täytetty hankkimislupa käyttämään asetta metsästyksessä ja voiko sillä ostaa patruunoita? |
Kyllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|