Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17206 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 12.01.2025 22:10 Viestin aihe: |
|
|
Oletko lukenut testini merker vs blaser
-erot tuli hyvin esille ja se miten erityyppiset aseet olivat kyseessä.
Hanzzi kirjoitti: |
Täytyy kyllä Mikaroa kompata Blaser D99 omistajana. Erittäin hyvä peli, enkä kyllä erittäin jäykästä virittimestä osaisi puhua. |
Minä osaan ja olen sen punninnut, tasan 10.26kg. Se on aivan järjetön lukema peukalonpäälle.
-itse en myöskään tuohon ajateltuun käyttöön drillinkiä lähtökohtaisesti suosittele ostamaan vaan erikseen hyvä haulikko ja hyvä kivääri hyvällä kiikarilla plus Eberlestockin asereppu selkään.
-pomppulinnut ja latvalinnut etäälle ammuttuna ovat omassa kategoriassaan niin sanotusti vaikeammasta päästä lajissaan, hyväkin ampuja saa niistä haastetta ilman että ase kompromisseineen enää tähän tuo lisää vaikeutta.
-ja kyllä, drillinki löytyy kaapista, pystykorvan kanssa pyytäessä ei parempaa ole keksitty.
-on toki pomppulintuja, sorsia, variksia, rusakoita, kettuja, peuroja, majavia, supeja yms. Kaadettu aimo kasa, ei sitä ilman lihaa jää jos drillinkin ostaa mutta vaativa peli on käyttää, ohikin välillä menee. Ja välillä sellaisistakin tilanteista että normihaulikolla tai kunnon kiväärillä olisi saalis ollut varma. Tämän myöntäminen itselleen on se vaikein paikka kun tietää takaraivossaan että parempaakin kalustoa itsellä on. Ja tässäkohtaa kyse ei ole ollut kertaakaan itse kaliipereista, 12/70 ja 7x57r ovat olleet enemmän kuin riittäviä.
-lopulta niitä tilanteita missä drillinki on pelastanut päivän on aika vähän, ennakoin kuitenkin jahtimuodossa jo sen käytänkö kivääriä vai haulikkoa hyvin pitkälti ja itsellä on moni jahti 100% luotia vaikka moni niissä käyttääkin haulikkoa, tästä esimerkkinä majava ja haaskapyynti. Syynä tähän on tehokkuus aivan yksinkertaisesti. Ennen oli pystärin kanssa kulkiessa mahdollista se tilanne tulla vastaan sekunnissa tarvitaanko luotia vai haulia.
-asiaa ei pidä ymmärtää väärin, joku voi toimia aivan päinvastoin kuin minä ja hakea muuta kuin tehokkuutta jahdeissaan. Olen vain jahdit alkanu aikanaan vehkeillä mitkä optimoitu lajiinsa ja yhdistelmät mitä kaapissa on ovat toki oman tonttinsa optimeja mutta eivät sitä ole kaikissa lajeissa. Nyt hyvin pitkälti olen palannut siihen optimoituun kalustoon joilla 100% teho minulla saavutettavissa. Eli eri haulikot paikassaan ja eri kiväärit paikassaan ja yhdistelmät(drillinki&rihla)paikassaan.
-yksi mikä minulla on drillinkiä lintujahdeissa jätättänyt kaappiin on takavaara-alue, ammun nykyisin latvaan vain 17hmr kiväärillä ja pidän matkat alle 150m, toinen seikka on kiväärien vaimentaminen, tälle annan suuren arvon. Kolmantena seikkana on tämä lyijykieltoalueet, käytännössä täälläkin on pidettävä liikkuvassa jahdissa piipuissa jotain muuta kuin lyijyä, saan toki kuparia, vismuttia, tss tai terästä drillinkiinkin mutta jotenkin ominaisuudet mitkä lyijyllä on tottunut vievät maun pois käyttämisestä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larke
|
Lähetetty: 12.01.2025 22:40 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Oletko lukenut testini merker vs blaser |
Olen kyllä, mutta pitänee ehkä lukea uudelleen muistin virkistämiseksi.
Mitää tulee tuohon Blaserin virittimen jäykkyyteen niin siitä olen lukenutkin jo useampaan otteeseen. On se aika hämmentävää kun toiset sanoo että on niin jäykkä ettei nopeassa tilanteessa tule mitään ja toiset tuumaa ettei käytöltään juurikaan eroa normaali varmistimesta. En tiedä sitten onko tuossa jäykkyydessä niin isoja asekohtaisia eroja vai onko se ero käyttäjien sormivoimissa, tai kenties näitä molempia!?
Lainaus: | -itse en myöskään tuohon ajateltuun käyttöön drillinkiä lähtökohtaisesti suosittele ostamaan vaan erikseen hyvä haulikko ja hyvä kivääri hyvällä kiikarilla plus Eberlestockin asereppu selkään. |
Tätä täytyy vielä tosissaan puntaroida varsinkin jos tuon haluamani drillingin hankkiminen menee niin vaikeaksi/kalliiksi kuin miltä se vaikuttaa. Asereppu minulla toki on jo, mutta se on mallia 'alta 100e räpsy'. En tiedä miten paljon se vaikuttaa kiväärin kantamisen mielekkyyteen. Ehkäpä joku voisi valaista asiaa. Ainakin pirun kalliita nuo Eberlestockit näyttää olevan
Ei sillä että nykyrepullakaan se kiväärin kantaminen mitenkään hirveän raskasta olisi, mutta sen verran kuitenkin että aika helppo se on jättää pois matkasta. Lisäksi lyhyille lenkeille autolta/mökiltä olisi mukava jos ei reppua tarvisi ottaa selkään ollenkaan, se kun haittaa haulikolla ampumista pelkästään jo olkaimiensa takia. _________________ Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi joka kerta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | No ihan turhaa väittää että 50g ei peitä enemmän ku 36g. |
12/70 ei mahdu 50g hauleja. Maksimit jotain reilu 40g. Niillä ampunut metsoja ja teeriä hyvällä menestyksellä 50-60m. Ei kävisi mielessäkään mäskätä kanalintuja jollain 76mm magnumeilla kun nuilla pienemmälläkin saa lihoihin aivan liikaa haulia. Mutta jos ajatuksena käyttää terästä niin silloin se 12/76 on tietysti ihan järkevä. Vaikka itelle riittäisi se 20/76 myös siihen aivan hyvin ja piippujen sirompi koko menisi ylivoimaisesti tappotehon yli siinä mitä arvostan. Se on pyyntimiehen huonoutta jos ei nuin ylivoimaisilla välineillä saa lihaa pöytään. Oli sitten mikä haulikon kaliperi tahansa.
Itse harvoin edes 12/76 käytän näin isoja latinkeja kuin tässä 20/76. Kyllä se ero näillä kanalinnun pyynnissä on aivan mitätön. Yhtään paremmin et saa riistaa 12 kaliperisella.
https://www.ruoto.fi/fi/metsastys/20-76-bp-magnum-38g-10pcs-haulikon-metsastyspatruuna-20-76-10kpl/p/8034134048494/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2025 23:54 Viestin aihe: |
|
|
No pitää olla jästipää joka väittää ettei 12/76 ole peittävämpi ja paremmin osumaa antava etenki lentoon ammuttaessa.
Tavallisella (lyijy) paukulla ei kannate puhua varmoista ylipitkille ampumisista.
Ja kyllä 12/70 sopii 50g tuossa kaapissa on vieläki.
12/76 sopii enemmä...mutta oli kali mikä tahansa yli kuorma tarkoittaa vauhdeista pois. 76 pääsee parhaalle kuorma/nopeus alueelle.
Näitä nyt ihan turha jauhaa.
Onko sillä kellekki merkitystä minkäverran on sitte jokaisen oma juttu....ihan sama ku monessa muussaki...riittävä...mutta onko paras. Usein on huomauteltu esim. riittävä kiikari...ei sillä tee mitään ku toisella näkee minutin pidempään jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2025 00:36 Viestin aihe: |
|
|
Joku vuosi takaisin hommasin egunista halvan 16/7x57r merkelin 96k:n, se nyt rempattuna, läpikäytynä ja tukitettuna, niin niin
Voipi olla että mikäli näillä alueilla voisi latvalinnustusta harrastaa niin olisi enemmän käyttöä, nyt lähinnä pakkaskelien fiilistely pyssy peurajahdissa ja joskus harvoin pellon laidassa pulupassissa, kerran vuodessa peurakopissa jos silloinkaan.
Syyt lähinnä ne että hyvä haulikko on vaan saakelisti parempi mitä yksikään drilinki ja sama pätee kivääreihin.
Muutama asia mitä kannattaa pohtia.
Varmistimen paikka, minkälainen viritin montako piippua lähtee minkälaisella virityksellä. Niitä on aika vähän millä lähtee 3, kerta taitolla.
Slugit jos vähääkään ajojahteja miettii. Käykö 3 piippua 50m samaan minkälaisella vääntämisellä.
Supistajat.. saa niillä ainakin kuviot huonommaksi.
Pikajalka, kestääkö irroitella niin että kohdistus pitää aivan sata joka kerta.
Omat kokemukset ohjaisi nykyään välyksettömään hyvin asennettuun hakajalkaan.
Piipun pituus, tuon Merkelin 21 vai 22 tuumanen piippu on pirun meluisa ilman kuulosuojaimia ampua. Jopa niin että rajoittaa käyttöä. Pitkäpiippuinen 20 kaliperinen on tuolla pellonlaidalla paaaaljon mukavampi.
Se hankittava pyssy olkoon mikä triple trouble tahansa, kannattaa kyllä koeampua ensin ellei sitten uuteen päädy.
Tällä kokemuksella ja tarpeella jos uuden drillingin ostaisin niin Krieghoffin trumpf 600mm TS piipuilla 7x57r, Haulikko 12-16-20 kaikkiin saa riittävästi patruunoita.
Drillinki on vähän samansorttinen kapistus kun se yleiskiikaritähtäin..
Blaseria en tunne sen enempää, mutta tunnen D pyssyn käyttäjiä, tyytyväisiä ja hyvin tyytymättömiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 13.01.2025 05:54 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: |
12/70 ei mahdu 50g hauleja. Maksimit jotain reilu 40g |
Vihtavuorikin latasi aikanaan 50g paukkua 12/70.
Nopeus siinä kärsii kun lasti kasvaa, lyijyllä magnumin käyttöhyöty isoilla haulilla vasta tulee kysymykseen.
-silti tss pesee kaikki lyijyt sitten kumminkin vaikka 2.5mm koossa.
Ja vielä sekin seikka että kunnon optiikka maksaa paljon ja siihen panostus kannattaa, jos sen 10000 käyttää pelkkään mittatilausdrillinkiin niin sillä saa jo melko messevän haulikon, kiväärin ja kunnon huippukiikarin päälle ja jääkin vielä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10389 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.01.2025 08:38 Viestin aihe: |
|
|
Larke kirjoitti: |
Mitää tulee tuohon Blaserin virittimen jäykkyyteen niin siitä olen lukenutkin jo useampaan otteeseen. On se aika hämmentävää kun toiset sanoo että on niin jäykkä ettei nopeassa tilanteessa tule mitään ja toiset tuumaa ettei käytöltään juurikaan eroa normaali varmistimesta. En tiedä sitten onko tuossa jäykkyydessä niin isoja asekohtaisia eroja vai onko se ero käyttäjien sormivoimissa, tai kenties näitä molempia!? |
Ei kai niissä ole eroja. Kyseessä on ihan tottumiskysymys ja kritisoijat ovat vain testanneet kyseistä viritintä ja jääneet kauhistelemaan.
Minulla ei triplaa ole, mutta tuo Blaser BBF97 virittää myös kaksi koneistoa samalla peukalon liikkellä, joten lienee yhtä jäykkä.
Kyllähän se ensimmäisiä kertoja makustellessa tuntui jäykän oloiselta.
Vaan kun kesän kohdistukset ja vähäiset harjoittelut oli ammuttu, niin sen kanssa oli jo sinut.
Sitten oletkin jossain passissa ja rapinan häivyttyä ilman näköhavaintoa huomaatkin virittäneesi aseen ihan huomaamatta. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2025 11:47 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | No pitää olla jästipää joka väittää ettei 12/76 ole peittävämpi ja paremmin osumaa antava etenki lentoon ammuttaessa.
Tavallisella (lyijy) paukulla ei kannate puhua varmoista ylipitkille ampumisista.
Ja kyllä 12/70 sopii 50g tuossa kaapissa on vieläki.
12/76 sopii enemmä...mutta oli kali mikä tahansa yli kuorma tarkoittaa vauhdeista pois. 76 pääsee parhaalle kuorma/nopeus alueelle.
Näitä nyt ihan turha jauhaa.
Onko sillä kellekki merkitystä minkäverran on sitte jokaisen oma juttu....ihan sama ku monessa muussaki...riittävä...mutta onko paras. Usein on huomauteltu esim. riittävä kiikari...ei sillä tee mitään ku toisella näkee minutin pidempään jne. |
En minä lentoon räiskinyt pitkille matkoille vaan maahan ammuin useita 50m ja joku yli 60metriin. Kaikki kyllä jäivät ekalla. Ja tosiaan premium panoksia kun käyttää ja ampuu ne pahviin että löytää sellaisen jossa ei ole aukkoja kuviossa niin mulla ainakin toimii. Jokainen tyylillään. Mulla osui vähintään tarpeeksi hyvin pikkupaukuillakin silloin kun vielä haulikolla pyysin. Ei kait se tietenkään väärin ole, että tekee pyynnistä mahdollisimman tehokasta. Itselläkin oli joskus pikkupoikana tämä ajatus, että kaikin tavoin yritti tehdä pyynnistä mahdollisimman tehokasta. Haulikko+kivääri aseena jne. Nykyään menen mielummin toiseen suuntaan ihan vaihtelun vuoksi niin pysyy harrastaminen mielekkäänä. Suomessa pyyntikulttuuri on sitä että metsästäjänä ei pyritä kehittymään ollenkaan, vaan kehitetään sitä kalustoa koko ajan tehokkaammaksi ja pyynnistä helpompaa. Ehkä jotain nälkävuosien perua.. Nykyään varsinkin linnustus ei ole käytännössä muuta kuin elämyksien hankkimista eikä niinkään ruuan.
Jos muuten hyvä drillinki niin omasta mielestä aivan pöljää hylätä se 20/76 haulipiippujen takia. Esim ostaa huonommin ammuttava 12/76 vaikka olisi saanut paremmin ammuttavan 20/76 jolla myös linnut tippuisi paljon paremmin. Muutama vuosi sitten otin Baikal serverin rihlakon (20/76) tammikuussa viimeiselle linnustuspäivälle. Kolme kertaa ammuin haulipiipulla ja kolme teertä tippui täysin kuolleena. Reikiä oli taas sen verran lihoissa että muistui taas mieleen miksi en haulikolla viitsi pyytää enää.
Jotain 380ms oli vauhteja niissä 38g latingin 20cal panoksissa. Se on lyijylle aivan riittävästi. Huippunopeat lyijyt oli järkiään kuraa kun ennen tuli ammuttua paljon testejä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.01.2025 13:20 Viestin aihe: |
|
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larke
|
Lähetetty: 13.01.2025 23:31 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia kommenteista.
Lainaus: | Muutama asia mitä kannattaa pohtia.
Varmistimen paikka, minkälainen viritin montako piippua lähtee minkälaisella virityksellä. Niitä on aika vähän millä lähtee 3, kerta taitolla.
Slugit jos vähääkään ajojahteja miettii. Käykö 3 piippua 50m samaan minkälaisella vääntämisellä.
Pikajalka, kestääkö irroitella niin että kohdistus pitää aivan sata joka kerta. |
Tätä onkin tullut mietittyä ja on sinänsä aika selkeä kuva minkälainen sopisi minun käyttööni. Ase kun tulisi lintuhommiin niin haulipiiput pitää saada nopeasti lähtemään, joten saisivat virittyä taitettaessa tai sitten varmistin/viritin aseen kaulalla. Luotipiipun kanssa ei ole kiirettä, joten oikeastaan olisi vain plussaa jos se pitäisi virittää erikseen. Slugeille ei luultavasti tule käyttöä, toki pitäähän niiden piippujen jotenkin käydä ettei ihan ristiin paisko. Vaihtosupistajat olisi plussaa ja hyvä pikajalka on must have. Noista pikajaloista en tiedä vielä hirveästi, mutta käsittääkseni hyviä kyllä löytyy ainakin jos on valmis laittamaan vähän rahaa niihin. Eikös nuo hakasjalat ole hieman vanhaa käytöstä poistunutta tekniikkaa ja nykyään suosivat kääntöjalkoja yms? Ilmeisesti myös esimerkiksi blaserin oma pikajalkasysteemi on oikein toimiva.
Haulikaliipereista olikin ihan hyviä kommentteja ja se tässä ehkä onkin nyt se kinkkisin juttu. Ei sen minullekaan se maailman tehokkain välttämättä tarvitse olla, 12/76 tuli kaappiin vasta pari vuotta sitten enkä yhtäkään 76 paukkua ole vielä ostanut/ampunut kun pitänyt ampua pois noita kaapista löytyviä 70:siä. Sorsallekkin on 12/70 vismuttia vielä kaapissa. Toki on tarkoitus siirtyä 12/76 paukkuihin kun nuo loppuu, koska miksi ei. Onhan se upotus ja peitto varmasti ainakin vähän parempi tietty pitäähän noita testailla. Ja ehkä siirtyä kokonaan siihen teräkseen.
Kyllä minulle varmasti riittää jos kuvion ja upotuksen sais 50m asti kohdilleen, en tiedä onnistuuko teräksellä. Toki vastuullisena metsästäjänä olen pyrkinyt kokeilemaan metsästyspaukkuni kuviot, mutta ne olen testannut vain n.30 metriin jota olen pyrkinyt pitämään maksimi matkana mihin riistaa ammun 12/70 paukuilla. Nyt kun luen näitä juttuja niin ehkäpä olen ollut turhankin arka jos kerta 12/70 lyijy sortaa vielä 50+ metriinkin. Jos näin on niin aivan varmasti kelpaisi drillinkiin haulipiipuiksi 12/70 tai 20/76 ainakin jos pysyttäydyn lyijyssä. Toki riippuuhan se paljon paukusta. Näitä olisi tarkoitus testailla tuossa vähän keväämmällä. On tuo upotus vaan vähän haastavampi kun ei osaa vertailla sitä vaikkapa lautaan saatua upotusta siihen että mitä se tekisi linnulle. Jonkunlaisella mutulla pitää mennä että mikä olisi se riittävä upotus.
Kaikista tärkeintähän tietysti olisi että se ase tukin mittojen, painon, painospisteensä yms suhteen sopisi itselle siten että sillä olisi mahdollisimman luonteva ja hyvä ampua. Erityisesti haulipiipuilla nopeissa tilanteissa. Ne hitaammat tilanteet antaa vähän anteeksi kun ehtii hieroa sen asennon paremmin. Tämäkin on aika haastavaa kun ei noita pirun drillinkejä oikein löydy mistään, ei ainakaan täältä periferiasta. _________________ Aina ei voi voittaa, mutta hävitä voi joka kerta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2025 00:10 Viestin aihe: |
|
|
Lähtisin ehkä siitä että vastuullinen metsästäjä toisessa sivulauseessa haulikko toisessa ja 50+ kolmannessa ei välttämättä muodosta oikeanlaista kokonaisuutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 14.01.2025 05:52 Viestin aihe: |
|
|
12/76 upotus ei ole parempi kuin 12/70 vaan yleisesti juuri päinvastoin.... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2025 08:40 Viestin aihe: |
|
|
No 76 saa kumminki suhteellisesti kuormaan nähen paremmat lähöt.
Myös käytännön nopeus testeilläki. 89 alkaa mennä pääsääntöisesti liian isolle kuormalle.
76 ja sellaset 46g on sitäluokkaa että 70 tekee tiukkaa 40g.
Mutta jos tyydytään nuihin reilusti alle 400m/s nii 50g antaa sitte hyppyyn kunnon peiton selkeästi isommalle alalle.
Ja on syytä muistaa, eihän ole pakko jokapaikassa käyttää kunnon mälliä, vaan on sitte sitä potentiaalia ku tarve. Kuulostanu että tämä on ollu on off valinta 🤣 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2025 12:08 Viestin aihe: |
|
|
Larke kirjoitti: | Kiitoksia kommenteista.
Lainaus: | Muutama asia mitä kannattaa pohtia.
Pikajalka, kestääkö irroitella niin että kohdistus pitää aivan sata joka kerta. |
Tätä onkin tullut mietittyä ja on sinänsä aika selkeä kuva minkälainen sopisi minun käyttööni. Ase kun tulisi lintuhommiin niin haulipiiput pitää saada nopeasti lähtemään, joten saisivat virittyä taitettaessa tai sitten varmistin/viritin aseen kaulalla. Luotipiipun kanssa ei ole kiirettä, joten oikeastaan olisi vain plussaa jos se pitäisi virittää erikseen. Slugeille ei luultavasti tule käyttöä, toki pitäähän niiden piippujen jotenkin käydä ettei ihan ristiin paisko. Vaihtosupistajat olisi plussaa ja hyvä pikajalka on must have. Noista pikajaloista en tiedä vielä hirveästi, mutta käsittääkseni hyviä kyllä löytyy ainakin jos on valmis laittamaan vähän rahaa niihin. Eikös nuo hakasjalat ole hieman vanhaa käytöstä poistunutta tekniikkaa ja nykyään suosivat kääntöjalkoja yms? Ilmeisesti myös esimerkiksi blaserin oma pikajalkasysteemi on oikein toimiva.
Haulikaliipereista olikin ihan hyviä kommentteja ja se tässä ehkä onkin nyt se kinkkisin juttu. Ei sen minullekaan se maailman tehokkain välttämättä tarvitse olla, 12/76 tuli kaappiin vasta pari vuotta sitten enkä yhtäkään 76 paukkua ole vielä ostanut/ampunut kun pitänyt ampua pois noita kaapista löytyviä 70:siä. Sorsallekkin on 12/70 vismuttia vielä kaapissa. Toki on tarkoitus siirtyä 12/76 paukkuihin kun nuo loppuu, koska miksi ei. Onhan se upotus ja peitto varmasti ainakin vähän parempi tietty pitäähän noita testailla. Ja ehkä siirtyä kokonaan siihen teräkseen.
Kyllä minulle varmasti riittää jos kuvion ja upotuksen sais 50m asti kohdilleen, en tiedä onnistuuko teräksellä. Toki vastuullisena metsästäjänä olen pyrkinyt kokeilemaan metsästyspaukkuni kuviot, mutta ne olen testannut vain n.30 metriin jota olen pyrkinyt pitämään maksimi matkana mihin riistaa ammun 12/70 paukuilla. Nyt kun luen näitä juttuja niin ehkäpä olen ollut turhankin arka jos kerta 12/70 lyijy sortaa vielä 50+ metriinkin. Jos näin on niin aivan varmasti kelpaisi drillinkiin haulipiipuiksi 12/70 tai 20/76 ainakin jos pysyttäydyn lyijyssä. Toki riippuuhan se paljon paukusta. Näitä olisi tarkoitus testailla tuossa vähän keväämmällä. On tuo upotus vaan vähän haastavampi kun ei osaa vertailla sitä vaikkapa lautaan saatua upotusta siihen että mitä se tekisi linnulle. Jonkunlaisella mutulla pitää mennä että mikä olisi se riittävä upotus.
Kaikista tärkeintähän tietysti olisi että se ase tukin mittojen, painon, painospisteensä yms suhteen sopisi itselle siten että sillä olisi mahdollisimman luonteva ja hyvä ampua. Erityisesti haulipiipuilla nopeissa tilanteissa. Ne hitaammat tilanteet antaa vähän anteeksi kun ehtii hieroa sen asennon paremmin. Tämäkin on aika haastavaa kun ei noita pirun drillinkejä oikein löydy mistään, ei ainakaan täältä periferiasta. |
Upotuksessa ei ole eroja. Sillä 12/76 saa hieman enemmän peittoa jos tuntee että siitä hyötyy. Nykyään ampuvat sorsia jopa alle 3mm teräksellä. Noin 3mm terästä menee aika paljon 20/76 panoksiin. Aivan 100% varmasti voin sanoa että jos 20/76 laitat niin en usko että kadut tai edes huomaat eroa isompaan. Muuta kuin aseen sirommassa koossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2025 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | No 76 saa kumminki suhteellisesti kuormaan nähen paremmat lähöt.
Myös käytännön nopeus testeilläki. 89 alkaa mennä pääsääntöisesti liian isolle kuormalle.
76 ja sellaset 46g on sitäluokkaa että 70 tekee tiukkaa 40g.
Mutta jos tyydytään nuihin reilusti alle 400m/s nii 50g antaa sitte hyppyyn kunnon peiton selkeästi isommalle alalle.
Ja on syytä muistaa, eihän ole pakko jokapaikassa käyttää kunnon mälliä, vaan on sitte sitä potentiaalia ku tarve. Kuulostanu että tämä on ollu on off valinta 🤣 |
Jos olet kuvioita ampunut varsinkin lyijyllä niin tiedät ettei se suurempi vauhti automaattisesti tarkoita suurempaa upotusta. Monesti tarkoittaa huonompaa kuviota ja sitä kautta myös huonompaa upotusta
Jos pitää saada lintu alas 70m niin eikö drillingissä voi käyttää sitä luotipiippua tai vaihtaa unaan? Itse ammuin 2.9 ja 3.1mm haulilla. Näissä ainakin riitti teho ja kuvio sinne +50m jos ei takaapäin ammu lentävää metsoa. Yleensä ongelmana oli kuvion tiheys eikä päin vastoin. Nykyään jos haulikolla ammun niin laitan 3.5mm tai 4mm 70mm pitkää ja toivon että vaan yksi hauli osuu jonnekin päähän Nuo pikkuhaulet tappaa älyttömän tehokkaasti, mutta tuntuvat enemmän tuhoeläin panoksilta kun usein kävi niin, että lintu meni aivan mäskiksi. Eli minun mielestä 70mm panoksista saa jo irti jo enemmän tappotehoa kuin on edes tarvis ja sitä pitää kikkailemalla laskea. Voihan supparit vaihtaa, mutta en kantanut kivääriä samaan aikaan niin oli mahdollisuus pudottaa lintu kauemmas kun melko suppeat supparit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|