Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
iiro v Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Syy 2014 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 29.10.2024 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Ladunteko on vaan sivujuonne, ei mikään tärkeä ominaisuus. Ideana jos viittis keväthangilla tehdä kylälle ladunpätkä jos säät sallii. Enempi se ajelu omissa metsissä umpisessa cruisaillen. Ollaan niin etelä-suomessa että lumitilanne täällä semmoinen että kelkkakausi yleensä vain 2-3kk. Luntakaan harvoin yli puolta metriä. Eikä aikomuksena lähteä lappiin pilkille. vaan saimaa lähinnä. Joten suuria summia ei aikomuksena sijoittaa. Lähinnä mietin pitääkö olla 50 matto, vai riittää moiseen köröttelyyn 38. Kevyempi kelkka aina mukavampi kuljettaa autolla. Mukava lukea mielipiteitä ja onhan tästä varmaan hyötyä muillekkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3118
|
Lähetetty: 29.10.2024 19:28 Viestin aihe: |
|
|
Riittää 38 matto, etenkin jos on joku pitkä tai puolipitkä ja lappua kuten nykykelkoissa on. Joku perus touring menee aivan pois tiehensä tuossa hommassa sillä varauksella, että sukset on vähän turhan leveällä metsässä kurvailuun. 50 matolla ajellaan enempi mönkijä tyyliin rattia käännellen, 38 matolla saa helpommin kantille crossipyörän tyyliin, mutta ne leveällä olevat sukset hankalloittaa sitä kanttaamista. Siksi se 49 ranger on hyvä kompromissi, koska sukset ei harota niin leveällä mitä reittimalleissa ja silloin se on ketterämpi viedä metsässä. Mutta kuten epäilin, että nyt haetaan enempi etelän vähille lumille kelkkaa, joten unohda suoraan ne 165 vuoristokelkat. Ei mitään mieltä ajaa sillä 3 tuuman lapulla olevalla 165, kun kanervikko paistaa ja kannot hakkaa läpi lumesta. Vaikka joku 600etech touring tai max tuollainen lyhyt summitti, niin kaikki ajot hoituu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2112
|
Lähetetty: 29.10.2024 20:09 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Nyt on tullut kolmisen tuhatta 600EFIllä (59). Ei isosti moitittavaa, tosin ihan raskasta en ole kokeillut eli ison reen kanssa kunnon sohjossa. |
Miten polttoainetalous vs. ctec tahi etec? Löylyä tuossa on kuitenkin se nelisenkytä kaakkia vähempi. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26964
|
Lähetetty: 29.10.2024 20:27 Viestin aihe: |
|
|
Puolipitkä 38 piisaa täysin...ja vaikka 377 2t koneella.
Pakki/ suunnanvaihto mukava lisä sekä sähkö käynnistys.
Ite laitoin tuon vanhan mallin rangen tartti ja vaihelaatikko pitkähkö tela 20 harjalla... 377kone ...1500,- 10v sitte . Eipä oikeastaan mitään ongelmia...olisko sellaset 500-1000km vuoteen.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7493
|
Lähetetty: 29.10.2024 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: | Nyt on tullut kolmisen tuhatta 600EFIllä (59). Ei isosti moitittavaa, tosin ihan raskasta en ole kokeillut eli ison reen kanssa kunnon sohjossa. |
Miten polttoainetalous vs. ctec tahi etec? Löylyä tuossa on kuitenkin se nelisenkytä kaakkia vähempi. |
Ei tuo etecille pärjää ollenkaan. ctec on nyt niin isoruokainen käskettäessä että sille pärjää melkein polariksetkin. Minusta sama kulutusluokka ku oli 900 Acessa. Tehtaan testaajat sanoi että talven testailivat eri moottoreilla tuota protovaiheessa niin 1:1 900 Acen kanssa. Sanoisimpa että viime talvi meni melkolailla 20 keskikuluksella. 18-25 lie tuo väli. Etecit kaiketi 15-20.
Erikoinen ajokokemus tuo 59. Mettässä paikoin luulee ajavansa kapeatelaisella. Ero commanderiin on huima. Ja ku jää kiinni niin lähtee helposti irti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7493
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: |
Sinä nyt sekoitat oikein huolella. Pompit asioista toisiin. Kyllä, 600etec kestää vaikka 20000km sopivalla ajolla niin kuin pari viestiä sitten kirjoitin. Oikein sopiva kone retkikelkkaan.
Luuletko oikeasti, että kun porukka ostaa summittia tai muuta kovaan rinneajoon niin sen ei kuulu kestää kaasun käyttöä? Sehän on juuri sitä että kaasu pohjaan ja välillä sen joutuu löysään nopeasti. Tilanteen mukaan. Kelkan tulisi kestää se. Siihen ne on tehty ja siihen niitä mainostetaan.
Vaan enimmäkseen nuo sinun perän kelkkaporukoilla olevat vehkeet ovat ihan perus pilkkiajossa. Kaveri tuntee siellä aika laajan porukan joilla uutta kalustoa ja ei se päästä keksi nuita juttua. Silläkin suurin osa ajoa on ahkio perässä retkeilyä. Sillä ajolla levis kone. Viimeksi kun kyselin niin tiesi useamman jolla oli koneita mennyt. Nämä ovat -19 ja sitä uudempia. Nykyisellä oli ajettu muistaakseni noin 1000km viime talvena. Saa nähdä kauanko kestää. Ja puhun vaan 850 koneesta.
|
Miten niin sekoitan ? "Ehkä valmistaja vois tajuta sen verran että tekee koneesta sellaisen joka kestää normi käyttäjällä eikä tarvi olla mikään koneinsinööri." Totesin että kestää normikäyttöä mainiosti. Ihan vain jos kattoo poromiesten, mettähallituksen tai rajan kelkkojen mittareita. Mahtaa olla yli 10 vuotta kun etekki on hajonnut normikäytössä "uutena". Puhun vaan etekistä. Toki poromiehillä kestää 850kin, mutta noilla rinteenkiikkujilla ei näy kestävän. Jota en pidä normiajona.'
Minä taas luulen että kaveris liioittelee tai yleistää jonkin yksittäistapauksen. Tai sitten kyseessä on remmin katkeamiset, joka puheissa on muuttunut konerikoiksi. Jos täällä olis joku 850 epidemia niin kai se olisi tiedossa mutta ku ei ole. Tottakai muutamia on särkynyt ja ainahan uuden tullessa muutama särkyy. Ennenku opitaan. Myytyihin kelkkoihin nähden särkymisiä on vähän.
Mutta se siitä. etekki on !&%¤# vaikka se pörrää yli puolet kelkkojen pellin alla (poislukien turistikeskukset). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2112
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on kokemus isolohkoista että kun aletaan käskemään niin soppaa menee merkistä riippumatta melkein samat. Ne kulutuserot tehdään siirtymällä kun ajetaan kierrokset alta 6t, lurtta selällään kulut tasoittuu. Jännä nähdä, ehkä enstalvena on kokemusta uudesta viisysistä. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7493
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Puolipitkä 38 piisaa täysin...ja vaikka 377 2t koneella.
Pakki/ suunnanvaihto mukava lisä sekä sähkö käynnistys.
Ite laitoin tuon vanhan mallin rangen tartti ja vaihelaatikko pitkähkö tela 20 harjalla... 377kone ...1500,- 10v sitte . Eipä oikeastaan mitään ongelmia...olisko sellaset 500-1000km vuoteen.... |
Tää on kyllä mielenkiintoinen näkemys. Oma näkemys että pilkkikelkassa tulee olla liki 100 heppaa ja sileähkö tela, max 38mm, 28-32mm parempi. Ja esimerkki...aina on käyty Inarin takana pilkillä. 30 vuotta sitten matkaan sai varata 8-12 tuntia aikaa, ja yöpakkasia piti kytätä. 20 vuotta sitten mentiin 4-5 tuntiin. Nyt se sama pätkä menee 2-3 tunnissa keskellä päivää ja tavaramäärä huimasti isompi koska kone jaksaa vetää. Toki yhdellä reissulla saattaa tulla 400 km mittariin. Perillä pilkkipulkan kanssa on mukava ajeleskella ku ei tarvi välittää mitä siellä telan alla on. Joskus ei ole jäätäkään mutta ei se haittaa.
No, ehkä meijän perällä on erilaista, täällä kaikki järvet on läpi talven enemmän tai vähemmän vesillä. Ne kuivaa vasta keväällä. Hieman kuivumista ennen hetken on välivesiongelma ennenku sekin kuivaa. Esim käsivarressa en ole nähny sitä ongelmaa että järvet olis vesillä tai siellä olis välivettä paitsi Ounasjärvi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 342 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Kaikki tehokkaat kelkat, autot, vesiskootterit, lentokoneet vie polttoainetta kun ne tehot otetaan irti. Tyhjäkäynnillä ajellessa ei ne niin paljoa vie. Ajoin joskus pollella (Indy) endurokisoja pätkät, 200km + siirtymät meni 80l bensaa, harrastukset maksaa. Seisottava kawasakin jetti vei 17l/45 min kun ajoin sm kisoja sillä. Se vaan on niin suhteellista tuo polttoaineenn kulutus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7493
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:49 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Mulla on kokemus isolohkoista että kun aletaan käskemään niin soppaa menee merkistä riippumatta melkein samat. Ne kulutuserot tehdään siirtymällä kun ajetaan kierrokset alta 6t, lurtta selällään kulut tasoittuu. Jännä nähdä, ehkä enstalvena on kokemusta uudesta viisysistä. |
Mulla se 600Ranger yllätti. Pikkulohko, 42mm levymikunit. Pihalta lähin täydellä tankilla ison reen kanssa ja oltiin jotakuinkin75 km päässä ku kone sammu. Arvelin että rikki meni. Ei menny vaan tankki oli tyhjä. Eli kulutus 56 l sataselle järven jäällä, enkä menty lujaa ku perässä tuli commandereita ja yksi puhallinkelkka. 850 Titan vetohommissa alkaa olla 70 litraa satkulle. En tiä onko se ruisku vai kaasari. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3118
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Mutta nyt oltiin menossa saimaalle pilkille ja kilometrit vuodessa kaikkineen tuo mitä teillä sillä yhdellä reissulla.
https://youtu.be/0cZaZqcJ0Kk?si=WkN3TOnsX4t9yA2K
Tuossa seppä päästää potkurilla ja on siellä näköjään joku kelkkamieskin käynyt. Mahtaako tosiaan vaatia 100 heppaa? Pääsee ihan varmasti kaikella mikä pörisee, vaikka mönkijällä tai mopolla. Merellä porukka käy ihan henkilöautoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2112
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:53 Viestin aihe: |
|
|
longi kirjoitti: | Kaikki tehokkaat kelkat, autot, vesiskootterit, lentokoneet vie polttoainetta kun ne tehot otetaan irti. Tyhjäkäynnillä ajellessa ei ne niin paljoa vie. Ajoin joskus pollella (Indy) endurokisoja pätkät, 200km + siirtymät meni 80l bensaa, harrastukset maksaa. Seisottava kawasakin jetti vei 17l/45 min kun ajoin sm kisoja sillä. Se vaan on niin suhteellista tuo polttoaineenn kulutus. |
Lastuta vähempi. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3407 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 29.10.2024 21:59 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Patruuna kirjoitti: |
Sinä nyt sekoitat oikein huolella. Pompit asioista toisiin. Kyllä, 600etec kestää vaikka 20000km sopivalla ajolla niin kuin pari viestiä sitten kirjoitin. Oikein sopiva kone retkikelkkaan.
Luuletko oikeasti, että kun porukka ostaa summittia tai muuta kovaan rinneajoon niin sen ei kuulu kestää kaasun käyttöä? Sehän on juuri sitä että kaasu pohjaan ja välillä sen joutuu löysään nopeasti. Tilanteen mukaan. Kelkan tulisi kestää se. Siihen ne on tehty ja siihen niitä mainostetaan.
Vaan enimmäkseen nuo sinun perän kelkkaporukoilla olevat vehkeet ovat ihan perus pilkkiajossa. Kaveri tuntee siellä aika laajan porukan joilla uutta kalustoa ja ei se päästä keksi nuita juttua. Silläkin suurin osa ajoa on ahkio perässä retkeilyä. Sillä ajolla levis kone. Viimeksi kun kyselin niin tiesi useamman jolla oli koneita mennyt. Nämä ovat -19 ja sitä uudempia. Nykyisellä oli ajettu muistaakseni noin 1000km viime talvena. Saa nähdä kauanko kestää. Ja puhun vaan 850 koneesta.
|
Miten niin sekoitan ? "Ehkä valmistaja vois tajuta sen verran että tekee koneesta sellaisen joka kestää normi käyttäjällä eikä tarvi olla mikään koneinsinööri." Totesin että kestää normikäyttöä mainiosti. Ihan vain jos kattoo poromiesten, mettähallituksen tai rajan kelkkojen mittareita. Mahtaa olla yli 10 vuotta kun etekki on hajonnut normikäytössä "uutena". Puhun vaan etekistä. Toki poromiehillä kestää 850kin, mutta noilla rinteenkiikkujilla ei näy kestävän. Jota en pidä normiajona.'
Minä taas luulen että kaveris liioittelee tai yleistää jonkin yksittäistapauksen. Tai sitten kyseessä on remmin katkeamiset, joka puheissa on muuttunut konerikoiksi. Jos täällä olis joku 850 epidemia niin kai se olisi tiedossa mutta ku ei ole. Tottakai muutamia on särkynyt ja ainahan uuden tullessa muutama särkyy. Ennenku opitaan. Myytyihin kelkkoihin nähden särkymisiä on vähän.
Mutta se siitä. etekki on !&%¤# vaikka se pörrää yli puolet kelkkojen pellin alla (poislukien turistikeskukset). |
Sillä on itsellä hajonnut ja sen kelkkaporukassa niitä on mennyt myös. Siellä on useammalla uudempaa 850 BRP:tä. Ainakin kaverilla se ajo on melko leppoista kun yleensä emäntä ja koira kyydissä. Remmithän niissä nykyään kestää kohtuudella. Joku vuosi sitten niitä sai menee yhden per reissu jos tehtaan säädöillä ajoi sellaista ajoa mihin ne on suunniteltu. Siellähän ajetaan takuu vehkeillä niin ei se konerikko ole mikään isompi ongelma kun Tuovila laittaa uutta konetta tilalle takuun piikkiin mitään kyselemättä.
Millaiseen ajoon ne freeridet ja summitit on sinun mielestä tehty? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6406 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 29.10.2024 22:06 Viestin aihe: |
|
|
No nyt kun selvis missä kysyjä meinaa pilkkiä niin oletan että siellä on aika samanlaista kuin täällä on merellä. Lumet sulaa aika aikasten pois jäältä. Talvella voi olla vettä jäällä ja joskus oon sinne uupuneen kelkan nähnyt mutta olosuhteet ei oo samanlaiset kuin pohjoisen järvillä samaan aikaan.
Sitten kun lumet on sulaneet, niin jäällä voi olla todella kuivaa varsinkin kun on uudelleen pakastunut. Vaikka mulla on 49:ssä puhallin, niin silti välillä kone kuumuu samoin kuin liu'ut ja pitää pidellä taukoja tai pulkasta ottaa lunta jäähyksi. Ei oo saanu aikaseksi raapijoita laittaa. Forest Foxilla ei ollu ongelmia noissa samoissa olosuhteissa: fööni hoiti kokonaan koneen jäähdytyksen ja telastossa enempi rullia ja vähempi painoa niin sielläkin pysy lämmöt kurissa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2112
|
Lähetetty: 29.10.2024 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Mutta mjoo, kelkkaillessa kaikki riippuu täysin kaikesta. Valton viteon olosuhteissa pääsee vaikka sähköpyörällä, no problemo, van tuossakin viikon sisällä voi olla kantokeli sekä +30cm sohjoullivettä, leivo siinä sitten sähköpyörällä tahi reki perässä kamppeella mikä ei jaksa vettä lennättää kuorman kanssa.
377 koneella ja pitkällä telalla on tullut urheiltua poikavuosina ihan nokko, sillä pääsee ja kykenee olosuhteissa ja paikoissa. Toisinaan 600pätkällä voimasta ja lapusta johtuen veti paskerinkie ympärillä kun pitkä377 vaan loppui jerkku lumen ja sohjon takia, ja sitten oli töitä. Ja sitten samalla pätkällä ei tehnyt jeesusmitään uppurakelillä jossa pitkä meni häthätää jotenkuten. AIV-kuormat tuli 377 perässä kun repi kelkan ja nytkän väliin tyhjää, lämä tiskiin ja sormet ristiin. 600 en ehtinyt kokeilla olisko lähtenyt.
Tämä on näitä topikkeja joissa jokaisella on mielipide ja *reikä, aloittaja laittaa minkä kukkaro kestää ja päivittää mikäli laitettu ei vastaa odotusarvoa.
Jos nestejäähynykykelkkaan päädyt ja ajo on Valton videon olosuhteissa niin ne raapijat ei ole huono investointi. Jos päädyt puhkuun nin muista lämmityskäyttö ennen lähtöä sekä tyhjäkäyttö ennen sammutusta jos tulee isoja vetoja täyskaasulla tahi kovaa rasitusta, ei sula mitään ylimääräistä koneesta. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|