OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvät eräsukset, sauvat ja siteet?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 113, 114, 115  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2993

LähetäLähetetty: 19.02.2024 04:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo stumpyt olisi kyllä ihan mielenkiintoinen kokeilla. Mutta täytyy epäilen kyllä, että ei välttämättä olisi mitenkään rakkautta ensikokeilulla. Koilismaalla on toki lunta heti enemmän mitä länsirannikolla. Meillä päin lunta on vähemmän, käy useammin lauhana, joten hanki tipahtaa säännöllisesti matalammaksi ja aika lyhyellä suksella pärjää. Nyt tuli uutta lunta reippaasti joka ei varmasti kanna, mutta loppuunsa aivan se ja sama pysyykö pinnalla vai upottaako sen puoli saappaan vartta sinne 2 päivän sisään sataneeseen puuteriin. Huomenna taitaa mennä taas pariksi päiväksi plussalle ja upottava höttö häviää.

Painoakin on ukolla sen verran, että saisi olla varmaan 4m sukset 15cm leveänä, jos haluaisi pysyä pinnalla. Täällä tuntuu olevan puolet keveämpiä ukkoja hiihtelemässä, joten voi olla merkittävä ero jollain pienellä pinta-alan kasvatuksella, mutta en ole itse huomannut että tekisi ihmeitä minun alla. Lumi kantaa tai on kantamatta. Jos lumi ei kanna, niin ei se kanna vaikka suksi olisi 20cm pidempi tai pari senttiä leveämpi. Ne on niin järjettömän harvassa ne kelit milloin olisi ihan pienestä kiinni kantaako vai ei. Eli se kantamaton painuu suksen alle ja siellä jossain on joku kerros mikä kantaa. Ei edes mitään väliä vaikka vaihtaa ne 2m åsnessit 3m metsäsuksiin. Silloin kun sitä puuteria on oikeasti heti paljon, niin silloin pitkä suksi taipuisalla kärjellä taipuu riittävän pitkältä matkalta ja kärki jaksaa pysyä pinnalla. Erityisen iso hyöty on silloin, jos välissä on kova kuori joka ei kuitenkaan kanna. Lyhempi suksi tippuu läpi ja kärki kyntää sen kovan kuoren alla, mutta pitkässä kärki jaksaa pysyä sen kovan kuoren yläpuolella ja suksen "jousivoima" polkee lumen edellä kantavaksi laduksi. Mutta yllättävän hyvin se åsnessin kärkikin jaksaa roikkua pinnalla eikä meno ole mitenkään erityisen raskasta. Etu tulee sitten keveydestä, eli niillä teutaroi aika mukavasti hankalissa paikoissa, kun ne 2m sukset ei ole kuin 10cm minua pidemmät eikä ne paina mitään, joten niitä jaksaa nostella aika vaivattomasti hankalissa paikoissa nujutessa.

Monesti olen maininnut, että sillä on iso merkitys missä hiihtää, siis maastoilla, lumitilanteella jne. Toine merkittävä seikka on myös hiihtäjän paino. Ex emäntä oli kaikkine tamineineen alta 50kg ja hiihteli niillä 170cm åsnessin kongsvoldeilla. Eikä kyllä tarvinnut isompia suksia. Meikäläisen paino taas on pitkästi kolme numeroinen, joten siihen suhtautuu eri tavalla eikä edes oleta että suksi pysyisi aina pinnassa. Minulle riittää ettei tarvitse pohjia myöden kahlata. Vaikka upottaisi saappan varren verran, niin jos suksen kärki roikkuu pinnalla ja eteen päin pääsee jalkoja toisen eteen liuvuttamalla, niin minusta meno on aika helppoa. Ottaa sukset pois ja tällää 47 toisen eteen siellä hangessa munia myöden, niin se 20cm upotus tuntuu häviävän pieneltä ongelmalta. Ja se on tosiaan hyvä, että minulla on aika vaivaton hiihdellä 2m åsnesseilla silloin kun koira pääsee liikkumaan metsässä järkevästi. Se on aika tasapainoinen setti, kun molemmat on tasavertaisia. Jos ei pääse itse järkevästi, niin sama lähtä kotiin kun ei koirakaan mihinkään pääse. Mutta täytyy myöntää, että lappi, koilismaa akselille varmaan kannattaakin hankkia kantavampaa suksea, koska lumimäärä on aivan eri. Samoten voi olla jos olisi reilusti köykäisempi kaveri jota isompi suksi oikeasti kantaa myös vaikeissa oloissa, vaikka puolet meikäläisen painosta. Silloin voi tehdä autuaaksi se 20cm lisää mittaa tai 2cm lisää leveyttä. Samoin olen miettinyt noita pitkiä suksia, että jos nuo ojat olisi ojia eikä mitään venekanavia mitä meillä päin, niin voisi hiihtää pitkällä suksella suoraan ojan yli. Meillä päin pitää kelkallakin ajaa ensin ojan pohjalle ja hyökkäyttää sieltä ylös. 3m suksella ei ole toivoakaan että monestakaan ojasta yltäisi suksi yli vaikka saisi asetella juuri oikealle kohdalle. Ja päreiksihän ne menisi muutenkin jos minä siihen astuisin päälle. Eli ennemmin laskee ojan pohjalle ja nousee ketterämmällä suksella sieltä ylös. Sivuttain noustava ja toivottava ettei ole pystyjyrkkä penkka. Joskus on pystyjyrkkä penkka ja lumi sen verran höttöä, että valuu alta pois kun koittaa mennä sivuttain ylös. Silloin ei oikeen auta kun punnertaa käsillä ylös ojan reunalta. Ei tee mieli könytä siellä mitkään 3m lankut jalassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10095
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.02.2024 08:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
En itse lähtis tuollaisilla kapeilla tun.turi_suksilla muualle kuin tunturiin tai sitten hankikelillä. Aivan olemattomat suurimman osan talvesta.


On ne nyt karvan verran kantavammat mitä vastaavan pituiset mettäsukset.
Järviset ja Peltosethan on 70 mm ja tuommosilla on ammattilaiset suksineet maailman sivu.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 19.02.2024 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melekosia rypyjälkiä Pedolla ja Patruunalla. Kävin lauantainakin hiihtämässä kun lumisade alkoi loppumaan, sitä oli etelä-Kuusamossa tullut 15cm ja mittasin että hakkuuaukolla oli 90-100cm jo lunta. Kolmimetriset upotti vain nilkkaan asti. Kävin Foxilla raudat kokemassa ja vanhalla kelkkajäljellä tuli lumi kuomun yli eikä umpiselle uskaltanut lähteä kokeilemaankaan.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10095
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.02.2024 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillä minä haluaisinkin juuri tuommosella kelillä testata kolmimetristä Vilminkoa.
Lumi semmosta puuteria, että vaikea uskoa ihan pinnassa menevän, mutta testaamalla tietäsi.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11055

LähetäLähetetty: 19.02.2024 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Sillä minä haluaisinkin juuri tuommosella kelillä testata kolmimetristä Vilminkoa.
Lumi semmosta puuteria, että vaikea uskoa ihan pinnassa menevän, mutta testaamalla tietäsi.

Vilminko sanoi jossai haastattelussa ettei enää tee 3m suksea, eikä niille ole oikein kysyntää. Yhdet 260cm on torissa myynnissä, 500,- tuntuu vaan vähän suolaiselta vaikka komeet onkin.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 19.02.2024 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmiset suotta aristelee hommata 3m suksea. Tietenkin jos hiihtelee alueilla missä on syvät, vesottuneet ojat niin sellaisilla on vaikea tai mahdoton kulkea. Mutta kun niiden käsittelyyn jalka tottuu ei ne aukeilla ja metsissä ole juuri senkummemmat käsiteltävät kuin lyhemmätkään. Kyllähän sitä lyhyillä suksilla pikkumatkoja pahnostaa mutta mulle jo puoleen sääreen upotus alkaa olla liikaa että kiinnostaa hiihtämään lähteä ja siksi sellaiset joilla ei mennä nilkkaa syvemmällä.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2993

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä niille ehdottomasti paikkansa on. Todella harvoin tulee omia käytettyä, mutta toisinaan on esimerkiksi tammikuussa sellaiset kelit ettei millään muulla järkevästi pääse. Jos meinaa latvalinnun pyyntiin mennä, niin 3m se on lähdettävä. Ei joka vuosi ainakaan omilla pelipaikoilla, mutta on niitäkin vuosia ollut. Herkkään jää kyllä hupi hiihdot hiihtämättä niillä. Odottelee muutaman viikon, niin pääsee ketterämmillä suksilla ja vielä ehtii hiihtää kyllästymiseen asti. Omasta mielestä erinomaiset silloin kun on oikesti tarve päästä, mutta minulla on aika harvoin oikeaa tarvetta. Yleensä hiihdän huvikseni ja silloin on sama odotella ne kelit milloin homma on mielekkäämpää. Harvoin tulee lähdettyä hiihtämään 35 pakkasellakaan, joten aivan samalla tavalla jää herkkään lähtemättä vaikeimman lumitilanteen aikaan. Mutta silloin kun on tosi tarve, niin saisi olla vaikka sen 9-10cm leveä ja 350 pitkä, jopa pidempi. Nykytekniikalla saa tehtyä todella keveitä suksia kuten nuo åsnessit. Aivan hyvin voisi yksi suksi painaa kahden tai vaikka kolmen åsnessin verran. Olisi sitten heti kerralla kantopintaa ja pituutta. Täällä on toivottu niitä jäykempiä, mutta minulle saa kyllä olla pitkältä matkalta joustava kärki kuten järvisissä. Ei ne pinnalla pidä kuitenkaan, joten pääasia että kärki pysyy pinnalla. Vähän voi olla ylämäkeen hiihtämistä upottavassa kelissä, mutta mitä pidempi suksi, sitä loivempi ylämäki. Saisi vaan suksi tampata kerralla kengän levyisen jäljen, niin ei tarvitsisi saappaalla leventää ja samalla saisi lisää kantopintaa. Eli tiimalasi malliin keulaan ja perään ohut ja leveä, keskeltä kapeampi ja paksumpi, eli jäykempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
En itse lähtis tuollaisilla kapeilla tun.turi_suksilla muualle kuin tunturiin tai sitten hankikelillä. Aivan olemattomat suurimman osan talvesta.


On ne nyt karvan verran kantavammat mitä vastaavan pituiset mettäsukset.
Järviset ja Peltosethan on 70 mm ja tuommosilla on ammattilaiset suksineet maailman sivu.


Onhan ne hyvät kun lumi alkaa kantamaan. Ennenvanhaan kun sukset olivat tärkeä kulkuväline niin eivät tainneet suosia tuollaisia pikkusuksia. Aina sitä enemmän joutuu töitä tekeen mitä syvemmälle uppoaa.

Hiihtelin aiemmin 230 pitkillä metsäsuksilla ja nämä 198 stumpit on todella paljon kantavemmat.

Huonoja puolia paino, huonot hiihtää kovalla kaltevalla pinnalla ja yleensäkin kaikkialla missä kantille olisi hyvä saada painoa. Näillä ei saa. Mutta pehmeään lumeen oikein mukavat.

Pitäis jaksaa innostua ja tehdä itselle sellaiset 3m pitkät ja hieman leveämmät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Melekosia rypyjälkiä Pedolla ja Patruunalla. Kävin lauantainakin hiihtämässä kun lumisade alkoi loppumaan, sitä oli etelä-Kuusamossa tullut 15cm ja mittasin että hakkuuaukolla oli 90-100cm jo lunta. Kolmimetriset upotti vain nilkkaan asti. Kävin Foxilla raudat kokemassa ja vanhalla kelkkajäljellä tuli lumi kuomun yli eikä umpiselle uskaltanut lähteä kokeilemaankaan.


Tuossa oli just sellainen pehmeä alue kun pohjilla heinikkoa ja sakeaa risukkoa. Normi pinnalla upposi hieman vähemmän eikä ollut rypemistä. Sauva upposi lumeen joku 70cm kun kovempaa pukkasi, mutta sukset 15cm kun hiihteli niin että paino koko ajan molemmilla suksilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minulla ihmetyttäny stumpin paino,,,minulla siteineen pari painaa 2,8kg (1,6m)
eikä se 30cm pituus kyllä lisää paljo,,,miten lie rauta kantit
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 19.02.2024 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
minulla ihmetyttäny stumpin paino,,,minulla siteineen pari painaa 2,8kg (1,6m)
eikä se 30cm pituus kyllä lisää paljo,,,miten lie rauta kantit


Rautaa kanteissa ja terästä tai alumiinia yläpinnassa levynä. Onhan ne äkkiseltään painavat, mutta itse olen jo tottunut.

2800g painoi yksi suksi siteen kanssa. Just käytin puntarilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 19.02.2024 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytiin pojan kanssa pikku lenkki hiihtäen. Kyllä nuo stumpyt kohtuudella kantaa. Ei tuossa enää mitään kovin selvää kerrosta ole. Sauva uppoaa aika helposti noin 70cm. Tuli taas huomattua että isot ojan ylitykset menee ahkion kanssa helpommin kuin ilman ahkiota. Ylämäessä ahkio puskee takaa vauhtia ja kun on päällä niin ahkio helppo vetää montusta pois.




Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2993

LähetäLähetetty: 19.02.2024 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riippuu aika paljon ojasta meneekö ahkio perässä helpommin yli vai ei. Täällä turvesoiden keskellä tulee äkkiä oja jos toinenkin mieleen, mistä voi olla ahkion kanssa aika savotta mennä yli, kuten myös 3m suksilla Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2648

LähetäLähetetty: 19.02.2024 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Käytiin pojan kanssa pikku lenkki hiihtäen. Kyllä nuo stumpyt kohtuudella kantaa. Ei tuossa enää mitään kovin selvää kerrosta ole. Sauva uppoaa aika helposti noin 70cm. Tuli taas huomattua että isot ojan ylitykset menee ahkion kanssa helpommin kuin ilman ahkiota. Ylämäessä ahkio puskee takaa vauhtia ja kun on päällä niin ahkio helppo vetää montusta pois.






Miksi et hiihdä, vaan nostelet nuita stumpyjä? Eikö pysy kärki pinnalla, jos hiihtää?
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2329
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 19.02.2024 17:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Riippuu aika paljon ojasta meneekö ahkio perässä helpommin yli vai ei. Täällä turvesoiden keskellä tulee äkkiä oja jos toinenkin mieleen, mistä voi olla ahkion kanssa aika savotta mennä yli, kuten myös 3m suksilla Laughing


Niin se kyllä tekee mutta sellainen normi iso oja Very Happy jos oikein jätti ojia niin vaatii pidemmät putket ahkioon..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 113, 114, 115  Seuraava
Sivu 109 Yht. 115

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com