OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvät eräsukset, sauvat ja siteet?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 113, 114, 115  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5118
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


Muckboot?

On ainakin 100krt mukavampi kenkä jalassa. Kevyt ja sirompi. Omat Kamikin huopakumpparit vaihtui Muckbooteihin, eikö ole yhtään ollut ikävä painavia ja kohloja huopakumppareita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Valton juttuja joskus lueskelen silmät pyöreänä. Joku tovi sitten tärkeitä etäisyysmittarissa oli optiikka, että näkee koiran kanssa miten kaukana lintu on. Nyt linnut on tureikossa. Mulla ei ole lintukoiraa mutta mitä noita lainannut ja käyttänyt etäisyysmittaria paljoa tarvita.

Pöndellä mulla oli rusakkokierros, hiihtelin latua, omaa. Noihin aikoihin ostin Benelliin 21" piipun. Hiihtelin molemmat sauvat toisessa kädessä, haulikko toisessa. Jalkapito oli tuolloinkin olennaista, enempi mitä luisto.

Ei kait tuossa mitään ihmeellistä ole. Linnut on eri aikoina eri paikoissa. Ja hyvin tyypillinen tilanne on esimerkiksi sellainen, että linnut on hakkuuaukon tai suon reunalla jossain tureikossa mistä koira ne löytää ja seisoo. Sinne mennään haulikon kanssa ja jos eivät kestä seisonnalle menoa, niin monesti karkaavat sen aukon yli ja jäävät aukon toiseen laitaan tarkkailemaan tilannetta. Monta metsoa olen esimerkiksi noin ampunut kiväärillä. Tahtoo olla että kun lehti lähtee puista, niin harvoin tavoittaa lintuja maasta kohtuu avonaisista maastoista. Ovat joko jossain tureikossa tai puussa. Silloin on mentävä koiran perässä tureikoissa tai koitettava kiväärillä puuhun kauempaa.

Samaa mieltä tuosta, että haulikon kanssa hiihdellessä pito on luistoa tärkeämpää. Helpottaa merkittävästi menoa silloin kun ei käytä normaalisti sauvoja. Minä laitan yleensä molemmat sauvat pois, mutta voihan ne pitää myös toisessa kädessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20475
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mattivehvilainen kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Minä en ainakaan pärjää itselleni liukulumikengillä jos vertailupohjana on vaikkapa nuo 230-250 pitkät karhun optigripit. Toki toki. Olet oikeassa. Suuret korkeuserot saattaa muuttaa tilanteen. Nyt on pakko sanoa että en omaa kokemusta suurilla korkeuseroilla kulkemisessa.


Joo, kyllä tasamaalla varmasti on hyvä metsäsuksi liukulumikenkää nopeampi mennä, olipa maasto miten sakeaa hyvänsä.

Ongelma täällä meillä on, jos jäljityksessä sattuu (kuten usein käy) joku jyrkempi taimikkorinne, jossa ei suksella mahdu menemään haarakäyntiä tai poikittain. Tällöin liukkarilla pääsee vielä useimmiten paremman pidon turvin kuitenkin nousemaan jokseensakin suoraan. Tämmöisessäkin kun on mentävä kuitenkin aika jälkijäljeltä, kiertämällä riskinä on, että alkuperäinen lähtöpaikka johon elukka on palannut, jääkin juuri kyseiseen rinteeseen. Useimmissa olosuhteissa liukulumikenkä ei niin paljoa jää muuallakaan metsäsukselle, etteikö sitä eroa kuroisi noissa rinnerypemisissä. Noissa rinteissä ihan normi lumikenkä olisi varmaan useimmiten paras, mutta se taas on kaikissa muissa maastotyypeissä auttamatta niin paljon muita hitaampi ja työläämpi kulkine, että ei ole tullut kyseisiä värkkejä yli kymmeneen vuoteen jalkaan laitettua.

Mutta näillä tutuilla alueilla jos tiedän, että elukka jää semmoiseen länttiin, jossa ei isompia rinteitä ole, niin Åsnesit nykyisin jalkaan menee.

Noissa liukulumikengissäkin on kyllä eroja. Itselläni ollut Altain Hokit 145cm siitä asti kun markkinoille tulivat. Minun käytön myötä sitten kaikki muutkin petoporukasta on sittemmin liukulumikenkiin siirtynyt. Itseni ohellla ehkä innokkain jäljittäjä hommasi Oac Kar 147cm, joilla meni pari-kolme vuotta. Kerran autiotalon alta karkasi mäykky supin perässä, niin vetäisin lähimpänä olleet kaverin Oacit jalkaan. Oli jotenkin tosi tympeät koittaa vauhdilla mennä koiran perässä, mutta laitoin silloin sen piikkiin, että itse olin vain jo puolenkymmentä vuotta tottunut noihin omiin Hokkeihin, joissa esim side Oaciin nähden hieman eri kohdassa. Kaveri kuitenkin sitten hommasi jostain alesta talouteensa samanmoiset Hokit kuin itsellänikin, lähinnä ajatuksena että voi emäntänsä kanssa porukalla liikkua. Sen jälkeen ei ole kyllä kaverinkaan jalassa kertaakaan Oacit olleet.

Nyt kun kuvailet tilannetta, voin hyvin kuvitella että liukulumikenkä saattaa ottaa paremman vehkeen tittelin perus mettäsukseen verrattuna nuossa olosuhteissa. Mutta sielläkin pitäisin silti muuttuvassa jahdissa tärkeänä että käytössä on paras yleissuksi tai yleisliukulumikenkä niihin olosuhteisiin. Semmoset kamppeet että ne toimii ja konsepti on yksinkertainen. Tottakai erikoistyökaluja voi olla erikoistilanteisiin mutta vierastan ajatusta että mukana kannetaan varastoa ja joka välissä plärätään varusteita.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20475
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


Muckboot?

On ainakin 100krt mukavampi kenkä jalassa. Kevyt ja sirompi. Omat Kamikin huopakumpparit vaihtui Muckbooteihin, eikö ole yhtään ollut ikävä painavia ja kohloja huopakumppareita.

Saako muckbootia irroitettavalla vuorella? Jos ei niin se ei ole mikään vaihtoehto
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mattivehvilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


Muckboot?

On ainakin 100krt mukavampi kenkä jalassa. Kevyt ja sirompi. Omat Kamikin huopakumpparit vaihtui Muckbooteihin, eikö ole yhtään ollut ikävä painavia ja kohloja huopakumppareita.


Minun mielestä huopakumpparin ainoa selvä etu esim tuohon Muchbootsiin nähden on niiden irtovuori. Jos ei kuivausmahdollisuuksia ole, niin saa seuraavalle päivälle lyöytyä kuivat huovat sisälle ja tuo irtohuopa muutenkin näppärä kuivata.

Mutta kotopuolessa pyöriessä, niin kyllä itsekin ennemmin Muckbootit valitsisin. Ja jos reissussa olisi sähköistetyssä mökissä, niin sielläkin ennemmin sitten kenkäkuivarit matkassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Ne työmiesten sukset oli noita Åsnes Breidablikkeja, joita näkyy nytkin olevan B-laatuisina tarjolla.


Tuota saakin näköjään 210cm pitkänä. Vois olla omaan käyttöön parempi..

Breidablikk on kauttaaltaan noin sentin kapeampi mitä Kongsvold. Kongsvold 96,66,86 ja Breidablikk 86, 62, 74 profiililtaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5118
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Saako muckbootia irroitettavalla vuorella? Jos ei niin se ei ole mikään vaihtoehto



Saaa, kun osta irtohuovat erikseen.

Itse en tosin ole vielä tarvinnut koskaan, koska aina on saanut saappaat kuivaksi muutenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5118
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Ne työmiesten sukset oli noita Åsnes Breidablikkeja, joita näkyy nytkin olevan B-laatuisina tarjolla.


Tuota saakin näköjään 210cm pitkänä. Vois olla omaan käyttöön parempi..

Breidablikk on kauttaaltaan noin sentin kapeampi mitä Kongsvold. Kongsvold 96,66,86 ja Breidablikk 86, 62, 74 profiililtaan.


Ok, hyvä huomio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Niin. Otan sen verran takaisin että teoriassa on optimaalista että varusteita on monenlaisia ja jos osaat vielä valita aina oikein niin saa kai sillä jotain mukavuutta haalittua. Mutta valinnan optimaalisesta suksesta voi tehdä vain jos tiedät tasan tarkkaan millainen sun jahti tulee olemaan. Liikkuvissa petojahdeissa tai vaikka kauriin jäljellä et voi tietää.

Jos nyt on rajalliset resurssit kuten monella meistä on niin ei ole mitään järkeä ostaa monia pareja erilaisia suksia.

Tästä syystä kannattaa hyvin tarkoin miettiä mitä haluaa. Minusta tuota risuasiaa korostetaan liikaa. Että siellä ei pärjäisi suksilla. Olen koko elämäni hiihtänyt 225-250 suksilla. Enkä ole koskaan ollut ongelmissa suksien kanssa. Olen ongelmissa sen kanssa että tämä pieni 63kg kroppani ei mahdu risukon läpi. Jos tämä kroopani mahtuu niin olen aina suksilla päässyt. Siis ihan aina.

On totta että erilaisilla suksilla saa erilaisia etuja erikoistilanteissa. Toisaalta helppo maasto ja upottava puuterilumi voi olla meillä erikoistilanne ja lapissa normi. Meillä mäet on erikoistilanteita ja jossain muualla normi. Mutta jos valitaan oman metsästysalueen mukaan suksia niin itse valitsisin nimenomaan sinne parhaiten sopivat yleissukset ja nimenomaan itseni käyttöön parhaiten soveltuvat. En hankkisi useampaa paria erilaisia erikoissuksia ja sitten ajelisi viidet sukset autossa mukana ihmetellen mitkä laitan seuraavaan mottiin. Jos nyt sitten tekee viikon latvalintureissun niin kannattaako sen takia ostella 600-700euron suksipaketin? No se riippuu lompsasta. Suurimmassa osassa tapauksia ei kannata ostaa vaan kannattaa mennä omilla yleissuksilla.

En minäkään pidä koskaan mukana yhtä suksiparia enempää. Ehkä jollekin lapin reissulle voisin ottaa kaksi paria, jos huomaan että valinta menee pieleen. Kotona päätän kyllä kotona jo mitä käytän. Tietäähän sen lähtiissä onko lähdössä vaikka seisojan kanssa kanalintu tai fasaanijahtiin, näätää jäljittämään, hupia hiihtämään vai mitä meinaa tehdä. Tietää myös jokseenkin mihin menee. Ei tarkkaa reittiä yleensä, mutta tiedän kyllä ainakin paikkakunnan missä maastoissa hiihtelen, tiedän vuodenajan, lumitilanteen, yleensä aika tarkan lähtöpaikan ja jokseenkin jahdattavan riistan. Kyllä niillä tiedoilla jo valinnan tekee. Joskus voi tulla yllätyksiä ja huomaa että ehkä se toinen suksipari olisi sittenkin voinut olla parempi, mutta aina sillä valitullakin pärjää. Itsellä menee karkeasti niin, että alkutalvesta hokit on käytössä. Lintuhommassa on vielä vahvasti haulikko mukana, lunta ei ole kovin paksusti ja monesti tahtoo mennä pusikoissa saikkaamiseksi. Sitten kun voi sanoa että ollaan oikeasti talven puolella, niin käytössä on yleensä aina Åsnessit. Niillä pärjää suht hyvin kaikessa mahdollisessa. 3m metsäsukset on itsellä hyvin vähällä käytöllä ja olisi periaatteessa saaneet jäädä hankkimatta. Onneksi ovat lapponian halpakopiot, joten ei ole kallis vahinko. Silti noillekin on oma paikkansa ja jos on kova polte tammikuun latvalintujahtiin, niin toisinaan nuo on ainoat millä on mielekästä mennä kokeilemaan. Latvalintujahdissa ei tarvitse seurailla jälkiä, vaan voi päättää itse missä hiihtelee. Kömpelyys ei siis juurikaan haittaa ja lähtökohtaisesti pyrkii aina kiertelemään avoimempia maastoja mistä saa tarkkailtua laajempaa aluetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


No melkein mikä vaan. Itse ostin joskus aikoinaan Suomen kumitehtaan rokat, mutta käyttö jäi todella vähäksi. Kuitenkin talvella tulee maastossa liikuttua. Pilkille löytyy mukavempia kenkiä ja hiihtoon löytyy todella paljon parempia. Huopakumisaappaat ovat vähän sellaiset, että niillä pärjää vähän kaikessa, mutta missään eivät ole hyvät. Sotilaille ovat hyvä vaihtoehto, mutta en keksi miksi niitä jaksaisi siviilissä käyttää kun voi valita tilanteen mukaan paremmat.

Vaelluspilkkireissulle ne ovat myös ihan toimivat siinä tapauksessa että jäällä voi olla vettä. Eli harvoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


Muckboot?

On ainakin 100krt mukavampi kenkä jalassa. Kevyt ja sirompi. Omat Kamikin huopakumpparit vaihtui Muckbooteihin, eikö ole yhtään ollut ikävä painavia ja kohloja huopakumppareita.

Saako muckbootia irroitettavalla vuorella? Jos ei niin se ei ole mikään vaihtoehto


En minäkään muckbooteista pidä, mutta niiden vuori on neopreeniä, eli se ei kastu. Villasukat on helpompi kuivattaa kuin kumisaappaan irtohuopa. Eli käytännössä ei ole merkitystä kummat ottaa. Muckboot keveämpi ja istuu paremmin jalkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20475
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


No melkein mikä vaan. Itse ostin joskus aikoinaan Suomen kumitehtaan rokat, mutta käyttö jäi todella vähäksi. Kuitenkin talvella tulee maastossa liikuttua. Pilkille löytyy mukavempia kenkiä ja hiihtoon löytyy todella paljon parempia. Huopakumisaappaat ovat vähän sellaiset, että niillä pärjää vähän kaikessa, mutta missään eivät ole hyvät. Sotilaille ovat hyvä vaihtoehto, mutta en keksi miksi niitä jaksaisi siviilissä käyttää kun voi valita tilanteen mukaan paremmat.

Vaelluspilkkireissulle ne ovat myös ihan toimivat siinä tapauksessa että jäällä voi olla vettä. Eli harvoin.

Huopakumppareilla pärjää kaikessa. Monella muulla kengällä ei pärjää kaikessa. Itse olen käyttänyt armeijan huopakumpparia ja tulen varmaan käyttämään lopun ikää. En vaan keksi yhtään toista kenkää joka päihittäisi sen. Jossain yksittäisissä erikoistilanteissa varmasti päihittää mutta minulle metsästys ei ole yksittäisiä erikoistilanteita vaan muuttuvaa toimintaa. On kiva heittää aamulla KUIVAT saappaat jalkaan tietäen että mitä tahansa suomen luonto mulle tarjoaa niin kengät toimii. Varmasti. Ja on varmasti toimiva valinta. Myös liitos suksiin on ylivoimainen. Armeijan side ja huopakumppari on lyömätön yhdistelmä. Uusista natositeistä ei ole vielä kuulunut kokemuksia miten ne pelaa esim muckbootien tai muiden kanssa. Ja miten huopakumpparien. Vanhat siteet ainakin pelaa niin tautisen varmasti tilanteessa kuin tilanteessa, että mikään muu kokeilemani side ei pysty vetää mitään vertoja.

Tottakai meitä on moneen junaan. Tiedän henkilöitä jotka kuljettaa vaikka hirvijahdissa montaa kivääriä ja valkkailee sopivaa eri hetkiin. Minä taas haluan kiväärin joka toimii joka paikassa mahd hyvin mutta ei missään huonosti. Se että toimii hyvin kaikessa eikä missään huonosti on parempi, kuin toimia jossain erinomaisen huipusti ja jossain surkeasti. Mahd yksinkertainen konsepti on pitkässä juoksussa parempi kuin mahd monimutkainen.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2560

LähetäLähetetty: 15.02.2024 12:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan hirveetä jos mukibuutissa olis irtovuori Laughing mulla on ollu nuo yhdet ja samat vuosituhannen vaihteesta, nyt huomasin pikkuvarpaan syrjällä pinnassa palkeenkielen, tätä paljon lyhyempään aikaan on tuhottu kolme paria kesävikingin trophyjä ja muutama pari muita. Muckbootit kuivaa kymmenesosaan ajasta minkä saa kuluttaa huopien ja kumppareiden kuivattamiseen, niitäkin on tietty ollut, ja ne on ihan helevetin perseestä. Muckboottien huono puoli on kolhous, eritoten autoillessa, koko on 45, mutta ei sentään yhtä kolhot kuin sideranteilla olevat nokian huovat, jotka lisäksi paljon painavammat. Muckbootit on olleet jaloille lämpimimmät ikinä, no lähes yhtä hyvät on ne huovat, mutta tunnin jälkeen vähänkään märkinä ne on jo paljon huonommat/kylmemmät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 15.02.2024 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mattivehvilainen kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Vaikea uskoa että Altai hok 145 ja oac kar 147 suksella olisi mitään merkittävää eroa. En ole kyllä testannut mutta mitat ovat lähes samat ja siteissä ei isoa eroa ole. Mikähän näissä sen ison eron tekee?


Siteen paikka / tasapainopiste eri kohdassa ja samoin suksen kärki malliltaan erimoinen.

Tuo hieman eroava siteen paikka varmasti se isoin tekijä oli, miksi itsestäni tuntui tosi hankalilta omiini nähden tuommoisessa nopeassa hätähiihdossa (piti saada tutkaton koira äkkiä kiinni). Varmasti siis siinä tilanteessa eniten meni tottumattomuuden piikkiin, eli ei vain samanmoisella hiihtotekniikalla allani toimineet. Mutta jotakin eroa niissä kaverikin varmaan on havainnut, koska siirtyi tosiaan hankinnan jälkeen täysin Hokkeihin, vaikka koko ajan olisi yhtälailla Oacit vieläkin käyttöön itsellään valittavissa.

Samaa mieltä, että siteen paikka noissa vaikuttaa merkittävästi. Hokit on lumikenkämäisemmät ja ehkä enemmän työkäyttöön sopivat juuri tuon lumikenkämäisyyden takia. Hokit taas on ajateltu varmaan enemmän hupi hommiin ja siteen paikkaa oon siirretty taaemmas, jolloin on vähän hiihdettävämpi ja näppärämpi mäen laskussa. Jahtihommiin valitsin itsekkin hokit, koska ainakin minulla on selvä käyttötarkoitusero noiden ja oikeiden suksien välillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5118
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 15.02.2024 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

äRPee kirjoitti:
Ihan hirveetä jos mukibuutissa olis irtovuori Laughing mulla on ollu nuo yhdet ja samat vuosituhannen vaihteesta, nyt huomasin pikkuvarpaan syrjällä pinnassa palkeenkielen, tätä paljon lyhyempään aikaan on tuhottu kolme paria kesävikingin trophyjä ja muutama pari muita. Muckbootit kuivaa kymmenesosaan ajasta minkä saa kuluttaa huopien ja kumppareiden kuivattamiseen, niitäkin on tietty ollut, ja ne on ihan helevetin perseestä. Muckboottien huono puoli on kolhous, eritoten autoillessa, koko on 45, mutta ei sentään yhtä kolhot kuin sideranteilla olevat nokian huovat, jotka lisäksi paljon painavammat. Muckbootit on olleet jaloille lämpimimmät ikinä, no lähes yhtä hyvät on ne huovat, mutta tunnin jälkeen vähänkään märkinä ne on jo paljon huonommat/kylmemmät.


Joo, en kans yhtään innostu irtovuorista. Käytän melkein jalkarättejäkin mielummin. Huopakumppareita tuli käytettyä ihan riittävästi armeijassa, mutta en sellaisia kyllä siviilin laita mistää hinnasta. Aataminaikainen varuste ja nykyaikasemmat pesee 6-0.

Mulla kans pian 20 vuotiaat Muckbootit. On kylllä erinomaiset kengät kaikenlaiseen liikkuvaan ja passaamisen. Pilkilläkin aina jalassa. Kun noista aika loppuu, niin arctic-versio tilalle. Nyt on pärjätty tavallisilla ja villasukilla jokaisessa tilanteessa, mutta iän karttuessa, lisälämpö varpaille ei ole pahitteeksi.

Jenkkiarmeijan bunny bootsit ois kiva testata joskus. Veikkaan kyl, että iahn karmeat käytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bunny_boots
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 113, 114, 115  Seuraava
Sivu 105 Yht. 115

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com