OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Harmittaako ostaa laatua.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5941

LähetäLähetetty: 09.02.2024 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:


Mulla on sellainen epäilys, että kuparissa tappoteho kasvaa vain tiettyyn nopeuteen asti ja sitten huononee merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että "yli tonnin" nopeuksilla sakarat irtoavat välittömästi pinnassa ja vitaalin alueen läp menee vai tumppi. Näin ollen paras teho olisi silloin, kun sakarat eivät juuri ja juuri irtoa tai irtoavat vasta keskellä elukkaa. Mut voin olla väärässäkin.


Olen noita raatoja koettanut tutkia ja mielestäni tuo menee kyllä yhtenä kappaleena läpi. Vesitestissä sen sijaan menettää sakaransa.


Mä olen huomannut, että aika usein liian kovavauhtisilla kupareilla sisäänmenoreikä on paljon isompi kuin ulostuloreikä. Eikö tämä tukisi teoriaani?


On se joillain lyijyilläkin. Vaan jostain ne sakarat tai niiden tekemät reiät pitäisi löytyä.


Kyllä minä olen sakaria löytänyt monta kertaa eri puolilta ruhoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20446
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.02.2024 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Blaser r8 on kyllä hieno kivääri. Eikä siinä suurinta roolia näyttele se että se on suoraveto, eikä se että siihen saa vaihtopiippuja vaan se miten jumalattoman tasapainoinen se on käsissä. Ainakin itselle.

Olen silti laskenut asiaa moneen kertaan ja todennut että panostamalla ne tonnit toisin, saan ehkä enemmän tehoa tekemiseen. Hirvihommaan en nyt niin paljoa näe väliksi mikä nollakasi mulla on. Jos nyt yhden hirven vaikka sadasta menetän sen takia että mulla on vaikka Browning eikä blaser niin menkööt. Karhuhommassa taasen on paljon panostettavaa kaikkeen muuhunkin mistä on mahdollista saada tehoa euroille jopa enempi. Tai ainakin näen koen. Siksi blaser on edelleen ostamatta. Koirakalustoa ja vapaita oon yrittänyt vaalia karhuhommaan. Ja se että paikannuskalusto on huippua ja kaikki varusteet sitä luokkaa että pärjään kaikissa karhujahdin vaatimissa olosuhteissa. Jo pelkästään metsässä yöpyminen syksykeleillä vaatii varusteilta äkkiä kohtalaisesti ja euroja palaa.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 181

LähetäLähetetty: 09.02.2024 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millä te tiedätte minkälaisella luodilla kukin on hirviporukassa elukan ampunut. Minä en tiedä edes Millä kaliiperilla on hirvi kaadettu kun kivääri on jo pussissa kun tulen paikalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 09.02.2024 17:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

monille se hymynkare nousee ku kattoo lompsaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20446
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.02.2024 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta. 0,16 bitcoinia lämmittää mieltä enempi ku 7000e blaserpaketti pyssykaapis. Ainaki joidenkin vuosien päästä 😅
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 09.02.2024 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitä varmaankin voi itsensä laskea niihin nuukiin ja saitureihin. Ostan edullista aina jos koen että se riittää tarpeisiini. Monenlaista halpaa härpäkettä on ja hyvin pelittävät ja ne mitkä ei pelitä, eivät harmitakaan kun ei ole suuret odotuksetkaan olleet. Aseet ja vastaavat koneet tietenkin pitää olla laadukkaita mutta nekin tulee yleensä käytettyinä hankittua tahi mikäli uutena niin käytössä ovat sitten vuosikymmeniä. Autot ja akat ovat hankintoina olleet aina pitkässä juoksussa pettymyksiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 2278
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 09.02.2024 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
late2 kirjoitti:
kolopesijä kirjoitti:
Tähän väliin pitää sen verran kertoa, että vanha jahtijaktin pystymallinen et-mittari vie vortexin vastaavaa kuin litran mittaa ja kuoriämpäriä silloin kun ilmassa oli yhtään sumua.
Siksi ostin yhen jj pystymallin lisää. Nyt on sitte kaks halpista ja yks melko halpis, eli rahaa menny yhen hyvän verran, mutta ei olla yhen laitteen varassa myöskään Laughing
Silloin kun tuolla peltoaukean laidalla harjoittelin laitteen käyttöä niin pystyin aika tarkkaan mittaamaan kartasta etäisyydet ja kyllä tuo tuntui antavan riittävän tarkkaa mittaa. Optiikkahan tuossa taitaa olla isompi ongelma, vain 6x eikä ihan kristallinkirkkaat linssit. Sinällään tuohon luotan, ainakin kun lukemat on samalla hehtaarilla mitä muilla menetelmillä arvioidut, ei teerenkyljestä taida mittaa saada paremmillakaan.

Minulla on ollut käytössä se jahtijakin 1000m mittaava, zeiss ja leica. Kavereilla ollut biltemaa ja nikonia ainakin, olikohan yksi joku burris tai bushnell tai vastaava. Aika tarkalleen kaikki mittaa oikein. Melkeen sama mikä mittari, niin todellinen etäisyys on karkeasti puolet ilmoitetusta. Siis kun pitää tosipaikassa jotain mitata. Saahan niitä etäisyyksiä paljon kauemmas jos kohde on hyvä ja nätti keli. Mutta jos ostaa mittarin, niin minusta järkevä ottaa sellainen missä ilmoitettu mittausmatka on tuplat omaan tarpeeseen nähden. Sitten ne oikeat erot tulee optiikassa. Jos on erikseen katselukiikarit, niin pärjää melkeen millä tahansa. Itse maksan ennemmin vähän enemmän siitä, että optiikka on riittävän hyvä suoraan mittarissa. Se on kevyt ja pieni kapistus joka sopii taskuun, voi tehdä sen latvojen tarkistuksen ja optiikan laatu piisaa erottelemaan linnut oksien seasta. Samalla voi ottaa heti sen etäisyyden. Joskus oli erikseen kiikarit, mutta alkoi ärsyttää kiikaroida erikseen, sitten kaivellaan mittaria ja mitataan ja vielä tähtäinkiikarilla tiirataan kolmanteen kertaan. Toki joskus on erikseen vielä kiikarit mukana, jos on tarkoitus kiikaroida enemmälti. En ole raskinut hommata mittarilla varustettuja kiikareita, koska kiikaroin aika vähän. Kuljen yleensä koiran kanssa, joten monesti kätevämpi se pieni taskuun sopiva mittari millä voi vilkaista pikaisesti jos vaikka koira jotain ilmineeraa tai kuuli että jostain lähti tai johonkin laskeutui. Aukon laidat tulee monesti vilkaistua. Mutta pääpaino on haulikko jahdissa ja kivääri on toissijainen kampe.


Mun pointti oli se tässä, että ostamalla vortexin ajattelin laadullisesti meneväni eteenpäin. Optiikan osalta näin kävikin, mutta kun laite on etäisyysmittari ja jj mittaa vähintään 3 kertaa pidemmälle jos ilmassa on yhtään sumua, niin ei osaa oikein siitä optiikasta iloita..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 181

LähetäLähetetty: 09.02.2024 18:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen vanhaan se amerikkalainen V8 oli statussymboli nuorelle miehelle. Vaikka laadukkuustesteissä ja ajo-ominaisuuksissa ja hintalaatusuhteessa japanilainen meni ohi mennen tullen.
Kaiken kaikkiaan vinosilmiin voi aina luottaa. Tehtaiden insinööri johtajatkin ovat aina lähteneet aikanaan liukuhihnan alapäästä.
Tottahan toki kiinalainen tuotanto on rihkamaa. Mutta itse olen ostanut eevilleltä otsalamppuja joita saa kymmenkunta niin sanottuun laadukkaaseen hintaan verrattuna. Takuuasiat menee heittämällä läpi, tulee uusi tilalle. Vanhoista saa varaosia.
Laadukkuuteen perustuvassa kaupassa pidän asiaa osittain huijauksena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 181

LähetäLähetetty: 09.02.2024 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Peto kirjoitti:

Tuo näpeissä on jo passiin mennessä voittajafiilis.



Tämä se tunne mikä pitää olla.

Samoin kuin kiikariin katsoessa se hymynkare joka tulee väkisin.


Tartzan Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2991

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Sen verran olen kuparia ladannut ja testannut, että melkeen uskallan väittää, että kohtuu kiukkuiseksi ladattu ttsx kyllä avautuu ja pudottaa peuran tai hirven kyselemättä, jos henkipaikalle ampuu. Kupari vaan vaatii minusta vauhtia taakse. Ennemmin kevyt luoti mille saa kunnolla kyytiä. Lyjyjen kanssa moni on tottunut varmaan ostamaan niitä raskaamman pään luoteja eikä kaliiberi välttämättä muutenkaan ole kovin nopea. Jos muutenkin hitaasta kaliiberista ammutaan raskasta kuparia maltillisen löysällä latauksella, niin ei varmaan aukea eikä toimi kuten pitäisi. Mutta annas olla jos tällää vaikka 6,5x55 sen 7,8g ttsx liikkeelle reilua 900m/s, niin varmaan aukeaa peuran kylkeen. Jos taas läpäisyä haetaan, niin ehkä parempi ottaa ei ihan noin räväkästi avautuva tsx. Lrx taas on tarkoitettu pidemmille matkoille, joten sen pitäisi avautua maltillisemmassa vauhdissa.


Oon kyllä varmasti ladannut eripainoisia kupareita eri väljyyksiin enemmän kun 99% porukasta.
Eipä oli vielä lyijykuulan verosta löytynyt. Tällä hetkellä käyttötestissä .270 winissä 130 gr TTSX, mitattu nopeus 1015 m/s.
Ei pitäs olla nopeudesta kiinni. Kahdeksan elukkaa tälle kaudelle nurin, joista vain kaksi jäänyt paikolleen, kun osui selkärankaan.
Muutkin osumat sen verran hyvin kahden keuhkon lävistäviä yläkeuhkoosumia,
että uskon ettei esimerkiksi Partitionilla olisi siivennyt kuin ehkä yksi elukka pois niiltä jalansijoilta missä isku tuli.

Se on taas toinen keskustelu onko lyijy vai kupari parempi. Minun kommentoinnin idea olikin siinä, että oikein valitulla ja sopivaksi ladatulla kuparilla pärjää aivan hyvin. Ei ne hammerheditkään mitään autuaaksi tekeviä luoteja ole mitä kuitenkin aika paljon käytetään. Ihan sama minusta haulikon panoksissa. Hyvä teräs ajaa asian pois tiehensä. Kyllä minun aseessa silti tappavin on ollut 3,1mm remarin nitro turkey. Siis jos nyt unohdetaan tungstein ja puhutaan näistä normaali hintaisista paukuista. Raudallakin pärjää, mutta valinta on minusta tarkempaa mitä lyijyllä ja valinta pitää tehdä eri perusteella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhnakakkonen kirjoitti:
Millä te tiedätte minkälaisella luodilla kukin on hirviporukassa elukan ampunut. Minä en tiedä edes Millä kaliiperilla on hirvi kaadettu kun kivääri on jo pussissa kun tulen paikalle.

Vietät aikaa enemmän siellä nylkypaikalla - vieläpä puukon nyrhi kädessä.

Ja kyllä, laadun ostaminen harmittaa monesti. menee rahaa enemmän kuin vähemmän laadukkaisiin tuotteisiin - useimmiten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9432

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsahenkilo kirjoitti:
Mutta voiko oikeasti olla että laadun ostaminen saattaa harmittaakin.

Menee paljon rahaa ja sitten tulee osto krapula.


Ostokrapula lie lähinnä hätäisestä/tarpettoman kökön hankkimisesta? Ei mahdollisen tarpeellisen ja laadukkaan?




Metsahenkilo kirjoitti:
Loppuu ihana valikoiminen selaaminen, toisten mielipiteiden ja komemusten kärttäminen. Vertailu ja tutkimus on tullut päätöksen ja ikuinen kampe käsillä.


Aina, aina löytyy jotain muuta mitä materiassa voi ehkä parantaa, vertailla ja tuotteet sekä materiaalit kehittyvät. Ja aina voi jakaa muille sitä kokemusta, että kaikkien ei tarvitse samaa tietoa etsiä. Tällöin toki kannattaa olla oikesti rehellinen (eihän ketään kallista pasgaa ole ostanut, parhautta vain, paitsi sitten jos on myynyt sen jo eteenpäin)


Metsahenkilo kirjoitti:
Jos päätyy halvempaan puoli huonoon pääsee tutkimaan taas parempaa ja homma ei päätykään ensimmäiseen hankintaan vaan alkaa ikään kuin alusta ja kohta pääsee taas ostamaan.


Noh, voihan sen noinkin ajatella, mutta kukin käyttää ansaitsemansa niin kuin haluaa. Itselleni tuo iloa se tietty hankittu laadukas esine, ei erinäisten ostelu/ostoskerrat, eli "shoppailu".

Myönnän, toisinaan tekisi mieli "saada" jotain uutta, vaikka ihan todellista tarvetta ei todellakaan olisi. Se on varmaan jotenkin ihmismieleen rakentunut jutska. Mutta kummasti tuota satunnaista himoa hillitsee se, että ottaa jonkun jo omistavansa laatuesineen vaikka puhdistettavaksi, huollettavaksi, tahi ihan vain käpisteltäväksi. Ja vain fiilistelee sitä. Jos ei nyt aivan spartalainen konmarittaja ole, niin eräkamppeita, hima tai vaikka työkaluja Etc. vailla fiksaamista löytynee kaikilta.



Tuossa aiemmin:

Wikke kirjoitti:
Näin vanhemmiten sitä monia hankintoja tehdessä itse tulee miettineeksi asiaa siltä kantilta, että mikäli tuotteen ominaisuudet vastaa käyttötarvetta, niin sijoittaa siihen sen verran rahaa että se kestää omalla käytöllä ainakin sen loppuelämän. Eikä kahta, viittä tai kymmentä vuotta. Varsinaiset kulutustavarat nyt toki sitten erikseen, niissä sitten sen mukaan että niihin voi luottaa, ajavat asiansa ja eivätkä nyt aivan kertakäyttöisiä ole.

Fiilistely jutskat sitten erikseen, niitähän ei aina järjellä pysty perustelemaan kelleen. No, ehkä itselleen siinä hetkessä, ja kun myöntämään pystyy sen että hankinta oli ehkä vähän kyseenalainen, niin kampe jo maksettu ja laatu lämmittää mieltä... Rolling Eyes Smile

_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9432

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Ja kyllä, laadun ostaminen harmittaa monesti. menee rahaa enemmän kuin vähemmän laadukkaisiin tuotteisiin


Tämä on kyllä aivan totta! Razz
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei harmita. Tänä talvena tosin olen huomannut, että ns. ykköstavitakkini, jonka ostin noin parikymmentä vuotta sitten ei olekaan lämmin. Aiempina talvina en ole moista huomannut. Joko vanhan luita kolottaa tai sitten Kanadan hirvi on tullut tiensä päähän.

Silloin kirpaisi ostohinta, mutta nyt se on hintansa haukkunut - tai tässä tapauksessa möhkinyt.

Uusilla vastaavilla näyttää olevan sen verran hintaa, että toivottavasti on jatkossakin pakkastalvia, jos vastaavanlaisen ostan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 181

LähetäLähetetty: 09.02.2024 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
kuhnakakkonen kirjoitti:
Millä te tiedätte minkälaisella luodilla kukin on hirviporukassa elukan ampunut. Minä en tiedä edes Millä kaliiperilla on hirvi kaadettu kun kivääri on jo pussissa kun tulen paikalle.

Vietät aikaa enemmän siellä nylkypaikalla - vieläpä puukon nyrhi kädessä.

Ja kyllä, laadun ostaminen harmittaa monesti. menee rahaa enemmän kuin vähemmän laadukkaisiin tuotteisiin - useimmiten.


Abroboo Idea Lyijy menee aina läpi. Kupari jää ruhoon Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 16 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com