OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 57, 58, 59  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tönöttäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2011
Viestejä: 2818
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 20.08.2023 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaiken turhanpäiväsen ininän perään havaintona 13 teertä kyyhkypassissa.
Paikka Etelä-Savo.
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 20.08.2023 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Koitetaan Patruuna nautiskella tänä syksynä ja jätetään suorittaminen vähemmälle.


Sitähän se mulla on nykyään kun jäänyt pomppulinnustus lähes pois. Jotain pientä tavoitetta vois ottaa, vaikka se metso jousella Laughing Siihenkään

Komiasti riekot käkätti illalla ja teeret soi auringon noustessa. Joitain lintuja pölähdelly lentoon, mutta nämä on tällaisia kuivia kankaita, ei mitään hyvää lintumaastoa. Illalla ajettiin joku teeriporukka yöpuista lentoon. Uusia rypykuoppia näkynyt, se yleensä kertoo että lintuja on alueella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 21.08.2023 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viisasverneri kirjoitti:
Metsästysaikojen rajoittelu oman tarpeen mukaan lienee ihmiselle lajityypillistä käytöstä.
Ne jotka haluavat herätä myöhäissyksyn pakkasaamuun ja kävellä autolta puoli kilometriä nevanlaitaan teeriä ampumaan, vaativat lyhennystä alkupäästä.
Ne joilla ei aamuisin ole kiire, koska luppakorva löytää linnut myös illansuussa, haluavat jahdin alkavan aikaisin, koska poikueet ovat vielä kasassa ja hyvällä koiralla saa reilusti tilanteita viiden-kuuden kävelytunnin aikana, jolloin autokin on parhaimmillaan lähes kymmenen kilometrin päässä.
Pystykorvamiehet laittaisivat jahdin tauolle pahimman ruskan ajaksi, koska silloin homma helposti menee makkaranpaistoksi ja oravahaukuksi.
Hirvimiehethän kieltäisivät kaiken muun paitsi hirvenpyynnin. Jossain päin heillä tuntuu myös olevan etuoikeus metsäautoteihin ja vastaaviin.
Kyllä pitkä kanalinnustusaika on perusteltu. On jokaiselle jotain - myös mielensäpahoittajille. Jos vielä suomalainen metsästäjä oppisi pois "aina on ammuttava, muuten joku toinen saa tuon linnun" ajattelusta, niin nykyinen metsästysaika voisi toimia jatkossakin.


Erittäin hyvä kiteytys! Tuohon voisi vielä lisätä sen, että se mikä on kenenkin mielestä kohtuullista, vaihtelee perskohtaisesti. Kohtuutonta on yksikin enemmän kuin itse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 740
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 22.08.2023 06:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllä oleva on niin totta. Se montako lintua on kenellekkin kohtuus vaihtelee. Siksi minä olen aina ajatellut että kun lintuja on niin kestää niitä verottaa. Varsinkin kun suurin osa saaliista on poikalintuja. Niitä kun alat säästämään niin kyllä pedot ja taudit ottaa ylimääräiset pois. Ja yleensä mettä ei viimeistään anna. Hirvien kohdalla sitten onkin eri tilanne niinkuin nähdään. No ehkä jos teeren pääsoidin ammutaan hiljaiseksi niin kyllä se paikallisesti vaikuttaa kovastikin.

Se on myös tosi että kaikki haluaisivat aina olla omalla porukalla/yksin metässä ja säätää pyynnit niin kuin itselle parhaiten sopii. Ei vaan toimi sellainen ajattelu pitkässä juoksussa. Pitäiskö lintujen kohdalla ottaa sama merkkilipuke käyttöön mikä lohella jossain päin. Jos löytyy ilman kilpukkaa niin luvat tauolle vuodeksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 22.08.2023 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hanzzi kirjoitti:
Yllä oleva on niin totta. Se montako lintua on kenellekkin kohtuus vaihtelee. Siksi minä olen aina ajatellut että kun lintuja on niin kestää niitä verottaa. Varsinkin kun suurin osa saaliista on poikalintuja. Niitä kun alat säästämään niin kyllä pedot ja taudit ottaa ylimääräiset pois. Ja yleensä mettä ei viimeistään anna. Hirvien kohdalla sitten onkin eri tilanne niinkuin nähdään. No ehkä jos teeren pääsoidin ammutaan hiljaiseksi niin kyllä se paikallisesti vaikuttaa kovastikin.

Se on myös tosi että kaikki haluaisivat aina olla omalla porukalla/yksin metässä ja säätää pyynnit niin kuin itselle parhaiten sopii. Ei vaan toimi sellainen ajattelu pitkässä juoksussa. Pitäiskö lintujen kohdalla ottaa sama merkkilipuke käyttöön mikä lohella jossain päin. Jos löytyy ilman kilpukkaa niin luvat tauolle vuodeksi...


Täähän lipuke ois loistava. Vaikka kympin per lätkä ja semmosella kiristysperukkeella ettei kaulasta kaulaan heitäkkään.
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 25.08.2023 03:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kanalinnun pyynti pitäisi aloittaa viimeistään elokuun alussa ja lopettaa huhtikuun lopussa. Tai vaikka toukokuun lopussa. Ilman saaliskiintiöitä tai pyntitapojen / paikkojen rajoitusta. Minun puolesta vaikka auton ikkunasta tielle jos siltä tuntuu. Jos jossain päin tollot hävittää linnut, niin sittenpä ei tarvitse vähään aikaan pyytää ollenkaan ja tilanne tasoittuu. Fiksummat ottaa vähän enempi silloin kun metsä tarjoaa runsaammin ja sitten pyydetään nuukemmin kun näyttää ettei oikeen ole mitä pyytää. Sillä pelillä saa pyytää jatkossakin.

Minä ainakin kuljen metsässä koiran kanssa sen verran paljon, että aika äkkiä se metsä näyttää merkkinsä onko lintuja pyytää asti vai ei. Jos ei ole, niin täytyy verottaa varovaisemmin, jotta metsään jää treenilintuja myöhemmäksi. Jos näyttää että on mistä ottaa, niin sitten pistetään piippuja kuumemmaksi ja raivataan pakkaseen tilaa. Aivan se ja sama mitä rajoituksia on päätetty jossain kokouksissa. Kyllä sen todellisen tilanteen näkee syksyllä kun tarpeeksi kävelee eikä heti alusta asti pommita jokaiseen siiven iskuun. Vastuuta sinne maastoon ja jos itse töpeksitään, niin itse kärsitään. Koskaan en ole rajoituksia noudattanut ja silti ei ole vielä määräänsä enempää tullut ammuttua. Monta syksyä on mennyt ihan vain koiraa treenailessa, korkeintaan linnun kaksi ampunut malliksi. Ja joskus on tullut rokotettua melko tomera kasa, kun koira pelaa ja vaikuttaa sille että on mistä ottaa. Purin pitämään järjen päässä, että korkeintaan lintu tai pari yhdeltä paikalta ja sitten siirretään jahti muualle. Jos tilanteita tulee harvoin, niin sitten koitetaan hakea sitä yhtä täydellistä onnistumista. Jos tilanteita on solkenaan, niin napsii parhaista paikoista aina jonkun reppuun. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole, ihan maalaisjärjellä pärjää vaikka ei olisi mitään sääntöjä. Mitä pidempi kausi, niin sen paremmin jokainen voi keskittyä niihin tyyleihin pyytää mistä itse tykkää. Pääasia, että jokainen kantaa oman vastuunsa ja metsästää järjen kanssa. Aina löytyy joku mätä omena porukasta, mutta ne samat mädät omenat mättää nytkin auton ikkunnasta pick upin lavat täyteen jahtikaudella ja sen ulkopuolella, joten ei ne rajoitukset sitä ongelmaa poista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 740
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 25.08.2023 06:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on kyllä totta että tietyille tyypeille on ihan sama rajoituksille. Ei ne välitä mistään, mutta onneksi ovat ainakin meidän perällä iäkkäämpää sukupolvea ja pikkuhiljaa poistumassa tien päältä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 25.08.2023 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Kanalinnun pyynti pitäisi aloittaa viimeistään elokuun alussa ja lopettaa huhtikuun lopussa. Tai vaikka toukokuun lopussa. Ilman saaliskiintiöitä tai pyntitapojen / paikkojen rajoitusta. Minun puolesta vaikka auton ikkunasta tielle jos siltä tuntuu. Jos jossain päin tollot hävittää linnut, niin sittenpä ei tarvitse vähään aikaan pyytää ollenkaan ja tilanne tasoittuu. Fiksummat ottaa vähän enempi silloin kun metsä tarjoaa runsaammin ja sitten pyydetään nuukemmin kun näyttää ettei oikeen ole mitä pyytää. Sillä pelillä saa pyytää jatkossakin.

Minä ainakin kuljen metsässä koiran kanssa sen verran paljon, että aika äkkiä se metsä näyttää merkkinsä onko lintuja pyytää asti vai ei. Jos ei ole, niin täytyy verottaa varovaisemmin, jotta metsään jää treenilintuja myöhemmäksi. Jos näyttää että on mistä ottaa, niin sitten pistetään piippuja kuumemmaksi ja raivataan pakkaseen tilaa. Aivan se ja sama mitä rajoituksia on päätetty jossain kokouksissa. Kyllä sen todellisen tilanteen näkee syksyllä kun tarpeeksi kävelee eikä heti alusta asti pommita jokaiseen siiven iskuun. Vastuuta sinne maastoon ja jos itse töpeksitään, niin itse kärsitään. Koskaan en ole rajoituksia noudattanut ja silti ei ole vielä määräänsä enempää tullut ammuttua. Monta syksyä on mennyt ihan vain koiraa treenailessa, korkeintaan linnun kaksi ampunut malliksi. Ja joskus on tullut rokotettua melko tomera kasa, kun koira pelaa ja vaikuttaa sille että on mistä ottaa. Purin pitämään järjen päässä, että korkeintaan lintu tai pari yhdeltä paikalta ja sitten siirretään jahti muualle. Jos tilanteita tulee harvoin, niin sitten koitetaan hakea sitä yhtä täydellistä onnistumista. Jos tilanteita on solkenaan, niin napsii parhaista paikoista aina jonkun reppuun. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole, ihan maalaisjärjellä pärjää vaikka ei olisi mitään sääntöjä. Mitä pidempi kausi, niin sen paremmin jokainen voi keskittyä niihin tyyleihin pyytää mistä itse tykkää. Pääasia, että jokainen kantaa oman vastuunsa ja metsästää järjen kanssa. Aina löytyy joku mätä omena porukasta, mutta ne samat mädät omenat mättää nytkin auton ikkunnasta pick upin lavat täyteen jahtikaudella ja sen ulkopuolella, joten ei ne rajoitukset sitä ongelmaa poista.


Nyt et hoksannut että olemme Suomessa. Ruotsissa varmaan toimisi aivan hyvin mutta ei todellakaan täällä missä sanaa "kohtuus" ei tunneta. Ykkös juttu on tehokkuus.

Meillä päin sorsasaaliit pudonnut varmaan 90% takavuosista eikä kenelläkään kiinnosta tehdä mitään asian eteen. Miksi kanalinnut olisi poikkeus.

Varmaan ottaa toiset 100 vuotta että sotien jälkeisten aikojen vaikutukset ihmisten asenteissa ja ajattelussa muuttuu niin että tuollainen olisi täällä mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3021
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 25.08.2023 07:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollainen Valton metsästys tyylihän ei ole mahdollista kuin pohjoisen vapaan metsästyksen alueella. Etelän yksityismailla homma loppuisi alkuunsa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 25.08.2023 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta tuollainen on mahdollista juuri yksityismailla, ei valtion mailla. Yksityismailla sama porukka pyytää vuodesta toiseen ja sieltä metsästä ammutaan ns. omia. Silloin sinne haluaakin jättää siementä kasvamaan ja tekee ihan mielellään noita omia henkilökohtaisia rajoituksia tilanteen mukaan. Ketä se kiinnostaa valtion mailla vaikka ampuisi kaikki linnut. Menee seuraavana vuonna toiseen paikkaan jahtiin ja sillä hyvä. Toki onhan niitä seurojakin erilaisia. Minäkin olen yhdessä isossa seurassa kaupungin kupeessa. Porukkaa on huomattavan paljon suhteessa lintujen määrään, joten syytä rajoittaa pyyntiä ainakin siinä likietuisimmilla paikoilla. Mutta tuonkin rajoituksen voisi tehdä paikallis tasolla eikä valtion puolelta. Valtio voisi säädellä valtion maiden pyyntiä. Laittaisi isossa kuvassa valtion puolesta pesimäaikaisen rauhoituksen kaikille kanalinnuille vaikka 1.6.-30.7. ja muuten valtion puolesta vapaa pyynti. Luonnollisesti valtio myisi luvat valtion maille miten parhaaksi katsovat ja yksityismailla porukat päättäisivät itse miten missäkin pyydetään. Jos näyttää että pohjoisessa poikaset on vielä liian pieniä elokuun alussa, niin aloittavat sitten muutaman viikon myöhemmin. Jos näyttää että pesintä alkaa aikaisemmin, niin rajoittaa loppupäästä. Jos tarvitaan kiintiötä vaikka isossa porukassa siihen lähialueille, niin sopivat siitä paikallisesti tai jos näyttää ettei riekkoa kestä metsästää kaikkien seurojen alueella, niin sovitaan sekin paikallisesti. Kyllä metsästäjien kuuluisi pystyä kantamaan vastuu näistä asioista itse ja kuka muu sen paikallisen tilanteen tietää paremmin kuin sen alueen metsästäjät itse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 25.08.2023 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valtaosin saaliskannan runsaus rajoittaa automaattisesti jahtia. Etenkään pienriistan osalta harva jaksaa viimeisten yksilöiden perässä kulkea, silloin kun kanalintuja on vähän, on pyytäjiäkin vähän. Veikkaan että kiintiöiden merkitys on paljon pienempi, kuin mitä niitä asettavat kuvittelee. Matalan kannana aikana kiintiöt jää täyttymättä melkein kaikilla, korkean kannan aikana kiintiöt saisi olla isompiakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 25.08.2023 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Valtaosin saaliskannan runsaus rajoittaa automaattisesti jahtia. Etenkään pienriistan osalta harva jaksaa viimeisten yksilöiden perässä kulkea, silloin kun kanalintuja on vähän, on pyytäjiäkin vähän. Veikkaan että kiintiöiden merkitys on paljon pienempi, kuin mitä niitä asettavat kuvittelee. Matalan kannana aikana kiintiöt jää täyttymättä melkein kaikilla, korkean kannan aikana kiintiöt saisi olla isompiakin.


itse vähän sitä mieltä että katovuosina pitäisi kokonaisia alueita rauhoittaa että kanta pääsee mahdollisimman nopeasti taas toipumaan. Mitä sitä hyödyttää metsästyksellä hidastaa. Silloin se metsästys voi eniten kantaan vaikuttaa.
Melko per.seestä kun ostaa kolmen päivän luvat kauemmas ja menee sinne asti toteamaan että täällähän on käynyt lähes täydellinen kato. Jos laskennat kertovat että joku alue on tyhjä niin suoraan vaan vuoden rauhoitus. Ei haittaisi minua vaikka lintuja etupäässä pyydän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 25.08.2023 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hej ja svärje!

Ensimmäinen lenkki heitetty ja huonoahan se oli. Yksittäisiä vanhoja lintuja helevetillisessä kakkamaastossa ja vesisateessa.

Tätä juhlaa sitä on taas kannattanut odottaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 25.08.2023 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin vesilintuja etsimässä. Matka vei alueille, jotka ovat melkoisen märkiä. Ja johan oli riekkoja.
Varmaan meni laskut sekaisin, mutta ainakin yksitoista eri poikuetta ja jokunen pesimätön lintu. Ja poikuekoot olivat lupaavan kokoisia tulevaa kanalinnustuskautta silmällä pitäen.
Ei kanalintuhavainto, mutta yksi vemmelsääri aiheutti pienen jäniskevennyksen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 26.08.2023 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kyllä surkiaa tämä kanalinnustaminen täällä naapurissa. Yksittäisiä vanhoja lintuja harvassa. Aivan yhtä tyhjän kanssa.

Aamulla siinä mettään lähtöä tehdessä poikkesi paikallinen hurri pihaan. Meinasi, että huonommin on lintuja näkynyt kuin viimevuonna ja eipä niitä juuri ollut viimevuonnakaan täällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 57, 58, 59  Seuraava
Sivu 6 Yht. 59

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com