OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 03.08.2023 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nythän kyllä Jammu jää taas rokuliin, pitäsköhän harkita perään laittoa

Näyttää ihan toimivalta noinkin monta konetta niin miksei kolme Laughing

Tuossa vähä uudenlaista ajattelua perämoottoreihin. Hyvän hyötysuhteen väitetään tuon omaavan.



https://nautica.news/oxe-marine-jet-tech-first-diesel-outboard-waterjet-engine/
Tavallaan vaikuttaa tosi kätevältä. Veneen perää muokataan ja sinne asennetaan pelkkä vedenotto ja putki. Kone perään sitten kiinni ja kun koneen kippaa alas niin se tulee siihen veneeseen asennettuun vedenottoputkea vasten. Jos perinteisiin jetteihin vertaa niin imusiivilän puhdistus ja turbiinin kunnon tsekkaus tosi helppoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 07.08.2023 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä teoriaa lueskellut tuplamoottoriasennuksista, riippuen siitä kuka kirjoittanut paistaa läpi kirjoittajan kanta Laughing Yks moottorimiehet tai henkilöt näin nykyaikana pitävät yhtä parempana ja tuplaa kannattavat vannovat tuplan paremmuutta. Jotain yllättävääkin, tuplakoneilla polttoaineen kulutus ei merkittävästi nouse. Kaikki jutut ja kirjoitukset mitä löytää kylläkin kertovat isoista koneista, ei oikein viisheppasista kukaan tarinoi.
Kaivelin kulutustaulukoita ja niistä kyllä näkee kohtuu puolueettomasti kulutuksen. Nelitahti kuusheppanen vie tunnissa 0.53 gallonaa tunnissa 5500r/min eli 1.06 gallonaa yhteensä. 9.9 nelari vie 1.00 gallonaa tunnissa 5500r/min eli tuplakoneilla bensankulutus lisääntyy 0.06 gallonaa eli rapia pari desiä.
Toinen juttu mitä painotettiin oli se että tuplakoneet ei vastaa tarkoitusta jos ne on puolet pienempiä kuin yksi. Jos vaikka 150 heppaa yhdessä koneessa niin tuplakoneilla pitäs olla jotain pari sataheppasta jotta samaan suorituskykyyn pääsisi. Pitää kait tätä soveltaa omiin hommiin niin että ottaa uudestaan harkintaan kaasarin osto Marineriin jotta pikkasen tehoa sais lisää.


Pitäs jotenki saada kaasun toiminta Tohatsusta saada välitettyä Marineriin. Ei ite jaksanut ruveta ähräämään niin otin ostopalveluna tommosen alupalikan. Eli toi alumiininen tulee Tohatsuun ja siinä on paikat tuplavaijereille, siitä sitte pitäs vetasta vaijerit Marineriin mihin toi alkuperäinen muovipalikka tulee kiinni. Nyt vaan vaijerin päätynuppeja pitää jostain ruveta metsästämään, yks olis jo, neljä kokonaistarve. Ei ollut mielestäni pahan hintainen toi alumiinipalikka, 0.5 litran jallupullon maksoi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
sundiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2013
Viestejä: 301
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: 08.08.2023 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Halvalla yritin itsekin päästä käyntinopeusmittarin kanssa. Lopulta hain biltemasta lasermittarin. Ei sekään montaa kymppiä ollut. Nyt on helppoa kun lyö palan mukana tullutta heijastinteippiä vauhtipyörään, niin saa tarkan kierrosnopeuden joka koneesta. Käy veneenmoottoreista ruohonleikkureihin, tai mihin tahansa mikä pyörii. Nyt mittaus ja/tai tyhjäkäynnin säätö on helppoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 09.08.2023 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sundiz kirjoitti:
Halvalla yritin itsekin päästä käyntinopeusmittarin kanssa. Lopulta hain biltemasta lasermittarin. Ei sekään montaa kymppiä ollut. Nyt on helppoa kun lyö palan mukana tullutta heijastinteippiä vauhtipyörään, niin saa tarkan kierrosnopeuden joka koneesta. Käy veneenmoottoreista ruohonleikkureihin, tai mihin tahansa mikä pyörii. Nyt mittaus ja/tai tyhjäkäynnin säätö on helppoa.

Joo se on varmaanki pätevä vekotin monelle koneelle.
Itse uskoisin tuon nykyisen riittävän omiin käyttötarkoituksiin. Just kattelin yhden Youtube-videon jossa joku hemmo pikkuiseen perämoottoriin halusi saada lisää nopeutta. Oli 8" nousulla potkuri ja hommas 7" nousulla olevan tarvikepotkurin. Ideana suurempi kierrosluku joka kompensoi 1" pienemmän nousun ja siten vauhtia lisää. Gepsillä mittas nopeuden ja sytytyspulssimittarilla kiekat. Sillä tosin ei odotetusti mennyt hommat kun vaihdon jälkeen kierrokset vähän laski ja nopeus pikkasen suureni. Epäili syyksi tarvikepotkurin laatua. Ilmeisesti siinä oli isompi nousu kuin mitä kylkeen stanssattu.

Minustakin ruvennut vähä tuntumaan että noissa pikkukoneissa ei ehkä kaikista järkevintä ole laittaa isoimmalla nousulla olevaa potkuria jos haluaa mahdollisimman suurta nopeutta tavoittaa, vaikuttaisi vähän siltä että kannattaisi pyrkiä potkurivalinnoilla siihen että ottaa ne max kierrokset mitä koneen valmistaja ilmoittanut ja sitten vasta katsoo kuinka kulkee. Tosin noissa pikkunelareissa liian iso nousu vähentää polttoaineenkulutusta kun kone kohtuullisilla kierroksilla kulkee ja luultavammin nelari kestää pitempään käytössä, vaikkakin liian iso nousu kuormittaa konetta enemmän.


Vähä muokkailen noita moottorin ohjauskiinnikkeitä ja pitänee myöskin viimeistellä jotta ei teräviä särmiä ole. Eipä taida tälle syksylle keretä sitä varsinaista eväsuojaa rakentelemaan kun kaikkea pikku nysväämistä on. Pitänee kait ajatella että koneen/koneiden korkeampi asennus itsessään on jonninmoinen suoja, vaikkakin mitään rakenteellista törmäyssuojaa ei ole ja onhan siinä se puoli että saa kokemusta ja tietoa miten kulkee ilman rakennettuja suojia. On sitten myöhemmin dataa jotta voi verrata kuinka paljon rakennelmat todellisuudessa hidastavat ja tuovat vastusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 09.08.2023 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on loppujen lopuksi aika paljon monitahoisempi kysymys kuin mihin tuo pohdinta kykenee pureutumaan. Jos teoria kiinnostaa niin suosittelen hankkimaan käsiin Dave Gerrin The Propeller Handbookin josta asia aukenee eikä se mikään aivan mahdottoman monimutkainen ymmärrettävä ole. Noiden pikkukoneiden kohdalla ei tosin maksane vaivaa, nyrkkisäännöksi riittää että nousua lisää jos kone karkaa ylikierroksille tai vähemmän jos ei saavuta valmistajan suosittelemia maksimikierroksia normaaleissa olosuhteissa.
Mutta vähäisiä nopeus- tai hyötysuhde-eroja voi kyllä löytää, joskin mahdollinen ero käytännössä nollautuu jo ensimmäiseen kohluun lavassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16682
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.08.2023 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä tuo 30hv muuttui ihan toiseksi kun vaihtoi ropellia, kone muutti kevyestä pikkuveneestä isoon ja painavaan niin alue vaihtui....


Täälläpäin on ollut jopa testipalvelua eli on saanut itse kokeilla eri nousuja ennen ostoa.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 09.08.2023 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo minullahan perusongelma on se että pieni moottori. On vähän kuin nyhjää tyhjästä hakea optimia. Jos optimi löytyy niin sillä ei taida olla merkitystä kun ei sitä tehoa kertakaikkiaan ole Laughing

Olen kyllä kuullut noista potkureiden testipalveluista mutta taitavat ruveta nauramaan jos ottaa puheeksi viisheppasen potkurin. Ne ku eivät kovin arvokkaita ole niin luultavammin suosittelevat ostamaan uuden kokeilematta.


Tuhottomasti aikaa menee tässä värkätessä. Ei löytynyt sopivaa vaijerinpäätä niin askartelen vaijereiden toiseen päähän päätynipan. M5 pulttiin vaan reikä poikittain ja upotus jotta tehdastekoinen päätynippa sopii sisälle ja sahalla täsmätä nipan pituus. Pitäs vielä tosta toisesta pultista sahata nipan kohta pois. Arvelin että ois tuolla tavalla tehtynä vähemmän mahdollisia ongelmia, vaijereiden toisiin päihin tulee vaan ruuvilla kiinnitettävä päätynippa.

Eilen iltasella meinas kirosana päästä

Alumiinipalikkaa mitoittaessani otin vanhasta koneesta mallin minkä mukaan. Eilen iltasella sitten uudesta koneesta irroitin vastaavat osat niin hokasin että ovat vuosien saatossa muuttaneet tuota toimintamekanismia. Kuvassa vasemmalla uus ja oikealla vanha. Aikani pähkäilin niin päädyin uuden koneen hilppeet laittamaan vanhaan koneeseen, vanhan koneen hilppeet mukaanlukien alumiininen tuplavaijeripyörä uuteen koneeseen.

Uudessa koneessa on vaihdekahva edessä niin se määrää että perään laitettaessa se pitää olla vasemmanpuoleinen kone. Vanhassa ku vipu on sivulla niin se rajoittaisi koneen kääntöaluetta, siksi tällainen värkkäys. Lisäksi tietty se että jos oikeanpuoleisen kaasukahvan jättäisi käyttökahvaksi niin aika luonnoton ajoasento tulisi.



Tuosta tavallaan näkee perämoottorien kehityksen. Noihin reikiin tulee ohjauksen nivelet kiinni. Lähempi on Marinerissa ollut ja kauempi Jammussa. Marineri ei juurikaan ole mitään jälkeä jättänyt mutta kauemmassa Jammun kiinnityksessä on reikä isontunut ja aluslevyt kaivaneet kolot. Eipä edes montaa tuntia tullut testattua niin aika yllättävän paljon Jammu tärissyt. Ihan eri suuruusluokassa ton -90 luvun kakstahti Jammun tärinät verrattuna 2000-luvun nelarikoneeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 10.08.2023 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt sain kaasun loppuun asti värkättyä, tommonen siitä nyt sitte tuli

Taidan vanhaan koneeseen jättää vielä kaasukapulan paikalleen, kokeilla ja katella vähentääkö kapulan olemassaolo haitaksi asti koneiden kääntymistä. Eihän sole kuin parilla M6 pultilla kiinni, varata vaan kympin kiintoavain mukaan niin senhän saa vaikka reissussa riipastua pois jos tuntuu tiellä olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 14.08.2023 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas tuli ajankuluksi surffailtua jenkkisaiteilla. Siellä on vaikka mimmosta viritystä ja kampetta.

Tuo vaikutti pätevältä. Perämoottorin korkeus säädetään hydraulisesti ja siihen on ympätty vedelle ohjauslevy. Ohjauslevy siis liikkuu mukana ja aina samalla korkeudella pysyy suhteessa moottoriin. Meinasivat että toimii matalassa vedessä hyvin. Toi kuva vähän valehtelee, ohjauslevy ei mene köliä alemmaksi ala-asennossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 14.08.2023 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mjoo, taitavat kuitenkin sielläpäin käyttää noita vähän isompien veneiden ja koneiden kanssa. Tai onhan sulla siinä veneessä pituutta kohtalaisesti mutta aika laajalti pidettäisiin jonkinlaisena kylähulluutena viritellä 2 5hv prutkua "soutuveneen" perään. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 14.08.2023 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Mjoo, taitavat kuitenkin sielläpäin käyttää noita vähän isompien veneiden ja koneiden kanssa. Tai onhan sulla siinä veneessä pituutta kohtalaisesti mutta aika laajalti pidettäisiin jonkinlaisena kylähulluutena viritellä 2 5hv prutkua "soutuveneen" perään. Cool

Et ole mielipiteesi kanssa yksinään. Kun testailin tuplakoneita niin uistattelijoita oli myös siellä. Ilmeisesti kala ei syönyt kun tuijottivat minun touhuilua enemmän mitä siimoja Laughing

Juu mut avaahan tuplakoneet uusia mahdollisuuksia. Eilen just kartasta hahmottelin pyyntireissuja, ihan uusille vesille taidan lähteä. Linnuntietä matkaa 50km yhteen suuntaan ja vesiä pitkin lie 80km. Ei ole aiemmin viitsinyt lähteä kun huonot kännykkäkentät ja tuntunut hankalalta ku varamoottori ois pitäny kuiteskin nostaa veneenpohjalle varulta. Nyt varmaankin tohtis vähä pitempiä reissuja tehdä Smile

Ajallisestikin saattaa olla järkevämpää nyt, tosin ihan kohtuu nopeasti yhdellä viisheppasellakin kulki aiemmin, 40km -> 2t 15min.

Maailmani ei kaadu vaikka tuplakoneet olisivat susi Laughing Tässä nyt kun kuitenkin kahdessa eri sijainnissa tarvii perämoottoria niin on nyt eri kätevä kun pystyy toista vakituiseen pitämään yhdessä paikassa ja jos tuntuu että kahta konetta tarvii niin ottaa sitten vasta mukaan toisen. Jää perämoottorien mukana raijaaminen vähemmäksi ja jos joutuu raijaamaan niin eihän tuo yksi pikkurutku paljoa tilaa vie eikä paina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 15.08.2023 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa liikaa tulla mietittyä.

Tuplakoneilla eniten mietityttää jäähdytysveden saanti ku aika korkealla koneet on perässä kiinni. On näköjään insinöörit miettineet että tuolla tavalla kone saa vettä. Siivilä ei ole suoraa eteenpäin vaan vinossa jotta koneen vasemmanpuoleisesta ohivirtauksesta nappaa veden. Siivilää ei pysty pyöräyttämään toiselle puolelle koska kiinnitysreikä ei ole keskellä.



Eli oikeanpuoleisessa koneessa saattaa tulla ongelmia, tuossa kuvassa Jammu on oikealla ja siinä jäähdytysveden saanti on järjestetty paremmin. Huolestuttaa vähän että saako Marineri oikealle asennettuna tarpeeksi vettä koska veneen perän muodon johdosta oikean koneen vasemmalle puolelle ei välttämättä vesi kerkeä nousta. Pitää kait mennä siitä mistä aita on matalin. Tehdä varulta L-profiili jonka tarvittaessa voi pultata vasemmanpuoleiseen antiventilaatiolevyyn kiinni jotta se ohjaisi vettä jäähdytykseen. Napata vaan ekalle reissulle akkuporakone mukaan ja kokeilla miten jäähdytys pelaa. Jos ei pelaa niin porata kiinnitysreiät ja pultata L-profiili kiinni.

Tänä syksynä saa ainakin testattua onko moottoreiden nosto vaivan arvoinen tahattomien törmäysten estämiseksi. Katselin just vedenkorkeutta, on noin puolimetriä alempana kuin viimesyksynä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 15.08.2023 18:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taisin aiemmin mainita että ihminen on tosi hyvä perustelemaan asioita itselle. Silloin kun mietiskelin kuusheppasen ostoa niin laskeskelin ettei tohon Marinerin viisheppaseen kannata kaasutinta ostaa koska vanha kone ja lisäksi kallis kun 1hp maksaa n.200 ekeä. 1200 ekellä saa sentään uuden kuusheppasen.
Ihan hyviä perusteluja mutta nehän ovat tavallaan jo menneisyyttä kun se uus kone tuli ostettua. Vanha kansakin sanoo että sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee, muistaen tämän esivanhenpiemme viisauden rupesin katselemaan tulevaisuuteen Laughing
No ny sitte rupesin miettimään että jossain vaiheessa pitää eväsuojat kuitenkin rakentaa ja ne syö tehoa. Vauhti tulee siis tippumaan ja aattelin tehdä ennaltaehkäisevän siirron.

Siinäpä ois nyt uusi ja vanha kaasutin Laughing
Tuon olisi Ebaysta saanut n.50 ekellä mutta en siitä innostunut. Nuoruudessa mopoiässä puljannut kaikenmaailman kaasareiden kanssa ja ei ollenkaan ole ikävä niitä aikoja. Saattaa olla että tuo minun ostama on identtinen halpakaasareiden kanssa tai sitten ei.
Lähetin myyjälle ( marineparts.fi ) emailia ja kyselin onko pulttaa kiinni tyyppinen vai pitääkö jotakin säädellä jotta toimii. Sieltä tuli vastaus että yleensä sopivat ihan heittämällä paikalleen ja säädöille ei tarvetta. No eipä siinä muuta ku tilaamaan ja neljässä arkipäivässä kaasari tuli.

Mittailin varsin työntömitalla kaasaria. Kaasutin on täysin identtinen ulkoisesti vanhan kanssa. Jopa kokoonpanossa laitetut tarkistustussijäljet samalla kohtaa. Ainut missä oli eroa, oli kurkku, vanhassa 20mm ja uudessa 21, myöskin kurkun jälkeinen kuristuskohta, josta polttoaine sekoittuu ilmaan, oli noin millin pienempi vanhassa.

Luultavammin jos halvalla haluaa päivittää tuollaisen koneen, halvin keino on koneistaa kaasarin sisältä kanava ja varaosanumeroiden perusteella ostaa suuttimet, läpät ja muut. Eipä vaan mallia ollut joten sen parisataa tuli nyt yhden hepan hinnaksi.


Siinäpä uus paikallaan, helppo ja yksinkertainen homma oli vaihto. Ainoa asia jossa voi mokata oli imutiiviste. Jos sen laittaa väärinpäin niin se ei satu täysin kaasarin reiän kohdalle ja siten haittaa virtausta.

Otin samantien ohjauskapulan pois niin ei tarvi eräreissulla sitä alkaa poistamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6550

LähetäLähetetty: 15.08.2023 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:

Juu mut avaahan tuplakoneet uusia mahdollisuuksia. Eilen just kartasta hahmottelin pyyntireissuja, ihan uusille vesille taidan lähteä. Linnuntietä matkaa 50km yhteen suuntaan ja vesiä pitkin lie 80km. Ei ole aiemmin viitsinyt lähteä kun huonot kännykkäkentät ja tuntunut hankalalta ku varamoottori ois pitäny kuiteskin nostaa veneenpohjalle varulta. Nyt varmaankin tohtis vähä pitempiä reissuja tehdä Smile


Varamoottori ?

Ainoa kerta ku perämoottori on jättänyt välille oli se ku pikkunen 4-tahtisusuki lopetti pyörimästä. Nyton honda.

Ei kai nuo vanhat tai wanhat 2-t koneet ikinä käynnissä ollessaan lopeta pyörimästä jos bensassa on voiteluöljyä, paitti susukit ja tohatsut.

Mutta joo, 4-tahtisista pienistä. Honda toi ekan perämoottorinsa euroopan markkinoille joskus 70-luvulla ja se oli 4-T. Täällä oli pari sellaista 7,5 heppasta ja niitä karsastettiin.

2T perämoottori oli jammaha. Eri merkkejä koitettiin ja kaikki päätyi jammahaan jotka tuolla järvellä olimme. Aika kului ja 4T alkoi saamaan valtaa. Pikkumoottoreihin, 2-3 hp, en ota kantaa koska minusta ainoa hyvä pikkumoottori on 2-T jammaha. Mutta itellä on nyt 5hp ja 9.9 Honda sekä 2kpl 15 hp Hondaa. 4T jammahaa noissa teholuokissa on koitettu, ja ei kiitos.

Mutta siis 4T vallannousu tuli isommissa, ja joka haluaa olla rauhassa ja nauttii matkan teosta ostaa jammahan tai hondan. Joka haluaa olla asiantuntija ja puuhailla päivitysten ja boxien kanssa, ostaa Mercuryn.

Noita 70-luvun 7,5 hondia näkee vieläkin, ison veneen apumoottoreina. Ja jos jollakin on myytävänä sitä 3-pyttystä autolube jammahaa; 50-70 heppaa, niin täällä niitä ostetaan, 90 saattais kans kelvata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 15.08.2023 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:

Juu mut avaahan tuplakoneet uusia mahdollisuuksia. Eilen just kartasta hahmottelin pyyntireissuja, ihan uusille vesille taidan lähteä. Linnuntietä matkaa 50km yhteen suuntaan ja vesiä pitkin lie 80km. Ei ole aiemmin viitsinyt lähteä kun huonot kännykkäkentät ja tuntunut hankalalta ku varamoottori ois pitäny kuiteskin nostaa veneenpohjalle varulta. Nyt varmaankin tohtis vähä pitempiä reissuja tehdä Smile


Varamoottori ?

Ainoa kerta ku perämoottori on jättänyt välille oli se ku pikkunen 4-tahtisusuki lopetti pyörimästä. Nyton honda....

Se vaan se soutaminen on kovaa hommaa jos pitää etsiä kohtaa jossa kännykällä ois kenttää Wink
Kyllähän nykyisin perinteisten perämoottorimerkkien kohtuu uudet koneet vallan luotettavia ovat. Yleensä ihmisillä alakerrassa on jotain pettänyt niillä main missä ajelen. Kyllä niitä vaan joskus sattuu, eipä sille voi mitään, petollisia vesiä. Kerrankin yhdellä oli potkuri tippunut , kyselin että tarviiko apua. Se oli semmonen vanha lappalaisäijä. Tuumasi vaan että eipä minulla kiirettä, jahka kun ison veden ääreen pääsen niin viritän purjeen. Itse muutaman päivän päästä palailin niin se heppu oli siinä ajassa 35km purjehtinut. Eipä siinäkään vaiheessa apu kelvannut kun melkein kotona oli (10km vielä matkaa)


Silloin kun oli aikoinaan kaks kakstahtirutkua niin ruukasin toisen nostaa veneen keulaan varulta. Silloin venekin oli sellainen mikä vaati keulapainon niin eipä siitä haittaa ollut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 11 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com