OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 26.07.2023 00:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Jonku aikaa seuraillut....tuota...jos minä tekisin jokiveneeseen potkurisuojan kiviä varten, niin ensinnäkin: kivet kasvaa alhalta ylös, eli kolme viiksirautaa. Kalaraudan nokasta taakse/alas. Sivuille kaksi viikseä, sijainti selviää kun piirtää lavan piirtämän ympyrän ja miettii paikat. Eli akselin ja lavan alakohdan puoliväliin tai alle ja leveyttä niin ettei kolise. Kivet ei kasva ylhältä alas eli kaikki roina akselin tasalla ja yläpuolella on turhaa. Kivet ei pärjää vedelle joten voi olettaa että virtavedessä on nättejä kaarevia pintoja. Karkea sorapinta on eri juttu mutta sellaista taitaa esiintyä lähinnä pohjoisen isoissa joissa.

Tottakai on muitakin jokia joissa tuo ei päde mutta niihin jokiin ei kannata lähteä lasikuituisella veneellä. Eli oletan nyt että kyseessä on muta/hiekkapohjainen joki jossa sattumakiviä. Eikä mitään kunnon koskia.

Mutta mielenkiinnolla seuraan tuota 2-moottoriajatusta. Siinä on tietyssä mielessä ideaa ainakin järviympäristössä. Paitsi silloin kun köli sattuukin livahtamaan jonkin jyrkän kiven vierestä ja moottorin jalka ei.

Jep, alkuperäinen suunnitelma olikin että evän alareunaan tulisi toi siiveke kiinni joka on potkurin levyinen

Mutta pitänee nyt vähän harkita tarviiko tuota ollenkaan vai tekiskö vähän heiverömmän.

Oikeassa olet tuossa että jos potkurin alapuolelle levike niin ei kolise.

Mutta on sinulla helpot ajovedet, ei tarvi pelätä kuin kiviä jotka kasvaa alhaalta ylös😄

Minä kyllä joudun pelkäämään ihan kaikkea koska ei edes mielikuvitus riitä siihen mihin voi törmätä ja suuntakin saattaa olla ihan jotain muuta kuin alhaalta ylös Laughing




Kannot oksat juuret tukit saattaa olla vaikka miten. Sitten kun vedenpinta vaihtelee niin siitä mistä edellisenä vuonna ongelmitta pääsi saattaa tömähtää. Viimesyksynä Marinerista alaevä väänty, isoimmat tömähdykset tai osumat tuli alueella jossa runsaasti kantoja eli luultavammin kanto vaurion syy.

Tarpeeksi kun alas menee vesi niin kannoista ei haittaa mutta ilmestynyt kuiva maa on kyllä aika este Very Happy

Eikä tässä vielä kaikki. Kiviä jos jonkunlaisia saattaa olla ja niistä ei oikein ota selkoa kun se vedenpinta vuosittain vaihtelee, jos kuitenkin onnistuu olemaan törmäämättä kiveen niin aina voi...

...kurauttaa sokkeliin pahki Very Happy

Eli teko-altailla tulee paljon liikuttua. Oishan niitä väylämerkkejäkin ja kummeleita, niiden avulla kyllä pystyy liikkumaan siten ettei mitään pohjakosketuksia tule. Sitä vaan kun on oppinut tuolla liikkumaan aikana jolloin mitään merkkejä ei ollut niin eipä niitä nykystenkään tarvitse ja toisaalta ei pääse sinnen minne haluaa jos väylämerkkien mukaan ajelee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 27.07.2023 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ihmetyttää miten niin hankalaa on olla ajamatta johonkin pahki niin tuo kuva ehkä selventää Laughing

Tuossa kuvassa muutama kanto, molempiin olen aikoinaan plaanissa 2kyppisellä tömäyttänyt. Veden pinta oli niin ylhäällä että molemmat olivat veden alla.
Noi tietenkin sen jälkeen olen muistanut kun kotiranta lähellä ja tuosta sitten aina kuljen. Tänä vuonna näyttää kyllä siltä ettei vesi nouse sille tasalle että tuosta voisi ajella. Korkean veden aikana tuo alue on avovettä, ei edes noi ruohot yllä pinnalle.

Eli olosuhteet tahtoo muuttua vuosittain.

Saattaa muutenkin tulla mielenkiintoinen jahtikausi vesillä, vesi niin vähissä että vanha jokiuoma tässä lähellä ainoa missä veneellä pääsee.

Alkuperäisessä evä/potkurisuojassa tavoittelin pitkää kaltevaa pintaa menosuuntaan. Tuo kuva ehkä selventää mikä siinä ideana eli mutapaakut eivät jäisi perämoottorin alaosaan kiinni vaan viistopintaa liukuisivat alta. Esim tuossa kauempana näkyvä jokiuoma on aika syvällä. Vanha uoma näkyy mutta uoman penkkojen kohdalla on toista metriä vettä. Vettä siis on mutta kelluvat mutalautat ja paakut haittaa menemistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2353
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 27.07.2023 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se kannattais suosiolla rakentaa sellainen mutamoottori vai mitä ne on missä potkuri pitkän varren päässä? Niillähän ajaa missä vaan.

Näiden tyylinen: https://www.mudbuddy.com/mud-motors
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 27.07.2023 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Eikös se kannattais suosiolla rakentaa sellainen mutamoottori vai mitä ne on missä potkuri pitkän varren päässä? Niillähän ajaa missä vaan.

Näiden tyylinen: https://www.mudbuddy.com/mud-motors

Pitää nyt tää homma ekana saaha kunnialla finaaliin ennekuin mitään muuta alkaa touhuamaan.
Minullahan jäi noi Tohatsut yli kun otin niistä vain moottorinkiinnikket ja ohjausputket pois.

Molemmissa ilmeisesti alakerta ehjä, niistähän ois helppo soveltaa uusiokäyttöön ne jos mutamoottoria mieli tekee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3929

LähetäLähetetty: 28.07.2023 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö nuo Tohatsut ole parhaita mutamoottoreita tuoltaan, ilmajäähdytteisinä. Penskana ajelin tuommoisella jatkuvasti ja ei siinä moittimista ollut. Pikkuruinen soutuvene kulki hyvästi ja perä liiankin syvässä, ja sokkia piti olla kourallinen veneessä mukana. Taisi vaatia 4% bensan, vaikkakin jätin bensajutun sedän hommattavaksi.
Eka oma kone oli vastaava 5hp Yamaha ilmajäähdytteisenä ja sillä touhusin todella paljon. Kun vaan bensa oli oikealla prosentilla ja sokkia kourallinen niin hyvin pärjäsi. Kaasarin putsaus silloin tällöin.
Veneilyn alkutaipaleella oli ongelmana venevalkama joka oli hyvin matalassa lahdessa. Loppukesällä vesi meni niin alas, että vesijäähdytteisistä tahtoi impellerit särkyä ja koneet leikata kiinni mudan kanssa painiessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 30.07.2023 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

t3tactical kirjoitti:
Eikö nuo Tohatsut ole parhaita mutamoottoreita tuoltaan, ilmajäähdytteisinä. Penskana ajelin tuommoisella jatkuvasti ja ei siinä moittimista ollut. Pikkuruinen soutuvene kulki hyvästi ja perä liiankin syvässä, ja sokkia piti olla kourallinen veneessä mukana. Taisi vaatia 4% bensan, vaikkakin jätin bensajutun sedän hommattavaksi.
Eka oma kone oli vastaava 5hp Yamaha ilmajäähdytteisenä ja sillä touhusin todella paljon. Kun vaan bensa oli oikealla prosentilla ja sokkia kourallinen niin hyvin pärjäsi. Kaasarin putsaus silloin tällöin.
Veneilyn alkutaipaleella oli ongelmana venevalkama joka oli hyvin matalassa lahdessa. Loppukesällä vesi meni niin alas, että vesijäähdytteisistä tahtoi impellerit särkyä ja koneet leikata kiinni mudan kanssa painiessa.

No minähän voisin myydä noi kaksi vanhaa ,miltei ehjiä ja miltei osiltaan täydellistä konetta sinulle niin pääsisit verestämään muistoja Laughing
Noissa vanhoissa Tohatsuissa mielenkiintoisin rakenteellinen yksityiskohta on pakoputken/sarjan jäähdytys. Potkurin takana on putki eli aina kun potkuri pyörii niin pikkasen vettä menee putkea pitkin pakosarjaan jäähdyttäen sitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 31.07.2023 17:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt loppu pähkäily ja arpominen tarviiko uutta konetta

Kärkkäisellä päättyy tarjous 1.8 noista Tohatsun koneista niin kävin kuusheppasen hakemassa. Sitä ku vaan niin hyvin itselle perustelee niin on selvät sävelet. Aattelin siltäkin kantilta että jos toi kestää saman ajan mitä Marineri niin tuossa on minun loppuelämäksi konetta Very Happy
Aikalailla näky sama kone ja rakenne olevan mitä tuossa 21 vuotta vanhasta Marinerissa. Äkkiseltään öljypohjan hokasin, olivat mallia muuttaneet, vaihdekahvan paikka sivulta eteen. Bensasäiliön päässä pikaliitin ja jotaikin muita pikkujuttuja lisäksi muuttaneet.

Tuota mallia olisi kiinteällä säiliöllä saanut mutta en ottanut. Aikoinaan oli Johnssonin nelonen jossa oli kiinteä säiliö, sen jälkeen en ole kertaakaan missään tarvinnut kiinteäsäiliöistä konetta ja en varmaan tulevaisuudessakaan tule sellaista kaipaamaan.

Seuraavaksi aattelin heti töhriä ton moottorikopan Laughing
Ai mikäkö järki? No silloin kun Marinerin hommasin niin ennekuin otin käyttöön, vetasin kontaktimuovin kopan päälle ja seuraava kerros hopeateippiä. Kolme eri perustetta, ekana luonnollisesti se että koppa ei niin (hanhen) silmään erottuisi. Toinen pointti että kun myyn koneen niin ottaa teipit pois niin uuden näköinen koppa olisi, kolmas pointti ettei varkaita kiinnostaisi jos valmiiksi romun näköinen olisi.

Tässä on jo sen verran itseäni tullut oppimaan että hylkään heti toisen kohdan, eli jälleenmyyntiarvon. Näkyy vähä olevan niin etten koskaan ole oppinut myymään vaan se mitä hommaa tahtoo jäädä nurkkiin pyörimään. Sinänsä kylläkin pienellä hienosäädöllä hyvä vinkki jollein muulle jos haluaa maksimoida jälleenmyyntiarvon. Teipit vaan heti uutena päälle.


Eli tuollaisena se parikytvuotta oli. Sopivan ränsistynyt ettei varkaille kelpaa ja kohtuullinen camomaalaus. Sekin kätevä puoli tuossa oli, kun maali kulu niin ei tarvinnu ku jollain spraymaalilla lisätä maalia.


Kahden teippikerroksen alta paljastui virheetön pinta

Tuossa teipit kokonaan poistettu. Aiemmin mainitsin hienosäädöstä. Jos haluaa maksimoida jälleenmyyntiarvon niin kantsii kiinnittää huomiota siihen mitä teippiä laittaa maalipintaa vasten. Itselläni sattui olemaan silloin kirjojen päällystämiseen tarkoitettua teippiä ja se ei ehkä ole tarpeeksi neutraalia. Muutamasta kohdasta alkuperäinen maali lähti laattana pois pieneltä alueelta. Varmaankin joku kemiallinen reaktio ollut, joka pehmentänyt maalin.


Turhat hienostelut tai miettimiset laitoin narikkaan tämä Tohatsun kopan kanssa. Ostin samalla Kärkkäiseltä Gorilla kamouflage teippiä. Irroitin alakumin ja kiertelen kopan ympäriinsä ja pitänee sitten joskus myöhemmin katsoa pysyykö teippi. Jos ei pysy niin pitänee jotain muuta keksiä. Toisaalta ois kyllä hieno jos teipin alta pilkottaisi Terhin teksti. Kukaan itseään kunnioittava perämoottorivaras ei suostu olemaan missään tekemisissä kyseisen merkin moottoreiden kanssa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3929

LähetäLähetetty: 31.07.2023 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vaan Tohatsu-tarjouksesta, mutta ei nyt ole sopivaa venettä. Ja se oma ilmajäähdytteinen Yamaha vaihtui 2hp Evikkaan, joka oli Terhin veroinen keksintö, siis sysipacka. Oli vaan pienelle koneelle tarve.
Nyt on parikymmentä vuotta operoitu kolmella Yamaha Maltalla, eli 3hp. Tänään ajoin 15km lenkin yhdellä noista ja 4,95m soutuvene kulki 9-10km/h vauhtia, kiinteällä tankillisella pääsi 9km. Täysi vauhti tulee noin puolella kaasulla, eli runkonopeus, ja kaasua lisäämällä lisääntyy vain kulutus. Jossain määrin kiinnostaisi parimoottoriasennus kun olisi sopiva vene. Ihan testimielessä, vaikka eihän siinä mitään järkeä ole. Vaan kun noita koneita nyt on.
Tänään olikin muuten mielessä tuo Terhi-juttu. 15v penskana ajelin samaa tämänpäiväistä vesistöä 5hp Terhillä. Ajoin 25km ison selän laitaan ja oli ajatuksena pysähtyä pienelle saa relle eväitä syömään ja taukoa pitämään. Mutta sitten alkoivat isä-ukon ohjeet palautua mieleen, eli " ....Terhi ei sitten käynnisty kuumana....". Eli saman tien takaisin eväitä pureskellen, kun ei uskaltanut sammuttaa konetta. Viimeinen kilometri piti soutaa, kun bensa loppui.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16682
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 31.07.2023 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin uuteenkoneeseen sitä päädytiin sitten kuten veikkailin, ei tosin yamaha ollu....



Toi perämoottorihomma on kyllä vähän jännä, joko sitä sinnittelee tosivanhoilla ikänsä ja ruuvaa ja noituu tai sitten hakee uuden kaupasta ja keskittyy oleelliseen.

Itse en ole uutena kuin 4hv 2002 ja sähkön - 11 ostanu, niissä siten mitään ole ollutkaan vikaa, 8, 20 ja 30 on niitä vanhoja, mutta yllättävän toimivia kummakyllä 70, 80 ja 90-luvuilta.

Jos pitäisi yksi yleiskone ottaa niin varmaan se 20hv olisi ratilla ja trimmillä, toisaalta 4hv kuskaa kaikkia paattia jollailailla pienestä isoon...


Itse en osaa sanoa mikä ero on käytännössä 4 ja 6 koneella, nouseeko isommalla jo plaanii?

No nyt alkaa kohta huviveneilyt olee pulkassa, ei jouluna enää moottorit pyöri mielessä
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 01.08.2023 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin aikoinaan kun pikkujammulla enemmän ajoin ruukasin kaasukahvasta vääntää täydenkaasun jälkeen takaisin sen verran mitä pysty vauhdin hiljentymättä. Marinerin ku hommasin niin enpä sen jälkeen. Kuluttaa niin vähän polttoainetta että eipä mitään mieltä yrittää sitä pienentää kun marginaalinen hyöty on.

Jäihän minulla Valmetti412'nen Jammu vielä talliin. Sitä ku kerran Yamahan laittaa niin ei siitä raski luopua, vaikkei oikein käyttöä ole, hyvä peli Laughing

Aattelin uuden koneen laittoa silläkin että se vähän väljentää jatkosuunnitelmia. Pitää joskus kokeilla Marinerista taivuttaa evää suoraksi, jos sattuu katkeamaan niin en rupea sitä hitsailemaan vaan muotoilen uudestaan ja rosterista teen sitten siihen muotoon sopivan eväsuojan. Jos tulee käytettyä tuota jo taivutettua rautaa eväsuojana niin siinä on se huono puoli että se lisää evän syvyyttä jotain kaksi tai kolme senttiä. Jokainen ylimääräinen sentti veden alla on liikaa, sille tielle kun lähdin että kokonaissyväystä haluan pienentää, niin sillä tiellä pitää yrittää pysyä. Eli jos Marinerista sattuu oikasussa katkeamaan evä niin hyvä juttu ku sitten saa muokata evää vapaasti.

Tässä joutuu vaan taas pähkäilemään miten Tohatsusta saa kaasun välitettyä Marineriin. Noissa koneissa kaasulle menee kaksi vaijeria, toinen hoitaa kaasun isolle ja toinen toimii päinvastaisesti. Pitänee säilyttää se ominaisuus koska ihan idioottivarma toiminta, jos vaan vaijerit ehjät.

Mielenkiintoinen katella vaikuttaako mitenkään tuplakoneilla vauhtiin kun kaksi melkein identtistä konetta perässä. Teoreettinen laskennallinen nopeus (viisheppaselle) 5500 kierroksella, 9" potkurilla ja 15% luistolla on 29.81km/h. Kolmekymppiä siis tavoitteena vauhdiksi.

Eipä kuusheppanen maailmoja mullista, laskennallinen arvo on 32.5km/h
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 01.08.2023 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Vetasin samantien Marinerin koppaankin teipit. Jotenkin vaan ei tuo Gorilla tape tunnu pätevältä. Mainospuheiden perusteella pitäs olla maailmase parasta teippiä. Aika näyttää miten pysyy.


Tohatsua käytin käynnissä jotta voi testata tuota kiekkamittaria. Muuten hyvä mutta ohjeet ihan olemattomat. Jonkun aikaa kun paineli tuota yhtä ja ainoaa nappia niin toimintalogiikka kyllä selves. Piti aparaattiin ilmottaa pulssit kierrokselle. Eka yrittämällä tyhjäkäynti oli aparaatin mukaan 6000r/min. Sen verta minussakin konemiestä etten lukenut tulosta kuin raamattua vaan epäilin infon oikeellisuutta Laughing


Toisella yrittämällä näytti tyhjäkäynnillä 300r/min ja ehkä sen se olisikin. Pitänee jostain netistä tarkistaa mikä noissa ruukaa olla tyhjäkäyntikierrokset.

Ei kiekkamittarille tuntunut mitään järkevää paikkaa löytyvän niin aattelin jättää sen kopan sisälle. Eipä sitä tarvi kuin silloin ku testailee miten mikäkin kierroksiin vaikuttaa ja ne testit voi tehdä ajamalla ilman koppaa. Ja tokkopa käyttötuntejakaan tarvii alvariinsa katsoa. Tavallaan kyllä ihan mielenkiintoinen juttu ku tulevaisuudessa saa selville vuosittaisen ja koneen kokonaistuntimäärän.

Ennen käynnistystä öljyt pistin koneeseen, yllättäen tilavuus oli 0.45L Joten sellainen muistikuva että oisin Marineriin aina laittanut 0.65L. Saattaa kyllä muisti heittää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 02.08.2023 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa kiekkamittariin sittenkin uusi asetus olla paikallaan. Netistä löyty että tyhjäkäynnillä kiekat on 1300 ja vaihde päällä 1100 r/min.

Niinpä sen vaan korva huijaa. Eilen kun tyhjäkäynnillä kävi niin tuntu niin vähäiseltä kierrokset että miltei kuulee tai erottaa yksittäisen kierroksen ja 300 tuntu ihan mahdolliselta. No, pitänee aatella siltä kannalta että kiekkamittari on minulle todella tarpeellinen jos en osaa kuulolta erottaa kolmeasataa ja tuhattakolmeasataa toisistaan Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
sundiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2013
Viestejä: 301
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: 02.08.2023 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole missään moottorissa nuo sytkäjohtoon kierrettävät kierroslukumittari toimineet. Ottaa ilmeisesti liian herkästi häiriötä muiden tulppien pulsseista. Ei noista ole oikein kuin käyntituntimittareiksi. Siihen käyttöön ihan sopivia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 02.08.2023 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin itse mielenkiinnosta puhelinsovellusta joka laski kierrosluvun äänisignaalista. Ihan oikean kuuloisia lukuja vaikutti antavan ainakin 2-kannuisellla 2t- ja 4t-prutkulla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 02.08.2023 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sundiz kirjoitti:
Ei ole missään moottorissa nuo sytkäjohtoon kierrettävät kierroslukumittari toimineet. Ottaa ilmeisesti liian herkästi häiriötä muiden tulppien pulsseista. Ei noista ole oikein kuin käyntituntimittareiksi. Siihen käyttöön ihan sopivia.

Joo eihän noi ihmeisiin pysty. Itselläni prosessi meni niin että pitää mahdollisimman halvalla päästä. Varteenotettava vaihtoehto ois ollu kännyyn ladata kierrossovellus. Siinä kameran salama toimii strobovalona ja ku tussilla tekee pisteen vauhtipyörään niin silloin näytöltä näkee kiekat. Tuntu vaan että pitäs varmaan jesarilla kännykkä kouraan teipata että ei vahingossa mene laidan yli Very Happy
Netistä aikani lueskelin käyttäjäkokemuksia eri vehkeistä niin kyllä toi tulpanjohdosta lukeva rupes parhaalta vaikuttamaan hinta/ laatusuhteelta.
Niissä kommenteissa mainittiin just toi sun tuoma ongelma että monipyttysissä ei tahdo toimia. Muuten käyttäjät pitivät halpavehkeeksi ihan hyvänä tuota.


Tuossa todisteena kuva. Mittari ei tiedä että olen googlettanut tyhjäkäyntinopeuden ja koska mittari näyttää noin 1300 kiekkaa se täytyy olla hyvä Laughing

Ei mitään logiikkaa minusta tuossa mittarin säädössä. Pistin koneen käymään ja eka asetus 1 pulse per 2 revolution ja siitä sitte rupesin muita vaihtoehtoja kokeilemaan. Suoralta kädeltä hylkäsin vaihtoehdon 1 pulse per 1 revolution koska se ei ainakaan ole oikein. Kävin sitten kaikki vaihtoehdot läpi ja aina näytti väärin. Kokeilin hylkäämääni vaihtoehtoa 1 pulse per 1 revolution niin rupes näyttämään oikein.

Jouduin irroittamaan johdon sytytystulpasta jotta johdon pääsi vetämään moottorin alakopan läpi. Aattelin mittarin pistää kiinni alumiini L-profiiliin jonka pultattaan moottorin ohjausta varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 10 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com