OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintuhavainnot 2022
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 78, 79, 80  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2281
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 16.01.2023 05:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Paljo tuuliennakko


Noin 10cm. Tuo klo 4 ei ole aivan tarkka, saattoi olla lähempänä 5. Näytti kuitenkin sivusuunta olevan kohdillaan. Korosta jäi kiinni.. Ei tule kyllä nuin kauas ammuttua teertä, mutta nyt oli hyvä tilaisuus koittaa kun ei lähemmäs päässyt. Muutamia kertoja tälle syksyä käynyt 300m radalla ja saanut 30-45mm nippuja keskelle taulua niin hyvinkin se olisi pitänyt jäädä. Näin talvella on parempi ampua tuolla metsässä kuin radalla. Saa tuen rakennettua paremmin että siitäkään se ei jäisi kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 16.01.2023 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo 9m virhe alkaa olla rajoilla.
Mutta kyllä se tuuli on myös melko haase jos nuinki kova...vaihtelu on suuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.01.2023 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
tällä kelillä oli mukava nähä mimmonen lumipallo siitä piskistä tulee


Raskas keli oli koiralle, mutta mitään lumipalloefektiä ei turkin puolesta tullut. Ei tuohon lyhkäriin kyllä lumi tartu, edes tassunpohjiin.

Lintuja näkyi kyllä parin tunnin aikana mukavasti, mutta lähelle eivät päästäneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.01.2023 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä meneekö jo 100% ohi aiheesta, mutta ei voi mitään ...

Oli puhetta siitä onko koirasta enemmän hyötyö vai haittaa näissä hommissa.

Kokonaista 2 kertaa olen lyhyellä parin tunnin vetäsyllä ollut. Viime vuonna kerran ja nyt heti toisen kerran viime viikolla.

Plussakelillä ihan turha kieppilintuja odotella. Pari kertaa koira seisoi jossain kauempana, mutta mitään en nähnyt. Yhdellä kerralla haukkuikin paikallaan pidemmän aikaa, ensi pari kertaa seisottuaan hetken, purettuaan tilantten hakkiolta yhteen nuoreen männykköön. Ei ollut oikain asiaa edes suksilla sille hakkiolle, tässä lumitilanteessa.

Ainut tilanteen poikanen saatiin niin että hiihdettiin auraamattoman metsätietä kääntöpaikalle, jossa hakkio ja yhdessä suunnassa hakkion takana suo.

Koira jänön jälkiä ensin selvitteli. Taas oli hakkio kääntöpaikan ja suon välissä semmoinen ettei ajateltu sinne hiihtää. Kiikaroitiin hakkio ja se mitä suosta hakkion takaa näkyi. Syötiin eväät.

Koira kuitenkin päätti lähteä suon reunan suuntaan, sieltä päin kävi tuuli.

Suon laidassa, pystyssä olevan metsän puolella otti seisonnan. Jämäkästi seisoi ja kun eväät oli syöty päätettiin lähteä katsomaan.

Kun olimme lähempänä purki koira seisonnan (odotteli siis meitä) ja häntä heiluen jatkoi suon laitaan. Nokka pystyssä käväisi ensin suon vasemmassa laidassa joka me oltiin kyllä melko hyvin kääntöpaikalta jo kiiikaroitu ja jatkoi sitten hajuja skannaten oikealle suon reunaa, jonne suo jatkuikin vielä pitkän matkaa. Suon (siinä kohdassa avosuo) "vastarannalle" oli matkaa noin 300 metriä.

Koira hidasti ja tarkensi. Kauempaa oikealta lähtikin keskeltä suota mäntytarrikkosta mukava parinkymmenen teeren tokka. Koirasta oli matkaa teeriin semmoinen 400 - 500 metriä. Muutama teeri jäi vastapuolen puihin, mutta lähtivät karkuun kun olimme lähestyneet n. 250 metrin päähän. Suo oli vähän turhan avoin lähestyä niitä.

Jos olisin luottanut enemmän koiraan ja jäänyt heti seisonnan jälkeen kiikaroimaan suota tarkemmin (koira vaikka remmiin siksi aikaa) niin olisin todennäköisesti nähnyt teeritokan suon keskellä tarrikon latvoissa. Siihen olisin päässyt paljon helpommin metsän suojissa lähemmäs ja ampumaankin n. 200 metristä.

Vuosi sitten oli lähes vastaavanlainen tilanne, jossa en osannut yhtään tulkita koiran merkkailua suolle.

Sitä vaan, että ilman koiraa tuokin tilanne olisi jäänyt saamatta eikä olisi ollut edes sitä jännää naakimista Smile

Tuskin koira teeriä sinne 400 - 500 metriin haistoi, mutta varmasti "tuoksahti" vahvasti teerelle (esim. lentohajujäljet) että osasi paikan meille merkata ja ilmentää.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 16.01.2023 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai koirasta mistä ei välttämättä ole haittaa jahdissa? Laughing
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.01.2023 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Ai koirasta mistä ei välttämättä ole haittaa jahdissa? Laughing


Siisi tässä tammikuun lopun jahdissa.

Tästä oli vaan keskustelua muistaakseni tässä säikeessä tai jossain muuss.

En tiedä mutta varmasti pystykorva haukkuu linnut puuhun tässäkin kelissä, mutta muuten varmaan monella mietinnässä että kannattaako ottaa mukaan vai ei.

Tiedän että moni jättää seisojan kotiin, vaikka ei sitä koiran tassuille käyvää karppaa olisikaan.

Koitain vaan nostaa esille asioita jotka voisivat tukea vaakakupissa esim. seisojan mukaanottamista, vaikka ei linnut kiepissä oliskaan, vaan tokkina latvoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 16.01.2023 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätän kotiin. Ei siitä ole mitään muuta hyötyä, kun jos ampuu raanaan linnun. Paljon rennompaa hiihdellä ja lähestyä lintua latvoissa, kun ei se ole siinä suksien kärjillä pyörimässä. Ja luntakin niin paljon, että kaippa se jotkut eläinrääkkäyksen kriteerit täyttää, jos niitä 10km kaulaansa myöten syvässä lumessa perässä ryömyttää. Ainakin itsellä vituttaisi jos kuvittelisin itseäni koiran tilalle. Very Happy Eikä ainakaan tuo oma lyhkäri lähde edes hakeman sellaisessa. Tiiän, kun viime tammikuussa yhtä mettoa ettitiin koirilla. Ei sitä löytynyt. Ja paleleekin niitä raasuja siellä. On ne oman osansa tehneet jo sulallamaalla.
Ja mullahan ei ole mukana kuin kivääri, niin mitäpä sillä teet vaikka se johonkin kieppiin jotain seisoisikin. Kaikki linnut, mitä nytkin olen saanut, olen itse nyt kaukaa kiikaroi alla löytänyt ja sitten lähestymisen jälkeen ampunut. En näe, että siinä ympärillä pyörivä ja hulmuava koira toisi mitään apua tai lisäarvoa siihen pyyntiin ja linnun saantiin.


Viimeinen muokkaaja, Jalluri pvm 16.01.2023 12:18, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.01.2023 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Jätän kotiin. Ei siitä ole mitään muuta hyötyä, kun jos ampuu raanaan linnun. Paljon rennompaa hiihdellä ja lähestyä lintua latvoissa, kun ei se ole siinä suksien kärjillä pyörimässä. Ja luntakin niin paljon, että kaippa se jotkut eläinrääkkäyksen kriteerit täyttää, jos niitä 10km kaulaansa myöten syvässä lumessa perässä ryömyttää. Ainakin itsellä vituttaisi jos kuvittelisin itseäni koiran tilalle. Very Happy Eikä ainakaan tuo oma lyhkäri lähde edes hakeman sellaisessa. Tiiän, kun viime tammikuussa yhtä mettoa ettitiin koirilla. Ei sitä löytynyt. Ja paleleekin niitä raasuja siellä. On ne oman osansa tehneet jo sulallamaalla.


Juu. Kelin mukaan. Täällä vaan lunta koiran muniin / alakylkeen asti, eli eri tilanne.

Varmaan maastotkin vaikuttaa - ja jahtaajan kokemus. Omalla kohdalla koira on ensin kertonut missä on lintuja ja sitten itse vasta ne nähnyt. Kiväärin kanssahan noitakin lähdettiin sitten lähestymään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 16.01.2023 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yks kaveri kertoi viimetalvena hiihdelleensä viikon latvalintujahdissa. Sanoi siten että eihän sitä ampumaan päässy tai edes lähelle, kun koira kieppui ympärillä ja linnut karkkosi.
Menin vähän sanattomaksi.

Jos menen kettujahtiin, otan kettukoiran mukaan, mutta en mä sitä pillitysreissulle raijaa Embarassed
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.01.2023 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Yks kaveri kertoi viimetalvena hiihdelleensä viikon latvalintujahdissa. Sanoi siten että eihän sitä ampumaan päässy tai edes lähelle, kun koira kieppui ympärillä ja linnut karkkosi.
Menin vähän sanattomaksi.

Jos menen kettujahtiin, otan kettukoiran mukaan, mutta en mä sitä pillitysreissulle raijaa Embarassed


Ei kannata ottaa koiraa semmoiselle reissulle mistä siitä on vain haittaa. Sitten jos on molempia, niin miettiä kumpia enemmän.

Varmaan lumen määrästä ja laadusta johtuu se että koira vaan kieppuu vieressä.

Viime vuonna olin hiihtolomalla hiihtelemässä itärajan suunnalla. Ei ollut kuin jänislupa ja haulikko mukana.

Metso löytyi kiepistä 150 metriä hiihtoreitin sivusta tuulen puolelta keskeltä metsää, pienen märän laidasta. Koira nosti nokan kelkkauralla mun edellä ja lähti kahlaamaan sinne mua välillä mukaan odotellen.

Ilman koiraa ei olisi koskaan löytynyt. Mun reitin ja meton jälkien välissä ei ollut mitään muuta kuin upottavaa puuterilinta.

Tarkotan vaan että eihän koiran kyky löytää riistaa häviä mihinkään talvella ja miksei sitä voisi hyödyntää silloinkin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 16.01.2023 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on ollut koira mukana melko monella latvalintureissulla. Jos hanki kantaa koiraa, niin ei se kyllä saappaan varsia kiillota, vaan hakee hyvin. Ei mitään estettä pitää koiraa mukana ja paremmin se löytää ne puolipuussa metsälaidassa olevat linnut nenällä mitä minä kiikareilla ilman ennakkotietoa mistä kiikaroida. Jos taas lunta on sen verran vähän, että koiralla maavara riittää, niin aivan sama homma. Ei pyöri saappaan varsia kiillottamassa vaan hakee tomerasti. Jos hanki ei kanna koiraa eikä suksimiestä, niin aivan se ja sama onko koira mukana vai ei. Kuitenkaan jaksa hiihtää sellaista lenkkiä että mitään löytäisi. Ainut keli milloin en ota koiraa mukaan on, jos hanki kantaa hyvin hiihtäjää ja koira menee pohjia myöden. Silloin se pyörii vaan jaloissa haitolla.

Hiihtelen muutenkin koiran kanssa läpi talven aina kun aikaa on ja kelit sallii, joten miksi jättäisin koiran kotiin vaikka otan kiväärin selkään ja aijon ampua mikäli lintuja löytyy. Omat koirat on ainakin olleet niin innokkaita metsässä liikkujia, että ei niitä kyllä ole tarvinnut houkutella mukaan.

Ja jos tuo seisoja löysi syksyllä ja ensimmäisten lumien aikaa paremmin linnut puista mitä minä ja löysin koiran viemänä lintujen luo satojen metrien päähän, niin miksipä se ei hyödyttäisi aivan samalla tavalla myös nyt talven jahdeissa. Kelin ja paikan mukaan sitten asevalinta, eli kokeillaanko haulikolla kieppilintuja vai etsitäänkö kiväärin kanssa lintuja puista.

Joka tapauksessa koiraa pitää käyttää myös lenkillä, joten siinähän tuo lenkkeilee samalla, kun itse hiihtelee latvalintuja kiikaroimassa. Useammin siitä on hyötyä kuin haittaa, joten minun papereissa koiran mukana pitäminen jää siltä osin plussalle, tulee lenkitettyä koira samalla ja itsellä on mukavampi hiihdellä, kun voi seurailla koiran touhuja vaikka ei lintuja löytyisikään, eli ei ole hukkareissu missään tapauksessa. Ja saattaahan sieltä löytyä koiran kanssa vaikka jänis hollille, jos lintuja ei löydy.

Kelin mukaan tosiaan pitää miettiä, että pääseekö koira kohtuudella sen matkan mitä itse aikoo siinä kelissä hiihdellä. Minun kokemusten mukaan yleensä pääsee, jossain muualla ei välttämättä pääse. Ja jokainen tehkööt oman mielen mukaan miten parhaaksi kokee, mutta minä en itse ymmärrä miksi jättäisin metsästyskoiran pois kun lähden metsälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 16.01.2023 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meneen raakasti ohi aiheen.

Vaikka siksi, että se on mukavampaa ilman koiraa. Very Happy Ja sen takia, ettei niillä oikeasti tee siellä mitään tammikuussa, mutta niin kuin sanoit, jokainen tyylillään ja uskossaan vahvanahan siellä on edettävä ja remuttava.
Ps: Ei niitä tarvi silleen lenkittää jos ei niitä siihen opeta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 16.01.2023 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta sitten itse aiheeseen.

Näyttää loppuviikkoa kohden alkavan pakastastu. Saa nähdä mitä tekee kulkemiselle ja vieläkö linnut istuvat latvoissa. Nyt ovat kyllä olleet edelliskausiin nähden olleet hyvin esillä linnut, varsinkin teeret. Avosuolla istuneet tai latvoissa keikkuneet mistä ne on ollut helppo löytää jopa ilman lintukoiraa. Very Happy

Miten lie käy nyt kun alkaa pakastua. Veikkaan, että linnun saanti ainakin huononee nyt näistä keleistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 16.01.2023 15:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saisi vaan pakastua kunnolla. Täällä ainakin lumi on niin märkää, että tulisi hyvät kantohanget ja olisi nätti hiihdellä. Aivan sama vaikka lintuja näkyisi vähemmän, mutta onhan se eri mukava hiihdellä jahdissa hyviä hankia, eikä rymytä pohjia myöden tuolla märässä lumessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34902

LähetäLähetetty: 16.01.2023 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juurikin näin, harmittavasti taas ennakkosunnittelu petti, kelit olleet ihan paksat, toivotaan että tulee edes hiihtokelit, jos kantaa niin mennään pikkusuksella tulilta toisille ja nautitaan olosta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 78, 79, 80  Seuraava
Sivu 60 Yht. 80

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com