Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34918
|
Lähetetty: 22.09.2022 17:17 Viestin aihe: |
|
|
Eipä ihmeemmin, nastoja olen aina käyttänyt.
Kiinnosti minkä verran löytyy mielipide eroja. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9429
|
Lähetetty: 22.09.2022 18:24 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: | Ajelen 40000 vuodessa mutkaista tietä josta 20000 nastoilla. Ihan kaikki nastarenkaat, hinnasta riippumatta, on kestäneet 2 talvea ja toukokuussa hävettää ku laittomat alla. Sitte joku mielenhäiriö ja ostin ling longit. Kolme talvea noilla ajellu ja neljäskin menee. Seuraava joka mulle suosittelee nokian hakkoja tai mitä muita länsimaisia hapatuksia ovatkaan, saa kapustasta ottaan. |
Niin. Yleensä kumekset joissa hyvä kulutuskestävyys, ovat sitten huonompia jollain muulla osa-alueella, ja yleensä se ikävä kyllä on pito. Jonka moni lienee nostaa asteikossa "aika" korkealle renkaita hankkiessaan.
Ja jos talvinakeilla sen 80.000km laskettelee, niin luulisi kyseessä olevan jo sangen kovaa seosta. |
Kyllä pito riittää minulle vallan mainiosti. Onhan siellä kaasupoljin jolla voi pito-ongelmaa ratkoa. Jännä nähdä kauanko nuo tosiasiassa kestävät mutta kolmen talven jälkeen arviolta puolet kulutuspinnasta mennyt ja kun päädytään siihen kolmeen milliin niin varmaan seuraavan talven lumet on sulaneet. |
"Kyllä pito riittää minulle vallan mainiosti". Siinäpä se. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5935
|
Lähetetty: 22.09.2022 19:07 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | CRV, kummat alle, kitkat vai nastat? |
Nastat.
Taviiko edes perustella? |
Tarvii. Kun elin Etelä-Suomessa ja kilometrejä paljon, niin pärjäsin hyvin kitkoillakin, vaikka kunnon talvirenkaat ja nastat on se.
Ja suolalla pidetään tiet sulana, ja sitten ei voikaan niin autoja tikkana tien poskessa.
Kuulin kovasti 'junan tuomasta savolaisesta', vaan kummasti savon kasvatti kaljamilla oppinut ei sortunut 'tikkana tien poskeen' matkalla Hankoon, kun 'talvi yllätti Etelä-Suomen' alku-asukkaat.
Siis mun tuntuma. Ihan kun tuolloin tuumin, multa kyseltiin, että miltä silakka maistuu.
Tuumin, että "myö syyvään muikkua ja silakat syötetään minkeille".
No joo, olj aikasj hiljasta pöyässä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5455
|
Lähetetty: 22.09.2022 20:30 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | pärjäsin hyvin kitkoillakin |
Pärjää sitä vaikka kesärenkailla mutta miksi? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5935
|
Lähetetty: 22.09.2022 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Yks asia mikä erotti oli , jotta iljanteella kitkat ei pitäneet raapivaa ääntä ...
Ps. vaikeampaa ennakoida liukkautta.
Ps2. Koheltaja ei tainna olla Savon liukkailla opellu ajamaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5079 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 22.09.2022 21:32 Viestin aihe: |
|
|
20 vuotta tullut autoiltua Uudellamaalla ja en huoli kitkoja. Vaikka itse kuinka osaisi kaljamakelit ajella, ei vastaantulija tai edellä ajava välttämättä osaa, joten siksi nastat.
Toisekseen, kun keli menee huonoksi, täytyy muistaa että esim Kehä1 menee ruuhka-aikaan 6000 autoa tunnissa. Silloin on kiva omistaa renkaat jotka toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 22.09.2022 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Kitka se on kesärenkaissakin. Mutta mikseivät nastattomat toimisi? Reiluun 10 vuoteen en ole enää muita käyttänyt.
Monissa tilanteissa jopa nastarenkaita paremmin, mutta avaintekijä on käyttää hyviä ja riittävän uusia renkaita. Viimeistään 2 vuoden jälkeen nastattoman renkaan pito on selvästi huonontunut vaikkei sillä olisi hirveästi ajettukaan. Työsuhdeautojen kanssa vähän ikävästi huomasi tuon kun 3. talvikin piti ajellla vielä samoilla renkailla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 5079 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 22.09.2022 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Tää on niin jokavuotinen keskustelu ettei taas jaksa alkaa. Joten totean vaan että omiin tarpeisiini nasta on paljon parempi kuin kitka. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 22.09.2022 21:56 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | CRV, kummat alle, kitkat vai nastat? |
Lienee samaa kokoluokkaa, kuin RAV4 MY 12. Otin siihen just Bridgestonen Blizzak DM V3:t. 215/70-16 DM V2 sarja asennettuna 640 €. Kehtasin ottaa, kun viime syksynä otin Land cruiseriin 275/60-18 ja erinomaisesti meni niillä talvi. Niillä oli hintaa vain 550 € / sarja. Samaan 550 € olisi nytkin lähtenyt sarja DM V2, mutta halusin kokeeksi tuon uudemman mallin. Vanhat Nokian Hakkapeliitta 7 oli vaaralliset, vaikka kulutuspintaa vielä 7 mm ja kaikki nastat tallella. Nastat oli mukavasti uponnu reikiinsä sopivasti ja liikenneympyrät meni mukavasti ulkokehää raastaen läpi. RAV4 plugarissa on Nokian R3:t ja ne toimii myös loistavasti. Huomattavasti paremmin, kuin edelliset R2:t edellisessä hybridiversiossa.
Oman kokemuksen mukaan ihan turhaa vouhotusta noiden nastojen erinomaisuus. Yhden talven jälkeen ei enää mitään eroa ja seuraavana alkaakin jo huomata että lammellointi on se tärkeämpi juttu. Se muutama kerta, kun on vesijää keliä, niin uudet nastarenkaat kyllä on paremmat. Mutta on nämä nykyiset kitkat kyllä melkoisen hyviä pärjäämään muutoin. Joskus -90 luvulla oli kitkoissa vielä runsaasti varaa kehitykselle ja jätin kokeilun jälkeen ne odottamaan. R2 jo vähän lupaili parempaa ja R3 jälkeen ei meille enää tule nastoja, nyt kun myös 3:s auto saatiin kulutettua renkaat siihen 7 mm alle. Kaikessa muussa on omassa käytössä ollut kitkat parempia kuin nastat paitsi vetisellä jäällä. Hyvin lähtee ihan normaalilta jäältäkin vielä kun vetää joka pyörästä autot.
Niin siis ” Saatavuus ja hinnat” vastasin. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34918
|
Lähetetty: 23.09.2022 03:43 Viestin aihe: |
|
|
Mites paksussa lumessa, tai lumen tai sohjon peittämältä jäältä? _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5455
|
Lähetetty: 23.09.2022 05:41 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | Ps2. Koheltaja ei tainna olla Savon liukkailla opellu ajamaan? |
Savon liukkaus ei eroa muusta suomesta kun kielen lipevyydestä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5455
|
Lähetetty: 23.09.2022 05:42 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Oman kokemuksen mukaan ihan turhaa vouhotusta noiden nastojen erinomaisuus. |
Oman kokemuksen mukaan ihan turhaa vouhotusta noiden kitkojen erinomaisuus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6534
|
Lähetetty: 23.09.2022 07:17 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: |
Oman kokemuksen mukaan ihan turhaa vouhotusta noiden nastojen erinomaisuus. Yhden talven jälkeen ei enää mitään eroa ja seuraavana alkaakin jo huomata että lammellointi on se tärkeämpi juttu.
...
Kaikessa muussa on omassa käytössä ollut kitkat parempia kuin nastat paitsi vetisellä jäällä. Hyvin lähtee ihan normaalilta jäältäkin vielä kun vetää joka pyörästä autot.
|
heiluri kirjoitti: | Mites paksussa lumessa, tai lumen tai sohjon peittämältä jäältä? |
Euroshopperin kokemus vastaa juurikin sitä kokemusta joka itellä on kitkoista. Kuivalla pakkaskelillä kitkoilla pystyy pitämään kovempia kaarrenopeuksia. Toki tuohon lisäksin että jäällä/kovalla polanteella jarrutusmatka oli kitkoilla pidempi silloin kun ei ollut ABS-jarruja. ABS+kitkat, en uskalla sanoa mitään.
Wikke kirjoitti: |
"Kyllä pito riittää minulle vallan mainiosti". Siinäpä se. |
En tiä mitä tuossa vinkataan mutta jos vinkki on siinä etten osaisi hallita kulkuneuvoa muutkin tiellä kulkijat huomioiden, niin kai tuurilla on menty kolmatta miljoonaa ilman että on aiheuttanut omalle tai toisen autolle lommon lommoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9429
|
Lähetetty: 23.09.2022 09:13 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Wikke kirjoitti: |
"Kyllä pito riittää minulle vallan mainiosti". Siinäpä se. |
En tiä mitä tuossa vinkataan |
No lähinnä sitä että toiset haluavat talvirenkailtaan ehkä vähän enemmän kuin 80.000km ajetut Ling longit. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 23.09.2022 12:22 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Mites paksussa lumessa, tai lumen tai sohjon peittämältä jäältä? |
Lumessa kitkat toimii erityisen hyvin. Laitoin muuten väärinpäin nuo renkaat. Nyt otin siis DM V3 sarjan 215/70-16 ja 640 € sarjalta. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|