Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2969
|
Lähetetty: 18.07.2022 18:32 Viestin aihe: |
|
|
Ne savukoneet on tietysti asia erikseen, mutta kyllä siinä ihan selvä ero on vielä iltapäivästä sahatessakin onko tankissa 98 + 2% seos huskun tai stihlin täyssynteettistä vs huskun tai stihlin pienkonebensiini. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26217
|
Lähetetty: 18.07.2022 21:21 Viestin aihe: |
|
|
miten lie,,,valmistaako sthil ite öljyt , veikkaan että purkki tulee joltain suurmerkiltä tai peräti siltä suomen öljyseikiltä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2969
|
Lähetetty: 19.07.2022 07:48 Viestin aihe: |
|
|
Ei taida Stihl ostaa öljyjään Nilsiästä Mutta varmasti ostaa joltain isommalta valmistajalta, ehkä jossain määrin omilla specseillä muokattuna, mutta luultavimmin ihan vakiotavaraa mitä ovat testanneet ja todenneet laadukkaaksi. Onhan niillä isoilla valmistajillakin erilaisia seoksia eri specseillä ja niistä on varmaan sahvalmistajat valinneet omiin purkkeihin sitä tavaraa mikä tuollaisissa pienissä kierroskoneissa toimii hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EIVA Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Maa 2013 Viestejä: 2957 Paikkakunta: Itä-Suomi
|
Lähetetty: 19.07.2022 09:02 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa nuo saman luokituksen erimerkkiset öljyt olla samallatavalla erilaisia kuin Venäjän votkat aikoinaan, erilainen etiketti kylkeen, ja asiakas saa sennimistä mitä haluaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 5886
|
Lähetetty: 19.07.2022 10:07 Viestin aihe: |
|
|
EIVA kirjoitti: | Taitaa nuo saman luokituksen erimerkkiset öljyt olla samallatavalla erilaisia kuin Venäjän votkat aikoinaan, erilainen etiketti kylkeen, ja asiakas saa sennimistä mitä haluaa. |
Ei kyllä ole. Olin kerran erään suuren öljyvalmistajan tutkimusosastolla ja siellä oli rivissä erään automerkin moottoreita. Niitä ajettiin eri sotkuilla ja etsittiin parasta vaihtoehtoa. Siitä tuli sen auton merkkiöljy. Itsekin kyllä luulin ennen sitä, että samaa paskhaa eri paketeissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15262
|
Lähetetty: 19.07.2022 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen käyttänyt sekoitusöljynä ihan mitä on sattunut käteen löytymään. Pitkään tuli tarve bensalle ja öljylle viikonloppuna, ei ollut auki kuin teboil niin teboilin bensalla ja yleis-2T-öljyllä tuli paljon ajeltua. Aamukahvin jälkeen pyörin pihalla ja katselin mitä on nyt varastossa. Näyttää olevan mobilin ja valvolinen moottoripyöräöljyä. Lähiässämarketti muuttui prismaksi ja myivät kemikaaleja pois järjettömällä aleprossulla, näyttää valvolinea olevan vielä neljä pulloa. Saa late sahata vielä pitkään sekotebensalla, keväällä kun pätkin sen nuppikuorman rankaa niin bensaa taisi mennä nelisen litraa, teen 2,5 % seosta, eli tuohon määrään desi. Pullosta tekee siis 40 litraa, neljästä pullosta neljä kertaa enempi. Pihakuusia kaadellessa ja karsiessa kuluu enempi, meillä on pihakuusissa keskimäärin 100 oksaa runkometrillä. Kyllähän työvaatteista erottaa koska on ajettu sekotebensalla. Toisaalta enempi tulee ajeltua kotosalla, voi viedä työvaatteet pannuhuoneeseen käryämään. Sahana pärisee pääosin vanha tilhin 020, tuo ei ole ehkä niin tarkka siitä mitä sille juottaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4181
|
Lähetetty: 19.07.2022 16:11 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | Itse olen käyttänyt sekoitusöljynä ihan mitä on sattunut käteen löytymään. Pitkään tuli tarve bensalle ja öljylle viikonloppuna, ei ollut auki kuin teboil niin teboilin bensalla ja yleis-2T-öljyllä tuli paljon ajeltua. Aamukahvin jälkeen pyörin pihalla ja katselin mitä on nyt varastossa. Näyttää olevan mobilin ja valvolinen moottoripyöräöljyä. Lähiässämarketti muuttui prismaksi ja myivät kemikaaleja pois järjettömällä aleprossulla, näyttää valvolinea olevan vielä neljä pulloa. Saa late sahata vielä pitkään sekotebensalla, keväällä kun pätkin sen nuppikuorman rankaa niin bensaa taisi mennä nelisen litraa, teen 2,5 % seosta, eli tuohon määrään desi. Pullosta tekee siis 40 litraa, neljästä pullosta neljä kertaa enempi. Pihakuusia kaadellessa ja karsiessa kuluu enempi, meillä on pihakuusissa keskimäärin 100 oksaa runkometrillä. Kyllähän työvaatteista erottaa koska on ajettu sekotebensalla. Toisaalta enempi tulee ajeltua kotosalla, voi viedä työvaatteet pannuhuoneeseen käryämään. Sahana pärisee pääosin vanha tilhin 020, tuo ei ole ehkä niin tarkka siitä mitä sille juottaa. |
Aika rajulla öljymäärällä ajelet, mulla on ollut 1-1,5% |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15262
|
Lähetetty: 19.07.2022 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | late2 kirjoitti: | Itse olen käyttänyt sekoitusöljynä ihan mitä on sattunut käteen löytymään. Pitkään tuli tarve bensalle ja öljylle viikonloppuna, ei ollut auki kuin teboil niin teboilin bensalla ja yleis-2T-öljyllä tuli paljon ajeltua. Aamukahvin jälkeen pyörin pihalla ja katselin mitä on nyt varastossa. Näyttää olevan mobilin ja valvolinen moottoripyöräöljyä. Lähiässämarketti muuttui prismaksi ja myivät kemikaaleja pois järjettömällä aleprossulla, näyttää valvolinea olevan vielä neljä pulloa. Saa late sahata vielä pitkään sekotebensalla, keväällä kun pätkin sen nuppikuorman rankaa niin bensaa taisi mennä nelisen litraa, teen 2,5 % seosta, eli tuohon määrään desi. Pullosta tekee siis 40 litraa, neljästä pullosta neljä kertaa enempi. Pihakuusia kaadellessa ja karsiessa kuluu enempi, meillä on pihakuusissa keskimäärin 100 oksaa runkometrillä. Kyllähän työvaatteista erottaa koska on ajettu sekotebensalla. Toisaalta enempi tulee ajeltua kotosalla, voi viedä työvaatteet pannuhuoneeseen käryämään. Sahana pärisee pääosin vanha tilhin 020, tuo ei ole ehkä niin tarkka siitä mitä sille juottaa. |
Aika rajulla öljymäärällä ajelet, mulla on ollut 1-1,5% | Melkein käyttöohjeen mukaan. Tilhin omalla öljyllä seos on 1:50 eli 2 %, muilla TC-öljyillä 1:25 eli 4 %. Tuosta olen sitten johtanut kompromissina yllä mainitun, lisäksi helppo sekoittaa 5 l pöntössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2969
|
Lähetetty: 19.07.2022 17:09 Viestin aihe: |
|
|
Minkä sahan käyttöohjeessa on 4% seos suositeltuna? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2014 Viestejä: 1695
|
Lähetetty: 19.07.2022 17:23 Viestin aihe: |
|
|
Metsuri/jönköping |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15262
|
Lähetetty: 19.07.2022 18:51 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Minkä sahan käyttöohjeessa on 4% seos suositeltuna? | Stihl 020. Joskin vähän sekavaa tuo on, mulla on alkuperäinen paperinen tallessa ja siinä oli noin. Netistä löysin jonkun gallonaohjeen ja siinä oli lähinnä vain tuota 2 % sekoitusta. Käytettiinhän ennen jossain perämoottoreissakin 4 % seosta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26217
|
Lähetetty: 19.07.2022 23:02 Viestin aihe: |
|
|
ennen oli 1:20 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Huh 2014 Viestejä: 2278
|
Lähetetty: 19.07.2022 23:05 Viestin aihe: |
|
|
Oskari kirjoitti: | late2 kirjoitti: | Itse olen käyttänyt sekoitusöljynä ihan mitä on sattunut käteen löytymään. Pitkään tuli tarve bensalle ja öljylle viikonloppuna, ei ollut auki kuin teboil niin teboilin bensalla ja yleis-2T-öljyllä tuli paljon ajeltua. Aamukahvin jälkeen pyörin pihalla ja katselin mitä on nyt varastossa. Näyttää olevan mobilin ja valvolinen moottoripyöräöljyä. Lähiässämarketti muuttui prismaksi ja myivät kemikaaleja pois järjettömällä aleprossulla, näyttää valvolinea olevan vielä neljä pulloa. Saa late sahata vielä pitkään sekotebensalla, keväällä kun pätkin sen nuppikuorman rankaa niin bensaa taisi mennä nelisen litraa, teen 2,5 % seosta, eli tuohon määrään desi. Pullosta tekee siis 40 litraa, neljästä pullosta neljä kertaa enempi. Pihakuusia kaadellessa ja karsiessa kuluu enempi, meillä on pihakuusissa keskimäärin 100 oksaa runkometrillä. Kyllähän työvaatteista erottaa koska on ajettu sekotebensalla. Toisaalta enempi tulee ajeltua kotosalla, voi viedä työvaatteet pannuhuoneeseen käryämään. Sahana pärisee pääosin vanha tilhin 020, tuo ei ole ehkä niin tarkka siitä mitä sille juottaa. |
Aika rajulla öljymäärällä ajelet, mulla on ollut 1-1,5% |
Ei sillä vähän isommalla prosenttilla paljon ole väliä jos konetta kuormittaa eli on kierroksia ja vastusta. Tyhjäkäynti on eri asia.
Joskus harrastin kartingia ja siinä luokassa oli moottorisahan osiin perustuva 120 kuutioinen moottori. Ajettiin 8 % seoksilla, jotkut käytti risiiniöljypohjaista ja jotkut synteettistä. Ei ollut karstaa missään. Hiukan savutti varikolta lähtiessä ennen kuin sai kaasun pohjaan mutta ei sen pidempään. _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2969
|
Lähetetty: 19.07.2022 23:27 Viestin aihe: |
|
|
TA kirjoitti: | Oskari kirjoitti: | late2 kirjoitti: | Itse olen käyttänyt sekoitusöljynä ihan mitä on sattunut käteen löytymään. Pitkään tuli tarve bensalle ja öljylle viikonloppuna, ei ollut auki kuin teboil niin teboilin bensalla ja yleis-2T-öljyllä tuli paljon ajeltua. Aamukahvin jälkeen pyörin pihalla ja katselin mitä on nyt varastossa. Näyttää olevan mobilin ja valvolinen moottoripyöräöljyä. Lähiässämarketti muuttui prismaksi ja myivät kemikaaleja pois järjettömällä aleprossulla, näyttää valvolinea olevan vielä neljä pulloa. Saa late sahata vielä pitkään sekotebensalla, keväällä kun pätkin sen nuppikuorman rankaa niin bensaa taisi mennä nelisen litraa, teen 2,5 % seosta, eli tuohon määrään desi. Pullosta tekee siis 40 litraa, neljästä pullosta neljä kertaa enempi. Pihakuusia kaadellessa ja karsiessa kuluu enempi, meillä on pihakuusissa keskimäärin 100 oksaa runkometrillä. Kyllähän työvaatteista erottaa koska on ajettu sekotebensalla. Toisaalta enempi tulee ajeltua kotosalla, voi viedä työvaatteet pannuhuoneeseen käryämään. Sahana pärisee pääosin vanha tilhin 020, tuo ei ole ehkä niin tarkka siitä mitä sille juottaa. |
Aika rajulla öljymäärällä ajelet, mulla on ollut 1-1,5% |
Ei sillä vähän isommalla prosenttilla paljon ole väliä jos konetta kuormittaa eli on kierroksia ja vastusta. Tyhjäkäynti on eri asia.
Joskus harrastin kartingia ja siinä luokassa oli moottorisahan osiin perustuva 120 kuutioinen moottori. Ajettiin 8 % seoksilla, jotkut käytti risiiniöljypohjaista ja jotkut synteettistä. Ei ollut karstaa missään. Hiukan savutti varikolta lähtiessä ennen kuin sai kaasun pohjaan mutta ei sen pidempään. |
Nyt mennään alueelle mistä minä en ymmärrä, mutta ihmettelen kyllä tuota 8% seosta kartingissa. Jos ajetaan kilpaa ja viritetään koneita äärirajoille, niin mikä idea on käyttää noin reilua öljyä? Maalaisjärjellä ajateltuna ylimääräiset prosentit öljyä ei ainakaan lisää koneen tehoja. Äkkiä tuntuisi, että kilpahommissa mentäisiin aivan minimi öljymäärällä, jotta saadaan ne viimeisetkin rutistettua ulos koneesta.
Jos taas palataan sahoihin, niin minusta on vähän eri asia puhutaanko modernista nykyaikaisilla päästörajoilla olevasta sahasta vai jostain vanhasta ja väljästä perämoottorista jolla ylipäätään harvoin käytetään tyhjäkäyntia tai maksimikierroksia. Saha taas on minusta kone jota huudatetaan urku auki sahatessa, nakataan ehkä johonkin kinokseen roklattamaan tyhjäkäyntiä runkojen kasauksen ajaksi tai roklattaa kädessä tyhjäkäyntiä siirtymien aikana tai roklattaa tyhjäkäyntiä laippa rungon sisällä tai kannon vieressä kun kaadetaan puuta. Eli melko on off kaasunkäyttöä ja loppuunsa kohtalaisen paljon myös tyhjäkäyntiä. Tai minä en ainakaan kehtaa olla yhtenään nykimässä sahaa käyntiin, vaan annan käydä roklattaa tyhjää aina kaikki lyhemmät väliajat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2004 Viestejä: 4181
|
Lähetetty: 20.07.2022 06:10 Viestin aihe: |
|
|
TA kirjoitti: |
Ei sillä vähän isommalla prosenttilla paljon ole väliä jos konetta kuormittaa eli on kierroksia ja vastusta. Tyhjäkäynti on eri asia.
Joskus harrastin kartingia ja siinä luokassa oli moottorisahan osiin perustuva 120 kuutioinen moottori. Ajettiin 8 % seoksilla, jotkut käytti risiiniöljypohjaista ja jotkut synteettistä. Ei ollut karstaa missään. Hiukan savutti varikolta lähtiessä ennen kuin sai kaasun pohjaan mutta ei sen pidempään. |
Tyhjäkäynnillä nyt mitään, kierroksien aikana se voitelu tapahtuu, karstaa ei ole ollut tuossa pojan 2t prätkässäkään, vaan laakerit olivat kuivat.
Öljyn laatu vaikuttaa voiteluun tuolla kierroksissa, huono (halpa) öljy ja iso % = turhaa savua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|