OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

hyvä moottorisaha?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 142, 143, 144  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3924

LähetäLähetetty: 11.07.2022 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on periaatteena, että jos koneella on käyttöä pari tankillista vuoteen, niin aina pienkonebensaa. Jos on enemmän käyttöä, niin 98okt bensaa tarvittaessa synteettisellä öljyllä sotkettuna ja talveksi viimeinen tankillinen pienkonebensaa. Ja sitä öljyä laitan laboratorio-tarkasti mitan kanssa just tarvittavat prosentit.
Etenkin suuri kuluttaja Yamaha Malta 3hp peräprutku on tarkka siitä 1% öljystään. Jos laitat 2% niin käynnistyminen on heikompaa ja sotkee tulpan pahasti. Toki viimeinen tankillinen on 2% pienkonebensaa, mutta tulppa käy sen jälkeen putsautumassa UÄ-pesurissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4212

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:
Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla Rolling Eyes

Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine.


Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5930

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^samalla tavalla 98 käytössä. Vanha Dolmarikin lähti muutaman vuoden tauon jälkeen tankissa olleella bensalla hyvin käyntiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5453

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama, 98:a käytetty vuosia ja kaikki pienkoneet lähtenyt käyntiin ilman erityisiä availuja pitkän seisonnan jälkeen. Joitain on joutunut rykimään jonkun kerran enemmän käyntiin kun tavallisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oskari kirjoitti:
RaakaRane kirjoitti:
Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla Rolling Eyes

Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine.


Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut


No ainakin joissain manuaaleissa noin sanotaan. Esim tuossa polttomoottorikäyttöisen
halkomakoneen manuaalissa. Siitä laitoin syksyllä bensahanan kiinni ja käytin kaasarin tyhjäksi. Keväällä hana auki ja kaks nykäisyä niin kone lähti käyntiin.

Samaa nuo stihlilläkin suosittelevat:

https://www.stihl.fi/sailyta-moottorisahaa-oikealla-tavalla.aspx
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5930

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voihan noin tottakai tehdä.
Itse en koskaan. Moottori-/raivaussahat, ruohonleikkuri, perämoottori.
Ei (ainakaan vielä) mitään ongelmia ilman eri talvehtimistoimenpiteitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4212

LähetäLähetetty: 11.07.2022 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:
Oskari kirjoitti:
RaakaRane kirjoitti:
Pidempään säilytykseen ajaa tankin tyhjäksi. Täyttää sen sitten sillä pienkonebensalla Rolling Eyes

Stihlin 2T öljyssä taitaa olla joku säilöntäaine.


Miksi? Meillä 98 käytössä kaikissa, koskaan ei ole mitään tehty, seisomaan jää sillä määrällä bensaa mitä sattuu jäämään, aina on lähtenyt käyntiin kun on tarvetta ollut


No ainakin joissain manuaaleissa noin sanotaan. Esim tuossa polttomoottorikäyttöisen
halkomakoneen manuaalissa. Siitä laitoin syksyllä bensahanan kiinni ja käytin kaasarin tyhjäksi. Keväällä hana auki ja kaks nykäisyä niin kone lähti käyntiin.

Yleensä kuiva kaasutin / tankki saa noi tiivisteet kovettumaan ja alkaa vuotamaan, siksi meillä aina sammutuksen jälkeen jää siihen.
Toki se haihtuu / kuivuu ajan mittaan kaasutin monessa kun seisoo ja pidemmän tauon jälkeen enemmän joutuu nykimään käyntiin ( ehkä ). Ruohonleikkuri 20v vanha, tulppa kerran vaihdettu, kaasaria ei koskaan avattu. Vanhempi saha 10v, ylikin ja siihen tulppa pari kertaa, kaasaria ei koskaan avattu.
Uudempi saha vajaa 5v, pelkkää tankkausta ja ketjun huoltoa.
Samoin noi mopot ym häristimet mitä on ollut ja on nykyään.
Perämoottori on ainakin 4v seisonut tuolla ( tai maannut ) tallin lattialla, siitä en tiedä lähtisikö käyntiin miten mutta sen tankin on jälkikasvu jo aikoja sitten ajanut tyhjäksi noilla 2 pyöräisillä.
Siksi skeptinen noiden paremmuuteen mitä on pienkonebensat ym säilöntäaineet

Samaa nuo stihlilläkin suosittelevat:

https://www.stihl.fi/sailyta-moottorisahaa-oikealla-tavalla.aspx
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6232
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 11.07.2022 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienkoneliikkeillä on tietty perussetti mikä käydään läpi kun menet sieltä ostetusta vehkeestä käyntiä valittamaan:

1. Mitä bensaa käytät? - Joo, elä sitä 95:sta käytä (vaikka manuaalin mukaan se käy ko. koneeseen
2. Onko sulla kuinka vanhaa se bensa? - Joo, tämä nykynen viinabensa vanhenee hetkessä. Osta tästä pienkonebensaa, se ei mee vanhaksi
3. Millon oot tulpan vaihtanu: - Joo, se kannattaa kerran kaudessa vaihtaa
4. Entä pa-suodatin: Joo, sama homma

Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko Rolling Eyes
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2284

LähetäLähetetty: 11.07.2022 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma kokemus huonosti käynnistyvistä moottoreista on että ne on tarpeettoman laihalla. Tyhjäkäyntisuutinta isommaksi tai seosruuvia rikkaammalle.

98 bensaa käytän kaikkiin paitsi autoon enkä ole sellaiseen törmännyt kuin vanha bensa. Katsoo vaan että kohokammiossa on bensaa kun alkaa käynnistämään. Eli primerit ja tutit ja muut käyttää kunnolla ensin ja ryyppy päälle jos pidempään seissyt.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6526

LähetäLähetetty: 11.07.2022 23:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:


Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko Rolling Eyes


älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 11.07.2022 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäskö otsikko vaihtaa? Mikä on paras moottorisahan bensa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6232
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 11.07.2022 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:

älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta.


Olen minäkin joskus kohokammiossa havainnut todella ohuen kerroksen jotain pölyä mutta en tiedä mitä se on, mistä se on tullut enkä ole voinut todeta että se jotain aiheuttaa. Ja miksi se ei sitten joka koneessa aiheuta ongelmia vaan vain joissakin jos näin on? Ja käsittääkseni aika moni koneenvalmistaja käyttää samoihin malleihin leegioita erilaisia kaasareita, että mistä senkin omistaja tietää että mulla on nyt joku japanilainen laatukaasari eikä kiinalainen?

Ja vielä noista tulpista ja suodattimista. Pa-suodattimenkin läpi saa toinenkin bensalitra virrata että se on tukossa ellei elovenapaketti ole kaatunut bensan sekaan. Enkä kyllä tulpanvaihdollakaan ole kovin usein autuaaksi tullut (lukuunottamatta kelkkaa). Ruohonleikkuriin en ole vaihtanut ikinä, ikä 16v; trimmeri sama ikä eikä koskaan vaihdettu; sahaan ehkä 13 vuotta sitten, sekin turhaan jne.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6526

LähetäLähetetty: 11.07.2022 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Ja käsittääkseni aika moni koneenvalmistaja käyttää samoihin malleihin leegioita erilaisia kaasareita, että mistä senkin omistaja tietää että mulla on nyt joku japanilainen laatukaasari eikä kiinalainen?

Enkä kyllä tulpanvaihdollakaan ole kovin usein autuaaksi tullut (lukuunottamatta kelkkaa). Ruohonleikkuriin en ole vaihtanut ikinä, ikä 16v; trimmeri sama ikä eikä koskaan vaihdettu; sahaan ehkä 13 vuotta sitten, sekin turhaan jne.


Nuo minun ihkut ja ne pari echoa valmistettu silloin ku kiinalaiset osas valmistaa ilotulitusroketteja, ei juuri muuta. Jammahan prutku oli vm 1976. Eli japanilainen jos mikä.

2001 hondaan, se 15hv, päätin vaihtaa tulpat. alko toimimaan huonosti joten orig takas. 21 vuotta ne siellä toimivaa kipinää on antaneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4212

LähetäLähetetty: 12.07.2022 05:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:

älä älä nyt. miksi ne minun juonittelijat ovat parasta japanilaista laatua, jotka koko muukin maailma tunnistaa parhaaksi japanilaiseksi laaduksi. Ja mistä se valkoinen kidemäinen tavara joihinkin kaasareihin tulee? eikai mulla niin huono tuuri voi olla että olen onnistunut ostamaan tuotantosarjojen ainoat vehkeet jotka ovat juonikkoja ? merkistä tai mallista riippumatta.


Joskus muutaman PV mopon pojille kasailin, vanhoja moottoreita, runkoja jne mistä aloin parsimaan.
Kaasuttimet (taisi olla 3-4kpl, jotain osia puuttui, jokusia oli pikkupojat itse poralla isontaneet) ja kaksi noista keräsin kokoon. Pääosin avonaisia olivat ja noissa kaikissa sellaista valkoista hapettumaa / kidettä.
Temppuilivat vaikka mielestäni puhdistettiin ja moneen kertaan ja kunnolla.
Uudet sitten ostin, näihin ei 2v aikana tullut moisia, eikä nykyään pojalla olevassa 2006 mallin kulkineessa ole mitään.
98 meillä käytössä, sitä en tiedä mitä noissa aikaisemmissa sitten oli ollut
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5453

LähetäLähetetty: 12.07.2022 06:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Pienkoneliikkeillä on tietty perussetti mikä käydään läpi kun menet sieltä ostetusta vehkeestä käyntiä valittamaan:

1. Mitä bensaa käytät? - Joo, elä sitä 95:sta käytä (vaikka manuaalin mukaan se käy ko. koneeseen
2. Onko sulla kuinka vanhaa se bensa? - Joo, tämä nykynen viinabensa vanhenee hetkessä. Osta tästä pienkonebensaa, se ei mee vanhaksi
3. Millon oot tulpan vaihtanu: - Joo, se kannattaa kerran kaudessa vaihtaa
4. Entä pa-suodatin: Joo, sama homma

Asiakas lähtee tulpan, bensakanisterin ja pa-suodattimen kanssa eikä mikään auta ongelmaan. Ei puhettakaan siitä että heidän myymä kone itessään saattas olla juonikko Rolling Eyes


Suurin osa asiakkaista ei osaa säätää seoksia, ei edes tyhjäkäyntiä. Tämä tuli esille kun kävin hakemassa säätöruuvarin Jonserediin, tentattiin että osaatko oikeasti säätää ennen kun ruuvari myytiin. Kertoi että moni säätää moottorit aivan liian laihalle ja sitten narahtaa. Sanoi vielä ettei tehtaan säätöihin tarvitse kajota kun on siellä säädetty kohdalleen. Bullshittiä sanon minä tuosta jälkimmäisestä kommentista.

Pienkonebensaa korjaamot käyttävät ja markkinoivat parista syystä. Saavat myyntiä lisää ja korjaamolla saha on helppo säätää kun ei tarvitse arvuutella mitä bensaa ja millä öljyseoksilla sahaa käytetään. Moni asiakas ei ymmärrä bensojen ja öljyseoksien merkitystä moottorin toimintaan ja säätöihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 142, 143, 144  Seuraava
Sivu 105 Yht. 144

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com