Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7335
|
Lähetetty: 07.04.2021 21:28 Viestin aihe: |
|
|
psk123 kirjoitti: | Nostatteko te koko hirven mönkkärin kyytiin vai vedättekö? |
Vetolevyn tai kärryn päälle. Pikkumatkat narun perässä kun ei sarvia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
psk123 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2005 Viestejä: 810
|
Lähetetty: 07.04.2021 22:43 Viestin aihe: |
|
|
Sitä vaan, et jos vetäis tuohon dumpperin päälle osan hirveä vinssillä, niin kulkiskohan se pellolla/maastossa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 08.04.2021 07:54 Viestin aihe: |
|
|
psk123 kirjoitti: | Kulkeeko hirvi rautaheposella vetämällä vai tarviiko painoa kyytiin? |
Kulkee, tosin järkeä ei ole koska menetetään se ketteryys hinattavan lastin vuoksi noin maastossa. Jos aavaa paanaa ja reitti selvä niin toki voi hinata. Omapaino 420kg
Pistä mulle yv. Jos sulla on whatsup niin lähetän pari videoo toiminnasta.
Kattelin noita dumpperivideoi niin en oikein hevin keksinyt miten saisi hirven kulkuun edes teoriassa kun konetta pitää ajaa kun kottikärryä, telat on väärinpäin kulkusuuntaan ja vetoteho ei riitä painon perusteella oikein vetoonkaan...
Joku peura pellolta varmasti onnistuisi. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 08.04.2021 08:40 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän se täällä on tuo Peltsun tyyli ja tietysti mönkkäri vetää. Usein siirtomatkat kuitenki niin pitkiä ettei ole mitään mieltä muulla.
Kyllähän tuo Valtsun hepo on käyttökelponen lyhkäsillä matkoilla mutta jos katellaan esim kärryn kantavuutta nii tuo 420kg tuleeki monelle tappiin jos siinä viellä hirvi.
Mönkkärissä kulkee kyllä vasa mutta ei sitä haastavissa olosuhteissa kannate laittaa ku painopiste menee korkealle. Kohtuu maastossa kulkee 1+1 ihan näppärästi vaikka ilman vetolevyä tai kärryä mutta hyvä vetolevy nii pariki aikusta menee hyvin. Ja jos pahoja paikkoja nii käy vaikka useamman keikan ku nopeutta piisaa. Kaikkein paras yhistelmä on ku mönkkärin kärry on sellanen että siihen voi nypätä vetolevyn hirvineen päälle, vanhat tienpohjat jne. nii voi hyödyntää eikä tarvi autolla pommittaa joka metriä.
Tuosta kärryn kantavuudesta tuliki mieleen, voi olla monelle yllätys mitä näiden hiluksi tyylisten lava autojen perään voi laittaa sillä koukun rajat tulee käsittämättömän alas jarruttomalla kärryllä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 08.04.2021 08:52 Viestin aihe: |
|
|
Ja mitä tulee tuohon dumpperiin nii menee leikkikalu osastoon. Kuten edellä mainittin,,,sen pään vois kulettaa. Koko hirven voi unohtaa takuu varmasti.
Ei kannate millään tasolla vertailla Valtsun rautahepoon, se olis ku kottikärryillä alkas betonia ajaan kuupa autoa vastaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 08.04.2021 09:07 Viestin aihe: |
|
|
10v vanha Perushiluxi jarrutonta 825kg ja jarrullista 3000kg, uudemmat jarrullista 3500kg. Lavalle 900-1100kg mallista riippuen.
Perushenkilöautot sitten nykyään vähemmän, 450kg /1500 jarrullista aika tyypillinen.
Jos nyt laskee tyypillisen kärryn 1.5x3m
https://m.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1674687
Eli kokonaispaino 825 eli 750kg pyörille+75kg aisapainoa tekee omapaino poistettuna kuormankantoa tasan 625kg
Eli rautahepo päällä jää tasan 205kg hirvelle vielä maantielaillista elopainoa.
Mutta tässä päästäänkin rautahevon hienouteen, nimittäin leveys.
Se on 108cm eli mahtuu hiluxin lavalle tai pakettiauton konttiin.
Eli itse vetokoneen saa autoon toisinkuin mönkijän useimmissa tapauksissa noin 125+ levyisenä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 08.04.2021 10:34 Viestin aihe: |
|
|
Ei voi yleistää nuita painolukuja...
Mutta kyllä meillä mönkkärit kulkee hiacen yms. Perällä.
Ja niistä painoista mun nelikko lava mettä auto... perävaunun massa jarruin 2000 ja jarruitta 450 et silleen
Viimeinen muokkaaja, Pohjola pvm 08.04.2021 10:44, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
deere Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2018 Viestejä: 137
|
Lähetetty: 08.04.2021 10:39 Viestin aihe: |
|
|
mulla kanssa mönkkäri ja vetolevy kulkee hiacen perällä. eikä ole vakiorenkailla joilla mahtuisi vielä paremmin.
Mönkkärissä vinssi molemmissa päissä ja vahvalevy pohjassa niin kaikenlaisista paikoista on raato tienlaitaan tullut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 08.04.2021 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Ei voi yleistää nuita painolukuja...
Mutta kyllä meillä mönkkärit kulkee hiacen yms. Perällä.
Ja niistä painoista mun nelikko lava mettä auto... perävaunun massa jarruin 2000 ja jarruitta 450 et silleen |
En löytänyt äkkiä yhtään lavahiluxia noin alhasilla painoilla, kaikki oli sen 825kg meneviä...
Edit tässä taulukko. Vuosiluvut, moottorit
Takavedolla näkyy oleman karvan alhaisempi.
Noihin lukuihin saa lisätä sen 75kg aisapainon eli 825kg on. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 08.04.2021 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Mittailin navaran lavan, 1850x1350 ja lokarien sisäväli 1100 kun on lavakaukalo.
Äkkipäätä polle 570 oli pituudeltaan yli 2m joten ei mee luukku kii ainakaan.
No jos keskitytään siihen hirvenhakuun metsästä eikä autokalustoon. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26825
|
Lähetetty: 08.04.2021 16:50 Viestin aihe: |
|
|
no senverran viellä ku itellekki tuli puskista, oli tarkotus kulettaa kahta kelkkaa nii aloin pyöritellä et paljonko kärryn kantavuus ja samalla tuli mieleen et mites se kootan koukku ku on irrotettava, no sitte tuli vilkastua tuon nelikko 2500 lavamaasturi mazdan rekisterikirjaa,,, kyllähän naama venähti ku tuo 450kg ...varkku octavialla 750.
no ennsin aattelin et virhe mutta ku jututin konemiestä joka paljo lavamaastureilla toimii nii kerto että melko ääpätön on kytkettävyys, joutuvat kattoon millä saa polttoaine kärryäkään siirtää.
siksi tään ny otin esille ku itekki ihan eri luuloissa ja en ees ole kattonu moista asiaa ku luullu et kärrystä tökkää....
ja onhan tää kuiteski aikalailla asiassa, ainaki täällä usein autolla siirretään sen 10-150km suuntaansa ja sitte mönkkärillä tienlaitaan 0,1-20km, puistossa voi olla huomattavasti enemmän, tosin lumi aikaan kelkka vetää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
psk123 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2005 Viestejä: 810
|
Lähetetty: 08.04.2021 18:21 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | psk123 kirjoitti: | Kulkeeko hirvi rautaheposella vetämällä vai tarviiko painoa kyytiin? |
Kulkee, tosin järkeä ei ole koska menetetään se ketteryys hinattavan lastin vuoksi noin maastossa. Jos aavaa paanaa ja reitti selvä niin toki voi hinata. Omapaino 420kg
Pistä mulle yv. Jos sulla on whatsup niin lähetän pari videoo toiminnasta.
Kattelin noita dumpperivideoi niin en oikein hevin keksinyt miten saisi hirven kulkuun edes teoriassa kun konetta pitää ajaa kun kottikärryä, telat on väärinpäin kulkusuuntaan ja vetoteho ei riitä painon perusteella oikein vetoonkaan...
Joku peura pellolta varmasti onnistuisi. |
Uskon ilman videookin. Ei ole halpaa ja hyvää samassa paketissa.
Eli mönkkäri, rautahepo tai traktori riippuen maisemasta ja hirvi lähtee maastosta vajalle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17170 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 08.04.2021 20:40 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | no senverran viellä ku itellekki tuli puskista, oli tarkotus kulettaa kahta kelkkaa nii aloin pyöritellä et paljonko kärryn kantavuus ja samalla tuli mieleen et mites se kootan koukku ku on irrotettava, no sitte tuli vilkastua tuon nelikko 2500 lavamaasturi mazdan rekisterikirjaa,,, kyllähän naama venähti ku tuo 450kg ...varkku octavialla 750.
no ennsin aattelin et virhe mutta ku jututin konemiestä joka paljo lavamaastureilla toimii nii kerto että melko ääpätön on kytkettävyys, joutuvat kattoon millä saa polttoaine kärryäkään siirtää.
siksi tään ny otin esille ku itekki ihan eri luuloissa ja en ees ole kattonu moista asiaa ku luullu et kärrystä tökkää....
ja onhan tää kuiteski aikalailla asiassa, ainaki täällä usein autolla siirretään sen 10-150km suuntaansa ja sitte mönkkärillä tienlaitaan 0,1-20km, puistossa voi olla huomattavasti enemmän, tosin lumi aikaan kelkka vetää |
Taitaa abs olla se taikasana vetomäärissä.....
Täällä noi siirtomatkat autolla max 10km ja maastossa max 1km olipa melki missä vaan. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7335
|
Lähetetty: 08.04.2021 22:36 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | no sitte tuli vilkastua tuon nelikko 2500 lavamaasturi mazdan rekisterikirjaa,,, kyllähän naama venähti ku tuo 450kg ...varkku octavialla 750. |
Missä lie nuo vetopainot määritellään mutta oli aikanaan semmonen auto ku Ford Fiesta. Henkilömallilla sai vetää 600 kg ja vastaavalla Vanilla 400 kg. Haiskahtihan se veropoliittiselta jutulta...
Viimeinen muokkaaja, Peltsu pvm 10.04.2021 20:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
egi Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hei 2005 Viestejä: 565
|
Lähetetty: 10.04.2021 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Oiskohan toi lava- ja pakettiautojen pieni jarruttoman kärryn max paino joten sidoksissa siihen, että niihin voi ottaa kuormaa (autoon) huomattavasti enemmän kuin tav.autoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|