Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2565
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 23.01.2019 22:06 Viestin aihe: |
|
|
tait kirjoitti: | Tuo RAV ei kyllä oo hybridinä mikään neliveto,vaan lähtö avusteinen käsittääkseni.Eli sähkö pyörittää takapyöriä ja virta tuskin riittää kovin pitkälle esim hangessa |
Kyllä, sähköllä siellä pyöritetään vetoa. Uudesta ei vielä ole tihkunut tarpeeksi tietoa, mutta vahva käsitys on, että se voi olla jopa paremmin "neliveto" kuin vaikkapa haldex-tyyppiset ratkaisut. Se kuitenkin on tiedossa, että Toyotassa ei veto lopu vaan polttomoottorilla tehdään lisää virtaa tarvittaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 23.01.2019 22:07 Viestin aihe: |
|
|
äRPee kirjoitti: | tait kirjoitti: | Tuo RAV ei kyllä oo hybridinä mikään neliveto,vaan lähtö avusteinen käsittääkseni.Eli sähkö pyörittää takapyöriä ja virta tuskin riittää kovin pitkälle esim hangessa |
Eikö ollu Volvossa samanmoista tsydeemiä? |
On samansuuntainen ja joidenkin mukaan erittäin kulmikas käytökseltään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 23.01.2019 23:03 Viestin aihe: |
|
|
Ei niissä teknisellä tasolla mitään konkreettista puutetta ole. Onnistuminen jää lähinnä ohjaussovelluksen vääntäjien osaamisesta ja viimeistelyyn käytettävissä olleesta ajasta kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 26.01.2019 01:39 Viestin aihe: |
|
|
tait kirjoitti: | Tuo RAV ei kyllä oo hybridinä mikään neliveto,vaan lähtö avusteinen käsittääkseni.Eli sähkö pyörittää takapyöriä ja virta tuskin riittää kovin pitkälle esim hangessa |
Edessä on 105 kW moottori ja takana 50 kW vanhassa mallissa. Polttomoottorista on otettu 114 kW, joka toimii etupään kanssa rinnakkain aina. Yhteensä saadaan vain se 197 hv ulos rajoittamisen takia. Alle 80 nopeuksissa välillä liikutaan pelkällä sähköllä, jos akussa on ytyä. 2 vuotta tulee ajoa täyteen huhtikuussa ja kulutus on tähän mennessä kumulatiivinen 6,3L/100 km. Kaupunkiajot 5 L/100. Sähkö avustaa ylämäessä, kun vääntää tarvitaan. Uudessa mallissa on mahdollista ohjata tehoja jopa 20/80 % etu/taka suhteella ja etenemiseen riittää kunhan 2 pyöristä on pitävällä alustalla. Ei kannata kyllä maastoajoon suunnata tuolla odottamalla, mutta sillä pääsee pois joistakin paikoista ja kärry nytkähtää kummasti liikkeelle sen muutaman metrin. Eikä tartte muuta kuin painaa Auto LSD nappia. Ehkä se toimii ihan ilman määrämatkaakin, kun tuo polttomoottori pyörittää kuitenkin myös generaattoria, jonka teho ihan jotain muuta, kun laturi. Alkkuhan on 240 voltin luokkaa, mutta sähkömoottorit pyörii 650 voltilla.
Tilasinkin varoiksi yhden ittelleni ennakkotilauksena muutama viikko takaperin huhti/toukokuuta arvuutella ennakkotilaajille.
Ei tuota RAV4 hybridiä kyllä pidä Land cruiseriin sekoittaa maastoajon suhteen, mutta uusi bensa Adventure malli olisi jo varsin etevä menijä uuden vetojärjen tultua.
Land cruiserikin tuli vaihdettua. Nyt on MTS, keski- ja takatasauspyörästön lukot, Hi/Low ja Grawl control. Se on neliveto ja saa ajella pidempäänkin louhikossa.
https://youtu.be/CD0T04jgW2Q _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 26.01.2019 13:02 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | äRPee kirjoitti: | tait kirjoitti: | Tuo RAV ei kyllä oo hybridinä mikään neliveto,vaan lähtö avusteinen käsittääkseni.Eli sähkö pyörittää takapyöriä ja virta tuskin riittää kovin pitkälle esim hangessa |
Eikö ollu Volvossa samanmoista tsydeemiä? |
On samansuuntainen ja joidenkin mukaan erittäin kulmikas käytökseltään. |
Volvon vetojärjestelmä on kyllä ihan eri maailmasta. Polttomoottori on etupäähän ainoa vetotapa ja nelivetoa saadaan perämoottorilla. Sähköllä ajettaessa auto muuttuu takavetoiseksi. RAV in kohdalla ei oikeestaan huomaa mistään koska polttomoottori sammuu. Pieni nytkähdys saattaa tulla, kun moottori käynnistyy ja sen huomaamiseen tarvitaan erityistä huomiota, koska se ei välity milläänlailla voimansiirtoon havaittavaksi. Auton muuttuminen Volvossa etuvetoisesta takavetoiseksi ja vuorotellen edestakas taas on melko erikoista. Mutta kun tulee kiire suunnittelussa, niin se on sitten sitä. Tuo hybridin e-CVT on muuten ihan kova laatikko planeettapyörineen, eikä sieltä mitään hihnoja löydä.
https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16694
|
Lähetetty: 26.01.2019 18:47 Viestin aihe: |
|
|
Onko Fiat Dugatosta kokemuksia? _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
slapshot- Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2011 Viestejä: 1063 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 26.01.2019 22:54 Viestin aihe: |
|
|
Firmalla nuota ollu joskus. Isoja ja halpoja ainakin. Lujempia kuin henkilöauto fiiatit ja ranskikset. Kaverilla oli semmonen scudo minipaku mettästysautona ja se on ollu oikein hyvä. Ei maksa mitään ja hyvät tilat eikä juuri viekään mitään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 28.01.2019 15:00 Viestin aihe: |
|
|
Päivää arvon foorumilaiset!
Olikos kellään vielä kokemuksia 2019 rav4:sta? Oma mb e220 madalletulla alustalla ei oo mikään maastohirmu ja ei sillä talvella pääse edes mökille jos tiet ei ole juuri aurattu.
Tuo 2019 bensa 4wd rav4 olisi ihan kiinnostava vaihtoehto ja hakusessa on citymaasturi koska suurin osa ajosta tapahtuu kaupungissa ja maanteillä, mutta mökkitiet on suhteellisen haastavia kevät/syksy/talvi akselilla. Vanhalla b-mesellä pärjäs kun siinä oli hipppasen enemmän maavaraa ja löi eteen ketjut ni kyllä meni kunnes pohja jäi kiinni. Uusi ei mene edes sohjolla pientä mäkeä ylös.
Hybridi taitaa olla poissuljettu, niinkuin aiemmin jo mainittiin niin takapyörien veto tulee sähkömoottorilta ja oli erään testin mukaan "mäkilähtöavustin liukkaille keleille" eikä siitä kuulemma juuri "maastoon" ole. Ilmeisesti bensa on vähän parempi kun takapyörien voima tulee kardaania pitkin moottorilta.
Toyota itse mainostaa että uudessa on kehitetty maastoajo-ominaisuuksia ja hienoja kolmikirjainlyhenteitä heiteltiin ilmaan. Ilmeisesti auto haistelee tien pinnan koostumusta ja sen mukaan säätää vetoa. Maavaraa löytyy 8.4" ja adventure(?) Mallissa 8.6" eli 21,3cm ja 21,8. Mikä kuulostaa ihan asialliselta. Vrt esim mb glk offroad muistaakseni 23 cm.
Ilmeisesti tasauspyörästön lukko löytyy, mutta saako uudessa pakotettua nelivedon päälle niinkuin edellisessä mallissa? Saako luistoneston kytkettyä pois päältä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rahkonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2016 Viestejä: 188
|
Lähetetty: 28.01.2019 15:20 Viestin aihe: |
|
|
No siis oletan, että RAV4 toimii samalla tavalla kuin muutkin monilevykytkimellä toimivat nelivedot. Lukko / Lock tarkoittaa, että se taka-akselin kytkinpakka menee (about) lukkoon jolloin voima jakaantuu noin 50/50 etu ja taka-akselin välillä. Matkii siten keskitasauspyörästön lukkoa. Tämä on RAV nelosessa olemassa.
Poikittaislukitus hoituu jarruilla ja osassa autoista se lakkaa toimimasta samalla kun ottaa vetoluistoneston pois päältä, osassa ei.
Vitarassa se toimii vaikka ottaa vetoluiston+ajonvakautuksen pois päältä.
Riippuen sitten miten hyvin neliveto on ohjelmoitu, millä lämpötiloilla se tippuu pelistä pois yms. ratkaisee etenemiskyvyn.
Mutta lähtökohtaisesti eiköhän sillä mökkitien pääse ihan hyvin suht paksussakin hangessa. Jos ottaa Vitaran vertailuun se kulkee suhteellisen helposti vielä noin 30cm hangessa niin kauan kun ei päästä autoa pysähtymään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5252 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 28.01.2019 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Uudessa RAV4:ssa Suomen malleissa maavara on 19/19,5 cm mallista riippuen.
Uuden hybridi-nelikon toimintaa ei ole vielä Suomessa päästy kokeilemaan. Mutta mainosmiesten mukaan se on kehittynyt entisistä malleista mm. ristiriipunnasta sillä pitäisi selvitä. Ja vaikka takapäähän on pelkkä sähkömoottori, niin kannattaa kuuleman mukaan odotella, mikä se käytännön suorituskyky on. Ei tietenkään kannata odottaa kuuta taivaalta, mutta että olisi kuitenkin hiukan enemmän kuin mitä ihan pelkkä "avustin". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 28.01.2019 17:09 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Uudessa RAV4:ssa Suomen malleissa maavara on 19/19,5 cm mallista riippuen.
Uuden hybridi-nelikon toimintaa ei ole vielä Suomessa päästy kokeilemaan. Mutta mainosmiesten mukaan se on kehittynyt entisistä malleista mm. ristiriipunnasta sillä pitäisi selvitä. Ja vaikka takapäähän on pelkkä sähkömoottori, niin kannattaa kuuleman mukaan odotella, mikä se käytännön suorituskyky on. Ei tietenkään kannata odottaa kuuta taivaalta, mutta että olisi kuitenkin hiukan enemmän kuin mitä ihan pelkkä "avustin". |
Hmm, erikoista että eri maihin menevissä malleissa on eri maavara? Eikös setuppi oo suhteellisen sama saman mallin alla, lähinnä varusteissa ym. eroa mahdollisesti? Mistähän tollanen parin sentin ero johtuu vai onko vaan juttujen kirjottajilla tiedon puutetta?
Hybridin neliveto ei kuitenkaan vakuuta luetun perusteella, mutta toki se voi olla ihan hyvä. Suhteellisen vähäksillä vuosikilometreillä sekä ajoneuvoveron eron pienuudella (hybridi 195e/v, bensa 245 e/v) ei hybridi ole itselle muutenkaan välttämättä paras vaihtoehto. Tokihan se olisi muodikas ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 28.01.2019 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Riippuu aika paljon käytöstä olisiko todellisuudessa, Toijjota kun ei tarjoa edes ladattavaa hybridiä ainakaan toistaiseki. Outlander olisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9468
|
Lähetetty: 28.01.2019 19:05 Viestin aihe: |
|
|
rta72 kirjoitti: | Hmm, erikoista että eri maihin menevissä malleissa on eri maavara? Eikös setuppi oo suhteellisen sama saman mallin alla, lähinnä varusteissa ym. eroa mahdollisesti? Mistähän tollanen parin sentin ero johtuu vai onko vaan juttujen kirjottajilla tiedon puutetta? |
Mikäli ymmärrät mitä termi "maavara" tarkoittaa, niin tuo ero voi johtua jo pienestä rengaskoon eroavaisuudesta. _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rta72 Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2015 Viestejä: 198
|
Lähetetty: 28.01.2019 19:22 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | rta72 kirjoitti: | Hmm, erikoista että eri maihin menevissä malleissa on eri maavara? Eikös setuppi oo suhteellisen sama saman mallin alla, lähinnä varusteissa ym. eroa mahdollisesti? Mistähän tollanen parin sentin ero johtuu vai onko vaan juttujen kirjottajilla tiedon puutetta? |
Mikäli ymmärrät mitä termi "maavara" tarkoittaa, niin tuo ero voi johtua jo pienestä rengaskoon eroavaisuudesta. |
Ymmärrys autoista on aika vajavainen, mutta renkaat, jousitus ym kävi mielessä. Oma käsitys maavarasta on että se on etäisyys auton pohjasta maahan. Jos kyseessä on renkaiden profiilista, niin sitä en ymmärrä miksi tänne pohjolaan tuodaan autoja matalampi profiilisilla renkailla kuin esim jenkkeihin. Yhden jutun mukaan mersun kaikki pikku"maasturit" tulee automaattisesti offroad packilla suomen markkinoille. Parikin senttiä lisää kuulostaa aika paljolta. Toki itse voi hankkia ne renkaat korkeammalla profiililla, mutta tuskin viittii uusia renkaita alkaa heti uusimaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|