OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Paras kanalintu paukku (haulikko)
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pyymetso
Vieras





LähetäLähetetty: 24.09.2005 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[ljlöj

Viimeinen muokkaaja, Pyymetso pvm 23.02.2006 18:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Tärppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Mar 2004
Viestejä: 1699
Paikkakunta: Pallas

LähetäLähetetty: 24.09.2005 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Heh heh!
Itse käytän paukkuina ihan mitä sattuu...
Tai siis, yleensä haulikoko on 3.25, tai 3.50 ja merkkinä mm. Saga, Winsu, tai Vihtavuorelainen.
Winsussa tuntuu toimivan kyseiset latingit.

Täyssuppealla tuntuu peittoa löytyvän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 25.09.2005 00:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyymetso kirjoitti:

Anna kun arvaan, metso lensi suoraan kohti? Tai sitten sait osuman päähän/ kaulaan?


Ei oikeastaan, osuma takavasemmalta siiven alle ja veriläikkien perusteella kaksi haulia osunut, l. tähtäys vähän turhan korkealla sikäli kun nappiosuma olisi tuolta matkalta tarkoittanut 5-10 haulia. Lähti maasta vielä jaloilleen ja pääsi parin-kolmen metrin päähän putoamispaikasta ennenkuin koira oli kaulassa kiinni.

Pyymetso kirjoitti:
Montako homenokkaa? Very Happy


Ehkä vähän kornia sanoa ääneen, tietäen mitä metsotiheyden monin paikoin sanotaan olevan, mutta jos rajaksi laitetaan wanhan "Luonto-Opas" -opuksen täyskasvuisen metson kohtalaisen optimistiset mitat niin pelkästään tämän syksyn kahdelta kaudenaloitusviikolta neljä, yhtä monesta yritetystä. Embarassed

Vuosien varrelta ihan riittävästi että niistä voisi tehdä halutessaan tilastoakin ja valtaosa #5 ja #6 hauleilla. Toisesta ääripäästä löytyy taas osuma täydellä supistuksella ja 8.4mm murtovaraslatauksella, mutta sittemmin jauhelihaa on omakohtaisesti tehty vain lihamyllyllä ja lähinnä peuranpaistista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildgame
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 968
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa ja keski-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.09.2005 00:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Embarassed Jos metsäkauriille riittää 3,5mm, minkä takia teerelle/metsolle ei riittäisi esim. puoli milliä pienempi? siiis jos hollit pidetään oikeina eikä supermagnumimatkoina. Yhä edelleen oon sitä mieltä että pitkänmatkan pyssyissä on rihlat piipussa.. yllättävän pieniä hauleja käyttää nämä suomalaiset "puoli-ammattilaiset" jotka täällä esim. tulevia riista-mestareita opettaapi.
_________________
Respect the Game....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyymetso
Vieras





LähetäLähetetty: 25.09.2005 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

uidr

Viimeinen muokkaaja, Pyymetso pvm 23.02.2006 21:41, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
jinok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2816
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 25.09.2005 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyymetso kirjoitti:
Huomenta. Very Happy

Samoin sulle Laughing
_________________
-Rottajalaka prkl!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 25.09.2005 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wildgame kirjoitti:
Embarassed Jos metsäkauriille riittää 3,5mm, minkä takia teerelle/metsolle ei riittäisi esim. puoli milliä pienempi? siiis jos hollit pidetään oikeina eikä supermagnumimatkoina. Yhä edelleen oon sitä mieltä että pitkänmatkan pyssyissä on rihlat piipussa.. yllättävän pieniä hauleja käyttää nämä suomalaiset "puoli-ammattilaiset" jotka täällä esim. tulevia riista-mestareita opettaapi.


Sanoppa muuta. Kiistelty shokkivaikutus on paljon olennaisempi kuin yksittäisen haulin läpäisy. Hollit vaan kohilleen, niin pienillä hauleilla tulee puhtaita pudotuksia, ja haavakkoriski vähenee.

Isommilla hauleilla moni haulikko rupeaa ampumaan luvattoman huonoja kuvioita, ja yksittäisen ison haulin tappavuus on aina tuurissaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ajokoiraman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Mar 2004
Viestejä: 202

LähetäLähetetty: 26.09.2005 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedä sitten onko ollut vika ampujassa, patruunoissa vai tuurissa, mutta minulla on huonot kokemukset METSON ampumisesta haulikolla. Siis tarkoitan niin että metso lähtee miehen edestä karkuun ja lentää suoraan poispäin. Itse en kyllä ampuisi pienillä hauleilla kuin aivan lähelle, ja isommillakaan en 20 metriä kauemmas. Sivusta tai vastaan tuleva lintu on toki eri asia, mutta harvemmin sellaisia tulee hollille jos on liikkeellä yksin ja ilman koiraa.

Henk. koht. mielipide on että jos metson mielii saada saaliiksi olisi parempi käyttää kivääriä jos sellaisen omistaa ja maasto sallii (turvallisuuskysymys). Linnun joko saa tai ei, mutta saaliiksi tulee harvemmin pelkkiä höyheniä ja pyrstösulkia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korvenkiertäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 734

LähetäLähetetty: 27.09.2005 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hq kirjoitti:


Monta kanalintua on pudonnut kuin kivi vaikka <3mm hauleja on osunut vain 1-2, shokkivaikutus on enemmän kuin riittävä vaikka haulit eivät olisikaan herneen kokoisia.




jaa no sitten sulla on ollu hyvä tuuri. 1-2 aiheuttama shokkivaikutus? minä oon aina aatellu sen shokkivaikutuksen johtuvan USEAN HAULIN YHTÄAIKAISESTA OSUMASTA. yksi kolmen millin hauli tuskin riittää mihinkään shokkivaikutukseen Shocked kaksi saattaa tuurilla riittää mutta jotta kunnollinen shokki saadaan aikaiseksi tulisi hauleja osua useita miel. enemmän ku neljä. Varsinkin homenokalle...
haulikoko on enempi toissijanen juttu. kaikki metot mitä minä oon ampunu on ammuttu maksimissaan 3,5mm hauleilla, suurin osa 3mm tai 3,25mm.
_________________
parempi yksi haukusta kuin kymmenen lennosta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Huoleton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 142
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 27.09.2005 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen käyttänyt bassierchi&bellagrin Mythosta vai miten se nyt kirjoitetaankaan, alapiipussa3,5millistä yllä 3,9mm hyvä kuvio ja upotus
_________________
Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 27.09.2005 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korvenkiertäjä kirjoitti:

jaa no sitten sulla on ollu hyvä tuuri. 1-2 aiheuttama shokkivaikutus? minä oon aina aatellu sen shokkivaikutuksen johtuvan USEAN HAULIN YHTÄAIKAISESTA OSUMASTA. yksi kolmen millin hauli tuskin riittää mihinkään shokkivaikutukseen


Sori, olisi pitänyt erottaa nuo kaksi lausetta toisistaan paremmin, en tosiaan tarkoittanut että yhden haulin pudottava vaikutus perustuisi shokkiin.

Osuneiden haulien määrästä helpon ja varman tilaston saa kun osa porukasta lentää Rovaniemeltä/Kuusamosta kotiin ja käsimatkatavaroiden läpivalaisussa kysyy suoraan että montako haulia kussakin linnussa on. Wink

korvenkiertäjä kirjoitti:
haulikoko on enempi toissijanen juttu. kaikki metot mitä minä oon ampunu on ammuttu maksimissaan 3,5mm hauleilla, suurin osa 3mm tai 3,25mm.


Kanalinnuilla ei ole paksua rasvakerrosta jonka läpäisyyn tarvittaisiin isoja hauleja ja esimerkiksi 50...56g #6 -latauksella peitto on aivan eri luokkaa kuin 32...36g #2:lla, l. todennäköisyys useamman haulin osumiseen on olennaisesti parempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
met-säs-tä-jä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 60
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 19.12.2007 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rottweil tiger 3.0mm eley alphamax 3,6mm gyttorp nickel 3,5mm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rire
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2007
Viestejä: 118
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.12.2007 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vihtavuoren Metso 3.25mm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hiippari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2005
Viestejä: 687
Paikkakunta: Etelä pohojanmaa

LähetäLähetetty: 19.12.2007 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tunet duo 38g 7/4 (2,5mmja 3.25mm) samassa paukussa kuvio on peittävä ja upotustakin löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
illinpoika
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 74

LähetäLähetetty: 19.12.2007 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mirage 3,5mm. On hyvin ottava paukku. Samatin Torhammer ja Hubertus onkohan peräti samoja paukkuja, ainaki laatikko on samallaine.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 4 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com