OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Toisen aseella ampuminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 15.09.2005 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh heh... Hyvä keissi.

Näinkin voi käydä. Ei se ihan mahdotonta ole. Pirun huonoa tuuria tosin.

Siitä huolimatta ei aselupaa tarvi pitää mukana. Ei siitä mitään hirveätä haittaakaan ole, korkeintaan se että mikäli lompakko katoaa/varastetaan, niin helppo on pitkäkyntisen aseluvasta/-sta päätellä ko. henkilön kotoa löytyvän ampuma-aseita. Se taasen ei ole hyvä juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 15.09.2005 22:40    Viestin aihe: Re: CASE Nro 2 Vastaa lainaamalla viestiä

E_h_e kirjoitti:
CASE ”V**** huono tuuri osa 2”

Ehheh. Ikävä juttu tosiaan, mutta ei silti johtaisi vankilatuomioon tai edes sakkoihin. Ja hlöllisyystodistusten ja kaikkienkin paperien mukana oleminen ei auttaisi, kun näyttäisi jo ihan syylliseltä. Sikäli olen kyllä samaa mieltä, että eihän tuosta lupapaperin mukana olemisesta mitään haittaakaan ole. Mutta ei sen takia kannata kyllä 20 kilometriä takaisin kotiinkaan ajaa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
E_h_e
***


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 2169
Paikkakunta: Maarianhaminasta itään

LähetäLähetetty: 15.09.2005 23:46    Viestin aihe: ... Vastaa lainaamalla viestiä

Niin mutta se voisi johtaa siihen, että metsästysreissu keskeytyisi yhdeksi yöksi, joka vietettäisiin viihtyisissä yksiöissä, jossa verhot ovat terästä ja sängyt teräsbetonia.
Tosin siltäkin yöltä, jos on syytön, saa taulukkojen mukaan ilmeisesti 100 EUR korvauksen.
Ainoa jota tilanteesta voi syyttää katsoo sinua sitten peilistä silmiin...
_________________
Errare humanum est
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13002

LähetäLähetetty: 16.09.2005 20:26    Viestin aihe: Re: CASE Nro 2 Vastaa lainaamalla viestiä

: Poliisimiehellä on yksittäisen tehtävän suorittamiseksi oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä, henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.

Tiedot saa toki kysyttäessä.

: Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni henkilö, joka kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja tai antaa siinä tarkoitetuista seikoista todennäköisesti virheellisen tiedon. Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi heti, kun tarvittavat tiedot on saatu, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.

Kiinni voi ottaa toki muutenkin. Esim. henkilö muistuttaa etsintäkuulutettua ja poliisimies on sitä mieltä että esitetyt henkkarit eivät ole kyseisen henkilön.

Itse en ole suositellut henkkareiden jättämistä kotiin. Sen sijaan olen väittänyt ja väitän että aselupia ei ole pakko pitää mukana. Laina-aseen aselupia nyt ei muutenkaan ole mukana. Sitäpaitsi mitä todistaa jos Jokisella on Möttösen aselupa mukana ? Lähinnä varmaankin sen että Jokinen on anastanut aseen lisäksi myös sen Möttösen aseluvan.Kopio Möttösen aseluvasta todistaa vielä vähemmän. Sehän on voitu tehdä Phtoshopilla vaikka koko ase ei ole Suomessa edes aserekisterissä koska se on salakuljetettu Puolasta tms.

: 3 § Pidättämisen edellytykset
...
"3) jos hän on tuntematon ja kieltäytyy ilmoittamasta nimeään tai osoitettaan taikka antaa siitä ilmeisesti virheellisen tiedon; taikka"

Kukaan ei varmaan ole suositellut että poliisille ei kannattaisi kysyttäessä kertoa kuka on. Se on sitten poliisin vainoharhaa jos jos tulkitsee ilman henkkareita kulkevan metsästysporukan murtovarkaiksi suoralta kädeltä. Voisi kysyä kuinka todennäköistä on että murtovarkaat lähtee metsälle niillä murtovarkaudessa anastetuilla aseilla varustettuna.

Autolla ajamisessa henkkarit on muutenkin hyvä olla mukana joten autolta ne pitäisi löytyä.

: CASE ”V**** huono tuuri osa 2”

: Poliisit jatkavat A:n, B:n ja C:n puhuttamista. Tällöin selviää, että seurue on matkalla B:n kaverin E:n autoliikkeestä lainatulla maasturilla. A, B ja C sekä poliisit päättävät lähteä autolle. Autolla saavuttaessa käy ilmi, että sillä välin tuon runsaan tunnin aikana on tuohon autoon murtauduttu ja siitä on anastettu ainakin keskikonsoliin upotettu viihde-elektroniikka. Auton virtajohdot on revitty irti virtalukosta ja ne uudelleen yhdistämällä auto on yritetty ottaa käyttöön.

... klipsis....

: Jokainen voi päätellä mitä sitten tapahtuu…

Case Huono tuuri osa 8: Selviää että Poliisi ja Metsästyksenvalvoja ovat itseasiassa keittämässä metsässä 10000 litran pontikkasatsia ja paikalle tulleet metsästäjät ovat turhia todistajia jotka aseiden riisunnan jälkeen ammutaan kuusen juurelle ja jätetään susien syötäväksi. Tämä on suurin piirtein yhtä todennäköistä kuin esittämäsi tapahtumaketju muilta osin.

: Eli henkilöllisyyden todistava ja muut tarvittavat dokumentit kannattaa pitää mukana, myös kaverin luvan kopio. Siitä ei nimittäin ole todettu olevan mitään haittaa.

Kyse on siitä mitä se kaverin aselupa tai sen kopio todistaa. Oletetaan että aseiden omistaja on Kuubassa ja se varastetuksi oletettu ase on metsässä ja sen aselupakin on siellä. Poliisi toteaa vaan että fiksut varkaat on varastaneet aseen lisäksi myös aseluvan. Aselupa, sen kopio tai henkkarit ei tässä tarinassasi pelastaisi yhtään mitään koska ase olisi edelleen varastetuksi epäilty ja sen omistajaa ei tavoitettaisi.

Sitäpaitsi asia selviäisi kyllä koska 3 vuorokauden jälkeen oikeuden pitäisi joko hyväksy epäiltyjen vangitseminen tai pitäisi vapauttaa heidät. Kun kolme loppujen lopuksi hyvämaineista henkilöä kertoisi asiat erikseenkin kuulusteltuina samalla tavoin niin he ei olisi putkassa yli 6 tuntia. Harmittaisi toki sekin. Laina-aseen aselupa tai sen kopio vaan ei tässä skeanriossa auttaisi yhtään mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13002

LähetäLähetetty: 16.09.2005 20:30    Viestin aihe: Re: ... Vastaa lainaamalla viestiä

E_h_e kirjoitti:
Niin mutta se voisi johtaa siihen, että metsästysreissu keskeytyisi yhdeksi yöksi, joka vietettäisiin viihtyisissä yksiöissä, jossa verhot ovat terästä ja sängyt teräsbetonia.
Tosin siltäkin yöltä, jos on syytön, saa taulukkojen mukaan ilmeisesti 100 EUR korvauksen.
Ainoa jota tilanteesta voi syyttää katsoo sinua sitten peilistä silmiin...


Yleensä länsimaissa virheelliseen pidätykseen syyllistynyt poliisi/poliisiorganisaatio on se mokan tehnyt taho eli syyllinen. Muutenhan mitään korvauksiakaan ei maksettaisi. Venäjällä syyllinen on toki se joka on pidätetty: Mitäs antoi aihetta.

Ajatus että poliisin tietojärjestelmien toimimattomuuden ja poliisin partaveitsenterävän mutta täysin virheellisen päättelyn seurauksena tehdyt kolme aiheetonta pidätystä olisivat niiden pidätettyjen syy on ajatus jollainen voi syntyä vain elämästä vieraantuneen virkamiehen mielessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 16.09.2005 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen joskus miettinyt sellaista skenariota että olen omalla maallani ampumassa jollain pahalla mustalla kiväärilläni ja joku ohikulkeva hoplofoopikko soittaa poliisille että siellä joku raivohullu räiskii pyssyllä.

Olen ymmärrettävästi selin tiehen päin, (ei aktiivi)kuulosuojaimet korvilla, kun yhtäkkiä minulle tulee tunne että joku on takanani ja käännyn savuava automaattikivääri kädessäni...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13002

LähetäLähetetty: 17.09.2005 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vieras 1* kirjoitti:
Minä olen joskus miettinyt sellaista skenariota että olen omalla maallani ampumassa jollain pahalla mustalla kiväärilläni ja joku ohikulkeva hoplofoopikko soittaa poliisille että siellä joku raivohullu räiskii pyssyllä.

Olen ymmärrettävästi selin tiehen päin, (ei aktiivi)kuulosuojaimet korvilla, kun yhtäkkiä minulle tulee tunne että joku on takanani ja käännyn savuava automaattikivääri kädessäni...


Asekäsittelyn 4 kultaista sääntöä kun muistaa niin ei vahingossakaan osoittele sen enempää mustilla kuin sinisilläkään pyssyillä ketään. Toisekseen poliisi todennäköisesti megafonilla käskyttäisi sinua suojan takaa vähän kauempaa, ei hekään nyt tyhmiä ole.

Olen ollut tilanteessa jossa pimeänä syksynä hermoheikko nainen soitti poliisille että erään koulun pihassa on rynnäkkökiväärilla aseistettu mies. Paikalle tuli poliiseja neljä autollista MP5:t tanassa ja alkoivat käskyttämään maastopukuun pukeutunutta Rk-62:la aseistaunutta miestä.

Homma selvisi pienen sanavaihdon jälkeen koska kyseessä oli PV:n pieni reservinharjoitus mutta poliisit hieman hätkähtivät kun tilaneen lauettua ilman laukaustenvaihtoa heidän takasektorista marssi paikalle vartiomiehen suojamies rynkkynsä kanssa.

Ongelma oli siinä että vaikka harjoituksesta oli tehty poliisilla kaikki asianmukaiset ilmoitukset (aika, paikka jne.) niin tieto ei ollut mennyt päivystäjälle (tai olihan se koska ilmoitus oli pöydällä pinossa mutta sitä ei ollut luettu vuoron alussa) ja perustamispaikan vartiomies oli vaarassa saada osumia tämän poliisin mokailun takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com