| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
rigby 416 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 04:15 Viestin aihe: |
|
|
| Hyvinä vuosina olen antanut sen 200kiloa lihaa pois niitä enemmän tarvitseville. Muina vuosina antanut kaikki silloinkin. Se kun on ilmaista..... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jahtireppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 04:38 Viestin aihe: |
|
|
| TIP kirjoitti: | | Liha on mahtava lisä hirvijahdissa, mutta vaikka lihaa en saisi muruakaan, metsästäisin silti hirviä. |
Juuri näin ajattelen itsekin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23718 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.08.2015 05:17 Viestin aihe: |
|
|
| Empä jaksais kyllä lihan takia pelkästään hirvijahdissa kulkea. Itselle hirvijahti tarjoaa parhaat elämykset tuolla ajanjaksolla loka-joulukuu siis. Sitten tulee lumet ja uudet elämykset. Saalis on osa elämystä, esim hirvenlihaa on mukava syödä näin kesäaikaankin. Hyvää ja taatusti lähiruokaa. Vietti se kuitenkin jahtiin vetää, ei nälkä. Olen aina ihmetellyt miten hirvijahtia pidetään tylsänä. Itse olen lopettanut lähes sorsa ja jänisjahdit kun tunnen ne tylsäksi, tai teerijahti soidinsuolla.. Hirvijahtia en tylsäksi tunne millään vaan minusta kyseessä on yksi elämysrikkaimmista jahdeista missä haastetta ja uudenoppimista riittää. Omilla koirilla jahtiin pääsee entistä syvemmälle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
dominator Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 05:36 Viestin aihe: |
|
|
Ei hirven jahtuuta kannata aloittaa lihan takia... On meinaan niiiiiin kallista lihaa ainakin ekat 20 vuotta, että kyllä halvempaa on hakea kaupasta lihat! Eikä kyllä ole mitenkään mielekästä touhua istua päivä passissa viimassa ja räntäsateessa mitä tää touhu pahimmillaan on jonkin lihapalan toivossa. Kyllä pitää kipinää touhuun löytyä jostain ihan muualta kun lihan himosta Omalla kohdalla kanalintujahti ja hirven/peuran jahtuu on ne eniten itselle kolahtavat hommat ja jahtiin lähtee ihan joku muu mielessä kun se pöytään mahdollisesti saatava liha! _________________ Powered By: 308WIN T3 Hunter + Luger PRO-NA 3-12x56 + AU Jet-Z |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 06:21 Viestin aihe: |
|
|
Itse metsästän oikeastaan lihan vuoksi, mutta pidän kyllä hirvijahdista jos sitä saa harjoittaa ns. sopivassa määrin. Tahtoo vain olla, että joskus sitä on saanut päälle kylkiään. Tuolloin pääsi vähän menemään maku koko hommasta. Lähinnä meillä on nykyään tapana, että hirvijahti suoritetaan tehokkaasti pois alta, että pääsee oikeaan jahtiin.
Tänä vuonna lupia tulee niin vähän, että pitää olla todella taitava jos näillä hirvimäärillä meinaa saada jahtiin kulumaan enemmän kuin pari viikonloppua. Ja paniikki on taattu kun kaikki koiramiehet haluavat käyttää koiriaan, mutta kun ei ole riittävästi lupia tähän...
Ja jos aivan siitä syömähirvestä puhutaan, niin kaikkein mieluiten ottaisin peltohirven kyttäämällä. Lihan laatu on ensiluokkainen koirilla jahdattuihin verrattuna. En ole vain muutamaan vuoteen näin päässyt tekemään, sillä lupia on ollut niin vähän, että ei viitsi ampua hirviä koirien nenän edestä. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kaupunkilaistollo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.08.2015 06:25 Viestin aihe: |
|
|
| Miesajossa kun mennään niin onhan se oksien ja puiden ryske hieman peitteisessä etumaastossa aina yhtä viehättävä ja pulssia nostattava tilanne. Sitä on taas tällaisena pitkänä kuumana kesänä alkanut jo kaipaamaan. Lupia parisenkymmentä odottamassa ja näyttäisi noita elukoitakin olevan metsässä. Olispa jo lokakuu... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 07.08.2015 07:00 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Olen aina ihmetellyt miten hirvijahtia pidetään tylsänä. Itse olen lopettanut lähes sorsa ja jänisjahdit kun tunnen ne tylsäksi, tai teerijahti soidinsuolla.. Hirvijahtia en tylsäksi tunne millään vaan minusta kyseessä on yksi elämysrikkaimmista jahdeista missä haastetta ja uudenoppimista riittää. Omilla koirilla jahtiin pääsee entistä syvemmälle. |
Muistaakseni olet joskus maininnut, että et edes suostu lähtemään jahtiin jos joudut passimieheksi.
Siinä mietittävää . _________________ Savo suureksi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
hurtta Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Jou 2004 Viestejä: 148 Paikkakunta: pohjois-savo
|
Lähetetty: 07.08.2015 07:01 Viestin aihe: |
|
|
Bearclaw, kylläpä saattaisin ainakin tänä syksyny tuolla tarjouksella jättäytyä suosiolla pois.
Selvennetäänpä vielä, että en missään nimessä vastusta koiralla metsästystä, sehän on ylivoimaisesti tehokkain pyyntimuoto. En siis haikaile kalikka-ajojen aikoja. Korostan tässä jahdin tehokkuutta eli ne päivät jotka hommaan uhrataan, käytetään täysimääärisesti hyväksi eikä lähdetä puolilta päivin kauppareissuja hoitamaan tai istuta tuntitolkulla nuotiolla iänikuisia juttuja jankkaamassa tai naapurin vhf:ää kuuntelemassa. Ja aina pitää pyrkiä saamaan saalista niin paljon kuin mahdollista, toki piikki- ym. rajoitukset huomioiden. Liiallinen saaliin valkkaaminen kun vaan turhaan venyttää jahtia, mikä nykyisin vaikuttaa olevan eräiden toiveissa. Esimerkiksi tuplavasaporukasta kaikki nurin, jos luvat antavat myöten ja on tilaisuus hoitaa homma varmasti. Mutta tärkein asia tehokkuudessa on se, että koiramiehet eivät haukuta turhaan tuntitolkulla passilinjan edessä, vaan jos sopivaa tilaisuutta ampua ei piakkoin tule, annetaan reilu karkko passiin. Ei kaikkia kaatoja tarvitse tehdä oppikirjamaisesti kuuden tunnin seisontahaukkuun sydänlaukauksella, ei ne koirat siitä pilalle mene jos joku juoksuunkin ammutaan. Ja tätä varten pitää jättää koiramiehille ne muutamat luvat, jotta voivat ampua elukan vaikka pelin kautta päällään seisten. Tehokkuutta, sitä korostan ja peräänkuulutan, etenkin hirvijahdin tyyppisessä seuruemetsästyksessä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Bearclaw Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 07:27 Viestin aihe: |
|
|
Jep, tuon "tehokkuuden" tavoittelun ja maksimoimisen takia vaihdoin porukkaa, viimeksi kun olin siinä porukassa, oltiin todella tehokkaita, 2,5 päivää ja silloin sain olla oman koiran kanssa sen vajaan 2 päivää, vihellettiin siltä viikonlopulta kesken päivän peli poikki, kun orret ei meinannut kestää, sitten seuraavana viikonloppuna lauantai oli omalla kohdalla (koiralla) huilipäivä kun ei riittänyt maastot kaikille, no kaverin koiruuden kanssa vasikan kaato ja se syksy oli siinä, ja ammuttiin vielä siellä "lahtitapahtumassa" vielä luvista yli. --> yks elukka naapuriseuralle.
Ja jos meinaa kasvattaa/koulia koiraa hirvelle, niin eipä se oikein ruususelta tuntuisi, seuraavalle syksylle kun tuli uus penikka niin olihan se aivan selvää ettei vanhan seuran kanssa homma onnistuisi mitenkään.
Nykyisessä ei ahnehdita, vaan tilanteesta (jos saadaan) otetaan yksi varmasti ja se siitä. Osaltaan sekin auttaa että porukassa on koiramiehiä isolla K:lla iso joukko, jotka pyrkii myös kilpailemaan ihan korkeimmalla tasolla, niin se auttaa hommaan paljon, ei koirat voi kehittyä jos heti ensimmäiseen vilaukseen pasautetaan, pennuille/nuorille koirille tietenkin erikseen, mutta sitten kun aletaan tekemään pelikoiria niin annetaan työstää sopivassa määrin ennen lopsausta. En kyllä itsekään pidä siitä että haukutetaan päiväsotalla, kyllä se maksimissaan erä saa riittää..
mutta jokainen tavallaan, sitten kun en jaksa/pysty enää tuolla kulkea erästelemässä, myyn kaikki arvovehkeet pois ja ostan vanhan 53R:än avoilla ja alan "passijääräksi" tähän lähiseuraan (jos sitä enää on.... ) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23718 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.08.2015 07:44 Viestin aihe: |
|
|
| RiUDE kirjoitti: | | tuhola kirjoitti: | | Olen aina ihmetellyt miten hirvijahtia pidetään tylsänä. Itse olen lopettanut lähes sorsa ja jänisjahdit kun tunnen ne tylsäksi, tai teerijahti soidinsuolla.. Hirvijahtia en tylsäksi tunne millään vaan minusta kyseessä on yksi elämysrikkaimmista jahdeista missä haastetta ja uudenoppimista riittää. Omilla koirilla jahtiin pääsee entistä syvemmälle. |
Muistaakseni olet joskus maininnut, että et edes suostu lähtemään jahtiin jos joudut passimieheksi.
Siinä mietittävää . |
Olen joka syksy myös passihommissa. Jos tilanne toisella koiralla niin passissa olen. Lähes joka vuosi ammun hirven pari passista. Joku taika siinä on että aikoinaan passimiehenä pääsin ampumaan ehkä yhden hirven vuodessa vaikka koko syksyn istui ja lupia paljon eli 2-3kpl ukkoa kohti. Nyt lupia vähän 0,5 per ukko ja hyvin usein kun passiin menee niin hirvet tunkee sinne vaikka olis 30 muuta mahista. Viime syksynäkin ammuin pari hirveä ihan passista. Kalikka-ajojahti on mihin en ota osaa. Sitä olen sanonut. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
springfield Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 11:37 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Empä jaksais kyllä lihan takia pelkästään hirvijahdissa kulkea. Itselle hirvijahti tarjoaa parhaat elämykset tuolla ajanjaksolla loka-joulukuu siis. Sitten tulee lumet ja uudet elämykset. Saalis on osa elämystä, esim hirvenlihaa on mukava syödä näin kesäaikaankin. Hyvää ja taatusti lähiruokaa. Vietti se kuitenkin jahtiin vetää, ei nälkä. Olen aina ihmetellyt miten hirvijahtia pidetään tylsänä. Itse olen lopettanut lähes sorsa ja jänisjahdit kun tunnen ne tylsäksi, tai teerijahti soidinsuolla.. Hirvijahtia en tylsäksi tunne millään vaan minusta kyseessä on yksi elämysrikkaimmista jahdeista missä haastetta ja uudenoppimista riittää. Omilla koirilla jahtiin pääsee entistä syvemmälle. |
Aikaslailla samoilla linjoilla tuholan kanssa. Sorsajahti rajoittuu muutamaan päivään ja jäniksiä en ammu juuri ollenkaan vaikka olisi mahdollisuus. Kyllä se vaan eniten sytyttää hirvijahti ja petojahti koirilla pienessä porukassa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 12:12 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on nykyään valitettavasti tuota turhaa venyttelyä ja jahtia halutaan pitkittää vaikka se saataisiin hoidettua asiallisesti.
Mielestäni turha ja tehoton metsästely ja koirien haukuttaminen ovat luonnon häirintää ja kaukana oikeasta metsästyksestä. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 12:19 Viestin aihe: |
|
|
| Nimrod kirjoitti: | Meillä on nykyään valitettavasti tuota turhaa venyttelyä ja jahtia halutaan pitkittää vaikka se saataisiin hoidettua asiallisesti.
Mielestäni turha ja tehoton metsästely ja koirien haukuttaminen ovat luonnon häirintää ja kaukana oikeasta metsästyksestä. |
Samoilla linjoilla. Jos on tarkoitus vain haukuttaa, niin sen voi tehdä sitten tehdä muuna aikana ja kun metsästetään, niin sitten on tosi kyseessä. Näin tuo on kyllä nykyään mennyt ja ihan pelikoiria on tullut, vaikka ei venytetä ja vanuteta jahtia vain haukuttamisen takia
Ei sen jahdin tarvitse mennä niin, että kaikki on kerrasta ohi. Se aika mikä menee, niin menee, mutta turha vitkutelu on persieestä. Siinä alkaa mielenkiinto hävitä, jos pitää vain malliksi jahtiin lähteä. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 13:22 Viestin aihe: |
|
|
| Kyllä niitä tulee pitempiä haukkuja väkisin ihan tarpeeksi, vaikka yritettäisiin kaataa heti. Tai jos on niin vähän lupia että heti uhkaa loppua jahti, niin sovitaan milloin treenataan ja milloin metsästetään. Ettei tartte turhaan istua tulistelemassa puolta syksyä kun voisi jahdata jotain muutakin. Tai pysyä kotona pisteiden keruussa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.08.2015 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Sinällään en tulistelua ja verkkaista hirven haukuttamista ja rentoa/leppoisaa jahtia vastusta ollenkaan. Tehköön sitä kuka siitä tykkää, mutta muittenkin samaan muottiin pakottaminen on takapuolesta.
Ihan vastaavasti väärin on rennompaa menoa haluavien pakottaminen vakavampaan hampaat irvessä suorittamiseen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|