OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Moottorikelkka pienellä kulutuksella.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lapari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2014
Viestejä: 64
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 29.01.2014 10:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Lapari kirjoitti:

Mutta kyllähän se puhallin kone kovalla hankikelillä on huoleton. Se kun ei tarvi lumen jäähdytystä kuin telaston liu'uille. Nestekonehan tarvii koko ajan sen pölisevän lumen- tai siis vanhemmat joissa ei ole syyläriä edessä...


Sinun kannattais tulla tuosta elan-ajasta nykyaikaan. toki nestekone kuumenee kivikovalla kelillä mutta ei niin kivikovaa olekkaan etteikö jostain jotain kosteaa jostain. ja nykyvehkeet jäähtyy pitkälti sillä ilmavirralla minkä harkkotela telatunneliin synnyttää. paitti niillä jotka on fiksuna katkaisseet roiskeläpän.

tuollainen oikein superhyvä keli pitkällä tasaisella taipaleella tarkoittaa sitä että vari vaihtaa koko ajan isommalle jolloin ihminen vaistomaisesti vähentää kaasua ja seos menee koko ajan laihemmalle ja tässä vaiheessa ne puhkukoneet rupeavat leikkailemaan kiinni. nestekoneessa kiehuu nesteet.


Kyllähän nuo 550 touringkelkat safarisäädöillä syövät kuorman kanssa sellaiset 30 litraa satasella ilman isompia ponnisteluja. sama son lynxskiduu ku pollekin. jos vastustaa niin ei tohi ajatellakaan.

mutta tosipuheessa syö ne kaikki ku joutuu antamaan kenkää. tai lapasta tässä tapauksessa. varsinainen bensapihi, rotaxin 494, vei 42 litraa satasella kun joduttiin tulemaan inarin läpi hieman väkisin. kelit ei jotenki suosineet sillä kertaa.


No minä olen semmoiset kelit onnistunut kahtena keväänä huhtikuun puolessa välissä löytämään, että ei irronnut mitään. Lämmöt tapissa ja liu'ut suli molemmilla kerroilla. Kyllähän se kone jäähtyi kun ajoi niin kovaa kuin uskalsi, mutta sittenpä rupesi muovi haisemaan telastosta.

Ja varmaan tiedät että 2t koneissa tasakaasu tappaa eli kaasua pumppaillaan välillä tai annetaan primeriä/ imua ajoittain. Nestekoneeseen tuo ei riitä jos rekeä vedetään. Silloin kun ei se lumi pölise eikä vauhtia saa. Puhallinkone pärjää. Noh, tämä niillä hankikeleillä, joten turhaa saivartelua. Ja olen minäkin nykyajassa elänyt, entinen kelkka oli 2008 neste Polaris ja 4000km kerkesin sillä ajella.

Aloittaja jätti sen budjetin kertomatta niin ei tästä kukaan saa mitään irti.
_________________
Mitä se tyhjä hyvejää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 29.01.2014 12:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapari kirjoitti:

Ja varmaan tiedät että 2t koneissa tasakaasu tappaa eli kaasua pumppaillaan välillä tai annetaan primeriä/ imua ajoittain. Nestekoneeseen tuo ei riitä jos rekeä vedetään. Silloin kun ei se lumi pölise eikä vauhtia saa.


Tiijänhän minä, sitä tuolla yritin kertoakki. Aloittaja ei välttämättä tiennyt.
En tiedä mikä noissa minun nestekelkoissa mättää, mutta olen minä vissiin tuota inaria joitankin kymmeniä tuhansia kilsoja ajanu kalojen perässä eikä ole vielä nestemoottorien kanssa ollut menoa estäviä ongelmia. Viimeinen ajossa ollut 503 leikkasi kuusi kertaa kiinni ennenkö kone avattiin eka kerran. eli ei se lämpöleikkaaminenkaan välttämättä menoa katkaise.

M.K.R kirjoitti:

Ittelä seuraava on tundra tai commander.


Extremetundra on ihan toimiva kampe. Ace-tundra on siinä ja siinä. Tundran vika on sitten se, että se kaatuu. Jos et ole kokeillu niin ihan oikeasti se menee nurin. Kovalla polanteella pystyynsaaminen onkin aika temppu. Telasto ku potkasee ulos kylkiasennossa niin joutuu vähän aikaa raapimaan päätä ennenkuin kelkki on ajoasennossa. Toinen huomio tundrasta umpisella on se että kun ajaa läheltä puuta, josta on lumi tippunut maahan ja hanki vähän kovempi kun sen toisen suksen alla. Ja taas mentiin nurin. No, pehmeällä sen saa aina keikautettua takasin. Mutta muuten erinomaisen hyvä sekakäytössä, niinkuin tolppasuksinen nyt on. Tai no keväisissä kivikoissa en ole ajanut mutta varmaan samanlainen menijä kuin foxikin, ainakin lumettomilla pounujänkillä mennä mönkii samalla lailla. eli ei hätää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20238
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 29.01.2014 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iso-Jaska kirjoitti:
Eipä sitä paljoa tarvi uuteenkaan sijoittaa http://www.nettimoto.com/arctic-cat/bearcat?yfrom=2013 Tuosta puuttuu vakiovarusteista sähköstartti, sen sh. 548€.


Mielenkiintoinen.

Mites toi suhtautuu esimerkiksi Yamahan Vikingiin, noin niinkuin ominaisuuksiensa puolesta.

Jos joutuu jostain syystä päivittämään tuota Lynxiä.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 29.01.2014 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jamaha.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jänkäkoira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Lok 2011
Viestejä: 22

LähetäLähetetty: 29.01.2014 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jänkkäkoiralla on semmosia kokemuksia ainakin 550 rotax kelekoista, etttä bensareki pittää olla mukana.

600 ACE on pihi, mutta hengetön. 900 ACE tuntu jo paremmalta, mutta täytyy vielä oottaa ensi vuoteen, että saahaan se leviätelasen nokalle.

Vanhuksista 5900 503puhallinkoneella on aivan hyvä peli. Kunhan muistaa käytellä sitä nätisti. Eikä ole niin paha hörppäämäänkään.

Täytyy toki muistaa että säädöt vaikuttaa kovasti kovasti kulutukseen.
Kaasari, kytkin ja peukalo.

Kannattaa muistaa, että se on kuitenkin leviätelanen millä ne kamppeet vedetään. Oikiasti.

Nyt kun ei ole lunta paljoa jäällä pääsee jos vaikka millä, mutta useinhan ei näin ole, eikä tule olemaan tänä keväälläkään. Siis Inarilla.

No, viikinki on moottorikelkka, sukset ja tela.
Kuiten ne kulkumiesten kamppeet vain tahtoo löytyä lynx-skidoo puolelta.
Enkä puhu mistään Everestinvalloituskelkoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Coltiainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2007
Viestejä: 303

LähetäLähetetty: 30.01.2014 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanha 550F 34mm kaasareilla oli kauhia bensakrematorio, uudempi 30mm kaasareilla on selvästi bensapihimpi. Tosin tehotkin laski pikkasen.
Vertailukelkat siis ST 550F ja 59 Yeti 550
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumita
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Elo 2012
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 31.03.2014 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kaikille vastanneille, viidentoistapäivän reissu Inarin Isolle Rovijärvelle tuli tehtyä ja kelkka oli toi Lynx 3900. Kelkka kesti reissun hyvin ja bensankulutus oli kohtuullista. Tukikohta oli likellä Rovipäätä, aivan mahtavassa luonnonkauniissa paikassa nimettömän pikkujärven rannassa, tai kutsuhan paikallinen sitä Ahvenlammeksi. Kalaakin tuli, harjusta (suurimmat reilusti yli kiloisia) siikoja, muutama rautu, affenia ja taas affenia, pikku taimenia ja yksi isompikin, siimat katkeili jänkäkoirien innostuessa syömään. Kelkalle tuli kilometrejä ehkä noin 300 ja hiihtämällä mentiin toistasataa kilometriä. Jäät 60-110 cm, lunta aivan riittävästi, säät suosi kohtuu hyvin.

Kaverin vaimon tekemä "puolijoukkueteltta" palveli mahtavasti, hintaa tolle tuli kaikkiaan 330 euroa, koko 3,3x3,3 m laitakorkeus 160 cm. Kamiina tehtiin vanhasta rosteriputkesta, mallia extream kevyt. Hyvin mahtui neljä miestä tuohon telttaan, hieman ihmetyttää kaupallisten telttojen hinta, tuo on tilavampi kuin esim. armeijan sissiteltta.

Kaveri saattaa tehdä tuonne erästely osioon vielä reissuraportin jos kerkeää kuvien kera. Mutta vinkkinä tolle alueelle menijöille kaiken muailman leechit, mosarit, mudut, värinäpilkit, perhopilkit, rautulätkät, kevennetyt, levypyrstöt jne. voi jättää kotiin Wink

Vanha Valio 6,5 ja 7,5 cm toimii tuolla alueella pikku ketjun ja nipun kärpäsentoukkia tai silmän kanssa kaikelle kalalle, kokemuksena vaikkapa samasta reiästä kolme yli kiloista harria peräkanaa, satoja ahvenia, taimenia. Perinteinen Ässä hillityissä väreissä. Mormuskat, musta ja kulta, mutta myös muun väriset.

17. pilkkireissu Inarin alueelle, kalantulon ja säiden puolesta yksi parhaista, tosin ei perinteinen eräreissu, nyt mukana moottorikelkat, moottorikaira, gps, pikku agrigaatti, läppäri ja lämmin teltta ja pikku sauna Smile Ens vuonna mennään taas hiihtämällä, suuntana Uutuanjoki, näin päätettiin Wink

Niin olihan reissun juniorilla mukana lumilautakin, kaveri on vasta 36 vee ja halus laskea Rovipään, Taljavaaran ja Äälisselän ja pysyi kaatumisista huolimatta kunnossa, noi penskat on ne mahottomia Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivineva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2006
Viestejä: 1821

LähetäLähetetty: 17.04.2014 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On ollut varmasti hieno reissu. Vielä muutama kuva niin saa tuon oman reissukuumeen kohdilleen.

Saittako mistä paikallisen oppaaksi - tuonnehan ei ole muuten asiaa kelkkailemaan.

Vappuna itsellä kelkan kanssa suunta pohjois inarille harjuksia narraamaan, mutta tulevaisuudessa olisi mahtava reissu käydä juurikin tuolla vätsärin puolella
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 17.04.2014 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivineva kirjoitti:

Vappuna itsellä kelkan kanssa suunta pohjois inarille harjuksia narraamaan, mutta tulevaisuudessa olisi mahtava reissu käydä juurikin tuolla vätsärin puolella


Suosittelisin lähtemään Väylästä/hietikkolahdesta. Partakkokin saattaa olla riski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivineva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2006
Viestejä: 1821

LähetäLähetetty: 17.04.2014 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolta nitsiltä startataan. Parasta aikaa kaverin tutut on maisemissa - viimeisen viesti tältä päivää, että 10cm loskaa jäällä.

Jos näyttää ettei pääse, niin sitten on ajettava ylemmäs.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 17.04.2014 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nitsi saataa yllättää tänä vappuna. Ei hietajokisuusta liian pitkä matka tule.

Itekin olen vko 18 siellä jossain. Mennään vätsäriinkin jos päästään. Jos ei pääse niin pysyttelemme inarilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivineva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2006
Viestejä: 1821

LähetäLähetetty: 17.04.2014 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok. tässä vaiheessä on vielä mahdollisuus muuttaa suunnitelmia. Vai samaan aikaan Smile me ollaan menossa vasta loppuviikosta, mutta jos näkyy 3900 ja yamahan viikinki liikkeellä, niin eikun morjestaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6578

LähetäLähetetty: 17.04.2014 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viime keväänä yhet vätsäriin menijät jättivät tipalle...kävelivät sieltä sitte norjaan tienpäähän. saattaa olla samanlainen äkkikevät nyt
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivineva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2006
Viestejä: 1821

LähetäLähetetty: 17.04.2014 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep. näin oli. Olin viime keväänä yksin suksilla liikkeellä toukokuun toisella viikolla juuri tuolla suunnalla. Etelä inari oli jo osin sula ja tuolta pohjoispuoleltakin oli lähdettävä aamu kohvalla karkuun, muuten taitaisin olla siellä vieläkin. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com