OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ampumaratalakiuudistus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11353

LähetäLähetetty: 09.01.2014 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarvitseeko tuota mitenkään kirjata. Omalla maallaan saa ajella vaikka panssarivaunulla ja tuskin sitäkään on mihinkään kirjattu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Deereman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2010
Viestejä: 626

LähetäLähetetty: 09.01.2014 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TAK85 kirjoitti:
Omalla maallaan saa ajella vaikka panssarivaunulla ja tuskin sitäkään on mihinkään kirjattu.

Tarviiko putki tukkia? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 09.01.2014 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ohimeni kirjoitti:
Tvälläri kirjoitti:
viitaten Mikan:n kiljaisuun:

Järkevintähän on että lakiin ei kirjoteta sanaakaan omalla maalla ampumisesta? se ei ole relevanttia. Eri laeista löytyy jo nyt kiellot aiheuttaa yleistä vaaraa sun muuta. Mielestäni saman asian toistaminen eri lakipykäliin eri sanakääntein menee kategoriaan "luvaton ja sala metsästys kielletty"-Kyltit metsästysseuran alueella

Ja tiedän että ympäristölainsäädäntö rajoittaa oman maaplänttinsä hallintaa, mikä sinänsä on mielestäni samaa sossupolitiikkaa oman omaisuutensa hallintaan mitä tuleva ampumaratalakikin.


Mikan "kiljaisuun"

Tätä huutelua ilman vaihtoehtoa kutsutaan tietyissä piireissä populismiksi ja vaikka niitä vaihtoehtoja esittääkin niin populistin leima on vaikea hangata pois.

Asiaan
Siis menisikö se jotensakin näin?

Viittaus maanomistajaan poistetaan.
Ampumaratalaissa määritellään vain ampumarata mitä se tarkoittaa x määrä ammuttuja laukauksia jne. Kaikki tuon rajan alittavat tilanteet eivät kuulu tähän lakiin, koska ne eivät ole ampumaratoja.

Jatko kysymys miten suojataan ampumapaikat?

Maanomistaja voi myöntää ampumisluvan omille mailleen kuten esim. metsästysluvan.

Mihin lakiin tuo kirjataan?


en ymmärrä populismiväitettäsi, vaihtoehtonihan oli että asiaa ei kirjata mihinkään, ja mainita poistetaan. Miksi sitä pitäisi kirjata? Sitä ampumislupaahan tässä uudessa laissa on ruvettu vääntämään ja saatu jalostettua potentiaalinen "kukkanen".

Heitän kysymykseesi miten suojataan ampumapaikat kysymyksen miksi pitäisi määrittää miten ne suojataan? Lainsäädännöstähän löytyy maininnat yleisvaaran tuottamisesta ja sen sanktioista jo nyt? Omalla maallaan saa nytkin ampua, mutta toiminta pitää tehdä siten ettei se aiheuta sivullisille vaaraa, ei sitä nytkään ole mitenkään kirjattu ja suurin osa ihmisistä älyää miten toimia ettei tule vaaraa, että esim. marjastajaa tinaa torsoon. Mitä enemmän asioita laitetaan ylös, sitä enemmän maalaisjärjen toimintaa ehkäistään ja sitä enemmän löytyy tulkinnanvaraa ja porsaanreikiä ja mahdollisuuksia viranomaisille sanktioida toimintaa joka on tehty hyvässä uskossa luullen, että lainsäätäjä on tarkoittanut yhtä, ja todellisuudessa virkamiehet tulkitsee toista.

Ongelma on se että nykylainsäädännössä

Miksi metsästystilanteessa metsikössä saa tulittaa miten sattuu (kärjistettynä), mutta luvan antaminen kaverille kiväärin kohdistamista varten tiettyyn paikkaan omalla maallaan pitäisi jotenkin erityisesti suojata? En tiedä yhtään vahinkoa mikä olisi aiheutunut omalla maalla varsinaisen "rata"-ammunnan harjoittamisesta. Metsästystilanteissa havereihin joutumisista saa sen sijaan lukea joka syksy lehdistä.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 09.01.2014 18:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tabletti näköjään tekee tepposia keskeneräinen lause meni siis:

Ongelma on se että nykylainsäädännössä viilataan pilkkua, ne valmistellaan huonosti, niin sanotun maalaisjärjen käyttö ehlkäistään tehokkaasti, ja lait ovat täysin normaalin oikeustajun vastaisia.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 09.01.2014 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:

Meikäläisen oikeustajun mukaan nämä vastuut olisivat kyllä enemmänkin luvanhaltijan heiniä. Epäilen, että harvassa nämä yksittäiset vastuunkantajat ovat jatkossa.


No, mitenkäs tämä asia menee vaikka aseliikkeessä? Onko siellä joku vastuuhenkilö? On!

Miten asia menee työturvallisuuslainsäädännössä? Onko siellä aina joku vastuuhenkilö? On!

Ajatellaan vaikka telinekorttia, onko siinä jonkun tarkastajan nimikirjoitus? On!

Onko hissin tarkastuspöytäkirjassa jonkun vastuullisen henkilön nimikirjoitus? On!

Jne...

Jos ampumarataluvan hakija on vaikka metsästysseura, niin pitäisikö sen puheenjohtajan olla vastuussa radasta jos hän asuu vaikka helsingissä ja rata sijaitsee kuhmossa? Ei toimi!

Ampumarataluvan hakija kun voi olla oikeushenkilö, joten valvonnasta pitää nimetä vastuullinen luonnollinen henkilö.

Valitaan tehtävään ratavastaava, joka on paikallinen, jolloin hänellä on mahdollisuus suorittaa tehtäväänsä järkevästi.

Tällöin sateen pois huuhtoma taustavalli aiheuttaa suhteellisen pikaisesti kyseisen radan osan käyttökiellon ja ratavastaava välittää asiasta tiedon oikeuden haltijalle, joka on vastuussa sitten niistä luvanhaltijan velvoitteista.

Taikka ampumakatos on sortumispisteessä, joten ratavastaava pistää katoksen käyttökieltoon tai koko radan, kunnes asia on korjattu turvalliseen kuntoon.

Mikäänhän ei estä, että ratavastaava on myös ampumaradan luvanhaltija, jos kyseessä on luonnollinen henkilö.

Taustavallista paljastuu iso kivi ja siitä aiheutuu kimmokevaara, joten mahdollisesti tapahtuvasta vahingosta pitäisi siis laittaa vastuuseen uudessa seelannissa työkomennuksella oleva ampumarataluvan omistavan yhdistyksen puheenjohtaja? Vai onko parempi, että on nimetty henkilö/itä, jotka voivat laittaa radan käyttökieltoon kunnes asia on korjattu?

Onko nopeusrajoituksen asettaja vastuussa siitä jos joku ajaa ylinopeutta?
Ei ole! Kuten ei ole asiaa valvova poliisikaan, vaan se, joka ei kyseistä rajoitusta noudata.

Mutta jos tienpitäjä ei laita siihen pikkutaajamaan tuloon esim. aluenopeusrajoitusta ja edeltänyt rajoitus on 100km/h ja koulun kohdalla rysähtää suojatiellä 100km/h nopeuden vuoksi, niin onko tienpitäjä vastuussa tapahtumasta? On, koska nopeusrajoitus olisi pitänyt alentaa ilmiselvän vaaran vuoksi.
Toki kolarin ajanut kuljettajakin on vastuussa itse tapahtumasta, koska tuollaisessa tilanteessa olisi tullut noudattaa varovaisuutta.


Ohimeni kirjoitti:
Viittaus maanomistajaan poistetaan.
Ampumaratalaissa määritellään vain ampumarata mitä se tarkoittaa x määrä ammuttuja laukauksia jne. Kaikki tuon rajan alittavat tilanteet eivät kuulu tähän lakiin, koska ne eivät ole ampumaratoja.


Tuo on sana kuin minun kantani, mutta se ei yksin riitä työryhmässä.

Joten kuinka moni on tästä asiasta ollut yhteydessä työryhmän jäseniin ja kertonut omalle edustajalleen kantansa?
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 09.01.2014 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mikan kirjoitti:

Valitaan tehtävään ratavastaava, joka on paikallinen, jolloin hänellä on mahdollisuus suorittaa tehtäväänsä järkevästi.


Niin, valitaan vaan...... Epäilen, että halukkaista tulee olemaan pulaa. Noihin esimerkkeihin sen verran, että liiketoiminta ja viranomaistoiminta ovat omia juttujaan, mutta, kuten perusteluissa huomautetaan, näissä rata-asioissa on pääasiassa kyse vapaaehtoistoiminnasta.

Onko nyt niin, että, jos lupa on seuralla/yhdistyksellä, niin silloin puheenjohtaja on 'kaikesta vastuussa'? Vai mitä tarkoitit viittauksella puheenjohtajaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 09.01.2014 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä kohin sellainen sivuhuomautus mm. mikanin mainitsemista vastuuhenkilöistä ja tarkastajista, se on pelkkä nimi paperilla. Tietyissä oloissa ko. henkilö ei edes tiedä minkä laitoksen paperiin pistää nimen, kun luottoalaiset on työn tehneet, mutta pätevyydet tms. eivät riitä nimenkirjoitukseen.

Ajan sitä takaa, että onhan se kivaa (etenkin viranomaiselle), että on vastuuhenkilöitä ja nimiä paperissa, mutta onko se enimmäkseen vastuun siirtelyä eri tahojen toimesta? Onkohan oikeasti käytännön hyötyä, etenkin kun loppuviimeksi aseen kanssa turvallisuudesta vastaa se, joka vetää liipaisimesta, eikä ristuksen kukaan muu, vaikka olisi missä raamatussa kenen jeesuksen nimi.
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11068

LähetäLähetetty: 09.01.2014 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mikanilta ihan hyvät esimerkit, mutta kaikki muut esimerkkitilanteesi kertovat henkilöstä joka tekee hommaa työkseen, siis palkkaa vastaan. Itsekin vierastan vastuun siirtämistä yhdistystoimintaan, eli harrastukseen vapaaehtoistyöntekijöille.

Listasit ratavastaavan tehtäviä, mitkä ovat hänen vastuunsa josjotain sattuu? Entä jos se romahtanut penkka on jäänyt huomaamatta vaikka etelänmatkan takia, tai vaikka sairauden?

Mielummin niin että luvanmyöntäjällä, siis viranomaisella on tarkistusoikeus radoille. Ja niin että lupaehdoissa on tarkasti määritelty vaaditut asiat, ja että ne on pitkäkestoisesti voimassa, ei nykytyyliin jossa voi keksiä aina uusia ehtoja luvan vanhetessa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13015

LähetäLähetetty: 09.01.2014 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Neuvoksi Mikanille: Tätä väittelyä et voi voittaa koska mielensäpahoittajaa ei tyydytä mikään.

Jos tämän ampumarata-asetuksen loppulemana kaikki ampuma-aseluvan saajat olisivat saaneet elinikäisen tuloverovapauden niin mielensäpahoittajat olisivat valittaneet että miksi ei samaan pakettiin neuvoteltu heille myös elinikäistä eläkettä 5000e/kk netto käteen. Niin ja aselaki olisi pityänyt kumota ja viinantuonti Virosta vapauttaa täysin.

Tätä väittelyä ei vaan voi voittaa. Toisaalta ne tekee jotka osaa ja muut seuraa katseella. Turha sitä on itseensä ottaa että joku jossain jupisee jotain. Tehköön tosiaan itse paremmin jos osaa.

Itse asiasta sen verran että työryhmä oli asetettu valmistelemaan uusi aselaki. Eli päätös sen uusimisesta oli tehty jo ennen työryhmän ensimmäistäkään istuntoa. Jos siellä olisi yritetty väittää että "emme tee mitään koska ei ole mitään tarvetta" niin tilalle olisi vaan nimitetty uusi työryhmä, siten hoidetaan änkyrät pois tieltä helposti ja kivutta. Siksi on aivan turha länkyttää mitään siltä pohjalta että "tähänkin saakka on päräjtätty vanhalla lailla". Poliitikot olivat JO päättäeet että laki pistetään uusiksi ja nyt oli vain kyse siitä mitä siitä uusitaan ja mihin muotoon. Vaihtoehtona ei siten ole missään vaiheessa ollut että "ei tehdä mitään".

Lisäksi on hyvä muistaa että työryhmä on ollut viranomaisvetoinen ja he eivät pane nimeään alle aivan mihin tahansa "free guns and booze for all"-julkilausumiin. -> Viranomainen voi hyvin vahvasti ohjata sitä, tuleeko tekstiin esim. mainintoja omalla maalla ampumisesta vai ei. Ilmeisesti tällaista ohjausta on tullut ja ainoa vaihtoehto silloin on sorvailla niin väljät tekstit kuin vaan saadaan menemään läpi. Valmisteluryhmät eivät ole mitään demokratian kehtoja, ei varsinkaan suhteessa viranomaisten mielipiteisiin.

Itse asiaan itsellä on vain pari kommenttia jotka tulen laittamaan kansanedustajille säädäntövaiheessa. Lakiesityshän raukeaa jos hallitus hajoaa ja tämä hallitus natisee jo liitoksissaan.

1. Vähäisen ampumapaikan kriteeriksi pitää laittaa minimilaukausmääräksi max 50000 lks ( 100000 lks kävisi myös). Tästä on laitettu esitystä useammaltakin taholta. Nykyinen 10000 lks on aika äkkiä ammuttu yhdenkin toimesta jos mitään harrastaa. Huomattakoon että myös vaimennetulla piekkarilla ammutut laukaukset lasketaan vaikka melusaastetta ei tulisi yhtään.

2. Ampumaratavastaavan "tehtävä" pitää joko poistaa, sälyttää kyseiset vastuut yhdistykselle tai tehdä jotain muuta. Nyt kerrotaan mistä ampumaratavastaava vastaa mutta ei sitä mitkä ovat valtuudet ja mitä tapahtuu jos on esim. lomamatkalla ja ampumakatos romahtaa lumikuorman vuoksi jonkun niskaan. Onko ampumaratavastaava, yhdistyksen hallitus vai kuka vastuussa? Ampumaratavastaava ei ilman palkkaa tuollaisia vastuita ota, ei varsinkaan jos mitään todellisia valtuuksiakaan esim. henkilöiden poistamiseen alueelta ei ole (vrt. järjestysmiesoikeudet ravintolassa ja järjestysmiehen vastustaminen/niskoittelu ja sanktiot siitä).

AAK ja ampumaratavastaava ovat esimerkkejä vastuunsiirrosta lainsäädännöllä vapaaehtoisille ilman että heidän vastuitaan, oikeuksiaan tai toimivaltuuksiaan ääritilanteissa on riittävästi etukäteen määritelty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ohimeni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2012
Viestejä: 262

LähetäLähetetty: 09.01.2014 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:


en ymmärrä populismiväitettäsi, vaihtoehtonihan oli että asiaa ei kirjata mihinkään, ja mainita poistetaan. Miksi sitä pitäisi kirjata? Sitä ampumislupaahan tässä uudessa laissa on ruvettu vääntämään ja saatu jalostettua potentiaalinen "kukkanen".

Heitän kysymykseesi miten suojataan ampumapaikat kysymyksen miksi pitäisi määrittää miten ne suojataan? Lainsäädännöstähän löytyy maininnat yleisvaaran tuottamisesta ja sen sanktioista jo nyt? Omalla maallaan saa nytkin ampua, mutta toiminta pitää tehdä siten ettei se aiheuta sivullisille vaaraa, ei sitä nytkään ole mitenkään kirjattu ja suurin osa ihmisistä älyää miten toimia ettei tule vaaraa, että esim. marjastajaa tinaa torsoon. Mitä enemmän asioita laitetaan ylös, sitä enemmän maalaisjärjen toimintaa ehkäistään ja sitä enemmän löytyy tulkinnanvaraa ja porsaanreikiä ja mahdollisuuksia viranomaisille sanktioida toimintaa joka on tehty hyvässä uskossa luullen, että lainsäätäjä on tarkoittanut yhtä, ja todellisuudessa virkamiehet tulkitsee toista.

Ongelma on se että nykylainsäädännössä

Miksi metsästystilanteessa metsikössä saa tulittaa miten sattuu (kärjistettynä), mutta luvan antaminen kaverille kiväärin kohdistamista varten tiettyyn paikkaan omalla maallaan pitäisi jotenkin erityisesti suojata? En tiedä yhtään vahinkoa mikä olisi aiheutunut omalla maalla varsinaisen "rata"-ammunnan harjoittamisesta. Metsästystilanteissa havereihin joutumisista saa sen sijaan lukea joka syksy lehdistä.


Olipa huonosti ilmaistu. Väite populismista liittyi mikan julkiseen haasteeseen ei suinkaan
Tvällärin vaihtoehtoon josta lienemme harvinaisen samaa mieltä.
Ampumapaikan suojauksella tarkoitin lainsuojaa (lupaa ampua) joka tarkemmin ajateltuna on nykyisin täysin toimiva ratkaisu eikä näin ollen tarvitse lisämainintaa mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikan
Ase-alan edunvalvoja


Liittynyt: 23 Maa 2007
Viestejä: 1750
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 10.01.2014 01:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
Niin, valitaan vaan...... Epäilen, että halukkaista tulee olemaan pulaa. Noihin esimerkkeihin sen verran, että liiketoiminta ja viranomaistoiminta ovat omia juttujaan, mutta, kuten perusteluissa huomautetaan, näissä rata-asioissa on pääasiassa kyse vapaaehtoistoiminnasta.

Onko nyt niin, että, jos lupa on seuralla/yhdistyksellä, niin silloin puheenjohtaja on 'kaikesta vastuussa'? Vai mitä tarkoitit viittauksella puheenjohtajaan?


No, jos ei halukkaita ratavastaavaksi, niin ei ampumaratalupaa -> Ampumarata katoaa. Tämä tulee siirtymäajan puitteissa esiin kaikille radoille.

Yhdistystoiminta ei juridisesti eroa liiketoiminnasta oikeuskäytännön osalta. Se, että saako jostakin tehtävästä palkaa on täysin sama.
Talkoilla yhdistykselle järjestyksenvalvojana toimiva henkilö on juridisesti täysin samassa asemassa kuin sitä palkkatyökseen tekevä.

Juridisesti yhdistyksen puheenjohtaja/hallitus on vastuussa yhdistyksen toimista. Tämä kulminoituu puheenjohtajaan, joka käyttää suurinta valtaa yhdistyksessä. Ja jos tätä ei erikseen säännellä, se tapahtuu automaationa.
Joten jos yhdistys olisi ampumaratavastaavan velvoitteilla, olisi puheenjohtaja se vastuuhenkilö. Joten esittämilläsi perusteilla yhdistyksillä ei olisi puheenjohtajia samoin perustein.

Sarvikuono kirjoitti:
Tässä kohin sellainen sivuhuomautus mm. mikanin mainitsemista vastuuhenkilöistä ja tarkastajista, se on pelkkä nimi paperilla. Tietyissä oloissa ko. henkilö ei edes tiedä minkä laitoksen paperiin pistää nimen, kun luottoalaiset on työn tehneet, mutta pätevyydet tms. eivät riitä nimenkirjoitukseen.

Jos joku on niin laiska tai typerä/tyhmä, että laittaa vastuuhenkilönä nimen vaikka telinekorttiin tarkastamisesta ja teline hajoaa puutteellisen tarkastuksen vuoksi, niin on ihan oikein, että hän vastaa tapahtuneista puutteista tarkastuksessa.

Sarvikuono kirjoitti:

Ajan sitä takaa, että onhan se kivaa (etenkin viranomaiselle), että on vastuuhenkilöitä ja nimiä paperissa, mutta onko se enimmäkseen vastuun siirtelyä eri tahojen toimesta? Onkohan oikeasti käytännön hyötyä, etenkin kun loppuviimeksi aseen kanssa turvallisuudesta vastaa se, joka vetää liipaisimesta, eikä ristuksen kukaan muu, vaikka olisi missä raamatussa kenen jeesuksen nimi.


Oikeushenkilön laittaminen vastuuseen se vasta onkin sitä vastuun siirtelyä. Luonnollisen henkilön on vaikea paeta vastuuta, ellei maasta poistumisesta puhuta! Laughing

Mutta ratavastaavan tehtävä on pitää huolta, että rata on turvallinen rakenteidensa puolesta yms. yleisesti. Eikä sitä vastuuta voida kokonaan siirtää radan käyttäjälle.

Onhan käyttäjälläkin vastuu siitä liipaisimen puristamisesta. Jos radalla kävelee vaikka joku. Tällöin ratavastaava ei ole vastuussa siitä liipaisimen puristuksesta. Tämä vastuuperiaate on kotoisin jo ihan muusta lainsäädännöstä.
Kuten eräässä yrityksessä, jossa on kuolinilmoitus siitä kuuluisasta "joku muu"-henkilöstä. Tämä "joku muu" ei voi olla aina vastuussa, vaan tällä "jokulla" pitää olla nimi ja HETU.

Ja radan turvallisuudesta on tarkoitettu vastaavaksi sitä ratavastaavaa, joka on luonnollinen henkilö, eikä ristus tai joku muu imaginäärinen taho.
Jos joku ampuu jonkun toisen radalla, ei se ole ratavastaavan ongelma, vaan liipaisimen puristajan ongelma ja vastuu teon seurauksista.

Sigamees kirjoitti:
mikanilta ihan hyvät esimerkit, mutta kaikki muut esimerkkitilanteesi kertovat henkilöstä joka tekee hommaa työkseen, siis palkkaa vastaan. Itsekin vierastan vastuun siirtämistä yhdistystoimintaan, eli harrastukseen vapaaehtoistyöntekijöille.

Viittasin yllä järjestyksenvalvojaan ja se pätee tässäkin kohdin.
Palkkaa tai ei, niin vastuu ei muutu palkan määrän tai sen puutteen seurauksena, vaan nimetty henkilö on vastuussa nimetystä asiasta.
Ei sen tarkastajan työstä eläkkeelle pääseminen vaikuta mitenkään eläköityneen tarkastajan vastuuseen tarkastuksistaan.

Yhdistyksessä vastuun kantaa lopulta puheenjohtaja, vaikka tehtävästä ei saisi mitään korvausta.

Kaupallisella ampumaradalla (yritys), vastuun kantaa lopulta toimitusjohtaja.

Sigamees kirjoitti:

Listasit ratavastaavan tehtäviä, mitkä ovat hänen vastuunsa josjotain sattuu? Entä jos se romahtanut penkka on jäänyt huomaamatta vaikka etelänmatkan takia, tai vaikka sairauden?


Miten vastuu jakautuu, jos asunnossasi (paritalo) sattuu sähkölaitteesta alkanut tulipalo, joka tuhoaa koko talon?
Tai jos tulipalo alkaa kynttilän polttamisesta tai vuoteessa tupakoinnista?

Jos et ole paikalla ja et ole tapahtumaa voinut estää, et siitä voi olla vastuussa ihan yleisen oikeuskäytännönkään mukaan.

Jos taasen olen laimminlyönyt tehtäväsi vaikka kuukauden ryyppyputken vuoksi, voit olla vastuussa.

Jos olet sairaalassa ja ampumakatos sortuu lumikuorman vuoksi ja rakenteet ovat olleet ennen sairaalan joutumista asiallisessa kunnossa, niin miten luulet, oletko vastuussa siitä tuulen kinostamasta viiden metrin lumikasasta?

Ihan aikuisten oikeesti, mihin tässä asiassa on hävinnyt talonpoikaisjärki?

Sigamees kirjoitti:

Mielummin niin että luvanmyöntäjällä, siis viranomaisella on tarkistusoikeus radoille. Ja niin että lupaehdoissa on tarkasti määritelty vaaditut asiat, ja että ne on pitkäkestoisesti voimassa, ei nykytyyliin jossa voi keksiä aina uusia ehtoja luvan vanhetessa.


Jos lupa on toistaiseksi voimassa oleva, kuten pitäisi, niin lupaehtojen muuttaminen ei liene ihan ilmoitusasia, ellei se tapahdu lain tasolla.
Luvan myöntäjällä on tietysti tarkastusoikeis radalle, luonnollisesti. Ja poliisilla on aina, ihan poliisilain perusteella jo nykyisin.

Solifer kirjoitti:
Neuvoksi Mikanille: Tätä väittelyä et voi voittaa koska mielensäpahoittajaa ei tyydytä mikään.


Tämän tiedän, mutten siitä välitä! Wink

Solifer kirjoitti:

Tätä väittelyä ei vaan voi voittaa. Toisaalta ne tekee jotka osaa ja muut seuraa katseella. Turha sitä on itseensä ottaa että joku jossain jupisee jotain. Tehköön tosiaan itse paremmin jos osaa.


Totta! Mutta oli minulla ketunhäntä kainalossakin tuossa heitossani! Wink

Jos joku osaa tehdä hyvän pykälän jostakin asiasta, voin ehdottaa sitä kansanedustajalleni, sillä heidän aikansa ja taitonsa ei siihen riitä, valitettavasti!

Mutta sen pykälän julkinen tutkiminen on oikein hyvä tapa saada siitä vähintään kohtuullinen.

Toisaalta tiesin sen, etteivät huulenheiluttajat sitä saa aikaiseksi, sillä se ei onnistu samassa ajassa kuin tämän vastauksen kirjoittaminen tänne foorumille. Lisäksi siinä joutuu oikeasti ajattelemaan sen kaikkia vaikutuksia kaikkien pykälien suhteen. Urputtaminen on helppoa, mutta tekeminen vaatii oikeata työtä!

Esimerkkejä työryhmän työstä:

AseL säilytys määräysten erästä lausetta työryhmässä viilattiin yli 10tuntia, ennenkuin se oli hyväksyttävässä muodossa. Ja tähän kotityöt päälle.

Lutkupykälää (2a) sorvattiin kaikkinensa kokouksissa yli 30 tuntia. Kotiläksyt päälle!

Sarjatuli ilma-aseitakin ehdotettiin kiellettäväksi järjestöedustajien puolelta, mutta kieltäydyin osallistumasta pykälän määrittelyyn ja tarpeen vaatiessa eroamaan työryhmästä, koska en ole halukas kieltämään leluja, painttimerkkaimia tai airsoft-välineitä.

Pahinta tässä oman intressiryhmäni osalta oli "edunvalvojat", sillä virkamiesedustajat uskoivat järkiperusteluja ja fysiikan lakeja. Jopa työryhmän sihteerikin! Laughing

Solifer kirjoitti:

Itse asiasta sen verran että työryhmä oli asetettu valmistelemaan uusi aselaki. Eli päätös sen uusimisesta oli tehty jo ennen työryhmän ensimmäistäkään istuntoa. Jos siellä olisi yritetty väittää että "emme tee mitään koska ei ole mitään tarvetta" niin tilalle olisi vaan nimitetty uusi työryhmä, siten hoidetaan änkyrät pois tieltä helposti ja kivutta. Siksi on aivan turha länkyttää mitään siltä pohjalta että "tähänkin saakka on päräjtätty vanhalla lailla". Poliitikot olivat JO päättäeet että laki pistetään uusiksi ja nyt oli vain kyse siitä mitä siitä uusitaan ja mihin muotoon. Vaihtoehtona ei siten ole missään vaiheessa ollut että "ei tehdä mitään".


Työryhmä oli asetettu uudistamaan vain muutamia pykäliä, eikä koko aselakia. Valitettavasti!
Tämä aselain kokonaisuudistamistarve on mainittu työryhmän luovutuskirjeessä.

Kyllä, poliitikot olivat päättäneet, mitä uudistetaan tai muutetaan. Ihme kyllä emme saaneet (tai ainakaan minä en saanut) "ohjeita" siitä mihin tulee pyrkiä.

Ainoa ohje oli aseiden säilytysturvallisuuden parantaminen ja työryhmälle jäi tehtäväksi miettiä miten se tehdään.

Solifer kirjoitti:

Lisäksi on hyvä muistaa että työryhmä on ollut viranomaisvetoinen ja he eivät pane nimeään alle aivan mihin tahansa "free guns and booze for all"-julkilausumiin. -> Viranomainen voi hyvin vahvasti ohjata sitä, tuleeko tekstiin esim. mainintoja omalla maalla ampumisesta vai ei. Ilmeisesti tällaista ohjausta on tullut ja ainoa vaihtoehto silloin on sorvailla niin väljät tekstit kuin vaan saadaan menemään läpi. Valmisteluryhmät eivät ole mitään demokratian kehtoja, ei varsinkaan suhteessa viranomaisten mielipiteisiin.
Laughing

Totta, virkamiehet eivät allekirjoita mitä tahansa. Kuten en minäkään!

Valitettavasti kaikkein voimakkaimpia rajoitusten laatijoita työryhmässä olivat pääsääntönä edunvalvojat! Tuossa porukassa olin aivan liian aseliberaali, ollakseni oikea "järjestö-jyrä" valvomaan aseharrastajien etuja. Embarassed
No, onneksi olinkin vain lutku-miesten/naisten etuja valvomassa!

Virkamiesten osuus ja tahtotila oli aselain lääkäripykälän tietojen säilytyksessä ja tietyissä aselain lupaehdoissa.

Ampumaratalaki on pitkälti eräiden nimeltä mainitsemattomien järjestö-edustajien näkemys. Valitettavasti!
_________________
Suomen ilma-aseharrastajat ry (SIHry), Ilma-aseharrastajien edunvalvoja!
http://www.sihry.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13015

LähetäLähetetty: 10.01.2014 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo piti kirjoittaa että ampumaratalain uudistus oli päätetty samoin kuin säilytyssäädösten päivitys. Koko aselain päivitystä ei ollut esitetty vaikka harrastajat ovatkin sitä ehdottaneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13015

LähetäLähetetty: 10.01.2014 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo piti kirjoittaa että ampumaratalain uudistus oli päätetty samoin kuin säilytyssäädösten päivitys. Koko aselain päivitystä ei ollut esitetty vaikka harrastajat ovatkin sitä ehdottaneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13015

LähetäLähetetty: 10.01.2014 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo piti kirjoittaa että ampumaratalain uudistus oli päätetty samoin kuin säilytyssäädösten päivitys. Koko aselain päivitystä ei ollut esitetty vaikka harrastajat ovatkin sitä ehdottaneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 10.01.2014 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ihan aikuisten oikeesti, mihin tässä asiassa on hävinnyt talonpoikaisjärki?

Tätä on ihmetelty viimeiset seitsemän vuotta.

Lainaus:
Sarjatuli ilma-aseitakin ehdotettiin kiellettäväksi järjestöedustajien puolelta...
Pahinta tässä oman intressiryhmäni osalta oli "edunvalvojat", sillä virkamiesedustajat uskoivat järkiperusteluja ja fysiikan lakeja.. .
Valitettavasti kaikkein voimakkaimpia rajoitusten laatijoita työryhmässä olivat pääsääntönä edunvalvojat!


Ja juuri siksi meillä on nyt "maailman paras aselaki".
Hei me kustaan kaikkien muroihin!!!
Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 4 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com