Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Miljoonanick Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2012 Viestejä: 4567 Paikkakunta: Suomen Detroit
|
Lähetetty: 19.06.2013 22:58 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Miljoonanick kirjoitti: | petri r kirjoitti: | Kääntymistä voi auttaa jossain tilanteissa enemmän ulospäin olevan ET:n vanteet,mutta joskus vaan tila loppuu eikä ehkä kannata kovin uudesta/arvokkaasta autosta alkaa rälläköimään ja hitsaamaan pyöräkaaria tai kuljettajan jalkatiloja Muovisia sisälokareita, levikkeitä tai roiskeläppiä tms on kuitenkin aika helppoa ja riskitönta "muotoilla". |
Kääntymisenrajoittimet? Ainakin volvosta löytyy moiset  |
Mikä ilo niistä jos rengas vain ei yksinkertaisesti mahdu kääntymään? |
Sitten se ei vain mahdu tai on jäätävän iso...
Ei mahtunut itselläkään aluksi 50 profiililla,otti ääriasennossa kiinni,uudet rajottimet tilalle ja jovain ei ota kiinni mihinkään enää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 20.06.2013 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: | Eipä tuo isompien renkaiden hankkiminen ainakaan halvinta hommaa ole jos laskee euroja/mm.
Itselläni on autossa 15 tuumaiset vanteet ja nykyään rengaskoko 195/65/15. Tuohon jos lähtee hankkimaan isompia renkaita, niin 205/70/15 on suurin mitä tuossa vannekoossa näyttää löytyvän(lähde: Vianorin nettisivut). Niillä laskennallinen maavaran kasvu on huikeat 8,38mm. Tuo nyt ei varmaankaan näy eikä tunnu missään. |
Tuo "yksi koko" isompi rengas on helppo ja nopea tapa saada tuon noin 10mm lisää maavaraa. Renkaan halkaisijaa saa muuttaa +-5% ilman muutoskatsastusta ja hintaero ei ole mikään iso pienempiin renkaisiin verrattuna.
Tuo 10mm voi tuntua pieneltä, mutta kun ajattelee että se kivi joko kolahtaa tai on tuon 10mm öljypohjan sisällä niin ero onkin jo aika moinen. Ei tämä tietenkään tee henkilöautosta maasturia.
Tuohon 10mm kun yhdistää korotuspalat 20-30mm jousten yläpäihin niin nyt onkin jo se noin 30mm lisää maavaraa joka on aika yleinen määrä näissä valmistajien huonontienpaketeissa. Siinä jo huomaa eron ajellessa.
Hintaa kun miettii siten että renkaat pitää kuitenkin joskus vaihtaa niin hintaero isompiin on aika pieni ja ei nuo korotuspalatkaan montaa kymppiä maksa. Työtä lähinnä. Jos ite tekee niin halpa, liikkeessä tietysti kalliimpi.
PS: En ostaisi leveämpiä renkaita. Monesti kapeammille etenee paremmin. Leveämpi vaan nousee lumen ja mudan päälle ja pito loppuu, kun kapeampi painuu läpi pitävämpään alustaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 20.06.2013 20:26 Viestin aihe: |
|
|
Renkaan kokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta:
renkaan halkaisija +-51mm,
renkaan leveys+-30mm
vanteen halkaisijaa +-1"(25,4mm)
vanteen offsettiä(et) +-15mm |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hautaterva Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2012 Viestejä: 717
|
Lähetetty: 24.06.2013 08:47 Viestin aihe: |
|
|
Tarkoitus kuitenkin ajaa ajosta 99% maantiellä ja silloin ei tule kysymykseen tuollaisella kuviolla olevat erikoisrenkaat. Eli tarkoitin alunperäisessä viestissäni ettei löydy tavallisia autonrenkaita, joissa on panostettu ajomukavuuteen hieman enemmän. Merkkikin saisi olla tuttu ja turvallinen.
Vai löytyykö? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 24.06.2013 08:54 Viestin aihe: |
|
|
Coltiainen kirjoitti: | Renkaan kokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta:
renkaan halkaisija +-51mm,
renkaan leveys+-30mm
vanteen halkaisijaa +-1"(25,4mm)
vanteen offsettiä(et) +-15mm |
Totta, mutta jos kasvattaa renkaiden ulkohalkaisijaa niin renkaiden kehän pituus luonnollisesti kasvaa ja nopeusmittari alkaa näyttämään vähemmän. Lain mukaan nopeusmittari saa näyttää +10% + 4 km/h liikaa, mutta se ei saa näyttää liian vähää.
Itselläni 205/55R16 renkailla mittari näytti 7-8km/h liikaa ja nyt 205/60R16 renkailla juuri oikeaa nopeutta. Ehkä 1km/h liikaa, riippuen hieman nopeudesta.
Tietääkseni tuo +5% ulkokehän muutos tulee juuri tästä. Yleisesti nopeusmittarit näyttävät vähän yli ja tuolla muutoksella pysyy vielä siinä, ettei nopeusmittariin tarvitse tehdä muutoksia. Eli voi ns. suoraan vaihtaa yhtä kokoa isommat renkaat.
Voi olla että olen väärässä, kun muistelin että tuo 5% sääntö olisi ollut ihan laissa, mutta en sitä sieltä löytänyt. Mittari ei kuitenkaan saa näyttää liian vähää. Eri asia sitten huomaako katsastusmies tätä. Tarkka katsastusmies voi huomata isommat renkaat ja alkaa selvittämään onko mittari laitettu kohdalleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 24.06.2013 09:09 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: | Tarkoitus kuitenkin ajaa ajosta 99% maantiellä ja silloin ei tule kysymykseen tuollaisella kuviolla olevat erikoisrenkaat. Eli tarkoitin alunperäisessä viestissäni ettei löydy tavallisia autonrenkaita, joissa on panostettu ajomukavuuteen hieman enemmän. Merkkikin saisi olla tuttu ja turvallinen.
Vai löytyykö? |
http://www.rengas-online.com/ antaa isoimmat renkaat 195/80R15 jos ei halua leveyttä lisätä. Näissä halkaisia kasvaa 58mm eli vaaditaan jo muutoskatsastus. Maavaraa tulee siis 29mm lisää.
Jos kasvatat vanteen kokoa sallitus yhden tuuman niin löytyy 205/80R16 jossa halkaisia on 10cm isompi ja maavaraa tulee 5cm. Tosin en usko että mahtuvat enään pyörimään ja edelleen vaaditaan muutoskatsastus sekä vanteiden vaihto joten hintaa alkaa tulemaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
klaus.r Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Kes 2007 Viestejä: 298
|
Lähetetty: 25.06.2013 21:29 Viestin aihe: |
|
|
Normanton kirjoitti: | Lain mukaan nopeusmittari saa näyttää +10% + 4 km/h liikaa, mutta se ei saa näyttää liian vähää.
Mittari ei kuitenkaan saa näyttää liian vähää. Eri asia sitten huomaako katsastusmies tätä. Tarkka katsastusmies voi huomata isommat renkaat ja alkaa selvittämään onko mittari laitettu kohdalleen. |
Ja p@skat, linkki finlexiin kiitos. Ei ole mitään väliä mistä katsot nopeutesi, minä yksikköinä tai oikeana vai vääränä, kunhan tiedät todellisen nopeutesi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Miljoonanick Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2012 Viestejä: 4567 Paikkakunta: Suomen Detroit
|
Lähetetty: 25.06.2013 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä 18'' mankeleiden kanssa 100km/h mittarin mukaan on todellisuudessa 101-102km/h,navilla katsottuna.
Asiasta kolmanteen :
Tuli katseltua vkl aikaan noita uudempia ooppeleita, astra näytti farmarina todella korkealta ihan normi renkailla? Siinä voisi olla ihan potentiaalinen laite. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
DPM Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2008 Viestejä: 972
|
Lähetetty: 25.06.2013 21:57 Viestin aihe: |
|
|
klaus.r kirjoitti: | Normanton kirjoitti: | Lain mukaan nopeusmittari saa näyttää +10% + 4 km/h liikaa, mutta se ei saa näyttää liian vähää.
Mittari ei kuitenkaan saa näyttää liian vähää. Eri asia sitten huomaako katsastusmies tätä. Tarkka katsastusmies voi huomata isommat renkaat ja alkaa selvittämään onko mittari laitettu kohdalleen. |
Ja p@skat, linkki finlexiin kiitos. Ei ole mitään väliä mistä katsot nopeutesi, minä yksikköinä tai oikeana vai vääränä, kunhan tiedät todellisen nopeutesi. |
Eikö tuo ois kannattanu katsoa itse, ennen tuota viestiäsi?
Lainaus: | http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256
93 §
Nopeusmittari
1. Autossa, jota ei ole varustettu ajopiirturilla, tulee olla nopeusmittari asennettuna ohjaamoon siten, että kuljettaja voi vaikeudetta lukea sen näyttämän.
2. Nopeusmittarin tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen nopeudenmittaus- ja peruutuslaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (75/443/ETY) tai E-säännön n 39 vaatimuksia.
|
Ja direktiivi:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31975L0443:FI:HTML |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
klaus.r Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Kes 2007 Viestejä: 298
|
Lähetetty: 25.06.2013 22:24 Viestin aihe: |
|
|
DPM kirjoitti: | klaus.r kirjoitti: | Normanton kirjoitti: | Lain mukaan nopeusmittari saa näyttää +10% + 4 km/h liikaa, mutta se ei saa näyttää liian vähää.
Mittari ei kuitenkaan saa näyttää liian vähää. Eri asia sitten huomaako katsastusmies tätä. Tarkka katsastusmies voi huomata isommat renkaat ja alkaa selvittämään onko mittari laitettu kohdalleen. |
Ja p@skat, linkki finlexiin kiitos. Ei ole mitään väliä mistä katsot nopeutesi, minä yksikköinä tai oikeana vai vääränä, kunhan tiedät todellisen nopeutesi. |
Eikö tuo ois kannattanu katsoa itse, ennen tuota viestiäsi?
Lainaus: | http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256
93 §
Nopeusmittari
1. Autossa, jota ei ole varustettu ajopiirturilla, tulee olla nopeusmittari asennettuna ohjaamoon siten, että kuljettaja voi vaikeudetta lukea sen näyttämän.
2. Nopeusmittarin tulee vastata EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen nopeudenmittaus- ja peruutuslaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (75/443/ETY) tai E-säännön n 39 vaatimuksia.
|
Ja direktiivi:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31975L0443:FI:HTML |
Neuvoston direktiivi 75/443/ETY, annettu 26 päivänä kesäkuuta 1975
Hienoa että tiesivät vaatia mittaria joka tuli pakolliseksi muistaakseni 1984 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9704
|
Lähetetty: 26.06.2013 06:18 Viestin aihe: |
|
|
klaus.r kirjoitti: | Ei ole mitään väliä mistä katsot nopeutesi |
Katsurin mielestä sillä on sen verran väliä että navi ei ainoaksi mittariksi kelpaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 26.06.2013 08:16 Viestin aihe: |
|
|
klaus.r kirjoitti: | Neuvoston direktiivi 75/443/ETY, annettu 26 päivänä kesäkuuta 1975
Hienoa että tiesivät vaatia mittaria joka tuli pakolliseksi muistaakseni 1984 |
Tämä on nyt näitä kun on yhdistetty euroopan- ja suomenlainsäädäntöä. Vanhemmat lait ja asetukset voivat tarkentaa ja määritellä uudempia lakeja ja niissä voidaan viitata ristiin. Euroopassa on selväti oltu suomea edellä ajoneuvoasetusten kanssa. Ei sillä kuitenkaan ole väliä, että jos laki joka määrittää mittarin toiminan on vanhempi kuin se joka vaatii mittarin olemassaolon.
Laki sanoo noin, mutta eri asia on sitten miten katsastusmies tähän reagoi jos edes huomaa. Tuskin poliisikaan sitä huomaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
räkynen Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 29 Huh 2010 Viestejä: 49
|
Lähetetty: 28.06.2013 21:16 Viestin aihe: |
|
|
Maavara on hyvä takana, valitettavasti ei yhtä hyvä edessä (nm. on tullut öljypohja halkaistua).
Kuitenkin perus henkilöautoksi hyvä etenemään lumessa ja pärjää huonoillakin teillä ellei ole heinikkoa peittämässä kiviä... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Miljoonanick Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tam 2012 Viestejä: 4567 Paikkakunta: Suomen Detroit
|
Lähetetty: 28.06.2013 21:19 Viestin aihe: |
|
|
räkynen kirjoitti: |
Maavara on hyvä takana, valitettavasti ei yhtä hyvä edessä (nm. on tullut öljypohja halkaistua).
Kuitenkin perus henkilöautoksi hyvä etenemään lumessa ja pärjää huonoillakin teillä ellei ole heinikkoa peittämässä kiviä... |
Tuli katseltua vkl aikaan noita uudempia ooppeleita, astra näytti farmarina todella korkealta ihan normi renkailla? Siinä voisi olla ihan potentiaalinen laite.
Itse itseäni lainaten,hyvin korkealta näyttää tosiaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Ollari Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Hei 2006 Viestejä: 12532
|
Lähetetty: 28.06.2013 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Kävin H-mallisia koeajamassa paria, takaa on varsinkin oikein hyvä maavara. Edestä alimpana on pyörän tuennan osat, siitä keskeltä öljypohjan kohdalta ei ihan niin alhaalla. Mutta mitä tuolle löytyy speksejä, niin ulkonäköön nähden yllättävän matala (130mm) maavara varmaan pitää paikkansa, kun se mitataan matalimmasta kohtaa.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/HL20040619SI1AL02l9u?context=oikotie
No, hinnoista ei päästy sopimukseen ja kauppoja ei tullut, vaikka Astra muuten miellyttikin.
Astran sijaan ostin viisipaikkaisen Volkswagen Caddyn vuosimallia -04. Kuljetuskapasiteettia riittää ja maavarakin on lähes koko pohjan osalta hyvä. Taka-akseli on jäykkä, joten se jää varsin alas, mutta kun renkaat ajaa sille kohdalle jonka yli pitäisi päästä, niin siitähän se kiipeää taka-akselikin renkaiden mukana kyllä yli mistä vaan.
Toisaiseksi tyytyväinen valintaan, ajettavuus vallan mainio ja kulkupuoli ja kulutus 1.9TDI pytyllä hyvä. Luotettavuus jää nähtäväksi.
Ainakin tän perusteella:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288337107586.html vastaava Peugeot tai Citroen ois ollu luotettavampi valinta, mikä kuulostaa äkkiseltään hassulle
Ruosteelle tuokaan automalli ei vaikuta olevan immuuni. Muutamassa kohtaa tuntuu olevan ruoste samalla paikkaa joka yksilössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|