OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kunto päiväkirja !
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 07.06.2012 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, ymmärsin väärin. Eli minimaalisella takapaineella juoksutat. Varmasti parempi noin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.06.2012 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Joo, ymmärsin väärin. Eli minimaalisella takapaineella juoksutat. Varmasti parempi noin.

Joo, sama homma nykyään pyörälenkillä. Koira saa päättää vauhdin. Välillä se ravaa ojanpenkalla ja haistelee, välillä laukkaa.

Juoksutan siis aina sellaisella hienojakoisella hiekkariellä, en metriäkään pikitietä ym. Koiran tassu uppoaa tiehen pikkuisen, tassuista jää selvä jälki. Uskon että se vaimentaa niveliin kohdistuvaa painetta paljon kun alusta antaa edes pikkuisen periksi. Laukkaamisessahan ei sinänsä ole mitään pahaa, se on luonnollinen liike, osa koirista on rakenteeltaankin sellaisia ns. laukkatyyppejä. Osa on ravaajatyyppejä. Kovalla joustamattomalla alustalla voi niveliin kohdistunut iskutyyppinen paine olla niin kova että ongelmia syntyy. En kuitenkaan tahdo uskoa että ongelmia terveelle koiralle syntyy kun hiekkatiellä juoksuttaa maltillisia matkoja vaikka koira saisi itse päättää nopeutensa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 07.06.2012 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nivelrikkoisille koirille on ikävä kyllä vain yksi osoite.

Tästä me ollaan samaa mieltä.
Mä kyllä kuvautan ja tutkitutan kaikki koirat aina, oon tullu niin hysteeriseks noiden terveysasioiden kanssa tuon vesikoiran selkämuutosten jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.06.2012 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on käynyt hyvä tuuri koirien kanssa tähän mennessä että mitään oikein vakavaa ei ole toimivilla koirilla ollut. Kettukoiralla on paha joku mikälie autoimmuunisairaus. Sitä oon kuskannut elukkalääkäreis siellä sun täällä ja sitä on tutkittu mutta selkoa ei ole tullut. Kaikkea on kokeiltu mutta apua ei ole löytynyt. Mitään nivelongelmia tai vastaavia ei ole koirillani ollut. Kysyin isältäni onko hänellä ollut nivelrikkoisia koiria niin ei kuulemma, hänellä on ollut suomenajokoiria 60 luvulta saakka. Suurin kuolemaan johtanut sairaus oli kuulemma mielenvika ja siitä johtuva metsästysinnon puute, Laughing toimivat olivat menneet sitten vain yleisesti sanoen vanhaksi. No itsellä on samoja kokemuksia. Toki koirille voi tulla mitä vain mutta ei siinä sitten auta. Oireita kun ilmenee niin sitte tutkitaan ja tehdään johtpäätöksiä sen perusteella.

En kuvauta koiria enkä käytä eläinlääkärissä kuin pakolliset. En käy itsekkään lääkärissä ennenkuin on pakko.. Tottakai vien koiran eläinlääkärille jos koira tulee sairaaksi tai vaikuttaa vaisulta tms. mutta mitään tarkastuksia ynnämuuta ei nuolle suoriteta. Älä Monkey panikoi ja stressaa terveysjutuilla. Oon tullut siihen tulokseen että kun oikein pelkää jotain niin se toteutuu. Pitää vaan harrastaa ja tutkia sitten jos jotain on. Esim. c-lonkkaa pidetään katastrofina, se ei kuitenkaan välttämättä vaikuta yhtään mitään koko koiran elämän aikana. Jos taas alat säästelemään c-lonkkaista koiraa niin mitä siitäkään tulee. Ei mettäkoiraa voi säästellä ainakaan metsästykseltä. Jalostuskoirat pitää toki tutkia tarkoin, ei siksi että on määräyksiä vaan siksi että se on kaikkien etu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sidebyside
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 07.06.2012 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:
Itse pidän vauhdin sellaisena, että koirat ravaavat pyörän rinnalla, eipähän ole meno turhan rajua koiran tassuille. Alkuun tulee joskus otettua pari pientä pätkää ihan laukallakin, mutta ihan vain siksi että alkaa se ravaaminen pyörän rinnalla maistua jatkuvan edelle kiskomisen sijaan. Näillä opeilla 12km lenkki taittuu n. 45-60 minuuttiin. 20km/h kuulostaa omaan korvaan melko rajulle vauhdille.

Minä käsken koiran seurata, eli juosta pyörän vierellä. Pahimmat ongelmat on sattuneet luonnollisen poistuman takia. Eli täydestä vauhdista jaskalle! Vaikka pidän remmiä vain kevyehkösti kädessä (en siis lenkistä) niin nopeaa pitää löysätä tai jarruttaa, ettei käy köpelösti. Juoksualusta on kovahko hiekkainen latupohja ja pitkän matkaa koira voi juosta vieressä olevalla nurmikaistaleella.

Tänään yritin oikein rauhallisesti mennä ja vajaa 14km taittui 45 minuutissa, keskari 18,6 km/h. Mukana oli pari rapian puolen kilsan täysvauhtista vetoa ja viimeiset kilsat tultiin noin 12-15 km/h. Tuntuu että pitää ryömiä, että koira alkaa ravata. Tosi hiljaisessa vauhdissa heittää jo rennolle laukalle. Ei tuommoinen lenkki vielä kovin sippiin tunnu vetävän.
_________________
yksinkertainen on kaunista
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jätkänkynttilä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2005
Viestejä: 378
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 07.06.2012 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus kauan kauan sitten (15v.???) katoin telkkarista jonkun valjakkogurun haastattelun ja se siinä totes, että koira vetää ja juoksee TÄYSILLÄ sen oman aikansa ja sitten se alkaa painaa säästöliekillä. Näinhän se on lenkillä ja metälläkin. Vai ootteko nähny kesken suorituksen koiria olympiaurheilijoitten tavoin oksentelemassa ja sen jälkeen selittelemässä...
_________________
"Käy paikalleis sit. Mie luulin jot sie olit lähös johokii. Älä hitto mää. Lippaat tyhjenööt..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 07.06.2012 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä Monkey panikoi ja stressaa terveysjutuilla

Kyllä se vähän laittaa panikoimaan, kun tuo koira, missä aikanaan oli tosi paljon odotuksia, onkin tuollanen maanantaikappale. Lonkat, polvet, kyynärät ja silmät on priimaa, mutta useita kalkkeumia välilevyissä ja TGAA positiivinen.

Mistä tulikin mieleeni, että pitäiskin varata nuoremmalle sakulle aika silmäpeilaukseen ja polvivääntelyyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.06.2012 22:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monkey B kirjoitti:
Älä Monkey panikoi ja stressaa terveysjutuilla

Kyllä se vähän laittaa panikoimaan, kun tuo koira, missä aikanaan oli tosi paljon odotuksia, onkin tuollanen maanantaikappale. Lonkat, polvet, kyynärät ja silmät on priimaa, mutta useita kalkkeumia välilevyissä ja TGAA positiivinen.

Mistä tulikin mieleeni, että pitäiskin varata nuoremmalle sakulle aika silmäpeilaukseen ja polvivääntelyyn.

Kyllä se tietysti laittaa pelkäämään. Vaan mitäpä se auttaa, ei yhtään mitään.

Tiedän kyllä miltä tuntuu kun alkaa stressaamaan jollain koiriin liittyvällä asialla. Mulla on kaksi edellistä hirvikoiraa pelännyt hirveä. Vaikka mitä tein niin pelko ei lähtenyt. Tämä on kuolemaan johtava tauti, ei voi mitään. Nyt on aina se ajatus takaraivossa kun ottaa pentua että mitä jos se aristelee hirveä.. Mutta ei siinä auta kuin kokeilla ja yrittää, jos koira aristelee niin ei voi mitään.. mutta täytyy sanoa että tuo hirven aristelu on minua vaivannut paljon, on tullut jopa ajatuksia että teenkö itse jotain väärin kun kaksi perätysten on ollut moisia.. Mutta ei se voi niinkään olla. Se on vaan pskaa tuuria ja thats it. No ensi syksynä nähdään kääntyikö tuuri vai ei.. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 08.06.2012 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sidebyside kirjoitti:
Pahimmat ongelmat on sattuneet luonnollisen poistuman takia. Eli täydestä vauhdista jaskalle!


Voihan sen jaskan tehdä ennen pyörälenkkiä. Tai sitten voi ajaa sen 3 min ja kun rusina alkaa pullottamaan ni pysähtyä jaskalle. Ei ainaskaan itellä oo koskaan tullu jaskan takia äkkipysäystä, kun olen noin toiminut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sidebyside
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2005
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 08.06.2012 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
sidebyside kirjoitti:
Pahimmat ongelmat on sattuneet luonnollisen poistuman takia. Eli täydestä vauhdista jaskalle!


Voihan sen jaskan tehdä ennen pyörälenkkiä. Tai sitten voi ajaa sen 3 min ja kun rusina alkaa pullottamaan ni pysähtyä jaskalle. Ei ainaskaan itellä oo koskaan tullu jaskan takia äkkipysäystä, kun olen noin toiminut.

Voihan sen ja yleensä näin pyritäänkin tekemään, mutta saattaapi silti joskus tulla hätä hetken juoksun jälkeen. Minä en kyllä rusinaa erota, eikä peräreiän tarkkailu oikeen onnistukaan kun tuo juoksee rinnalla. Ei tuo nyt oikeasti mikään suuri ongelma ole, suurin kuitenkin Smile Eli hyvin on sujunut pyöräily.
_________________
yksinkertainen on kaunista
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.06.2012 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman jämyn kanssa täytyy olla tarkkana kun juoksuttaa. Sillä on aikamoinen vauhti päällä ja sitten se vetää liinat täysin kiinni kun tulee jaskan vääntö tarve.. Mutta tuokin on niin rutinoitunut juttu että se vääntää jaskan aina samalla kohtaa lenkkiä että tietää itse jo valmistautua himmaamaan vauhtia. Muutenkin koirasta näkee kyllä koska se alkaa hakeutumaan tienreunaan niin osaa valmistautua että kohta jarrutetaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 08.06.2012 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, melko sama täälläkin. Tai siis se on oppinut, ettei se jaskalle meno ole kovin hauskaa kummastakaan osapuolesta ilman lupaa. Sen takia se aina alkaa merkkaamaan tuota hätäänsä kääntämällä päätä minua kohden ja tosiaan takapäästä sen huomaa (koira juoksee minulla etupyörän kohdalla, koska siinä se on "vähiten tiellä" ja totesin, että helpoin kääntyäkin).

Ja ettei menis ihan jaskasta jauhamiseksi, käytiin tänään aamuviileällä vetäisemässä terävä 5km lenkki. Oli se parempi kuin ei mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vik
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2011
Viestejä: 47

LähetäLähetetty: 09.06.2012 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätkänkynttilä kirjoitti:
Joskus kauan kauan sitten (15v.???) katoin telkkarista jonkun valjakkogurun haastattelun ja se siinä totes, että koira vetää ja juoksee TÄYSILLÄ sen oman aikansa ja sitten se alkaa painaa säästöliekillä. Näinhän se on lenkillä ja metälläkin. Vai ootteko nähny kesken suorituksen koiria olympiaurheilijoitten tavoin oksentelemassa ja sen jälkeen selittelemässä...

En ole laattaamista nähnyt ja pari isoa koiraa kyllä osasi heittaa lepsuksi kun siltä tuntui että isoin into on lähtenyt ja sitten mennä jolkoteltiin vain. Territ tekee intervalleja ja vaihtavat jalkaa jolla laukata, välillä jopa kuuntelevat käskyjäni hidastaa ja kirittää yms. Terreistä yksi vetää täysillä(kiskoen pyörää ja vauhtia nostamalla aina pyrkii olemaan nopeampi kuin pyörä) kunnes lenkki loppuu tai sippaa, nuorempana löi pari kertaa täydestä menosta makuulle, vaihtoi lähemmäs varjoa ja läähätti. Ei sitä kuntoa ihan loputtomiin ole, vaikka mentaliteetti jolla toimii onkin kaikki tai ei mitään. Joidenkin into tehdä on vain suurempi kuin maltti kuunnella väsymisen merkkejä ja säästellä. Siksi ei jokakoiran kohdalla voi olettaa koiran pitävän huolta itsestään, täytyy taluttimen toisessa päässä koettaa sitä tehdä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Huurreteeri-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hei 2011
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 09.06.2012 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänä iltana napsahtaa 150km täyteen tälle kesälle Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 09.06.2012 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ziisus, siinä vaiheessa jos koira alkaa kesken lenkin oksennella niin siinä on lämpöhalvaus aika liki.

Mä oon opettanut nuoremman terrierin menemään käskystä ravia. Se haluaisi vetää ja koheltaa, ja saakin tehdä niin toisinaan, kunhan on ensin ravannut jonkin matkaa ja lämmitellyt lihaksensa ja sama homma sitten lenkin lopussa, loppuverkat tehdään ravissa.
Asian opettamiseen meni tasan yksi lenkki, kun viitsi vaan vääntää sen kerran rautalankaa niin asiasta ei ole tarvinu toiste (ainakaan vielä) keskustella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 11 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com