OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erittäin tärkeä opetus! Lue tämä.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Popeye
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Mar 2009
Viestejä: 377

LähetäLähetetty: 01.11.2011 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:
tapanih kirjoitti:
Voisin kyllä minäkin senverran opettaa, että eiköhän ne heittolaukaukaukset hirveen pitäisi jättää ampumatta. Riekko on eri juttu.


Miksi ihmeessä?


Kerkiääkö siinä aina tunnistaa elukkaa ja seuraako vasat onko risuja edessä
ja tämmöistä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 01.11.2011 18:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Popeye kirjoitti:
Juunas kirjoitti:
tapanih kirjoitti:
Voisin kyllä minäkin senverran opettaa, että eiköhän ne heittolaukaukaukset hirveen pitäisi jättää ampumatta. Riekko on eri juttu.


Miksi ihmeessä?


Kerkiääkö siinä aina tunnistaa elukkaa ja seuraako vasat onko risuja edessä
ja tämmöistä Wink


Tottakai pitää tietää mitä ampuu, heittolaukaus ei tarkoita mitään vilahduksiin paukuttelua. Ja nimenomaan noiden risujen takia joutuu monesti sen heittolaukauksen heittämään, kun hirveä joutuu ampumaan johonkin pieneen risuttomaan linjaan. Tuommoisissa tilanteissa tuollainen hallittu heittolaukaus on minun mielestäni kyllä 10 kertaa parempi kuin odotella ase paikallaan milloin kanttura tulee ampumalinjalle, siinä käy äkkiä niin kuin minulla tuon vasan kanssa.

Heittolaukaus varmaan kuulostaa monen mielestä räiskimiseltä, mutta mikäli sitä on harjoiteltu niin se on melko varma tapa ampua nopeisiin tilanteisiin. Ne jotka ihmettelevät tätä heittolaukaus-termiä hirvijahdissa ovat varmaan niitä samoja kavereita jotka kyselevät haulikkoradalla että paljonko siihen savikiekkoon pitää ottaa ennakkoa...
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20451
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.11.2011 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monen monta kertaa, kuten tänä syksynäkin jo kolmesti, on itselleni sattunut tilanne että menen haukulle, näen emän ja vasan. No ampumapaikkaa ei tahdo tulla, milloin on emä takana/edessä milloin on koira väärässä paikassa, milloin on vasa puskien takana ja vaikka mitä. Hyvin usein vasa on kuin liimattu emän kyljessä ja ampuminen mahdotonta. Silloin on oltava nopea kun sellainen väli tulee että ruutia voi polttaa. Kun ollaan alta 50m päässä hirvistä niin on kokoajan riski milloin tuuli pyörähtää sen verran että hirvet saa miehestä hajun. Siksi ruudin pitää palaa kun tilaisuus tulee. Tänäkin syksynä olen jotunut kolmesti ampumaan "heittolaukauksen" juurikin näistä edellä kuvailemistani syistä. Harvoin hirvet on haukussa aukealla tai harvassa metsässä. Jumalaton risukko, itse olet aivat riskirajoilla paljastumisen suhteen mutta ampumapaikkaa ei tule. Kun emä tai joskus jopa vasa kyyttää koiraa niin silloin yleensä ampumapaikka aukeaa, mutta on oltava nopea. Joskus hirvet saa miehestä vihin ja lähtevät karkkoon, myös silloin aukeaa yleensä se viimeinen tilaisuus. Emä lähtee ensiksi ja vasa jää sekunnin murto-osaksi ilman emän suojaa. Jos koira on silloin sopivasti sivulla niin nopea mies tappaa sen vasan.

On miehiä jotka eivät saa hirviä tapettua haukkuun. Eikö siellä ruuti pala vai eikö he osaa mennä haukulle, en tiedä sanoa. Mutta ainakin itse joudun hyvinkin usein ampumaan aika haasteellisistakin paikoista vaikka hirvet on haukulla.

Viimeinen haukulla ampumiseni tapahtui tilanteessa jossa vasa lähti ylittämään penkkatietä. Koira ja emä oli kaukana sivulla. Tilanne tuli yhtäkkiä, vasa huomasi minut keskellä tietä kun olin. Se kiihdytti vauhtia huimasti ja minä jouduin vähän "hädässä" ampumaan. Vasa astui kaikenlisäksi vielä juuri ojan puolelle ja sen etupää pikkuisen nytkähti alas. Samassa ruuti paloi ja huomasin jotta säkälle meni. Tämä onkin ensimmäinen kerta kun vastaavassa tilanteessa hirvi minulta karkaa. Yleensä heittolaukaus sattuu tappavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 01.11.2011 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:38, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 01.11.2011 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän siinä haukulle menossa ja haukkuun ampumisessa omat haasteensa on. Jahti aikana yleensä vaivana turha paine onnistumisessa.

Aika monesti hirvet on tiheässä, jolloin on mentävä lähelle - liiankin. Harva metsä tai aukea on keljumainen, koska hirvi näkee hyvin liikkeen.
Kiire pois, tuuma ja tunti jos muu ei auta. Hirvi yleensä liikkuu ja pakko ei itse työntyä liian lähelle, karkko tulee liian helposti. Toivottoman tiheässä puskassa kutsun joskus koiraa ja yleensä jotain liikettä syntyy, koira alkaa innostuneena painostamaan tai mitä tehneenkään... Usein eläimistä näkee vain osia ja näistä pitää se tunnistus tehdä. Ja sitten tappavan alueen kyttääminen on oma lukunsa. Rauhassa kun katselee, niin aika nopeasti hirvi/hirvet hahmottuu. Mutta aina ei kaikkia näe...

Monesti on tullut mentyä ja muutamia kertoja on ollut että vastapeluri on voiton vienyt. Yleensä haukusta hirven ampuu, jos sopivalle matkalle pääsee. Koskaan ei ole vasa jäänyt ampumatta haukulle, tupliakin tullut.
Aina on jotain liikettä ja se sopiva hetki pitää käyttää välittömästi. Tai sitten nautiskelee voiton riemusta ja antaa karkon....

Minä olen pitänyt tärkeänä sitä vehkeet toimii. Aseen ja käytettävän patruunan pitää olla tarkka. Puiden ja risujen välistä kun pitää löytyä se tunneli johon luoti laitetaan menemään. Mitenkäs ammut jos 10 cm kasaa ase rätkii? Valopistettä tulee käytettyä ristikon apuna ja nopeasti löytyy oikea kohta. Helppo ampua kun tietää että vehkeet toimii ja mihin ne pystyy. Tälle syksylle 6 kaatoa haukkuun. 5 tippunut paikoilleen ja tarkoituksella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 01.11.2011 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huuhaasetä kirjoitti:
Juunas kirjoitti:

Heittolaukaus varmaan kuulostaa monen mielestä räiskimiseltä, mutta mikäli sitä on harjoiteltu niin se on melko varma tapa ampua nopeisiin tilanteisiin. Ne jotka ihmettelevät tätä heittolaukaus-termiä hirvijahdissa ovat varmaan niitä samoja kavereita jotka kyselevät haulikkoradalla että paljonko siihen savikiekkoon pitää ottaa ennakkoa...


Siltähän se kuulostaa. Kerran olen kuullut yhden "isännän" suusta tuon termin: Se oli semmonen heittolaakaus heh heh heh...

Hirvi juoksee aukealla suolla ja äijä laukoo perään. Osuma oli perskannikassa.Shocked

Onneksi viereinen passimies kuitenkin kaatoi hirven keuhko-osumalla.


Heittolaukaus on aivan normaali tilanne kiväärillä ampuessa. Tälle syksylle tuli yksi hyvä tämmöinen. Haukussa ollessani emä ja vasa valuivat 20 metriin. Karvat kiinni toisissaan... lopulta emä kääntyi hieman koiraan päin ja silloin paikka ampua. Olin räntäsateessa ja tiesin linssien olevan huurussa. Valopisteellä kylkeen ja poks..
Itse miellän juoksuun ampumisen ja heittolaukauksen aivan eri asioisksi.
Siinä ei paljon ehdi piirrättelemään kun laukaus lähtee ja tämmöinen tilanne on monesti läheltä ampuessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 01.11.2011 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:38, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 01.11.2011 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://suomisanakirja.fi/heittolaukaus

"heittolaukaus

nopeasti tähdätty ja ammuttu laukaus."




Kyllä joskus tuommosia on "joutunut" ampumaan ja moisia on oikein radallakin tullut jonkin verran harjoiteltua. Mielestäni ihan hyvä taito hallittavaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 01.11.2011 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:37, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapanih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2007
Viestejä: 1290
Paikkakunta: Posio

LähetäLähetetty: 01.11.2011 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En minä nyt ennää paljoa ihimettele sitä polvilumpio-osumaa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20451
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.11.2011 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
En minä nyt ennää paljoa ihimettele sitä polvilumpio-osumaa....

Lueppa tarkemmin että kyseinen tapahtuma ei käynyt minulle, "heittolaukauksien tekijälle". Itse en tiedä millaisen laukauksen kaveri ampui joka polvilumpioon osui. Mutta oli "heittolaukaus" tai ei niin huonoja osumia sattuu jokaiselle. Jos tapanih väittää että hän on ampunut vain täydellisiä laukauksia niin hän joko valehtelee tai hän ei ole kovinkaan montaa hirveä ampunut. Laughing Laughing

Itse en ainakaan trossaa edes foorumilla pystyväni aina ampumaan metsäolosuhteissa napakymppejä. En pysty minä eikä muuten pysty KUKAAN muukaan. Joskus sattuu huonompikin suoritus. Myös radalla tulee huonoja laukauksia ja onhan rataolosuhteet miljoona kertaa selvemmät kuin metsäolosuhteet. Metsässä suoritukseen vaikuttaa miljoona asiaa joita on kokoajan otettava huomioon ja kaikki tämä muu keskittyminen on poissa itse laukaukseen keskittymisestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 01.11.2011 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:37, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20451
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.11.2011 00:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huuhaasetä kirjoitti:

Totta turiset, mutta JOKAINEN meistä voi jättää sen epävarman laukauksen ampumatta

Hyvä ohje. Täytyypä ensi kerralla muistaa että kun huomaan olevani ampumassa huonon laukauksen niin en paina liipaisinta!! Hittolainen jäbä, taidat ollakkin oikea metsien mies. Wink

Eipä tule enää koskaan koko maailmassa yhtään ohilaukausta eikä haavakkoa kun tuota ohjetta jokainen metsämies noudattaa. Perskuta kun en ole ennemmin huomannut. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huuhaasetä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2011
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 02.11.2011 06:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy

Viimeinen muokkaaja, huuhaasetä pvm 15.11.2011 19:36, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20451
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.11.2011 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huuhaasetä kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Hittolainen jäbä, taidat ollakkin oikea metsien mies. Wink


Heh. Very Happy

Ehei en minä.. Sinä saat jatkossakin olla täällä se "metsien mies". Juttusi ovat vaan välillä kuin ruuneperilla.. Laughing

No juttuni voi olla mitä on ja vaikka ollaan foorumilla niin en ymmärrä miksi huonoista laukauksista ja niiden syistä ei voisi jotain järkevää keskutelua käydä. Huonoja laukauksia tulee, jos ihminen pystyisi ottamaan liipasimen koukistuskäskyn takaisin huomatessaan että nyt ei ole hyvä niin varmasti hän ottaisi. Ampumakisat saisi lopettaa koska kukaan ei ampuisi muuta kymppejä..

Huonoja laukauksia tulee kelle vaan. Sen olen tässä vuosien saatossa oppinut, kun olen joutunut koirieni kanssa hakemaan hyvienkin ampujien jäljiltä haavakko hirviä. Kaliberistakaan haavakon tuleminen ei aina ole ollut kiinni; 308, 30-06, 45-70, 9,3x62, 338winmag kalibereja ainakin joiden jäljiltä ollaan hirviä katseltu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 20 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com